وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

برنامه نویسی Bash را یاد بگیرید

0 1
زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه


سلام. آیا شما تازه وارد دنیای لینوکس شده اید و سعی می کنید از پوسته دور شوید؟ شما می خواهید در هک کردن موثرتر شوید terminal? شما می خواهید شروع به نوشتن اسکریپت و خودکارسازی کارهای تکراری کنید. شما می خواهید یاد بگیرید bash برنامه نویسی کنید و GURU شوید؟

باشه عالیه! بیایید آن را انجام دهیم.

با یادگیری برخی از دستورات اساسی که می توانید از پوسته اجرا کنید، شروع کنید. برخی از دستوراتی که می خواهید یاد بگیرید عبارتند از: date، ls برای مشاهده فایل ها و دایرکتوری ها، rm برای حذف فایل ها، mkdir برای ایجاد یک دایرکتوری جدید، جایی که برای پیدا کردن مسیر برنامه یا ابزاری که به دنبال آن هستید، chmod برای تنظیم مجوزها، انتخاب شده برای تنظیم مالکیت، اجرای دستورات روی چندین هدف با حروف عام، و سپس فایل های مورد نظر خود را با دستور find پیدا کنید.

دستکاری رشته ها و اعداد یک کار رایج خواهد بود. رشته‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید، رشته‌ها را به حروف کوچک و بزرگ وادار کنید، روش فرار رشته‌ها را یاد بگیرید، رمزگذاری رشته‌ها در صورت نیاز، تبدیل هگزا دسیمال به اعشاری، رشته‌های Globbing برای یافتن الگوهای مورد انتظار، عملیات حسابی، حلقه زدن فهرست رشته‌ها در یک اسکریپت ، و یک رشته را به عنوان نتیجه یک تابع برمی گرداند.

حالا اگر آماده هستید که با داده ها کثیف شوید، اجازه دهید دستورات پیشرفته تری مانند cut، grep، awk، uniq و tr را برای دستکاری جریان داده ها یاد بگیرید. این مقاله‌ها نمونه‌های متعددی از چگونگی این دستورات و جابجایی و غربال کردن آنچه شما در فایل‌ها به دنبال آن هستید را نشان می‌دهند.

شما می خواهید اسکریپت های خود را حرفه ای و فانتزی کنید، باید آرگومان های خط فرمان اسکریپت را تجزیه کنید. Getopts می‌تواند به تجزیه کمک کند، می‌توانید با دستور select گزینه‌های منوی حرفه‌ای ایجاد کنید و می‌توانید منتظر ورودی کاربر باشید و با دستور خواندن آن را از کاربر بخوانید. همچنین می‌توانید با بازی با رنگ‌ها ظاهر حرفه‌ای‌تر آن را ایجاد کنید terminal.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  چگونه می توانم دایرکتوری ها را از grep -R حذف کنم؟

اکنون در اسکریپت های خود می خواهید مقداری کدنویسی و برنامه نویسی واقعی برای ایجاد منطق پیچیده در اسکریپت انجام دهید، بنابراین به مفاهیم برنامه نویسی مانند ذخیره نتایج فرمان در متغیرها، دستورات شرطی مانند if و else و دستور case نیاز دارید. حلقه در bash به شما این امکان را می دهد که از طریق کارهای بزرگ اقدامات را تکرار کنید. شما می توانید برای حلقه ها و حلقه های while در داخل انجام دهید bash. آرایه ها معمولاً در زبان های برنامه نویسی برای ذخیره دنباله ای از داده های عنصر استفاده می شوند. از آرایه ها نیز می توان در bash. حتی می توانید درست کنید bash وارد یک محیط برنامه نویسی قوی تر با استفاده از دستور declare شوید.

هر حرفه ای bash فرد باید با متغیرهای محیطی نیز آشنا باشد، bash تاریخ و bash نام مستعار برای راه اندازی و استفاده موثرتر از پوسته. حتما این دانش را داشته باشید.

خواندن از روی فایل‌ها بسیار مهم است bash شغل ها. برخی از کارهایی که ممکن است بخواهید یاد بگیرید عبارتند از خواندن یک فایل خط به خط یا استفاده از دستورات head and tail برای خواندن فقط ابتدا یا انتهای یک فایل. اگر داده های JSON در یک فایل دارید و می خواهید آن را تجزیه کنید، می توانید از دستور jq برای آن استفاده کنید.

در تعامل با وب سایت ها و منابع وب می توانید از دستور curl یا فرمان mail برای ارسال ایمیل از پوسته استفاده کنید.

زمان بندی و تعامل پویا اسکریپت ها با رویدادهای دنیای واقعی می تواند مشکل باشد. ترفندها، تکنیک ها و دستورات زیادی در آن وجود دارد bash برای کمک به شما در مدیریت خودکار رویدادها. به عنوان مثال، دستور بله، بنابراین شما مجبور نیستید «بله» را تایپ کنید، بلکه باید به صورت برنامه‌نویسی به دستوراتی که درخواست تأیید می‌کنند پاسخ دهد. برای مکث یا خوابیدن در یک اسکریپت، بر فرمان خواب تسلط پیدا کنید، یا فرمان انتظار را به طرز ظریفی متفاوت کنید، چندین دستور را در یک اجرا کنید. bash خط با استفاده از لوله‌ها، عملگرهای AND و OR برای توالی و ترکیب وظایف. حتی اگر پنجره را با دستور Screen یا فرمان nohup ببندید، جلسات پوسته را باز نگه دارید.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  10 نکته مهم در مورد Bash Scripting

می‌خواهید انواع اسکریپت‌های معمولی را در عمل ببینید، 30 نمونه از آنها را بررسی کنید bash اسکریپت ها

یا اگر می خواهید به این تکنیک های فانتزی نگاه کنید تا رئیس یا همکاران خود را تحت تأثیر قرار دهید: روی دنباله های ایجاد شده تکرار کنید روی پوسته، درباره HEREDOC بیاموزید یا از inotify و rsync برای ایجاد یک لایو استفاده کنید backup سیستم فقط از یک حلقه while در a استفاده می کند bash اسکریپت

در نهایت فراموش نکنید که نظرات خود را اضافه کنید bash اسکریپت ها! این به دیگران کمک می کند تا اسکریپت های شما را بخوانند و وقتی مطمئناً بعد از مدتی دوباره به آنها بازگردید به شما کمک می کند!

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-31 21:31:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید