برای وبلاگ نویسان و تولیدکنندگان محتوا، راه اندازی یک انجمن آنلاین یک راه عالی برای ایجاد یک جامعه قوی است. حتی اگر توسعه‌دهنده نیستید، می‌توانید به راحتی با استفاده از ابزاری مانند phpBB یکی را راه‌اندازی کنید.

در این آموزش phpBB پیش نیازهای نرم افزار و روش نصب آن را توضیح می دهیم. همچنین با پیکربندی های اولیه ابزار آشنا خواهید شد تا بتوانید انجمن آنلاین خود را بدون زحمت راه اندازی کنید.

phpBB چیست؟

phpBB یک نرم افزار انجمن منبع باز است که به شما امکان می دهد یک وب سایت تابلوی اعلانات ایجاد کنید که در آن کاربران ثبت نام شده می توانند موضوعات و پیام ها را ارسال کنند.

این نرم افزار رایگان و مبتدی است. همراه است پسوندهای مختلف که به راحتی قابلیت های جدیدی را بدون کدنویسی به انجمن های شما اضافه می کند. قالب های از پیش ساخته شده نیز سفارشی سازی phpBB را ساده می کنند.

پیش نیازها

برای نصب phpBB، به یک سرور خصوصی مجازی (VPS) نیاز دارید که نسخه جدیدتری از یک سیستم عامل لینوکس را اجرا کند، مانند اوبونتو 22.04.

از آنجایی که phpBB نسبتاً سبک است، یک برنامه VPS اساسی باید کافی باشد. همچنین، اطمینان حاصل کنید که ارائه دهنده هاست شما ارائه می دهد root دسترسی برای جلوگیری از مشکلات مجوز هنگام راه اندازی نرم افزار.

مبتنی بر روی الزامات، هاستینگer هاست VPS یک انتخاب عالی است. شروع در 4.99 دلار در ماه، برنامه های ما ویژگی هایی را ارائه می دهد که به ساده سازی پیکربندی phpBB کمک می کند process، از جمله کامل root دسترسی و دستیار VPS AI.

phpBB همچنین به یک پشته وب متشکل از یک پایگاه داده، آخرین نسخه PHP و یک وب سرور نیاز دارد. در هاستینگer، می توانید آنها را بدون دستور با استفاده از نصب نصب کنید قالب های سیستم عامل VPS. روش انجام این کار را بعداً توضیح خواهیم داد.

علاوه بر این، مطمئن شوید که یک نام دامنه به آدرس IP VPS شما اشاره دارد. اگر ندارید، توصیه می کنیم آن را از اینجا خریداری کنید هاستینگer.

نصب phpBB

در اینجا مراحل نصب phpBB آورده شده است روی هاستینگerVPS. قبل از ادامه، توصیه می کنیم برگه تقلب خود را در زیر دانلود کنید process شامل دستورات مختلف لینوکس است.

1. سیستم عامل و پشته های وب را نصب کنید

قبل از نصب phpBB، پشته وب مورد نیاز را تنظیم کنید. شما می توانید نرم افزارهای مختلفی را پیکربندی کنید، اما ما از اوبونتو، MySQL، Apache و PHP استفاده خواهیم کرد. در اینجا روش انجام این کار آمده است روی هاستینگerسرور خصوصی مجازی:

  1. باز کنید hPanel و کلیک کنید VPS از منوی بالا
  2. از لیست، کلیک کنید مدیریت کنید روی VPS شما
  3. حرکت به نوار کناری → تنظیمات سیستم عامل و پنلسیستم عامل.
  4. روی تب Application کلیک کرده و انتخاب کنید اوبونتو 22.04 با پشته LAMP (Apache، MySQL، PHP).
  5. ضربه بزنید سیستم عامل را تغییر دهید.
  1. برای تأیید حذف داده ها، کادر را علامت بزنید و کلیک کنید بعدی.
  2. جدید وارد کنید root رمز عبور و کلیک کنید تایید کنید.

جدید هاستینگer کاربران VPS مراحل بالا را در هنگام ورود طی خواهند کرد. اگر قبلاً همان قالب را انتخاب کرده اید، نیازی به نصب مجدد آن ندارید.

برای غیرهاستینگer کاربران، بسته های Apache، MySQL و PHP را به صورت دستی با استفاده از دستورات پیکربندی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراحل، راهنمای ما را بررسی کنید روی روش نصب پشته LAMP روی اوبونتو

2. از طریق SSH وارد VPS شوید

نصب phpBB روی یک VPS به اجرای فرمان از راه دور نیاز دارد. برای انجام این کار، می توانید از یک کلاینت SSH مانند PuTTY استفاده کنید. ترمینال، یا هاستینگerمرورگر terminal.

ما مرورگر را توصیه می کنیم terminal از آنجایی که راحت تر است. این ابزار نیز بدون توجه به سیستم عامل رایانه محلی شما به طور مشابه کار می کند. در اینجا روش استفاده از ابزار برای اتصال به سرور خود آورده شده است:

  1. باز کنید hPanel VPSمدیریت کنید.
  2. برو به دسترسی SSH برگه برای به دست آوردن root نام کاربری و رمز عبور.
  1. را کلیک کنید مرورگر terminal دکمه روی بالا سمت راست اگر مرورگر وب شما اجازه پاپ آپ درخواست کرد، کلیک کنید اجازه دهید.
  2. را وارد کنید root نام کاربری و رمز عبور برای ورود
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش غیرفعال کردن احراز هویت رمز عبور SSH روی لینوکس VPS

را root اگر از ابزارهای دیگری مانند Terminal یا PuTTY استفاده می کنید، اعتبار ورود به سیستم یکسان است. با این حال، شما همچنین به آدرس IP VPS نیاز دارید که می توانید آن را از آدرس دریافت کنید دسترسی SSH برگه

3. پایگاه داده phpBB و ماژول های PHP را آماده کنید

پس از اتصال به سرور خود، یک پایگاه داده جدید ایجاد کنید و چندین ماژول PHP را نصب کنید. اگر آنها را ندارید، phpBB در حین نصب یک پیغام خطا برمی گرداند.

بیایید با ایجاد یک پایگاه داده جدید شروع کنیم. برای انجام این کار، MySQL را با اجرای دستور زیر وارد کنید. باید مشاهده کنید که پوسته به آن تغییر می کند mysql>:

mysql

پس از ورود به MySQL، دستورات زیر را یکی یکی وارد کنید تا یک پایگاه داده و کاربر جدید ایجاد کنید. جایگزین کنید phpbb_db، phpbb_user، و رمز عبور با مقدار دلخواه شما:

CREATE DATABASE phpbb_db;

CREATE USER 'phpbb_user'@'localhost' IDENTIFIED BY 'password';

پس از ورود به هر خط باید تاییدیه دریافت کنید.

اکنون، برای اختصاص دادن کاربر جدید به عنوان مدیر پایگاه داده، بارگیری مجدد تنظیمات امتیاز و خروج از MySQL، این دستورات را اجرا کنید:

GRANT ALL PRIVILEGES روی phpbb_db.* TO 'phpbb_user'@'localhost';

FLUSH PRIVILEGES;

EXIT;

به یاد داشته باشید، اگر از سیستم مدیریت پایگاه داده دیگری مانند MariaDB و PostgreSQL استفاده کنید، ممکن است دستورات متفاوت باشد. حالا بیایید ماژول های PHP را با اجرای این دستورات پیکربندی کنیم:

apt install php8.1-mbstring

apt install php-xml

4. phpBB را دانلود و راه اندازی کنید

پس از آماده سازی دیتابیس و ماژول ها، phpBB را نصب می کنیم. برای انجام این کار، آن را از سایت دانلود کنید لینک رسمی با استفاده از این دستور اگر می خواهید از نسخه دیگری استفاده کنید URL را جایگزین کنید:

wget https://download.phpbb.com/pub/release/3.3/3.3.12/phpBB-3.3.12.zip

صبر کنید تا سیستم شما دانلود نصب کننده را تمام کند. سپس، بایگانی را با استفاده از از حالت فشرده خارج کنید دستور:

unzip phpBB-3.3.12.zip

اگر با خطای “Command not found” مواجه شدید، با استفاده از این دستور برنامه unzip را نصب کنید:

apt install unzip

اکنون موارد استخراج شده را به پوشه Apache منتقل کنید تا phpBB از طریق اینترنت قابل دسترسی باشد:

mv phpBB3 /var/www/html/phpbb

مالکیت و مجوز پوشه را تغییر دهید تا مطمئن شوید که آپاچی می تواند آن را ارائه کند. سپس این دستورات را اجرا کنید:

chown -R www-data:www-data /var/www/html/phpbb

chmod -R 755 /var/www/html/phpbb

حالا بیایید یک آپاچی مجازی بسازیم host فایل را برای دسترسی به phpBB با استفاده از نام دامنه خود، جلوگیری از تداخل آن با برنامه دیگر. این دستور این است:

nano /etc/apache2/sites-available/phpbb.conf

پیکربندی زیر را کپی کرده و در پنجره ویرایشگر متن نانو قرار دهید. به یاد داشته باشید که جایگزین کنید example.com با نام دامنه خودتان:

<VirtualHost *:80>

    ServerAdmin admin@example.com

    DocumentRoot /var/www/html/phpbb

    ServerName phpbb.example.com

<Directory /var/www/html/phpbb>

    Options FollowSymlinks

    AllowOverride All

    Require all granted

</Directory>

    ErrorLog ${APACHE_LOG_DIR}/phpbb_error.log

    CustomLog ${APACHE_LOG_DIR}/phpbb_access.log combined

</VirtualHost>

را فشار دهید Ctrl + X، Y، و وارد کنید برای ذخیره تغییرات سپس، phpBB مجازی را فعال کنید host و Apache ماژول را با اجرای این دستورات متعاقبا بازنویسی می کند:

a2ensite phpbb

a2enmod rewrite

در نهایت، سرویس Apache را مجددا راه اندازی کنید تا تغییرات با استفاده از این دستور بارگیری شود:

systemctl restart apache2

5. phpBB را نصب کنید

پس از پیکربندی phpBB در VPS خود، اجازه دهید نصب را با استفاده از مرورگر وب خود به پایان برسانیم. برای انجام این کار، موارد زیر را در نوار آدرس خود وارد کنید domain.tld نام دامنه واقعی شما:

http://domain.tld/phpbb/install/app.php/install

حرکت به نصب کنید را بزنید و کلیک کنید نصب کنید. اکنون، phpBB بررسی می کند که آیا سیستم شما شرایط مورد نیاز را برآورده می کند یا خیر. اگر خطایی می بینید، توصیه می کنیم بپرسید هاستینگer دستیار VPS AI برای راه حل

مهم!اگر سایت نصب phpBB باز نمی شود، تنظیمات DNS را بررسی کنید تا ببینید آیا نام دامنه را به درستی نشان داده اید یا خیر.

در غیر این صورت، phpBB باید شما را به مسیر هدایت کند پیکربندی مدیر منو فرم ها را پر کرده و کلیک کنید ارسال کنید برای تایید سپس با استفاده از اطلاعات مرحله سوم پایگاه داده را پیکربندی کنید.

سپس اطلاعات مربوط به سرور و ایمیل SMTP خود را وارد کنید. را فشار دهید ارسال کنید برای استفاده از تمام تنظیمات پیش فرض اگر می خواهید پیکربندی را تغییر دهید، این را بخوانید راهنمای نصب phpBB برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن.

در نهایت، اطلاعات مربوط به انجمن خود، از جمله زبان، عنوان و توضیحات آن را وارد کنید. کلیک کنید ارسال کنید و تا زمان نصب صبر کنید process کامل است. پس از اتمام، باید صفحه تأیید را مشاهده کنید.

اکنون به VPS خود برگردید command-line رابط و دستور زیر را برای حذف اجرا کنید نصب کنید دایرکتوری:

rm -rf /var/www/html/phpbb/install

حذف کردن نصب کنید پوشه تضمین می‌کند که می‌توانید به ناحیه مدیریت phpBB بدون راه‌اندازی جادوگر نصب دسترسی داشته باشید. برای دسترسی به انجمن جدید خود وارد شوید yourdomain.tld/phpbb.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش برنامه ریزی پست ها در وردپرس

استفاده و پیکربندی اولیه

بیایید کاربرد و پیکربندی اولیه phpBB را بررسی کنیم.

پیمایش در کنترل پنل مدیریت

phpBB ارائه می دهد کنترل پنل مدیریت (ACP) که در آن می توانید تنظیمات مختلف از جمله سرور و پیکربندی کاربر را مدیریت کنید.

برای دسترسی به آن، انجمن خود را باز کنید و به قسمت های ورود به سیستم بروید. اعتبار مدیریت خود را وارد کرده و کلیک کنید وارد شوید. سپس، کلیک کنید ACP با دنده نماد از منوی بالا

phpBB شما را به کنترل پنل مدیریت هدایت می کند. از این منو، می‌توانید با کلیک کردن روی برگه‌های بالا به دسته‌های پیکربندی مختلف بروید. در همین حال، برای بررسی تنظیمات دقیق تر، به نوار کناری بروید.

ایجاد و مدیریت انجمن ها

برای ایجاد انجمن در phpBB، آن را باز کنید کنترل پنل مدیریت و به مسیر بروید انجمن ها برگه در پایین، a را وارد کنید نام در فیلد و کلیک کنید انجمن جدید ایجاد کنید برای تایید

قوانین، توضیحات و ظاهر انجمن خود را پیکربندی کنید. اگر در مورد تنظیمات مطمئن نیستید، توضیح زیر هر پارامتر را بررسی کنید. پس از اتمام، به پایین اسکرول کرده و کلیک کنید ارسال کنید.

همین! اگر خلقت process موفقیت آمیز است، phpBB یک پیام تأیید نشان می دهد و شما را به مدیریت مجوز هدایت می کند page. به یاد داشته باشید که تعیین کنید امتیازات صحیح برای اطمینان از ظاهر شدن انجمن جدید شما روی جلو page.

برای مدیریت تالارهای گفتمان خود، به آدرس زیر بروید انجمن ها نوار کناری برگهمدیریت انجمن ها. را کلیک کنید دنده برای تغییر تنظیمات آن، x را فشار دهید تا آن را حذف کنید، یا فلش ها برای انتقال سفارش

مدیریت ثبت نام کاربر

تغییر تنظیمات پیش‌فرض ثبت‌نام کاربر برای محافظت از هرزنامه مهم است و از هجوم ربات‌ها به انجمن شما جلوگیری می‌کند. چنین مشکلی می تواند منابع سرور را هدر دهد و به طور بالقوه عملکرد را کاهش دهد.

شما می توانید تنظیمات را با رفتن به ACPژنرال نوار کناریثبت نام کاربر تنظیمات از فعال سازی اکانت منوی کشویی، انتخاب کنید که آیا کاربران جدید phpBB می توانند توسط خودشان یا از طریق سرپرستان احراز هویت کنند.

از این منو می توانید سایر تنظیمات ثبت نام کاربر از جمله حداقل طول رمز عبور و پیچیدگی را نیز تنظیم کنید. پس از اتمام، به پایین اسکرول کنید و ضربه بزنید ارسال کنید برای ذخیره تغییرات

سفارشی کردن انجمن خود

برای سفارشی کردن انجمن خود، به این آدرس بروید ACPسفارشی کردن. از این منو، می توانید عملکرد برد phpBB خود را با استفاده از یک تغییر دهید پسوند یا ظاهر آن با استفاده از a سبک.

نصب برنامه‌های افزودنی و سبک‌های phpBB به اتصال از طریق پروتکل انتقال فایل امن (SFTP) نیاز دارد. FileZilla. همچنین می توانید از دستوراتی مانند استفاده کنید scp از طریق SSH، اما این روش ممکن است برای کاربران پیشرفته‌تر مناسب باشد.

در حالی که می توانید پسوندها و استایل ها را از منابع مختلف دانلود کنید، phpBB این را توصیه می کند کتابخانه رسمی سفارشی سازی برای اطمینان از ایمنی

برای نصب سبک phpBB، تمی را که دانلود کرده اید در آن آپلود کنید /var/www/html/phpbb/styles مسیر سپس، به عقب برگردید ACPسفارشی کردننوار کناریاستایل ها را نصب کنید.

در همین حال، برنامه های افزودنی به /var/www/html/phpbb/ext مسیر بسته به روی فروشنده آنها، برخی از افزونه ها به مکان های نصب متفاوتی نیاز دارند. به عنوان مثال، نصب افزونه های نامیده می شود فوبار در phpbb/ext/acme/foobar و آنهایی که نامگذاری شده اند acme در phpbb/ext/acme.

پس از آپلود، با رفتن به آن ها را نصب و مدیریت کنید ACPسفارشی کردننوار کناریبرنامه های افزودنی را مدیریت کنید.

نتیجه گیری

phpBB یک نرم افزار صفحه اعلانات منبع باز برای ایجاد یک انجمن آنلاین است. برای نصب آن، به یک VPS با نسخه جدیدتر یک توزیع لینوکس، یک وب سرور مانند Apache، یک پایگاه داده و PHP نیاز دارید.

در هاستینگer، با استفاده از قالب سیستم عامل LAMP می توانید این اجزای نرم افزار را با یک کلیک نصب کنید. پس از تنظیم آنها، از طریق SSH یا مرورگر ما به VPS خود متصل شوید terminal.

اکنون یک پایگاه داده جدید ایجاد کنید و ماژول های اضافی PHP را نصب کنید. آخرین نسخه phpBB را دانلود کرده و بسته نصب را استخراج کنید. پوشه استخراج شده را به آپاچی منتقل کنید root دایرکتوری و مجوزهای آن را تغییر دهید.

یک آپاچی مجازی ایجاد کنید host پیکربندی و راه اندازی مجدد وب سرور. سپس، phpBB را در مرورگر وب خود باز کنید تا جادوگر نصب کامل شود. برای اطمینان از دسترسی آنلاین انجمن، پوشه نصب را حذف کنید.