وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

جایگزین های Bash Shell

0 9
زمان لازم برای مطالعه: 5 دقیقه


این مقاله یک راهنما را پوشش خواهد داد روی برنامه های کاربردی پوسته جایگزین که می توانند به جای پیش فرض استفاده شوند bash پوسته در اکثر سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس موجود است. بش یا “GNU Bourne Again Shell” یک مفسر دستور است که می تواند برای اجرای انواع مختلف دستورات و اجرای باینری ها از ورودی کاربر یا از فایل ها استفاده شود. برخی از برنامه های کاربردی پوسته جایگزین با مجموعه ویژگی های مشابه به اضافه برخی موارد اضافی در دسترس هستند که می توانید از آنها برای بهبود تجربه ورودی و خروجی فرمان استفاده کنید.

ایجاد پوسته های جایگزین پیش فرض و اجرای اسکریپت ها با استفاده از آنها

برخی از برنامه های کاربردی پوسته جایگزین در زیر فهرست شده اند. تا از آنها به درستی استفاده شود روی توزیع لینوکس خود، باید مسیر آنها را به عنوان یک رشته هش-بنگ اضافه کنید روی بالای یک فایل اسکریپت با اجرای دستور زیر می‌توانید درباره مکان باینری یک پوسته اطلاعات بیشتری کسب کنید:

$ کدام zsh

می توانید دستور zsh را با هر پوسته دیگری که انتخاب می کنید جایگزین کنید. پس از اجرای دستور بالا، باید خروجی مشابهی دریافت کنید:

/usr/bin/zsh

مسیر بالا را به عنوان hash-bang اضافه کنید روی بالای یک فایل اسکریپت، همانطور که در نمونه کد زیر نشان داده شده است:

#! /usr/bin/zsh
echo $ZSH_VERSION

اکنون هنگامی که یک اسکریپت با هش بنگ اضافه شده برای Zsh اجرا می کنید، آن را با استفاده از باینری “zsh” به جای پوسته پیش فرض موجود اجرا می کنید. روی سیستم شما

برای ایجاد یک پوسته پیش فرض روی سیستم خود را با فرمت زیر اجرا کنید:

$ chsh -s $(که )

به عنوان مثال، اگر می خواهید Zsh را پیش فرض قرار دهید، از دستور زیر استفاده کنید:

$ chsh -s $ (کدام zsh)

برای بررسی نوع پوسته پیش فرض خود، دستور زیر را اجرا کنید:

$ ps -p $$

خروجی مشابه این را دریافت خواهید کرد:

PID TTY TIME CMD
4380 امتیاز/0 00:00:00 bash

برای بازگشت به Bash یا هر پوسته دیگری، دستور زیر را اجرا کنید:

$ chsh -s $(که bash)

توجه داشته باشید که پس از تغییر پوسته ها، برای اعمال تغییرات باید دوباره وارد شوید.

زش

Zsh یک مفسر دستور آزاد و منبع باز است که می تواند جایگزین پوسته Bash شود. این یکی از جامع ترین پوسته های جایگزین موجود امروزی است، با تعدادی از ویژگی های مفید که در پوسته های دیگر دیده نمی شود. این باعث می شود که کمی نفخ آن نسبت به سایر پوسته ها باشد، با این حال، تعداد زیادی عملکرد اضافی را نیز ارائه می دهد. از ویژگی های اصلی Zsh می توان به سازگاری با پوسته Korn، رابط globbing قدرتمند و قابل تنظیم، ترفندهای تکمیل خودکار، متغیرهای قابل ارتقا، تکمیل منو، خروجی متن قابل ویرایش، امکان اجرای دستورات در چندین خط، گسترش مسیر پیشرفته، جستجوگر املای داخلی، قابلیت اجرا اشاره کرد. جستجوهای بازگشتی، جملات و عبارات شرطی، توابع آرایه پیشرفته، توابع برای انجام محاسبات ریاضی، اشیاء با جفت کلید-مقدار، و غیره روی.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش تغییر نام یک جلسه در Tmux

با استفاده از دستور زیر می توانید Zsh را در اوبونتو نصب کنید:

$ sudo apt نصب zsh

شما می توانید Zsh را در سایر توزیع های لینوکس از مدیر بسته نصب کنید. بسته‌های بیشتر و دستورالعمل‌های نصب موجود است اینجا.

کش

Ksh یا Korn Shell یک جایگزین رایگان و متن باز برای پوسته Bash است. در حال توسعه برای نزدیک به سه دهه، Ksh تعدادی عملکرد اضافی در مقایسه با پوسته Bash ارائه می دهد. از ویژگی‌های اصلی آن می‌توان به سازگاری کامل با پوسته Bash، عملکرد بهبود یافته نسبت به پوسته Bash، بهبود تاریخچه فرمان، قابلیت شلیک فرآیندهای مشترک، ویرایش درون خطی دستورات و خروجی، امکان مسیریابی خروجی به منو، توانایی process رشته ها همانطور که هست بدون فرار، توابع ریاضی، دیکشنری پایتون مانند اشیاء، توانایی کامپایل اسکریپت های Ksh در باینری های اجرایی، مراجع نامگذاری شده و غیره روی.

با استفاده از دستور زیر می توانید Ksh را در اوبونتو نصب کنید:

$ sudo apt نصب ksh

شما می توانید Ksh را در سایر توزیع های لینوکس از مدیر بسته نصب کنید. بسته‌های بیشتر و دستورالعمل‌های نصب موجود است اینجا.

ماهی

پوسته ماهی یکی دیگر از پوسته های جایگزین رایگان و متن باز برای پوسته Bash است. عمدتاً متمرکز است روی سهولت استفاده و تعامل، و هدف این است که کارها را بسیار ساده تر از سایر پوسته ها کند. دیگر ویژگی های اصلی ماهی شامل خروجی رنگی قابل تنظیم، تکمیل خودکار پیشرفته است روی تاریخچه استفاده از دستور شما، توانایی تغییر پیکربندی پوسته از مرورگر وب، برجسته‌کننده نحو بهبودیافته، توانایی واکشی دستورات از صفحات man برای تسهیل تکمیل خودکار، پشتیبانی از اسکریپت‌های کاربر سفارشی، پیمایش فهرست، و غیره روی.

با استفاده از دستور زیر می توانید Fish را در اوبونتو نصب کنید:

$ sudo apt نصب ماهی

می توانید Fish را در سایر توزیع های لینوکس از مدیر بسته نصب کنید. بسته‌های بیشتر و دستورالعمل‌های نصب موجود است اینجا.

خط تیره

Dash یک پوسته مفسر دستور آزاد و منبع باز است. می توان از آن به عنوان جایگزین پوسته Bash استفاده کرد و سبک تر است روی منابع نسبت به Bash چون حافظه و فضای دیسک کمتری مصرف می کند. همچنین به عنوان “Debian Almquist Shell” شناخته می شود، به عنوان پوسته پیش فرض استفاده می شود روی بسیاری از توزیع های لینوکس مبتنی بر دبیان. برخی از ویژگی های Ksh را شامل می شود، اما نه همه. Dash همچنین سازگاری POSIX بهتری نسبت به پوسته Bash دارد. Dash همچنین می تواند دستورات و اسکریپت ها را بسیار سریعتر از پوسته Bash اجرا کند. به غیر از این تفاوت ها، پوسته های Dash و Bash بیشتر یکسان هستند.

با استفاده از دستور زیر می توانید Dash را در اوبونتو نصب کنید:

$ sudo apt install dash

شما می توانید Dash را در سایر توزیع های لینوکس از مدیر بسته نصب کنید. بسته‌ها و آرشیوهای کد منبع بیشتر در دسترس هستند اینجا.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش صادرات متغیرها در .Bashrc

زونش

Xonsh یک برنامه جایگزین پوسته مبتنی بر پایتون است که برای لینوکس در دسترس است. این شامل ماژول ها و بسته های متعددی از کتابخانه رسمی Python3 است که به شما امکان می دهد دستورات پایتون را در آن اجرا کنید. terminal به طور مستقیم. با افشای کتابخانه کامل پایتون، می توانید اسکریپت های پوسته پیشرفته را با استفاده از کد پایتون مناسب بنویسید. همچنین از تمام توابع و توابع داخلی Bash پشتیبانی می کند، بنابراین می توانید از دستور Bash و Python در اسکریپت های خود استفاده کنید. سایر ویژگی های اصلی Xonsh شامل تاریخچه دستورات پیشرفته، رنگ های قابل تنظیم، رفتار تکمیل خودکار قابل تنظیم، کلیدهای سفارشی، افزونه های رسمی و شخص ثالث، درخواست سفارشی و غیره است. روی.

با استفاده از دستور زیر می توانید Xonsh را در اوبونتو نصب کنید:

$ sudo apt نصب xonsh

می توانید Xonsh را در سایر توزیع های لینوکس از مدیر بسته نصب کنید. بسته‌های بیشتر و دستورالعمل‌های نصب موجود است اینجا.

Nushell

Nushell یک پوسته جایگزین نسبتا جدیدتر است که می تواند به عنوان جایگزینی برای پوسته Bash استفاده شود. Nushell که به زبان برنامه نویسی Rust نوشته شده است، می تواند خروجی و سایر متن ها را به صورت جدول ارائه کند و آنها را خواناتر کند. می توانید دستورات را اجرا کنید روی داده های جدولی، و مرتب سازی و فیلتر کردن محتوای آن، درست مانند کاری که در یک نرم افزار صفحه گسترده انجام می دهید. سایر ویژگی‌های اصلی Nushell شامل خطوط لوله پیشرفته است که در آن می‌توانید خروجی را به دستور دیگری به روشی بصری‌تر از Bash shell تغذیه و هدایت کنید، توانایی ارائه محتوای متن و سایر فایل‌های قابل تجزیه در داده‌های جدولی، دستورهای داخلی داخلی و غیره. روی.

باینری های اجرایی Nushell را می توانید از اینجا دانلود کنید اینجا. پس از دانلود، آرشیو را استخراج کنید و تمام فایل ها را در مسیر “/usr/local/bin/” با دسترسی روت کپی کنید تا نصب کامل شود.

نتیجه

اینها برخی از مفیدترین پوسته های جایگزین هستند که می توانید برای جایگزینی کامل پوسته Bash پیش فرض موجود در اکثر توزیع های لینوکس استفاده کنید. این پوسته‌های جایگزین بسیاری از ویژگی‌های اضافی را نسبت به پوسته Bash ارائه می‌کنند و در بسیاری از موارد عملکرد را نیز بهبود می‌بخشند. آنها به ویژه برای کاربران قدرتمندی که به طور منظم از دستورات و اسکریپت ها استفاده می کنند یا برای کسانی که از توزیع های بدون هد لینوکس استفاده می کنند مفید هستند.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-30 19:46:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید