آپاچی چیست؟  مروری عمیق بر وب سرور آپاچی

آپاچی یکی از وب سرورهای قابل استفاده برای صاحبان وب سایت ها، توسعه دهندگان و حتی ارائه دهندگان هاست است که بر سهم بازار تسلط دارد. 33٪ در تمام وب سایت ها.

که در هاستینگerبه عنوان مثال، زیرساخت میزبانی ما اجرا می شود روی LiteSpeed، یکی دیگر از وب سرورهای محبوب. این راه‌اندازی خاص به شدت نقاط قوت هر دو سرور را بهبود می‌بخشد و به ما امکان می‌دهد عملکرد بهینه را برای کاربران خود ارائه دهیم.

برای یافتن پاسخ آپاچی چیست، مقایسه آن با وب سرورهای دیگر مانند NGINX و Tomcat و همچنین مزایا و معایب آن، بیشتر بخوانید.

یک وب سرور چیست؟

سرورهای فایل، سرورهای پایگاه داده، سرورهای پست الکترونیکی و سرورهای وب از انواع مختلفی از نرم افزارهای سرور استفاده می کنند. هر یک از این برنامه ها می توانند به فایل های ذخیره شده دسترسی داشته باشند روی یک سرور فیزیکی و استفاده از آنها برای اهداف مختلف.

وظیفه یک وب سرور سرویس دهی به وب سایت هاست روی اینترنت. برای دستیابی به این هدف، به عنوان یک واسطه بین سرور و ماشین های مشتری عمل می کند. محتوا را از سرور بیرون می کشد روی هر کاربر درخواست می کند و آن را به وب تحویل می دهد.

بزرگترین چالش یک وب سرور این است که به تعداد زیادی از کاربران مختلف وب به طور همزمان خدمت رسانی کند – که هر کدام صفحات مختلفی را درخواست می کنند. وب سرورها process فایل های نوشته شده به زبان های برنامه نویسی مختلف مانند پی اچ پی، پایتون، جاوا و غیره.

آنها آنها را به فایل های HTML ثابت تبدیل می کنند و این فایل ها را در مرورگر برای کاربران وب ارائه می کنند. وقتی کلمه وب سرور را می شنوید، آن را به عنوان ابزاری که مسئول ارتباط صحیح سرور و مشتری است در نظر بگیرید.

وب سرور آپاچی چگونه کار می کند؟

یک تصویر گرافیکی که نشان می دهد یک سرور چگونه کار می کندیک تصویر گرافیکی که نشان می دهد یک سرور چگونه کار می کند

اگرچه ما آپاچی را یک وب سرور می نامیم، اما یک سرور فیزیکی نیست، بلکه یک نرم افزار است که اجرا می شود روی یک سرور HTTP وظیفه آن برقراری ارتباط بین سرور و مرورگرهای بازدیدکنندگان وب سایت (فایرفاکس، گوگل کروم، سافاری و غیره) و در عین حال ارائه فایل ها بین آنها (ساختار سرویس گیرنده-سرور) است. نرم افزار آپاچی همچنین با هر سیستم عاملی از ویندوز گرفته تا یونیکس سازگار است.

هنگامی که یک بازدید کننده می خواهد یک را بارگذاری کند page روی وب سایت شما، به عنوان مثال، homepage یا “درباره ما” شما page، مرورگر آنها درخواستی را به سرور شما ارسال می کند و آپاچی با تمام فایل های درخواستی (متن، تصاویر و غیره) پاسخی را برمی گرداند.

سرور و کلاینت از طریق پروتکل HTTP با هم ارتباط برقرار می کنند و وب سرور آپاچی وظیفه برقراری ارتباط روان و ایمن بین دو ماشین را بر عهده دارد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  Slug وردپرس چیست: چگونه آن را تغییر دهیم و برای سئو بهینه کنیم

آپاچی به لطف زیرساخت منبع باز آن بسیار قابل تنظیم است. به همین دلیل، توسعه دهندگان وب و کاربران می توانند کد منبع آن را با توجه به نوع وب سایتی که ایجاد می کنند تطبیق دهند.

علاوه بر این، آپاچی ماژول های زیادی را ارائه می دهد که به مدیران سرور اجازه می دهد تا عملکردهای اضافی را تغییر دهند روی و خاموش. وب سرور آپاچی دارد ماژول ها برای امنیت، حافظه پنهان، بازنویسی URL، احراز هویت رمز عبور و سایر ویژگی ها.

برای پیکربندی آپاچی، باید دسترسی داشته باشید htaccess. این فایل پیکربندی آپاچی توسط همه پشتیبانی می شود هاستینگer برنامه های میزبانی وب.

سرور HTTP آپاچی در مقابل سایر وب سرورها

علاوه بر وب سرور آپاچی، گزینه های محبوب دیگری نیز وجود دارد. هر برنامه وب سرور برای اهداف متفاوتی ایجاد شده است. در حالی که وب سرور آپاچی بیشترین استفاده را دارد، گزینه‌ها و رقبای زیادی دارد.

آپاچی در مقابل NGINX

گرافیک سفارشی نشان دهنده آپاچی در مقابل Nginxگرافیک سفارشی نشان دهنده آپاچی در مقابل Nginx

Nginx یک نرم افزار رایگان و متن باز است. در مقایسه با آپاچی، این یک برنامه وب سرور جدیدتر است که در سال 2004 منتشر شد.

Nginx برای حل به اصطلاح ایجاد شد مشکل c10k، به این معنی که وب سروری که از رشته ها برای رسیدگی به درخواست های کاربر استفاده می کند، نمی تواند همزمان بیش از 10000 اتصال را مدیریت کند.

  1. از آنجایی که آپاچی از ساختار مبتنی بر رشته استفاده می کند، صاحبان وب سایت های پربازدید ممکن است با مشکلات عملکردی مواجه شوند. Nginx یکی از وب سرورهایی است که مشکل c10k را حل می کند و احتمالاً موفق ترین آن است.
  2. Nginx یک معماری رویداد محور دارد که یک معماری جدید ایجاد نمی کند process برای هر درخواست در عوض، هر درخواست دریافتی را در یک رشته مدیریت می کند. این استاد process چندین فرآیند کارگری را مدیریت می کند که پردازش واقعی درخواست ها را انجام می دهند. مدل مبتنی بر رویداد Nginx درخواست‌های کاربر را در بین فرآیندهای کارگر به روشی کارآمد توزیع می‌کند، بنابراین منجر به مقیاس‌پذیری بسیار بهتری می‌شود.
  3. اگر نیاز به مدیریت یک وب سایت پربازدید دارید، Nginx یک انتخاب عالی است، زیرا می تواند با استفاده از حداقل منابع این کار را انجام دهد. این نمی تواند تصادفی باشد که توسط بسیاری از وب سایت های با دید بالا مانند Netflix، Hulu، Pinterest و Airbnb استفاده می شود.
  4. با این حال، برای بازیکنان کوچک و متوسط، Apache دارای چندین مزیت نسبت به Nginx است، مانند پیکربندی آسان، تعداد زیادی ماژول، و محیطی مناسب برای مبتدیان.

آپاچی در مقابل تامکت

گرافیک سفارشی که آپاچی در مقابل تامکت را نشان می دهدگرافیک سفارشی که آپاچی در مقابل تامکت را نشان می دهد

تامکت یک وب سرور محبوب است که توسط بنیاد نرم افزار آپاچی توسعه یافته است. مشابه آپاچی، تامکت یک سرور HTTP است. با این حال، عملکرد اصلی آن، تقویت برنامه های جاوا به جای وب سایت های ایستا است. Tomcat می تواند چندین ویژگی مختلف جاوا مانند Java Servlet، JavaServer Pages (JSP)، Java EL و WebSocket را اجرا کند.

  1. Tomcat به طور خاص برای ارائه محتوای وب پویا که اجرا می شود ایجاد شده است روی برنامه های جاوا، در حالی که آپاچی یک سرور HTTP همه منظوره است. با کمک ماژول های مناسب آپاچی (mod_php، mod_python، mod_perl و غیره) می توانید از آپاچی همراه با زبان های برنامه نویسی مختلف (PHP، Python، Perl و غیره) استفاده کنید.
  2. اگرچه می‌توانید از سرور تامکت برای سرویس‌دهی صفحات وب استاتیک نیز استفاده کنید، اما در مقایسه با سرور آپاچی برای این منظور کارایی کمتری دارد. برای مثال، تامکت ماشین مجازی جاوا و دیگر کتابخانه‌های مرتبط با جاوا را که به آن نیاز ندارید، از قبل بارگذاری می‌کند. روی اکثر وب سایت ها
  3. Tomcat همچنین در مقایسه با سایر سرورهای وب کمتر قابل تنظیم است. به عنوان مثال، برای اجرای وردپرس، بهترین انتخاب یک سرور HTTP همه منظوره مانند Apache یا NGINX است.
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش حذف بدافزار وردپرس: حذف دستی و خودکار بدافزار

مزایا و معایب آپاچی

یک وب سرور آپاچی می تواند یک انتخاب عالی برای اجرای وب سایت شما باشد روی یک پلت فرم پایدار و همه کاره با این حال، معایبی نیز دارد که باید به آنها توجه کنید.

طرفداران:

  1. منبع باز و رایگان، حتی برای استفاده تجاری.
  2. نرم افزار قابل اعتماد و پایدار
  3. وصله های امنیتی که اغلب به روز می شوند.
  4. به دلیل ساختار مبتنی بر ماژول انعطاف پذیر است.
  5. آسان برای پیکربندی، مبتدی پسند.
  6. کراس پلتفرم (کار می کند روی سرورهای یونیکس و ویندوز).
  7. قابلیت تحویل بهینه برای فایل های استاتیک و سازگاری با هر زبان برنامه نویسی (PHP، Python و غیره)
  8. با سایت های وردپرس خارج از جعبه کار می کند.
  9. انجمن بزرگ و پشتیبانی آسان در صورت بروز هر مشکلی.

منفی:

  1. مشکلات عملکردی روی وب سایت های بسیار پر ترافیک
  2. گزینه های پیکربندی بیش از حد می تواند منجر به آسیب پذیری های امنیتی شود.

بنابراین، آپاچی چیست؟

یکی از محبوب ترین وب سرورها، آپاچی به شما اجازه می دهد تا یک وب سایت امن را بدون دردسر زیاد اجرا کنید. این رایگان و منبع باز است، و آن را به یک انتخاب مکرر برای افراد انفرادی و مشاغل کوچک تبدیل می کند که می خواهند حضور داشته باشند. روی وب.

روش کار سرور HTTP آپاچی به این صورت است که درخواست های مرورگر وب مانند گوگل کروم و مایکروسافت اج را می پذیرد و اسکریپت های برنامه نویسی را به صفحات وب تبدیل می کند که محتوای آنها برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده است.

می توانید یک وب سایت وردپرسی نصب کنید روی یک وب سرور آپاچی بدون هیچ گونه سفارشی سازی. علاوه بر این، سرور آپاچی به طور یکپارچه با بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا کار می کند (جوملا، دروپالو غیره)، چارچوب های وب (جانگو، لاراول، و غیره)، و زبان های برنامه نویسی. این باعث می شود که آن را برای همه انواع پلت فرم های میزبانی وب، مانند VPS یا میزبانی اشتراکی انتخاب کنید.

امیدواریم این مقاله تمام پاسخ هایی را که باید در مورد آپاچی بدانید را ارائه می دهد. اگر هنوز در مورد این وب سرور سؤالی دارید، نظرات خود را در زیر بنویسید!