وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

افزودن کاربران به Sudoers در اوبونتو

0 3
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه


کاربر دارای بیشترین حقوق در سیستمی است که لینوکس را اجرا می کند root کاربر. با این وجود ، به شدت توصیه می شود که وارد شوید root و اجرای دستورالعمل ها به صورت a root. را root توانایی کاربر در صدور هرگونه دستورالعمل به سیستم ممکن است به طور بالقوه خطرناک باشد. کل سیستم را می توان تحت تأثیر یک دستورالعمل نادرست قرار داد. در نتیجه، با استفاده از sudo کاربر برای مدیریت سیستم لینوکس به طور کلی توصیه می شود. Sudo یک نرم افزار لینوکس است که کاربران مشترک را قادر می سازد دستورالعمل ها را با آن اجرا کنند root دسترسی یا حقوق ، یعنی فقط حق انجام کارهای لازم را دارد. این راهنما نشان می دهد که چگونه یک کاربر را به یک گروه از اضافه کنید sudo کاربران در سیستم اوبونتو

نوع کاربر در اوبونتو را بررسی کنید

قبل از افزودن هر کاربری به sudo گروه ، ما باید اطلاعاتی در مورد نوع حساب کاربری داشته باشیم که هم اکنون وارد سیستم شده ایم و کار می کنیم. برای این منظور ، سیستم اوبونتو دستورالعمل تک کلمه کلیدی ، یعنی “Whoami” را برای ما فراهم می کند. به عنوان مثال ، ما از حساب کاربری با نام “عمر” وارد می شویم و آن را راه اندازی می کنیم terminal ابزار از طریق میانبر “Ctrl+Alt+T”. اکنون، فرمان تک کلمه کلیدی “whoami” را با حقوق “Sudo” در پوسته همانطور که در زیر نشان داده شده است اجرا می کنیم تا بررسی کنیم آیا کاربر در حال حاضر وارد شده ما یک ” است یا خیرrootکاربر یا نه. استفاده از حقوق “Sudo” درخواست رمز عبور برای کاربر فعلی همانطور که نشان داده شده است. پس از ارائه رمز عبور صحیح، “root”، یعنی کاربر وارد شده در حال حاضر در گروه Sudoers قرار دارد.

$ sudo من کی هستم

راه دیگر استفاده از دستورالعمل “گروه ها” و به دنبال آن نام کاربر برای بررسی لیست گروه هایی است که یک کاربر ممکن است به آنها تعلق داشته باشد. به عنوان مثال، استفاده از دستورالعمل “گروه ها” زیر و نام کاربری “omar” را نشان می دهیم. خروجی این دستورالعمل نام گروه هایی را که کاربر به آنها تعلق دارد، یعنی عمر و sudo.

$ گروه ها عمر

از طریق دستورات یک کاربر به Sudoers اضافه کنید

اولین روش برای افزودن هر کاربری به گروهی از sudoers استفاده از آن است terminal دستورات اول از همه، شما باید یک کاربر جدید در سیستم اوبونتو ایجاد کنید تا آن را تبدیل به یک کنید sudo کاربر نیز برای افزودن یک کاربر جدید، دستور «adduser» را با «sudo” حقوق به دنبال آن نام کاربری برای ایجاد یک کاربر. در اینجا، ما یک کاربر “تست” می سازیم که به صورت زیر نمایش داده می شود:

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب Spotify روی اوبونتو 20.04؟

پس از افزودن رمز عبور صحیح برای کاربر در فعالیت، سیستم اوبونتو با موفقیت یک کاربر “تست” را در گروه “تست” طبق جزئیات ارائه شده اضافه کرده است. پس از آن، از آن می خواهد که رمز عبور جدید برای کاربر جدید ایجاد شود، یعنی “تست” تنظیم شود. سپس، از شما می‌خواهد که «ENTER» را فشار دهید تا مقداری پیش‌فرض برای کاربر جدید تنظیم کنید، یعنی نام کامل و اطلاعات اضافی آن. در پایان باید با ضربه زدن صحت اطلاعات ارائه شده را تایید کنید روی کلید “y”.

$ sudo اضافه کننده تست

افزودن کاربران به Sudoers در اوبونتوافزودن کاربران به Sudoers در اوبونتو

پس از ایجاد یک کاربر جدید که “test” است، دستور “groups” را برای آن اجرا می کنیم. این دستورالعمل نام گروه “تست” را که کاربر “تست” به آن تعلق دارد، برمی گرداند.

$ گروه ها تست

وقتی کاربر را از طریق دستورالعمل useradd اضافه می کنید، یک کاربر استاندارد است و نه یک “sudoکاربر از آنجایی که کاربر “تست” به گروه “تست” تعلق دارد. برای افزودن کاربر تازه ایجاد شده به گروهی از sudoers، باید از دستورالعمل “usermod” با گزینه “-aG” استفاده کنید که کاربر خاص را به یک گروه خاص اضافه می کند. بعد از گزینه “-aG” باید نام گروهی را ذکر کنید که در آن کاربر خود را اضافه کنید که “sudo”، به دنبال آن نام کاربری که “test” است. پس از افزودن کاربر “test” به گروه “Sudo” مجددا دستور “groups” را برای آن اجرا می کنیم. این بار نشان می دهد که استفاده از “تست” نیز به همراه گروه “تست” به گروه “سودو” تعلق دارد.

$ sudo usermod -aG sudo تست

$ گروه ها تست

از طریق تنظیمات کاربر، یک کاربر به Sudoers اضافه کنید

در سیستم اوبونتو، می توانید ابزار «تنظیمات» را در سمت راست ترین گوشه صفحه اوبونتو پیدا کنید. ضربه زدن روی “تنظیمات” برای باز کردن تمام تنظیمات اوبونتو.

افزودن کاربران به Sudoers در اوبونتوافزودن کاربران به Sudoers در اوبونتو

به پایین بروید و به گزینه «کاربران» که در تنظیمات موجود است بروید و ضربه بزنید روی آی تی.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  اوبونتو را با استفاده از خط فرمان لینوکس خاموش و راه اندازی مجدد کنید

افزودن کاربران به Sudoers در اوبونتوافزودن کاربران به Sudoers در اوبونتو

تنظیمات “کاربران” در حال حاضر قفل است زیرا بخش حساسی از سیستم است. ضربه زدن روی دکمه “باز کردن قفل” از دستور برجسته شده که در تصویر زیر نشان داده شده است:

افزودن کاربران به Sudoers در اوبونتوافزودن کاربران به Sudoers در اوبونتو

رمز عبور صحیح برای کاربری که در حال حاضر وارد شده است باید در صفحه ای که در زیر نمایش داده می شود و سپس دکمه “Authenticate” نمایش داده می شود:

افزودن کاربران به Sudoers در اوبونتوافزودن کاربران به Sudoers در اوبونتو

پس از تایید موفقیت آمیز رمز عبور، قفل پنل کاربران برای انجام تغییرات در تنظیمات کاربر باز می شود. دکمه «افزودن کاربر» در گوشه بالای تنظیمات «کاربر» به شما امکان می دهد یک کاربر بسیار جدید به سیستم اوبونتو اضافه کنید. بیایید از طریق دکمه “افزودن کاربر” یک کاربر جدید در سیستم ایجاد کنیم.

افزودن کاربران به Sudoers در اوبونتوافزودن کاربران به Sudoers در اوبونتو

همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، یک پنجره جدید برای اضافه کردن یک کاربر استاندارد باز می شود. ما یک نام کامل برای یک کاربر اضافه می کنیم، به عنوان مثال “Dummy” و نوع حساب “استاندارد” را انتخاب می کنیم. اکنون، دکمه «افزودن» را بزنید تا این حساب استاندارد ایجاد شود.

افزودن کاربران به Sudoers در اوبونتوافزودن کاربران به Sudoers در اوبونتو

کاربر ساختگی اکنون ایجاد شده است.

افزودن کاربران به Sudoers در اوبونتوافزودن کاربران به Sudoers در اوبونتو

ما از دستورالعمل “گروه ها” برای جستجوی گروه های کاربران “ساختگی” استفاده می کنیم. این تنها گروه “Dummy” را در مورد این کاربر نشان می دهد، یعنی به sudoers تعلق ندارد.

$ گروه ها ساختگی

اکنون، کاربر «Dummy» را به «sudoاز طریق همان تنظیمات «کاربر» گروه کنید. بنابراین، تنظیمات کاربر “دومی” را باز کنید و نوع حساب آن را به عنوان “administrator” همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است انتخاب کنید:

افزودن کاربران به Sudoers در اوبونتوافزودن کاربران به Sudoers در اوبونتو

با اجرای مجدد دستورالعمل “گروه ها” برای کاربر “دوم”، متوجه شدیم که کاربر “دومی” اکنون متعلق به “sudo” نیز گروه

$ گروه ها ساختگی

نتیجه

پاراگراف مقدماتی این راهنما استفاده از حقوق متفاوتی را نشان می‌دهد که به گروه‌های مختلف کاربران در سیستم‌های لینوکس وابسته هستند. root کاربر در مقابل sudo کاربر. پس از آن، روش بررسی گروهی از کاربرانی که در حال حاضر وارد شده‌اند را نشان دادیم. مهمتر از همه، این راهنما به تفصیل توضیح داده شده است روی دو روش مختلف برای ایجاد کاربران جدید و افزودن آنها به گروه sudoers در سیستم اوبونتو.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-01-06 20:00:04

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید