وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

استخراج بیت کوین چگونه کار می کند؟

0 2
زمان لازم برای مطالعه: 5 دقیقه


در سیستم‌های سنتی پول فیات، دولت‌ها به سادگی پول بیشتری را در صورت نیاز چاپ می‌کنند. اما در بیت کوین، پول اصلاً چاپ نمی شود – کشف می شود. رایانه‌های سراسر جهان با رقابت با یکدیگر، سکه‌ها را استخراج می‌کنند.

استخراج بیت کوین چگونه کار می کند

در سیستم مالی سنتی، دولت‌ها و بانک‌ها می‌توانند هر زمان که بخواهند پول بیشتری صادر کنند. با این حال، هیچ کس نمی تواند این کار را در بیت کوین انجام دهد، زیرا فرآیند صدور پول حول محور استخراج می چرخد ​​- یک فرآیند بسیار هوشمندانه برای تأیید تراکنش های بیت کوین و ثبت آن ها در یک دفتر کل غیرمتمرکز در همان زمان.

اما استخراج بیت کوین چگونه کار می کند؟ در این راهنما، ما به اصول استخراج بیت کوین و فرآیندهای کلیدی پشت آن می پردازیم.

استخراج بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین را می توان به عنوان یک فرآیند “کشف” بیت کوین تعریف کرد. مانند طلا، بیت کوین ها به طور مصنوعی محدود هستند و هرگز نمی توانند بیش از 21 میلیون بیت کوین وجود داشته باشد. همچنین مانند طلا، برای استخراج آن نیاز به تخصیص منابع و کار سخت دارید. با این حال، بر خلاف استخراج طلا، بیت‌کوین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با استفاده از قدرت محاسباتی میلیون‌ها کامپیوتر رقیب از سراسر جهان ضرب شوند.

استخراج بیت کوین چگونه کار می کنداستخراج بیت کوین چگونه کار می کند

شاید در ابتدا پیچاندن سر به دور آن دشوار باشد، اما در واقع، کاملاً نابغه است. همه آزادند که یک گره بیت کوین را اجرا کنند و شانس خود را در استخراج امتحان کنند، اما هیچکس تضمینی برای سودآوری در آن وجود ندارد. با این حال، این میلیون ها کامپیوتر یک چیز را تضمین می کنند – عملکرد و امنیت شبکه.

اگر می‌خواهید عمیق‌تر به موضوع «محل استخراج بیت‌کوین چیست» بپردازید، به راهنمای همنام ما مراجعه کنید.

در حال حاضر، تنها چیزی که باید بدانید این است که استخراج بیت کوین چندین هدف را انجام می دهد:

  1. شبکه بیت کوین را ایمن می کند.
  2. ماینرها را تشویق می کند تا منابع خود را به شبکه بیت کوین تخصیص دهند.
  3. تراکنش های بیت کوین را تایید می کند.
  4. عدم تمرکز بیت کوین را تضمین می کند (که باعث می شود پول جهانی نظیر به همتا (P2P) رایگان شود).
  5. بیت کوین ها را کمیاب و سخت می کند.
  6. بازیگران بد شبکه را با زیان ده جلوه دادن علیه سیستم مجازات می کند.

استخراج چگونه کار می کند؟

مردم می‌توانند بیت کوین (یا هر دارایی دیجیتال دیگری) را همیشه ارسال کنند، اما این مهم نیست، مگر اینکه کسی همه آنها را بررسی کند. این امر به ویژه در مورد دارایی های دیجیتالی که کپی کردن آنها بسیار آسان است صادق است. بنابراین برای داشتن یک پول نقد دیجیتالی کاملاً کارآمد، باید سابقه ای در مورد اینکه چه کسی چه چیزی و به چه کسی پرداخت کرده است، نگه دارید، و اساساً این کاری است که بانک ها برای ما انجام می دهند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  نحوه خرید اتریوم با پی پال

اما اگر هیچ سازمانی برای نظارت بر آن وجود نداشته باشد، چگونه متوجه شویم که شخص A برای شخص B بیت کوین ارسال کرده است؟ چگونه از خرج مضاعف در جایی که شخص A همان بیت کوین ها را برای شخص C می فرستد جلوگیری کنیم؟

پاسخ، استخراج بیت کوین است.

شبکه بیت کوین با پردازش تمام تراکنش های شبکه، قرار دادن آنها در لیست و قفل کردن آنها در بلوک های غیرقابل تغییر، جایگزین بانک ها و سایر واسطه ها می شود. در نهایت، این ماینرها هستند که همه کارها را انجام می دهند – قدرت هش خود را برای تأیید آن تراکنش ها و ثبت آنها در یک دفتر کل عمومی توزیع شده اختصاص می دهند.

استخراج بیت کوین به کامپیوتر و برنامه مخصوص بیت کوین (مشتری) نیاز دارد. هنگامی که کلاینت بیت کوین را روی رایانه خود نصب می کنید، یک ماینر می شوید و می توانید با ماینرهای رقیب در حل پازل های پیچیده ریاضی رقابت کنید. هر ده دقیقه، همه رایانه‌ها سعی می‌کنند با استفاده از توابع هش رمزنگاری، بلوکی را با آخرین داده‌های تراکنش در آن حل کنند.

هش بیت کوین چیست؟

هر بلوک حل شده به دفتر کل اضافه می شود. اساساً، دفتر کل توزیع شده شامل لیست طولانی بلوک هایی است که بلاک چین بیت کوین را تشکیل می دهند.

دفتر کل توزیع شده بیت کوین با نام بلاک چین یک رکورد عمومی از تمام تراکنش هایی است که در شبکه انجام شده است. از آنجایی که فایل عمومی است، هر کسی می تواند آن را با استفاده از هر بلاک اکسپلورر بیت کوین کاوش کند. تقریباً هر 10 دقیقه یک بلوک جدید به دفتر کل اضافه می شود. بنابراین، اندازه بلاک چین به طور مداوم در حال افزایش است. یک نسخه به روز شده در یک بلوک جدید بین ماینرها به اشتراک گذاشته می شود، بنابراین همه همیشه می دانند چه اتفاقی می افتد.

حال، چه هدفی را دنبال می کند؟

در سیستم‌های سنتی، یک دفتر کل باید قابل اعتماد باشد، به این معنی که باید یک شخص یا نهاد مورد اعتماد وجود داشته باشد که بر آن نظارت داشته باشد و تضمین کند که هیچ‌کس آن را دستکاری نمی‌کند. در شبکه بیت کوین، این نقش توسط ماینرها ایفا می شود.

وقتی بلوکی از تراکنش ها آماده است، ماینرها باید آن را پردازش کنند. آنها الگوریتم هش رمزنگاری SHA-256 را برای تبدیل شدن به دنباله ای به ظاهر تصادفی از اعداد و حروف به نام هش اعمال می کنند. هش همراه با بلوک در انتهای بلاک چین در آن نقطه خاص از زمان ذخیره می شود که به عنوان اثبات کار و اعتبار عمل می کند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  بیت کوین چگونه کار می کند؟
استخراج بیت کویناستخراج بیت کوین
استخراج بیت کوین ”مزرعه.” منبع: Wikipedia Commons.

اما چگونه این هش ها تا این حد قابل اعتماد هستند؟

خوب، ایجاد هش از داده های موجود در بلاک بیت کوین آسان است. با این حال، رمزگشایی داده‌ها تنها با نگاه کردن به هش عملاً غیرممکن است زیرا کاملاً تصادفی است و هر هش منحصر به فرد است. اگر حتی یک نماد را در ورودی اصلی تغییر دهید، یک هش کاملا متفاوت دریافت خواهید کرد. بنابراین، پیش‌بینی خروجی کاملاً غیرممکن است و تنها راه مطابقت با آن حدس زدن کورکورانه است، کاری که ماینرها انجام می‌دهند.

با این وجود، ماینرها فقط تراکنش ها را در هش قرار نمی دهند، بلکه از برخی داده های دیگر نیز استفاده می کنند. یکی از این قطعات هش آخرین بلاک است.

از آنجایی که هش هر بلوک حاوی هش بلوک قبلی است، مانند یک مهر و موم دیجیتالی عمل می کند. این تضمین می کند که بلوک تولید شده، و همچنین هر بلوک قبل از آن، قانونی است. اگر بلوک جعلی باشد، سایر ماینرها می توانند آن را ببینند و آن را رد کنند.

به عبارت دیگر، یک تراکنش جعلی یک بلوک را به همراه هش اصلی آن تغییر می‌دهد. از آنجایی که هش هر بلوک برای ایجاد هش بلوک بعدی استفاده می شود، این امر بر تمام بلوک های زنجیره تأثیر می گذارد. بنابراین اگر کسی آن را بررسی کند، بلافاصله متوجه تفاوت بین بلوک‌های درست و نادرست می‌شود، زیرا با بلوک‌هایی که قبلاً در بلاک چین تأیید شده مطابقت ندارند.

اینگونه است که ماینرها یک بلوک را «مُموم» می کنند. حالا بیایید نگاهی به بخش مسابقه بیندازیم.

استخراج کننده بیت کویناستخراج کننده بیت کوین
بیت کوین ”ماینینگ.” منبع: Freepik.com

رقابت برای سکه

ما قبلاً ثابت کرده‌ایم که تنها راه برای مسدود کردن یک بلوک، حدس زدن درست خروجی هش است و کارآمدترین راه برای انجام این کار، حدس زدن تصادفی توسط رایانه‌ها است.

همه ماینرها با یکدیگر رقابت می کنند که بتوانند آن را سریعتر با استفاده از نرم افزار ماینینگ حدس بزنند. ماینری که برای اولین بار این کار را انجام می دهد، بلوک را استخراج می کند (که میلیاردها حدس تصادفی تولید شده توسط رایانه را از سراسر جهان می گیرد) و پاداش بلوک را درو می کند که در حال حاضر 12.5 BTC در هر بلوک تعیین شده است و هر 210000 بلاک به نصف کاهش می یابد. با نرخ فعلی، به این معنی است که پاداش بلاک در زمانی در سال 2021 به 6.25 BTC در هر بلوک کاهش می یابد.

اساساً، به عنوان انگیزه ای برای ادامه ماینینگ برای حفظ کارکرد سیستم عمل می کند. از آنجایی که پاداش های بلاک به طور مداوم در حال کاهش هستند، انتظار می رود قیمت BTC همچنان افزایش یابد. با این حال، پاداش های بلاک تنها مکانیزم تشویقی برای ماینرها نیستند، زیرا آنها در هزینه های تراکنش های بیت کوین نیز سهیم هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارزش بیت کوین، این راهنما را بررسی کنید.



منتشر شده در 1402-12-26 07:27:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید