وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

بررسی کنید که چه پورت ها و فرآیندهایی در اوبونتو در حال اجرا هستند

0 8
زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه


شما باید بدانید چه پورت هایی در حال کار هستند و کدام process در حال اجراست روی آن پورت قبل از اتصال به پورت یا اشکال زدایی. گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی مانند “پورت از قبل در حال استفاده” نیز داشته باشید، و در صورت لزوم، باید بدانید چه چیزی process از آن پورت استفاده می کند و در صورت نیاز آن را خاتمه می دهد. ممکن است با دانستن اینکه فرآیندهای مختلف از کدام پورت ها استفاده می کنند، به دست آید. ما در این پست چند رویکرد برای تکمیل کار را بررسی خواهیم کرد. با این حال، ابتدا برخی از کلمات فنی استفاده شده در این مقاله را درک می کنیم.

پورت ها چیست؟

پورت ها انتزاعی هستند که ممکن است برنامه ها را با استفاده از پروتکل های مختلف ارتباط برقرار کنند. برای پروتکل های لایه انتقال مانند TCP، UDP و SMTP، از پورت ها استفاده می شود. به سرویس های مختلف یک شماره پورت اختصاص می یابد، مانند پورت 80 مورد استفاده توسط HTTP، پورت 22 مورد استفاده توسط SSH، و غیره.

پورت های متعدد و پورت های پویا 49152-65535 در یک برنامه کاربردی استفاده می شود. 1024 پورت اول (00-1023) پورت های سیستم هستند که برنامه های کاربر را از دخالت در آنها منع می کند زیرا بسیاری از سیستم عامل ها این پورت ها را برای عملکردهای ممتاز رزرو می کنند.
پورت ها ممکن است داده ها را دریافت و تحویل دهند و در بالای لایه حمل و نقل مدل OSI قرار دارند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب اوبونتو روی یک هارد اکسترنال

فرآیندها چیست؟

در اصل، الف process نمونه پویا یک برنامه است و به صورت متوالی اجرا می شود. یک موجودیت نشان دهنده واحد کار اصلی برای پیاده سازی در سیستم به عنوان یک مشخص می شود process. به زبان ساده، ما برنامه های کامپیوتری خود را در یک فایل متنی ایجاد می کنیم و تبدیل به a می شود process که تمام وظایف ذکر شده در برنامه را هنگام اجرای این برنامه انجام می دهد.

اجازه دهید اکنون روش های بررسی پورت ها و فرآیندهای در حال اجرا در اوبونتو را ببینیم.

روش 1: استفاده از netstat و grep Command

netstat

را netstat دستور وضعیت شبکه و آمار پروتکل را نمایش می دهد. بسته به روی پارامتر خط فرمان استفاده شده، netstat انواع مختلفی از داده های شبکه را نشان می دهد. نقاط پایانی TCP و UDP را می توان در جدول، جدول مسیریابی و فرمت های اطلاعات رابط مشاهده کرد.

grep

را grep فیلتر فایل را بررسی می کند و هر خطی را که حاوی آن الگو است برای الگوی خاصی از کاراکترها نمایش می دهد. الگوی جستجو شده در فایل عبارت منظم نامیده می شود.

از دستور زیر برای بررسی کدوم استفاده کنید process در حال اجراست روی یک بندر در این دستور باید پورت را مشخص کنید.

$ netstat -ltnp | grep -w ‘:80’

بررسی کنید که چه پورت ها و فرآیندهایی در اوبونتو در حال اجرا هستندبررسی کنید که چه پورت ها و فرآیندهایی در اوبونتو در حال اجرا هستند

روش 2: فهرست کردن همه پورت های گوش دادن با استفاده از netstat

از دستور زیر برای فهرست کردن تمام پورت های TCP یا UDP که گوش می دهند، از جمله پورت هایی که از وضعیت پورت ها و سوکت استفاده می کنند، استفاده کنید.

sudo netstat -tunlp

بررسی کنید که چه پورت ها و فرآیندهایی در اوبونتو در حال اجرا هستندبررسی کنید که چه پورت ها و فرآیندهایی در اوبونتو در حال اجرا هستند

روش 3: با استفاده از دستور ss

دستور ss ابزاری است که برای آن استفاده می شود dump سوکت آماری و نمایش اطلاعات مشابه به netstat. همچنین، اطلاعات TCP و وضعیت نسبت به سایر ابزارها نمایش داده می شود. همچنین کمی سریعتر از netstat.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  یک برنامه را به زور ببندید روی اوبونتو

بررسی کنید که چه پورت ها و فرآیندهایی در اوبونتو در حال اجرا هستندبررسی کنید که چه پورت ها و فرآیندهایی در اوبونتو در حال اجرا هستند

نتیجه

ما دستورات مختلفی را دیده‌ایم تا ببینیم سیستم شما از کدام پورت‌ها و روش اجرا استفاده می‌کند روی یک پورت خاص این دستورات می توانند به ویژه در هنگام بهینه سازی عملکرد سیستم و در کارهای مختلف اشکال زدایی مفید باشند. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک برنامه وب را اجرا کنید روی پورت 8000 اما آن پورت قبلاً اشغال شده است، می توانید به دنبال آن بگردید process در حال اجرا روی این پورت و کشتن process در صورت نیاز ما سه روش را برای بررسی پورت ها و فرآیندهای در حال اجرا در اوبونتو مورد بحث قرار داده ایم که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارند.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-01-02 07:10:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید