آیا کامپیوتر قدیمی دارید که سن خود را نشان می دهد اما هنوز می خواهید از آن استفاده کنید؟ هنوز آن را بیرون نریزید!

توزیع های لینوکس سبک وزنی وجود دارد که برای دمیدن جان تازه ای به سخت افزارهای قدیمی طراحی شده اند. این سیستم‌عامل‌ها برای استفاده از منابع محدود سیستم ساده‌سازی شده‌اند و در عین حال تجربه کاربری روانی را ارائه می‌دهند.

در اینجا چند توزیع سبک وزن لینوکس وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • لینوکس توله سگ.
  • لینوکس بودی.
  • سیستم عامل نعناع فلفلی
  • آنتی ایکس.
  • لوبونتو.

چرا یک توزیع سبک لینوکس را انتخاب کنید؟

اگر کامپیوتر قدیمی شما در تلاش است تا با سیستم عامل ها و نرم افزارهای مدرن همگام شود، ممکن است زمان آن رسیده باشد که یک توزیع سبک وزن لینوکس را در نظر بگیرید. این گزینه‌های سیستم‌عامل ساده به گونه‌ای طراحی شده‌اند که روی سخت‌افزار قدیمی‌تر و با مشخصات پایین‌تر به خوبی اجرا شوند.

چرا توزیع سبک وزن را انتخاب کنید؟ برای شروع، روح تازه ای به رایانه شخصی قدیمی شما می بخشد. کارهایی مانند مرور وب، ارسال ایمیل، و بهره وری اولیه مجدداً بدون تأخیر یا توقف انجام می شود.

توزیع‌های سبک لینوکس برای موارد زیر مناسب هستند:

  • لپ تاپ های قدیمی – به آن لپ‌تاپ کهنه عمر دوباره بدهید. یک سیستم عامل سبک وزن می تواند آن را دوباره برای کار و بازی در حین حرکت قابل استفاده کند.
  • نت بوک ها – نت‌بوک‌های کم‌توان از توزیع مینیمالیستی لینوکس بهره زیادی خواهند برد. شگفت زده خواهید شد که چقدر بیشتر می توانید انجام دهید.
  • رایانه های شخصی ثانویه – برای یک سیستم یدکی یا رایانه کودکان، توزیع سبک وزن ایده آل است. بدون نیاز به نرم افزار گران قیمت و پرقدرت.
  • یادگیری لینوکس – اگر در لینوکس تازه کار هستید، یک توزیع سبک با رابط کاربری ساده می توانید با آن شروع کنید. شما می توانید بر یادگیری سیستم عامل تمرکز کنید، بدون اینکه چیزهای اضافی مزاحم ایجاد شود.

با گزینه‌هایی مانند Bodhi، Peppermint OS و AntiX، توزیع لینوکس سبک وزن برای هر سطح مهارت و نیاز وجود دارد. و از آنجایی که آنها منبع باز هستند، قیمت مناسب است – رایگان!

Puppy Linux: کوچک اما قدرتمند

تصویر-38
اعتبار تصویر – PuppyLinux Official

اگر رایانه شخصی قدیمی دارید که منابع کمی دارد، Puppy Linux یک توزیع سبک وزن عالی برای امتحان است. این سیستم‌عامل کوچک کمتر از 300 مگابایت وزن دارد، بنابراین می‌تواند حتی در سیستم‌هایی با 512 مگابایت رم هم به راحتی اجرا شود.

با وجود اندازه کوچکش، لینوکس توله سگ بسیار خوب است. همراه با برنامه‌های ضروری مانند پردازشگر کلمه، نرم‌افزار صفحه‌گسترده، مرورگر وب و موارد دیگر ارائه می‌شود. شما همه چیزهایی را که برای بهره وری نیاز دارید، از جعبه خواهید داشت.

Puppy Linux نیز بسیار انعطاف پذیر است. شما می توانید آن را مستقیماً از رم اجرا کنید، که باعث می شود سیستم حتی بر روی قدیمی ترین سخت افزارها نیز پرواز کند. همچنین می توانید آن را روی یک درایو USB یا هارد داخلی نصب کنید یا حتی تنظیمات و فایل های خود را در فضای ابری ذخیره کنید.

این توزیع ممکن است اندازه کوچکی داشته باشد، اما در سفارشی سازی بزرگ است. شما می‌توانید از بین مدیریت‌های پنجره، محیط‌های دسکتاپ و تم‌های متنوعی انتخاب کنید تا رابط کاربری آنطور که می‌خواهید به نظر برسد و کار کند. همچنین می توانید هزاران بسته اضافی را از مخازن نرم افزار Puppy و Ubuntu نصب کنید.

چه بخواهید جانی تازه به یک رایانه قدیمی بدهید یا با لینوکس آزمایش کنید، Puppy یک انتخاب عالی است. ردپای کوچک، انتخاب نرم‌افزار جامد و قابلیت سفارشی‌سازی فوق‌العاده آن را تبدیل به یک توزیع کوچک اما قدرتمند می‌کند که می‌تواند حتی بر روی سیستم‌هایی که مدت‌ها فراموش شده‌اند نیز به خوبی اجرا شود. با Puppy Linux، به رایانه قدیمی خود روح تازه ای برای زندگی بدهید.

لینوکس بودی: روشن و فوق العاده سبک

تصویر-39
اعتبار تصویر – BodhiLinux Official

اگر به دنبال سیستم‌عاملی می‌گردید که بر روی سخت‌افزار قدیمی و بدون از بین بردن عملکرد، به راحتی اجرا شود، لینوکس بودی یک انتخاب عالی است. Bodhi یک توزیع سبک وزن لینوکس مبتنی بر اوبونتو است که از محیط دسکتاپ Moksha استفاده می کند. این حس مینیمالیست و در عین حال ظریفی دارد که برای رایانه های شخصی قدیمی مناسب است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش تغییر کلاس عنصر با جاوا اسکریپت - className و classList ویژگی کلاس در HTML برای تعریف کلاس برای یک یا چند عنصر HTML استفاده می شود. به این ترتیب، بسیاری از عناصر می توانند به یک کلاس از عناصر تعلق داشته باشند و سبک یکسانی را در شیوه نامه به اشتراک بگذارند، بنابراین نیازی به نوشتن یک سبک برای ...

Bodhi فقط با برنامه‌های ضروری از قبل نصب شده‌اند تا کنترل کاملی بر آنچه روی سیستم شما اجرا می‌شود داشته باشید. با استفاده از مرکز برنامه داخلی می‌توانید از میان هزاران بسته نرم‌افزار رایگان موجود در مخزن Bodhi یکی را انتخاب کنید. علیرغم ماهیت سبک وزن، Bodhi از هزاران بسته اوبونتو پشتیبانی می کند، بنابراین شما به طیف وسیعی از نرم افزارها دسترسی خواهید داشت.

یکی از بهترین قسمت های Bodhi این است که چقدر قابل تنظیم است. فقط با چند کلیک می توانید تم ها، نمادها و موارد دیگر دسکتاپ را تغییر دهید. اگر چیزی وجود دارد که در تنظیمات پیش فرض دوست ندارید، به احتمال زیاد می توانید آن را مطابق میل خود تغییر دهید. محیط دسکتاپ Enlightenment که Bodhi مبتنی بر آن است، بسیار ماژولار است، بنابراین شما انعطاف پذیری زیادی دارید.

Bodhi برای هر دو سیستم 32 بیتی و 64 بیتی در دسترس است، بنابراین مهم نیست که چه نوع رایانه شخصی دارید، نسخه ای وجود دارد که برای شما کار می کند. سیستم مورد نیاز فقط 512 مگابایت رم و پردازنده 500 مگاهرتز است. فقط سبکه

اگر می خواهید جان تازه ای به یک لپ تاپ یا دسکتاپ قدیمی بدهید، لینوکس بودی یک انتخاب عالی است. با حداقل سیستم مورد نیاز، رابط کاربری زیبا و ماهیت بسیار قابل تنظیم، Bodhi به خوبی روی سخت افزارهای قدیمی تر اجرا می شود و در عین حال تجربه لینوکس مدرن را به شما ارائه می دهد.

بودی را امتحان کنید و از یک تجربه محاسباتی “روشنگرانه” در رایانه شخصی خود لذت ببرید.

سیستم عامل نعناع فلفلی: بسیار سبک وزن

تصویر-40
اعتبار تصویر – PeppermintOS Official

Peppermint OS یک توزیع سبک وزن لینوکس است که برای رایانه های شخصی و لپ تاپ های قدیمی طراحی شده است. اگر سخت افزار قدیمی شما تحت فشار ویندوز یا macOS مشکل دارد، Peppermint می تواند به آن جان تازه ای بدهد.

در اینجا به برخی از ویژگی های آن اشاره می کنیم:

نور بر منابع

سیستم عامل Peppermint از محیط دسکتاپ LXDE استفاده می کند که برای CPU های قدیمی و حافظه محدود بهینه شده است. برای اجرا فقط به 512 مگابایت رم نیاز دارد، بنابراین روی دستگاه پنتیوم 4 یا لپ تاپ Core 2 Duo که در کمد خود ذخیره کرده اید پرواز می کند.

این سیستم عامل حدود 3 گیگابایت فضای ذخیره سازی را اشغال می کند. این باعث می شود منابع سیستم شما بر روی کارهایی که برای شما مهم هستند متمرکز شوند.

پشتیبانی ابری

در حالی که Peppermint OS نسبت به منابع محلی سبک است، به خوبی با برنامه های ابری و وب ادغام می شود. سیستم عامل در یکپارچگی نزدیک با سرویس هایی مانند Dropbox، Google Drive و موارد دیگر ساخته می شود.

می‌توانید فایل‌ها را مستقیماً در این سرویس‌های ابری ذخیره کرده و فایل‌ها را باز کنید. این بدان معنی است که شما بدون نیاز به نرم افزار محلی پرقدرت به بسیاری از قابلیت ها دسترسی دارید.

کاربر پسند

اگر متخصص لینوکس نیستید نگران نباشید، سیستم عامل Peppermint طوری طراحی شده است که استفاده از آن آسان باشد. منو برای پیمایش ساده است و نصب نرم افزار ساده است.

توزیع همچنین با بسیاری از برنامه های ویندوز سازگار است، بنابراین ممکن است بتوانید از برخی از همان نرم افزارهایی که با آنها آشنا هستید استفاده کنید.

بهترین بخش این است که Peppermint OS برای دانلود و امتحان رایگان است. می توانید آن را روی رایانه شخصی قدیمی خود نصب کنید تا آن را تقویت کنید و ببینید که چگونه بدون تعهد به چیزی کار می کند. اگر متوجه شدید که برای شما مناسب نیست، می توانید به سادگی آن را حذف کنید و به همان جایی که شروع کرده اید باز می گردید.

برای رایانه‌ای که جذابیت خود را از دست می‌دهد، سیستم عامل Peppermint می‌تواند فقط به‌روزرسانی مورد نیاز باشد. چرا امتحان نمی کنی؟

AntiX: به همان اندازه که می آیند

تصویر-41
اعتبار تصویر – ItsFoss

اگر رایانه شخصی قدیمی دارید که با نرم افزارهای مدرن دست و پنجه نرم می کند، آنتی ایکس یک توزیع لینوکس سبک وزن عالی برای امتحان است. AntiX برای اجرا بر روی سیستم هایی با 64 مگابایت رم و پردازنده Pentium II طراحی شده است. با وجود این حداقل نیازها، AntiX یک تجربه کامل دسکتاپ را ارائه می دهد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  مرتب سازی سریع در جاوا اسکریپت به مرتب کردن آیتم های یک لیست در یک ترتیب خاص (عددی یا الفبایی) اشاره دارد. مرتب‌سازی معمولاً همراه با جستجو استفاده می‌شود. در طول سال‌ها، الگوریتم‌های مرتب‌سازی زیادی توسعه یافته‌اند و یکی از سریع‌ترین آنها تا به امروز، Quicksort است. Quicksort از استراتژی تفرقه بینداز و حکومت کن برای مرتب کردن...

AntiX از مدیر پنجره IceWM و جایگزین های سبک وزن برای نرم افزارهای محبوب استفاده می کند. کلاینت ایمیل Claws، واژه پرداز AbiWord و mtPaint نیز شامل می شوند. AntiX همچنین ابزارهای سیستمی سبک وزن خود را برای مواردی مانند مدیریت کاربران، شبکه ها و خدمات دارد.

قبل از استفاده از توزیع AntiX باید این موارد را بدانید:

  • AntiX مبتنی بر Debian است، بنابراین مدیریت بسته و مخازن برای اکثر کاربران لینوکس آشنا خواهند بود.
  • AntiX ISO کمتر از 700 مگابایت است، بنابراین دانلود و نصب آن سریع است.
  • AntiX بسیار قابل تنظیم است. شما به راحتی می توانید اجزایی را متناسب با نیاز خود اضافه و حذف کنید.
  • نسخه های آنتی ایکس در حال انتشار هستند، بنابراین بدون نیاز به نصب نسخه جدید به روز رسانی های مداوم دریافت می کنید.

آنتی ایکس ایده آل است اگر می خواهید به رایانه قدیمی که گرد و غبار را در کمد خود جمع می کند جان تازه ای بدهید. روی سیستم‌هایی که با ویندوز و اکثر توزیع‌های اصلی لینوکس مشکل دارند، به راحتی اجرا می‌شود. حداقل نیازها به این معنی است که می تواند با تقریباً هر رایانه x86 در 20 سال گذشته کار کند.

با وجود ماهیت سبک، AntiX یک تجربه کامل دسکتاپ را با ابزارهای آفیس، برنامه های اینترنتی، پخش کننده های چندرسانه ای و موارد دیگر ارائه می دهد. اگر عملکرد خام و پاسخگویی اولویت اصلی شماست، AntiX یکی از بهترین توزیع های لینوکس موجود برای رایانه های شخصی قدیمی و سخت افزارهای قدیمی است.

لوبونتو

تصویر-42
اعتبار تصویر – ویکی پدیا

اگر به دنبال توزیع مبتنی بر اوبونتو هستید که برای رایانه های شخصی قدیمی به اندازه کافی سبک وزن باشد، لوبونتو یک انتخاب عالی است. از محیط دسکتاپ LXDE استفاده می کند که بسیار سبک و در عین حال کاربر پسند است.

لوبونتو بر روی رایانه هایی با 512 مگابایت رم و پردازنده 1 گیگاهرتز به راحتی اجرا می شود. این باعث می شود که آن را برای روح تازه ای به لپ تاپ ها یا دسکتاپ های قدیمی تر ببخشید. رابط کاربری ساده اما جذاب است و اگر می‌خواهید آن را تغییر دهید، گزینه‌های سفارشی‌سازی زیادی دارد.

  • انتخاب نرم‌افزار: لوبونتو با مجموعه‌ای از برنامه‌ها برای مرور وب، کارهای اداری و موارد دیگر همراه است. همیشه می توانید نرم افزارهای بیشتری را از مخازن اوبونتو که حاوی هزاران گزینه است نصب کنید.
  • استفاده آسان: دسکتاپ LXDE به گونه ای طراحی شده است که ناوبری ساده باشد، حتی برای مبتدیان لینوکس. چیزها به روشی شهودی و آشنا چیده شده اند.
  • پشتیبانی عالی از جامعه: لوبونتو به عنوان یک طعم رسمی اوبونتو، به‌روزرسانی‌های امنیتی و نرم‌افزاری مداوم را دریافت می‌کند. انجمن بزرگ اوبونتو نیز می تواند در صورت گیر افتادن کمک کند.

چه بخواهید با لینوکس آزمایش کنید یا امیدوار باشید که به رایانه قدیمی خود سرعت بیشتری بدهید، Lubuntu ارزش بررسی را دارد.

می‌توانید با دانلود ISO و اجرای جلسه زنده از درایو USB قبل از نصب کامل، آن را آزمایش کنید. با توزیعی سبک و در عین حال توانا مانند لوبونتو، این سخت افزار قدیمی شما سال ها عمر دارد!

نتیجه

بنابراین شما آن را دارید، پنج گزینه لینوکس که جان تازه‌ای را به رایانه قدیمی‌تان می‌بخشد بدون اینکه چیز زیادی از آن بخواهید. هر یک از این توزیع های سبک وزن و در عین حال کاملاً کاربردی لینوکس، راهی عالی برای افزایش عمر مفید سخت افزار قدیمی شما خواهد بود.

یکی را امتحان کنید، ببینید چگونه کار می کند، و ممکن است عاشق سرعت و سادگی شوید. رایانه قدیمی شما چیزهای بیشتری برای ارائه دارد، بنابراین آن را با یک سیستم عامل سبک وزن آزاد کنید و یک بار دیگر از محاسبات بدون دردسر لذت ببرید.

منتظر چی هستی؟ توزیعی را انتخاب کنید، از فایل‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و رایانه قدیمی خود را به چرخش درآورید.

ممنون که خواندید. کاوش مبارک

من راهول، 19 ساله، هاستلر هستم. من در حال ساخت Fueler.io هستم، یک پلتفرم برای عموم افراد برای ایجاد مدرک اثبات مشخصات کار و فرصت های زمین. بیایید وصل شویم توییتر.