وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

آشنایی با جدول ASCII

0 43
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه


رایانه ها معمولاً با کم کردن اعداد کار می کنند و برای ترجمه اعداد به کاراکترها یک استاندارد ایجاد می شود. این استاندارد به هر کاراکتر اعم از الفبا یا هر علامت، یک رقم مجموعه مشخص داده است و استاندارد ASCII استاندارد نامیده می شود. استفاده از ASCII برای هر شخصیت ارتباط بین ماشین ها و انسان ها را آسان کرده است.

ASCII مخفف “کد استاندارد آمریکایی برای تبادل اطلاعات” است و از نام آن می توان فرض کرد که کدی است که برای مبادله اطلاعات از ماشین به انسان یا ماشین به ماشین استفاده می شود.

چی رمزگذاری کاراکتر است

برای درک ASCII ابتدا باید رمزگذاری کاراکتر را بدانید. رمزگذاری کاراکتر یک است process از تخصیص اعداد / ارقام به کاراکترها و این کاراکترها می توانند انواع مختلفی داشته باشند مانند کاراکترهای گرافیکی یا کاراکترهای زبان انسانی. برای ذخیره، انتقال یا دستکاری داده ها توسط رایانه استفاده می شود.

رمزگذاری کاراکترها انجام می شود تا رایانه ها بتوانند تفسیر کنند و process شخصیت ها. مثلاً می‌توانیم تعدادی اعداد را فرض کنیم و به حروف الفبا اختصاص دهیم. 26 الفبا وجود دارد و بیایید یک عدد از 1 تا 26 را به همه حروف بزرگ اختصاص دهیم، به این معنی که با اختصاص دادن یک عدد به آنها، کاراکترها/الفباها را رمزگذاری کرده ایم.
آشنایی با جدول ASCIIآشنایی با جدول ASCII

در جدول بالا حرف L، I، N، U و X به ترتیب 12، 9، 14، 21 و 24 عدد داده شده است. اکنون، رمزگشایی و رمزگشایی برای رایانه‌ها آسان‌تر خواهد بود print شخصیت ها. اما انجمن استاندارد آمریکا (NSA) برای محاصره تمام حروف انگلیسی زبان اولین نسخه ASCII را در سال 1963 منتشر کرد. ASCII یکی از اولین استانداردهایی بود که برای تبادل اطلاعات کامپیوتری ایجاد شد.

چرا ASCII مهم است

خوب، مهم است زیرا ارتباطی بین رایانه و حافظه ما است و اکنون برای هر رایانه استاندارد است. اطلاعات ذخیره شده روی حافظه در 0 و 1 است و ASCII به ترجمه آن اطلاعات به کاراکترها یا قالب های قابل خواندن توسط انسان کمک می کند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب و استفاده از Flask روی اوبونتو 22.04

آشنایی با جدول ASCIIآشنایی با جدول ASCII

کدهای اسکی در دستگاه های مخابراتی، کامپیوترها و سایر تجهیزات مرتبط استفاده می شود.

جدول استاندارد ASCII

جدول استاندارد ASCII 7 بیتی است و دارای کاراکترهایی با ASCII در محدوده 0 تا 127 است. استاندارد ASCII به این دلیل استفاده می شود که رایانه نمی تواند مستقیماً هیچ کاراکتری را ذخیره کند و نمی تواند آن را به عدد باینری تبدیل کند. با استفاده از ASCII ها، کامپیوتر با کاراکترها آشنا می شود، بنابراین این ASCII ها سپس توسط کامپیوتر به ارقام باینری تبدیل می شوند.

آشنایی با جدول ASCII

برای یافتن مقدار ASCII هر کاراکتری باید به جدول استاندارد ASCII مطابق شکل زیر مراجعه کنید:

شرح جدول به طور خودکار ایجاد شدشرح جدول به طور خودکار ایجاد شد

مقدار ASCII “A” 65 و “&” 38 خواهد بود. به طور مشابه، برای مهاربندهای فرفری “{ }”، 123 و 125 ASCII استفاده خواهد شد.

بیایید یک مثال از یک کلمه “لینوکس”، که چگونه آن را ذخیره می کند روی حافظه:

آشنایی با جدول ASCIIآشنایی با جدول ASCII

از آنجایی که کامپیوتر کاراکترها را تشخیص نمی دهد، بنابراین ASCII یک عدد به همه کاراکترها اختصاص می دهد و مقدار باینری مربوطه در هارد دیسک ذخیره می شود. کلمه “Linux” در قالب باینری ذخیره می شود روی حافظه همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است. ASCII به نوشتن و خواندن داده های مربوط به کاراکترها از حافظه کمک می کند.

128 کاراکتر وجود دارد و به هر کاراکتر یک عدد اسکی اختصاص داده می شود. بیایید برای درک بیشتر جدول را به دو دسته تقسیم کنیم:

  • شخصیت های کنترل
  • کاراکترهای قابل چاپ

کاراکترهای کنترل در جدول ASCII

ASCII از 0 تا 32 و 127 کاراکترهای کنترل هستند. به آنها کاراکترهای غیر قابل چاپ یا NPC نیز می گویند. همانطور که از نام آن پیداست کاراکترهای کنترلی محل قرارگیری کاراکتر قابل چاپ را کنترل می کنند یا برای فرمان دادن به دستگاه هایی که به کامپیوتر متصل هستند استفاده می شود.

برخی از کاراکترهای کنترلی با کلیدهای صفحه کلید مرتبط هستند. به عنوان مثال، کلید backspace؛ هنگامی که کلید را فشار می دهید، جلوه قابل مشاهده است روی صفحه نمایش اما اینطور نیست print هر شخصیت

به طور مشابه، برای برقراری ارتباط با رایانه برای پایان هر متن یا شروع متن، از ASCII برای کاراکترهای مربوطه استفاده می شود. این کاراکترهای کنترلی به کامپیوتر می گویند که چگونه کد را اجرا کند و print خروجی.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  لیست دیسک ها روی اوبونتو

نمودار تمام کاراکترهای کنترلی به صورت زیر است:

آشنایی با جدول ASCIIآشنایی با جدول ASCII

کاراکترهای قابل چاپ در جدول ASCII

کاراکترهای قابل چاپ آن دسته از کاراکترهایی هستند که به صورت بصری ظاهر می شوند روی صفحه نمایش مانند تمام حروف الفبا، کاراکترهای عددی، نمادها و عملگرها. کاراکتر قابل چاپ را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

  • اعداد و نمادها
  • حروف الفبا

اعداد و نمادها شامل تمام مقادیر عددی 0-9 و نمادهایی مانند عملگرهای جمع، تفریق هستند در حالی که دسته حروف الفبا شامل تمام حروف انگلیسی با حروف بزرگ و کوچک است.

اعداد و نمادها

این بخش شامل نمادها و دارای ASCII هایی از 32 تا 64، 91 تا 96 و 123 تا 126 است. این نمادها شامل عملگرهای ریاضی (+، -، *،/)، علائم نگارشی هستند.

آشنایی با جدول ASCIIآشنایی با جدول ASCII

به عنوان مثال، ASCII اسلش جلو “/” 47 و برای جمع “+” 43 خواهد بود.

حروف الفبا

آخرین بخش جدول استاندارد ASCII 26 الفبا است و ASCII های جداگانه ای برای حروف بزرگ و حروف کوچک وجود دارد. اسکی های 65 تا 90 شامل تمام حروف بزرگ و 97 تا 122 شامل تمام حروف کوچک می شود.

آشنایی با جدول ASCIIآشنایی با جدول ASCII

برای مثال ASCII بزرگ “O” و “o” کوچک به ترتیب 79 و 111 خواهد بود.

نتیجه

رایانه ها فقط می توانند داده ها را به صورت اعداد ذخیره کنند زیرا آنها فقط زبان اعداد را درک می کنند. بنابراین، برای اینکه کامپیوترها کاراکترها را بفهمند، هر کاراکتر باید یک عدد خاص باشد. کاراکترها نه تنها شامل حروف الفبا هستند، بلکه شامل نمادهای مختلفی هستند که می توانند در برنامه نویسی استفاده شوند. در این نوشته، جدول استاندارد ASCII مورد بحث قرار می گیرد تا مفهوم بهتری را ارائه دهد که چگونه می توان آن را درک کرد و چگونه برای ارتباط بین دستگاه ها و رایانه های مختلف مفید است.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-01-01 02:18:07

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید