وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

اتریوم 2.0 چیست؟

0 2
زمان لازم برای مطالعه: 7 دقیقه


اتریوم 2.0

منبع: Adobe Stock.

امروزه به هر کجا که نگاه کنید، یک قاتل اتریوم وجود دارد. گاهی اوقات، به نظر می رسد که شوالیه های پروتکل هر ماه با زره های کاملاً رمزگذاری شده ظاهر می شوند تا اژدهای فضای مجازی به نام اتریوم را بکشند. کسانی که معتقدند سلطنت اتریوم به دلیل کارمزد بالای گاز، تراکنش های پایین در ثانیه و ویژگی های انقلابی اتریوم به نقطه پایانی خواهد رسید. [insert X] پروتکل بلاک چین

در حالی که مطمئناً ممکن است اتریوم آینده بلاکچین منتخب برای ایجاد برنامه های غیرمتمرکز (dapps) نباشد، هزاران پروژه قبلاً بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است. از بزرگترین صرافی غیرمتمرکز، تعویض، به بزرگترین بازار NFT در دریای آزاد، جامعه اتریوم با سرعت زیادی در حال رشد است.

آنچه بسیاری بر این باورند که پروژه اتریوم به اوج جدیدی خواهد رسید، ارتقای مورد انتظار اتریوم Serenity است که به نام دیگر شناخته می شود. اتریوم 2.0. این نسخه که قرار است در سال 2022 منتشر شود، طرفداران اتریوم را امیدوار کرده است که در کاهش همه مشکلات فعلی اتریوم موفق باشد. تاریخ انتشار در سال 2022، طرفداران اتریوم را نیز نگران کرده است که دیگر پروژه‌های بلاک چین در این مدت به نتیجه برسد.

تنها زمان نشان خواهد داد که آیا اولین مزیت محرک اتریوم به جایگاه ثابت خود به عنوان دومین ارز دیجیتال برتر در جهان (بر اساس ارزش بازار) ادامه خواهد داد. تا آن زمان، اجازه دهید نگاهی کوتاه به وعده‌های اتریوم 2.0 بیندازیم.

اتریوم 2.0 چیست؟

Ethereum Serenity یا Ethereum 2.0 یک ارز دیجیتال جایگزین نیست. بهتر است اتریوم 2.0 را به عنوان ارتقای شبکه اتریوم در نظر بگیرید. این ارتقا سعی می کند بسیاری از مسائل کلیدی بلاک چین مانند مقیاس پذیری، قابلیت استفاده و پایداری را برطرف کند. اگرچه اتریوم امسال به سطوح بی‌سابقه‌ای از ارزش‌گذاری بازار رسیده است، پروژه‌های محبوبی مانند Cardano، Zilliqa، Solana، Algorand و دیگران می‌توانند موقعیت اتریوم را به عنوان دومین ارز دیجیتال بزرگ در صورتی که بسیاری از مشکلات آن را حل نکند، به طور بالقوه تهدید کنند.

جای تعجب نیست که پروتکل‌های جدیدتر از تراکنش‌های بالاتر در ثانیه، راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری بهتر و کارمزد شبکه‌ای برخوردار هستند که بانک را خراب نمی‌کنند. فناوری‌های جدیدتر اغلب نسبت به فناوری‌های قدیمی‌تر مزیت دارند، زیرا سال‌ها توسعه در تقویت زنجیره‌های بلوکی اتفاق می‌افتد، بنابراین برای ادامه فناوری‌های قدیمی‌تر، به ارتقاء نیاز است. اتریوم نیز از این امر مستثنی نیست.

قابلیت استفاده

اتریوم، در وضعیت فعلی که به‌روزرسانی نشده است، با کارمزدهای هنگفتی مواجه شده است که به آن کارمزد گاز می‌گویند. هزینه های گاز به منظور تامین انرژی مورد نیاز برای اعتبارسنجی و انجام تراکنش ها در بلاک چین اتریوم پرداخت می شود. این کارمزدهای بالا زمانی اتفاق می‌افتد که شبکه مشغول پردازش تراکنش‌های زیادی باشد. حتی انجام یک تراکنش ساده در برنامه های غیرمتمرکز می تواند در روزهای شلوغ بیش از 200 دلار باشد. برای نهنگ‌هایی که میلیون‌ها دلار ETH برای بازی در برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) دارند، ممکن است این یک بازی کودکانه به نظر برسد. با این حال، برای یک فرد معمولی که 9 تا 5 شغل کار می کند، صرف بیش از 200 دلار برای انتقال یک NFT هیولای دیجیتالی زیبا در یک بازی ویدیویی خوشایند نیست.

این امر شرکت در برنامه‌های اتریوم مانند تجارت رمزارز در Uniswap یا خرید یک گربه دیجیتال را برای کاربران عادی دشوار کرده است. CryptoKitties. قابلیت استفاده از بلاک چین ضربه خواهد خورد، زیرا مانع ورود برای افراد عادی بسیار زیاد است.

مقیاس پذیری

بیایید تصور کنیم که این کارمزدهای گاز در واقع به اندازه کافی پایین است که کاربر معمولی کریپتو در هنگام انجام تراکنش ها چشمش را به خود نگیرد، مانند 0.25 دلار در هر تراکنش به جای 80 برابر آن با 200 دلار. حتی با این کار، اتریوم فقط می تواند 15 تراکنش را پردازش کند. در هر ثانیه (tps) در حال حاضر. در مقام مقایسه، ویزا حدود 1700 tps را انجام می دهد که بیش از صد برابر نسخه ارتقا نیافته اتریوم است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  بیت کوین چیست؟ هر آنچه باید در سال 1402 بدانید

اگرچه سرعت تراکنش اتریوم سه برابر بیشتر از 5 ترابیون بیت کوین است، اما اگر قرار است برنامه های غیرمتمرکز معمول باشند، حداقل باید به سرعت ابزارهای مالی سنتی مانند ویزا نزدیک شوند. تصور اینکه اتریوم به اندازه موسسات مالی سنتی مقیاس پذیر باشد، زمانی که سرعت تراکنش کم است، دشوار است.

مسلماً، استفاده از فناوری بلاک چین بسیار سریعتر از پاسخگویی به سؤالات «مشتری خود را بشناسید» و سایر حلقه‌های بانکی است. در کریپتو، شما فقط آدرس کیف پول خود را وارد کرده و دریافت خواهید کرد. حتی بیت‌کوین، قدیمی‌ترین ارز رمزنگاری شده، بدون حلقه‌ها به سرعت سیم‌کشی می‌شود. با این حال، هنگامی که راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری به وجود آمد، دلایل بیشتری برای روی آوردن به دنیای غیرمتمرکز برای نیازهای مالی وجود خواهد داشت.

پایداری

مکانیسم‌های اجماع اثبات کار به دلیل تأثیرات زیست‌محیطی توسط رسانه‌ها به‌عنوان ناپایدار مورد حمله قرار گرفته‌اند، حتی با وجود اینکه ثابت شده است که ارزهای رمزپایه تأثیر زیست‌محیطی در مقیاس بزرگی را که رسانه‌ها ادعا می‌کنند ندارند. با این حال، هر چیزی که به ایجاد یک اکوسیستم پایدارتر و غیرمتمرکز کمک کند، مورد استقبال بسیاری قرار خواهد گرفت. Proof-of-Stake این راه حل را با اجرای گره های اعتبارسنجی به جای استخراج ارائه می دهد. از آنجایی که برای استخراج بلوک‌ها در Proof-of-Work به ورودی الکتریکی عظیمی نیاز است، اجرای گره‌های اعتبارسنجی برای اعتبارسنجی بلوک‌ها باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود و پایداری را به واقعیت تبدیل می‌کند.

Serenity یا Ethereum 2.0 در صورت موفقیت، قابلیت استفاده، مقیاس پذیری و پایداری را برای کاربران در سراسر جهان خواهد داشت. این امر اجرای برنامه های DeFi مانند Aave و Compound را آسان تر می کند. اگر ابزارهای مالی غیرمتمرکز برای انجام یک تراکنش به 100 دلار آمریکا نیاز داشته باشند، بسیاری به پروتکل های غیرمتمرکز به عنوان جایگزینی برای تامین مالی اصلی باور نخواهند کرد. همچنین، اگر برای فروش یک ملک دیجیتال یا اثر هنری به این مبلغ نیاز باشد، در مورد استفاده گسترده از همه آن تعجب می‌کنیم.

امیدواریم که اتریوم 2.0 به همه این نگرانی‌ها پایان دهد و به پایگاه کاربری گسترده‌اش در سراسر جهان اجازه دهد تا به کار خود ادامه دهد.

راه حل های اتریوم 2.0

گفته می شود اتریوم 2.0 راه حل های نسل بعدی بلاک چین برای این مشکلات دارد. مقیاس پذیری با استفاده از مکانیزم اجماع جایگزین یا راهی که در آن رایانه های موجود در یک شبکه می توانند با یکدیگر توافق داشته باشند، حل خواهد شد. اگر قرار است رایانه‌های سراسر جهان از اتریوم استفاده کنند، باید راهی برای کار کردن با یکدیگر داشته باشند. مکانیسم اجماع فعلی برای اتریوم اثبات کار است که از استخراج به منظور اعتبارسنجی بلوک ها یا مجموعه داده ها استفاده می کند. اینها اغلب با مشکلاتی همراه هستند که Proof-of-Stake سعی در حل آنها دارد.

اثبات سهام چگونه کار می کند؟

Proof-of-Stake به جای استخراج، که نیاز به ورودی الکتریکی وسیعی دارد، از گره‌های اعتبارسنجی نامیده می‌شود تا شبکه را ایمن کند. گره های اعتبار سنجی جایگزین هایی برای استخراج هستند که در آن کاربران یک گره را برای یک اتریوم راه اندازی می کنند. این گره‌ها یا رایانه‌هایی که شبکه را پردازش می‌کنند، به‌طور تصادفی برای ایجاد بلوک‌ها انتخاب می‌شوند. بلوک ها فایل های رمزنگاری هستند که داده ها در آنها ثبت می شود، یک دفتر کل دیجیتال در رمزنگاری.

در ماینینگ سنتی، برای استخراج موثر بلوک‌های اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال قدیمی، باید منابع باورنکردنی داشته باشید. به این ترتیب، به شدت به نفع کسانی است که دارای منابع هستند. با قرار دادن ETH و اجرای گره های اعتبارسنجی، تنها چیزی که نیاز دارید یک کامپیوتر مناسب با یک CPU یا GPU خوب است، نه یک دستگاه استخراج که هزاران دلار هزینه دارد. گره‌های اعتبارسنجی، به نوبه خود، شانس یکسانی را دارند که فردی با یک ریگ معمولی یک بلوک را استخراج می‌کند و شرکتی با منابع وسیع و گره‌های متعدد. این مانند ماینینگ نخواهد بود، جایی که قدرت محاسباتی بیشتر منجر به شانس بسیار بالاتری برای استخراج بلوک می شود. هر گره اعتبارسنجی شانس یکسانی برای دریافت پاداش های بلوک یکسان خواهد داشت. اگرچه یک شرکت می تواند صد گره اعتبار سنجی داشته باشد، اما هر یک از این گره ها به اندازه یک گره کامپیوتری یک فرد معمولی شانس دریافت پاداش دارد. این به این دلیل است که پاداش ها تصادفی هستند. این شرکت تنها به این دلیل که صد مورد از آنها را دارد، شانس بیشتری برای پاداش خواهد داشت، نه به این دلیل که دکل آنها قدرتمندتر است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  چگونه می توان شبکه های اتریوم و چند ضلعی را پل زد

تهدید حمله 51 درصدی یا حمله ای که شبکه را کنترل می کند، محتمل تر به نظر می رسد. با این حال، انگیزه زیادی برای انجام این کار وجود ندارد زیرا باعث کاهش ارزش شبکه می شود. تصور کنید که از چند صد میلیارد دلار برای به دست آوردن اکثریت سهام و کنترل کل اتریوم استفاده می کنید. اگر شبکه را کنترل می‌کردید و باعث می‌شد میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان کمتر به آن اعتماد کنند، احتمالاً صدها و صدها میلیون، شاید حتی یک میلیارد ضرر می‌کردید.

دست اول، به نظر می رسد که Proof-of-Stake یک پیشرفت کلی نسبت به Proof-of-Work است. با این حال، این یک قطعیت نیست، زیرا پروتکل هنوز در مراحل ابتدایی خود است، که ضربه اصلی در برابر Proof-of-Stake است. زمان نشان خواهد داد که آیا واقعاً Proof-of-Work را برای همیشه غصب خواهد کرد.

زنجیره فانوس دریایی

Beacon Chain نحوه هماهنگی شبکه آینده اتریوم است و همان چیزی است که Proof-of-Stake را به شبکه معرفی می کند. این زنجیره‌های خرد را راه‌اندازی می‌کند که سرعت تراکنش‌ها را بهبود می‌بخشد و شبکه را بزرگ‌تر می‌کند. Beacon Chain پایه اتریوم ایمن تر، پایدارتر و مقیاس پذیرتر است. اتریوم قدیمی، شبکه اصلی، را در سیستم Proof-of-Stake مدیریت خواهد کرد.

Beacon Chain فاز 0 است، بنابراین در واقع بلوک سازنده اتریوم 2.0 است.

ادغام

اینجاست که شبکه اصلی اتریوم با Proof-of-Stake با استفاده از زنجیره Beacon ترکیب می‌شود تا یک اتریوم احتمالاً بهتر ایجاد کند. در حال حاضر، Proof-of-Work همچنان شبکه اتریوم را ایمن می کند و به موازات Proof-of-Stake اجرا می شود. ادغام، که به نظر می رسد شروع یک فیلم حماسی است، زمانی است که اینها کاملاً در هم تنیده می شوند. استخراج به عنوان راهی برای ایمن سازی شبکه متوقف خواهد شد. و طبق گفته اتریوم، این منجر به زنجیره های خرد بی پایان و مقیاس پذیری بی پایان برای اتریوم خواهد شد.

زنجیر خرد شده

در میان 64 زنجیره، زنجیره‌های خرد شده بار شبکه را گسترش می‌دهند و مقیاس‌پذیری بی‌پایانی پس از ادغام ایجاد می‌کنند و نیاز گره‌ها را پایین نگه می‌دارند. شاردینگ، در اصطلاح علوم کامپیوتر، راهی برای تقسیم افقی یک پایگاه داده است. در اتریوم، این باعث می‌شود که بار برای یک شبکه قابل کنترل‌تر باشد، تعداد تراکنش‌ها در ثانیه افزایش می‌یابد و ازدحام شبکه در این زنجیره‌ها یا خرده‌های تازه کاهش می‌یابد. تراکنش های پیش بینی شده در ثانیه (tps) در مقایسه با 10-15 تراکنش در ثانیه اتریوم اکنون 100000 تراکنش در ثانیه خواهد بود. این به عنوان Shard Chain نسخه 1 شناخته می شود: در دسترس بودن داده ها. Shard Chain نسخه 2: اجرای کد ویژگی های بسیار بیشتری مانند اجرای قرارداد هوشمند و مدیریت حساب را به شاردها می دهد.

افکار بسته

اتریوم بزرگترین پلتفرم برای ایجاد اپلیکیشن های غیرمتمرکز است. پس از اجرای آن، برنامه های DeFi مانند Aave و Compound به راحتی اجرا می شوند. اگر ابزارهای مالی غیرمتمرکز برای انجام یک تراکنش به 100 دلار آمریکا نیاز داشته باشند، بسیاری به پروتکل های غیرمتمرکز به عنوان جایگزینی برای تامین مالی اصلی باور نخواهند کرد. همچنین، اگر برای فروش یک ملک دیجیتال یا اثر هنری به این مبلغ نیاز باشد، در مورد استفاده گسترده از همه آن تعجب می‌کنیم. آرامش اتریوم تلاش خواهد کرد تا این مشکلات را درمان کند.

با تمام بودجه و اطلاعاتی که برای توسعه مستمر آن و همچنین ارتش از طرفداران و توسعه دهندگان آن به کار می رود، اتریوم به احتمال زیاد برای سال ها، اگر نه دهه های آینده، در بلاک چین مرتبط باقی خواهد ماند. اتریوم Serenity یا اتریوم 2.0 آزمایشی برای بررسی اینکه آیا اتریوم به تسلط بر استفاده خود بر سایر پروتکل‌ها ادامه می‌دهد یا خیر خواهد بود. تنها زمان نشان خواهد داد که آیا یک قاتل اتریوم سرانجام جانور عرفانی را خواهد کشت یا اتریوم همچنان شبکه اصلی برنامه های غیرمتمرکز است.



منتشر شده در 1402-12-26 07:26:04

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید