وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

حذف یک پوشه در Bash

0 14
زمان لازم برای مطالعه: 5 دقیقه


دو راه جایگزین برای حذف دایرکتوری، فایل یا پوشه در Bash وجود دارد. ما می توانیم پوشه ها یا دایرکتوری ها را با استفاده از دو دستور مختلف حذف کنیم. دستور “rmdir” برای حذف پوشه ها یا دایرکتوری های خالی استفاده می شود. دستور “rm” برای حذف پوشه ها یا دایرکتوری هایی که خالی نیستند استفاده می شود. با این حال، ما از دستور “rm” برای حذف پوشه های این مقاله استفاده می کنیم. علاوه بر این، ما برخی از فایل ها را از دسکتاپ لینوکس حذف می کنیم.

حذف یک پوشه یا دایرکتوری در لینوکس با استفاده از Bash

در این قسمت روش حذف یک فایل یا دایرکتوری با استفاده از خط فرمان لینوکس را نشان می دهیم. اما قبل از انجام این کار، ابتدا باید آن را باز کنیم terminal. قبل از اینکه بتوانیم یک پوشه یا کارگردان را حذف کنیم، ابتدا باید نام آن را بدانیم. بنابراین ابتدا باید دستور “ls” را در قسمت اجرا کنیم terminal برای پیدا کردن یک پوشه یا دایرکتوری یا مشاهده همه پوشه ها. در لینوکس و سایر سیستم عامل های مبتنی بر روی یونیکس، دستور “ls” برای نمایش فایل ها یا پوشه ها استفاده می شود. تابع ls به شما امکان می دهد تمام فایل ها یا پوشه ها را در فهرست کاری فعلی به طور پیش فرض فهرست کنید و از طریق خط فرمان با آنها تعامل بیشتری داشته باشید، مشابه روش کاوش در پوشه یا terminal با گرافیک

Linus@linux:~$ ls

وقتی کلید enter را فشار می دهیم روی صفحه کلید پس از تایپ “ls” در terminal، تمام پوشه ها یا دایرکتوری ها نمایش داده می شوند روی را terminal پنجره، همانطور که در شکل زیر مشاهده می شود. در مجموع “6” پوشه با نام های “Desktop”، “Downloads”، “Music”، “Pictures”، “Templates” و “Videos” نمایش داده شده است.

حذف یک پوشه در Bash

اکنون که متوجه شدیم دایرکتوری ها و پوشه ها پسوندها را در نام خود ندارند، سعی می کنیم با استفاده از دستور “rm” دایرکتوری “Music” را در این بخش حذف کنیم. برای انجام این کار، “rm” را بنویسید و سپس قبل از تایپ “-rf” کلید فاصله را فشار دهید. دستور “rm” یا “-rf” مخفف بازگشتی است و از درخواست سرور برای تایید حذف شما جلوگیری می کند. به عبارت ساده، دستور “rm” ورودی های یک فایل انتخاب شده، مجموعه ای از اسناد، یا مجموعه ای از فایل ها را از فهرست ورودی های یک فهرست حذف می کند. دستور “-rf” یک دایرکتوری را برای همیشه حذف می کند. این نشان می دهد که حتی اگر یک رکورد یا پوشه دسترسی تفسیری داشته باشد، باز هم حذف خواهد شد. اکنون که دستور “rm -rf” وارد شده است، باید قبل از تایپ نام پوشه ای که می خواهیم حذف کنیم، یک فاصله قرار دهیم. بنابراین، در اینجا وارد پوشه “music” شوید.

Linus@linux:~$ rm -rf Music

اکنون که این دستور را اجرا کردیم، پوشه “Music” حذف می شود. برای تأیید حذف، دستور “ls” را در آن تایپ کنید terminal ببینم پوشه پاک شده یا نه

Linus@linux:~$ ls

پس از اجرای این دستور، نام پوشه ها ظاهر می شود روی صفحه نمایش همانطور که در زیر نشان داده شده است. همانطور که می بینید، همه پوشه ها به جز پوشه “Music” قابل مشاهده هستند که به این معنی است که پوشه حذف شده است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  دستور Bash trap

حذف یک پوشه در Bashحذف یک پوشه در Bash

بخش زیر مشابه قسمت قبلی است. اما در این بخش، پوشه Templates را به جای پوشه Music حذف می کنیم. برای انجام این کار، از همان دستور “rm” و سپس یک فاصله، “-rf” و سپس یک فضای دیگر که قبل از نام پوشه “Templates” قرار دارد استفاده می کنیم.

Linus@linux:~$ rm -rf Templates

بنابراین، زمانی که دستور فوق را اجرا می کنیم، پوشه “Templates” حذف می شود. با وارد کردن دستور “ls” در terminal اکنون مشخص می کنیم که آیا پوشه حذف شده است یا خیر.

Linus@linux:~$ ls

وقتی بعد از تایپ این دستور enter را فشار می دهیم، نام پوشه باقی مانده نمایش داده می شود. در تصویر زیر مشاهده می کنید که پوشه های “Music” و “Templates” در لیست پوشه ها قرار ندارند. در عوض، تنها چهار پوشه – “Desktop”، “Downloads”، “Pictures” و “Videos” – نمایش داده می شوند.

حذف یک پوشه در Bashحذف یک پوشه در Bash

حذف پوشه ها یا دایرکتوری های متعدد

در این قسمت از همین دستور برای حذف چند پوشه به طور همزمان استفاده می کنیم. در این قسمت دو پوشه را به طور همزمان حذف می کنیم. برای انجام این کار، از دستوری استفاده می کنیم که در آن ابتدا “rm” را تایپ می کنیم. سپس از فضا استفاده می کنیم. پس از آن، “-rf” و سپس فاصله را تایپ می کنیم. در آخر نام پوشه هایی که می خواهیم حذف کنیم. در این حالت، ما می خواهیم پوشه های “Pictures” و “Videos” را حذف کنیم، بنابراین “Pictures” و “Videos” را در دستور تایپ می کنیم.

Linus@linux:~$ rm -rf تصاویر ویدیوها

پس از اجرای این دستور، دستور ls را تایپ می کنیم روی را terminal برای تعیین اینکه آیا پوشه ها حذف شده اند یا خیر.

Linus@linux:~$ ls

بنابراین، وقتی روی enter کلیک می کنیم، نام پوشه های باقی مانده نمایش داده می شود که نشان می دهد پوشه هایی که حذف کرده ایم با موفقیت پاک شده اند. ما اکنون فقط با دو فهرست – “Desktop” و “Downloads” باقی مانده ایم.

حذف یک پوشه در Bashحذف یک پوشه در Bash

حذف فایل ها از روی دسکتاپ

همانطور که در قسمت قبل پوشه ها را حذف کردیم، اکنون فایل های دسکتاپ را در این قسمت حذف می کنیم. حال، برای حذف یک فایل از دسکتاپ، ابتدا باید محل دایرکتوری را با استفاده از دستوری که ابتدا از «cd» استفاده می‌شود و سپس فاصله، بازیابی کنیم. سپس «Desktop» را تایپ کنید و در پایان یک اسلش بزنید.

Linus@linux: ~$ سی دی دسکتاپ/

پس از اجرای این دستور، دایرکتوری دسکتاپ را دریافت می کنیم. حال از نوع دستور ls برای نمایش تمامی فایل ها استفاده می کنیم روی صفحه نمایش

Linus@linux:~/Desktop$ ls

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، زمانی که این دستور را اجرا می کنیم، کل تعداد فایل های دسکتاپ ظاهر می شود روی صفحه نمایش این دارای سه فایل در داخل است. که اولی “file.sh” نامیده می شود زیرا یک اسکریپت پوسته است و دو مورد دیگر فایل های متنی به نام های “textfile.txt” و “textfile.txt.save” هستند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش استفاده از Nohup در لینوکس

حذف یک پوشه در Bashحذف یک پوشه در Bash

در حال حاضر، فایل “file.sh” را از دسکتاپ حذف می کنیم. برای این کار از دستوری استفاده می کنیم که در آن ابتدا “rm” و سپس یک فاصله و سپس نام فایلی که می خواهیم حذف کنیم استفاده می کنیم. در این مورد، “file.sh” است.

Linus@linux:~/Desktop$ rm file.sh

هنگامی که این دستور را اجرا می کنیم، یک بار دیگر از دستور “ls” استفاده می کنیم تا بررسی کنیم که آیا فایل حذف شده است یا خیر.

Linus@linux:~/Desktop$ ls

هنگامی که این دستور اجرا می شود، نام فایل باقی مانده باقی مانده است روی دسکتاپ همراه با دو فایل نمایش داده می شود که حذف فایل “file.sh” از دسکتاپ را نشان می دهد.

حذف یک پوشه در Bashحذف یک پوشه در Bash

با استفاده از علامت “*” برای حذف همه فایل ها از دسکتاپ

در این قسمت از علامت “*” برای حذف تمامی فایل ها از دسکتاپ استفاده می کنیم. در این صورت فایل های جدیدی ایجاد می کنیم روی دسکتاپ سپس از دستور “ls” برای نمایش تمامی فایل های دسکتاپ در آن استفاده می کنیم terminal.

Linus@linux:~/Desktop$ ls

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، زمانی که این دستور را اجرا می کنیم، تمام فایل های دسکتاپ را نمایش می دهد. این چهار فایل “data.txt”، “empty.txt”، “Mh.txt” و “sh.txt” هستند.

حذف یک پوشه در Bashحذف یک پوشه در Bash

ما از دستوری استفاده می کنیم که در آن “rm” می نویسیم. سپس، فضا می گذاریم. پس از آن، “-rf” و نماد “*” را می نویسیم. در نهایت، زمانی که این دستور را اجرا می کنیم، همه فایل ها به طور همزمان از دسکتاپ حذف می شوند.

Linus@linux: ~/Desktop$ rm -rf *

حالا چیزی نمایش داده نمی شود روی هنگامی که از دستور “ls” استفاده می کنیم، صفحه را نشان می دهد. برای بررسی نمایش فایل دسکتاپ اجرا کنید زیرا فایل حذف شده است. این را می توانید در تصویر زیر ببینید:

حذف یک پوشه در Bashحذف یک پوشه در Bash

نتیجه

در این مقاله، روش استفاده از دستور “rm -rf” در Bash برای حذف یک پوشه یا دایرکتوری در لینوکس را مورد بحث قرار دادیم. بخش اول روش حذف همزمان چند پوشه و همچنین روش استفاده از دستور “ls” برای نمایش هر پوشه یا پوشه را توضیح می دهد. روی را terminal پنجره در قسمت دوم، روش حذف یک فایل منفرد از دسکتاپ در لینوکس و روش حذف یک‌باره همه فایل‌ها از دسکتاپ با استفاده از علامت “*” بحث کردیم.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-29 14:21:04

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید