وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

راهنمای مبتدیان برای ETF بیت کوین

0 2
زمان لازم برای مطالعه: 8 دقیقه


روشی جدید برای تجارت و سرمایه گذاری در فناوری کریپتو، ETF های بیت کوین در سال 2018 خبرساز شد. طرفداران ETF آنها را به عنوان ابزاری برای هدایت پذیرش بیت کوین و میانبری برای معرفی سرمایه گذاران به پتانسیل کامل ارزهای دیجیتال توصیف می کنند.

راهنمای مبتدیان برای ETF بیت کوین

صندوق قابل معامله در بورس (ETF) چیست؟

روشی جدید برای تجارت و سرمایه گذاری در فناوری کریپتو، ETF های بیت کوین در سال 2018 خبرساز شد. طرفداران ETF آنها را به عنوان ابزاری برای هدایت پذیرش بیت کوین و میانبری برای معرفی سرمایه گذاران به پتانسیل کامل ارزهای دیجیتال توصیف می کنند.

با این حال، علی‌رغم ارتباط آنها با بیت‌کوین، صندوق‌های قابل معامله در بورس هستند دقیقاً یک فناوری جدید نیست. به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری، ETF ها بیش از دو دهه است که در بازارهای مالی حضور دارند و حدود 1 تریلیون دلار دارایی مدیریت شده را جمع آوری می کنند و هر ساله صدها نفر راه اندازی می شوند. آشنایی با ETF های بیت کوین بهتر است با داشتن تصویری واضح از اینکه ETF های غیر رمزنگاری چیست و چگونه استفاده می شوند شروع شود:

  • صندوق قابل معامله در بورس یک صندوق یا اوراق بهادار است که برای ردیابی قیمت دارایی های پایه استفاده می شود. اینها می توانند دارایی های “سنتی” مانند طلا یا نفت و همچنین سایر کالاها، اوراق قرضه، سهام و حتی ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین باشند. با یک ETF، می توان بر دارایی هایی که ردیابی می شوند، نگهبانی ایجاد کرد و به دنبال آن انتشار سهامی که مالکیت بر این دارایی ها را تأیید می کند، وجود دارد.
  • وجوه قابل معامله در بورس مانند سهام سنتی رفتار می کنند، حداقل به این معنا که می توان آنها را در بورس های عادی معامله کرد. افزایش محبوبیت آنها مدیون پتانسیل فروش و خرید درک شده آنها و همچنین نقدینگی جامد است که ارائه می دهند. برای سرمایه‌گذاری که قصد خرید دارایی پایه یک ETF را دارد، آنها اغلب گزینه‌ای در دسترس‌تر در مقایسه با تجارت خود دارایی‌ها هستند. این سطح از راحتی معاملات به بیت کوین نیز گسترش می یابد، که همان چیزی بود که در وهله اول این ارز دیجیتال را برای یک مدل ETF توصیه می کرد.

ETF بیت کوین چگونه کار می کند؟

از آنجایی که برخی سوء تفاهم ها در مورد پتانسیل واقعی ETF وجود دارد، به طور کلی توصیه می شود قبل از سرمایه گذاری در مورد مدیریت و ایجاد آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اول از همه، شخص باید بداند که چگونه ETF ها، از جمله موارد مبتنی بر بیت کوین، ایجاد می شوند:

  1. یک متولی احتمالی (یک بانک، یک شرکت مدیریت دارایی یا حتی یک صرافی ارزهای دیجیتال مانند کوین‌بیس) وجوه را از سرمایه‌گذاران جمع‌آوری می‌کند و سهام مرتبط با دارایی پایه را خریداری می‌کند. طرف هایی که مسئول خرید دارایی های اساسی به نفع ETF هستند، شرکت کنندگان مجاز نامیده می شوند. در مورد بیت کوین، یک متولی موقعیت هایی را در بیت کوین یا آن خریداری می کند آتی با صرف وجوه سرمایه گذار قرارداد می بندد.
  2. شرکت کنندگان مجاز دارایی ها را در ازای سهام صندوق بین ارائه دهندگان ETF توزیع می کنند. ارزش این سهام متناسب با ارزش دارایی هایی است که توسط ارائه دهندگان ETF دریافت می شود. بر این اساس، سرمایه‌گذاران نقش سهامداران در صندوق را بر عهده می‌گیرند، بدون اینکه مالک واقعی دارایی زیربنایی شوند که ردیابی می‌شود، طلا یا بیت‌کوین.
  3. ETFها قبل از در دسترس قرار گرفتن در بورس اوراق بهادار باید توسط نهاد نظارتی مسئول بازار اوراق بهادار تأیید شوند. علیرغم فشار برای تایید ETF های مبتنی بر بیت کوین در ایالات متحده و اروپا، تنظیم کننده ها از آن زمان تاکنون بیش از ده ها تلاش برای تایید این موارد را متوقف کرده اند. دلایل بیان شده برای این موضوع به نگرانی هایی مربوط می شود دستکاری قیمت و امنیت دارایی ارزهای دیجیتال اساسی. اولین رد در سال 2013 انجام شد، زمانی که برادران وینکلووس تلاش کردند بیت کوین تراست خود را راه اندازی کنند. با وجود این، خوش بینان امیدوارند که اولین ETF بیت کوین را در سال 2019 یا 2020 تایید کنند.
  4. پس از رسیدن ETF ها به صرافی ها، می توان آنها را خرید و فروش کرد و تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه می تواند برای سرمایه گذار سود یا زیان به همراه داشته باشد. ETF ها همچنین با هزینه های مدیریتی همراه هستند که با کاهش ارزش خالص دارایی (NAV) ETF پوشش داده می شود. از آنجایی که ETF ها مانند سهام معامله شده رفتار می کنند، قیمت آنها ممکن است در طول روز معاملاتی بر اساس عرضه و تقاضای موجود نوسان داشته باشد.
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  کشورهایی که اتریوم ممنوع یا قانونی است

مزایای ETF بیت کوین چه می تواند باشد؟

موسسات و سرمایه گذاران خرد می توانند از ETF ها به عنوان فرصتی برای استفاده از بیت کوین استفاده کنند کلاس دارایی که برای اولین بار به صورت عمومی معامله می شود. طرفداران ETF ETF بیت کوین را به عنوان یک مدل سرمایه گذاری معرفی می کنند که قرار است مزایای مهمی را ارائه دهد:

  • بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده از بازارهای مالی جهانی در معرض دید و اعتبار بسیار مورد نیاز قرار خواهند گرفت.. ETF های بیت کوین به عنوان یک راه آسان تر برای افزایش آگاهی در مورد رشد فناوری بلاک چین، بدون وادار کردن سرمایه گذاران به درگیر شدن با فروش توکن های بالقوه پرخطر یا پروژه های پیچیده مبتنی بر بلاک چین در نظر گرفته می شوند.
  • از آنجایی که ETF ها برای مدت طولانی در بورس ها به عنوان سهام معامله می شوند، در حال حاضر محبوبیت قابل توجهی در بین سرمایه گذاران نهادی و خرد به دست آورده اند.. ETF ها یک نوع امنیتی تثبیت شده هستند و اغلب به عنوان ارائه نقدینگی پایدار و آسان برای خرید، فروش یا فروش کوتاه دیده می شوند.
  • امیدهای طرفداران ETF بیت کوین فقط به سرمایه گذاران حرفه ای محدود نمی شود: رفتن به مسیر ETF ها باید به این معنی باشد که بتوانیم مبادلات را کنار بگذاریم و خرید و فروش بیت کوین را برای یک کاربر معمولی نیز آسان تر می کند.. سرمایه‌گذاران مجبور نیستند خود را با صرافی‌های ارزهای دیجیتال به زحمت بیندازند، زیرا می‌توانند به سادگی با کمک صرافی‌های «سنتی» ETF را بخرند و بفروشند.
  • ETF های بیت کوین بر خلاف معاملات آتی بیت کوین که اغلب برای تلاش های کوتاه مدت مناسب تر توصیف می شوند، مسلماً گزینه انعطاف پذیرتری برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت هستند..
  • وضعیت تنظیم شده بهتر ETF های بیت کوین باید به قانونی شدن وضعیت بیت کوین به عنوان یک دارایی نیز کمک کند.. همراه با مزیت‌های مالیاتی بالقوه، فضای کمتر برای دستکاری‌های بازار و معاملات نوسان کمتر، ETFها به‌عنوان تثبیت‌کننده‌های بالقوه بیت‌کوین به عنوان یک پروژه در نظر گرفته می‌شوند.
  • کسانی که در میان حامیان ETF بیت کوین خوشبین تر هستند، آنها را راهی برای بازگرداندن قیمت و شهرت بیت کوین به آنچه در زمان های قبل از بحران جاری داشت، می دانند.. امید سرمایه گذاران به پتانسیل ETF های بیت کوین برای هدایت جریان وجوه به بازار جهانی بیت کوین است. این امر به ویژه برای وجوهی که از سوی سرمایه گذاران نهادی مانند بانک ها یا صندوق های تامینی به دست می آید، مهم است. هنگامی که پول آنها در ETF ها تزریق شد، قیمت بیت کوین باید از همین روند پیروی کند و پایدارتر شود.
  • در نهایت، ETF های بیت کوین ممکن است به نفع سرمایه گذاران نهادی مانند صندوق های سرمایه گذاری مشترک و صندوق های بازنشستگی نیز باشد، زیرا آنها می توانند پرتفوی خود را با قرار گرفتن در معرض ارزهای دیجیتال به شیوه ای منظم تر گسترش دهند..
راهنمای مبتدیان برای ETF بیت کوینراهنمای مبتدیان برای ETF بیت کوین

ETF بیت کوین در مقابل سرمایه گذاری مستقیم در بیت کوین

علاوه بر مزایای پیشنهادی، حامیان ETF بیت کوین همچنین باید سرمایه گذاران بالقوه را متقاعد کنند که قرار دادن پول آنها در ETF ها مانند سرمایه گذاری در خود بیت کوین گزینه جذابی است. به عبارت دیگر، زمانی که سرمایه گذاران بدانند که ETF های بیت کوین در واقع قیمت خود ارز را منعکس می کنند، باید توجیهی واقع بینانه برای استفاده از واسطه های سرمایه گذاری ارائه دهند. با این حال، حامیان بیت کوین ETF ادعا می کنند که کار با ETF ها دارای مزایایی است که سرمایه گذاری مستقیم در بیت کوین نمی تواند ارائه دهد:

  • ETFها سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سفته‌بازی قیمت‌های آن را برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر می‌کنند، بدون اینکه به مسائل فنی مانند ذخیره‌سازی سکه، ایجاد کیف پول، رویه‌های امنیتی و غیره توجه کنند. .
  • ETF های بیت کوین باید به سرمایه گذاران امکان دسترسی به خدمات کارگزاران عادی را بدهد. سرمایه گذاران علاوه بر احساس امنیت بیشتر با سرمایه گذاری خود در این روش، با مسائل مربوط به امنیت مانند حملات هک، سرقت و موارد دیگر دست و پنجه نرم نمی کنند.. صندوق های ETF در برابر این خطرات بیمه می شوند و متولیان امر می توانند فقط به منابع شفاف داده های مربوط به تراکنش با بیت کوین پایبند باشند. همه این تلاش‌ها باید اعتماد سرمایه‌گذاران و بازیگران بازار کریپتو را تقویت کند.
  • ETF ها ابزاری برای جذب پول از سرمایه گذارانی هستند که با فرمت ETF آشنا هستند، اما اطلاعات کمتری در مورد فناوری بیت کوین دارند و تمایلی به یادگیری در مورد آن ندارند..
  • از آنجایی که ETF های بیت کوین مانند وسایل سرمایه گذاری رفتار می کنند، سرمایه گذاران می توانند سهام ETF خود را به فروش کوتاهی برسانند اگر تصمیم بگیرند که قیمت بیت کوین در حال سقوط مجدد است.. این یک گزینه در بازارهای استاندارد ارزهای دیجیتال نیست.
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  نحوه دریافت توکن های فن در Socios.com

نقاط ضعف بالقوه مدل ETF بیت کوین چیست؟

در حالی که ETF های بیت کوین در طول سال 2018 توجه زیادی را از طرف حامیان خود به خود جلب کرده اند، مخالفان آن برخی از نقاط ضعف احتمالی این مدل را مطرح کرده اند:

  • موضوع نگهداری ETF و نظارت نظارتی مانعی حیاتی برای پذیرش گسترده تر مدل ETF بیت کوین است.. نهادهای نظارتی، مانند SEC، در تایید ETF ها تردید دارند زیرا می خواهند از بیت کوین های فیزیکی ذخیره شده توسط موسسات مجاز یا اشخاص ثالث پشتیبانی شوند. این به سختی امکان پذیر است زیرا بیت کوین یک کالای فیزیکی (مانند طلا یا نفت) نیست. موسسات مالی که می‌خواهند در حوزه کریپتو تجارت کنند، باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند راه‌حل‌های ذخیره‌سازی و نگهداری خود را توسعه و پیاده‌سازی کنند یا از راه‌حل‌هایی استفاده کنند که توسط بازیگران معتبر در دنیای کریپتو ارائه می‌شود.
  • موضوع دیگر این واقعیت است که معاملات آتی بیت کوین هنوز از معاملات با دارایی های بالغ مانند نفت یا طلا عقب است.. حجم معاملات کمتر، گرفتن تاییدیه رسمی از مقامات نظارتی را برای ETF دشوارتر می کند.
  • استفاده از سیستم نگهبانی توسط ETF ها ممکن است کاربرانی را که می خواهند کنترل بیشتری بر بیت کوین های خود به جای واگذاری آن به یک متولی کنترل داشته باشند، متوقف کند..
  • با توجه به اینکه بیت‌کوین‌ها توسط شخص ثالث کنترل می‌شوند، مهم نیست که چقدر «معتمد» باشد، سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری در مورد توسعه آینده مکانیسم‌های حاکمیت و اجماع در پروتکل بیت‌کوین حرف کمی خواهند داشت..
  • به عنوان مثال، SEC نیز پتانسیل را ذکر کرد خطرات کلاهبرداری و دستکاری به عنوان یکی از دلایل اصلی امتناع از تایید چندین برنامه ETF بیت کوین. این نهاد همچنین به ناتوانی متقاضیان در توقف یا جلوگیری از روش‌های متقلبانه که ممکن است سرمایه‌گذاران در معرض آن قرار گیرند اشاره کرد. در همین راستا، ETFها ممکن است به‌عنوان محرک پذیرش بیت‌کوین به‌منظور سفته‌بازی به‌جای استفاده از آن به‌عنوان ارز واقعی در نظر گرفته شوند.
  • حتی برخی ترس ها وجود دارد که به جای اینکه ETF ها قیمت بیت کوین را پایین بیاورند، این مدل در واقع باعث کاهش قیمت بیت کوین شود باعث افزایش قیمت بیت کوین می شود. حذف مقدار بیشتری از بیت کوین از گردش ممکن است اولین ارز دیجیتال جهانی را به عنوان یک دارایی کمیاب تر کند و آن را بی ثبات کند.
راهنمای مبتدیان برای ETF بیت کوینراهنمای مبتدیان برای ETF بیت کوین

تفاوت بین ETF های بیت کوین، ETF های بلاک چین، ETN ها و ETP ها

ETF های بیت کوین، علیرغم شباهت سطحی، نباید با ETF های بلاک چین اشتباه گرفته شوند. برای شروع، تفاوت بین این دو منعکس کننده تفاوت بین بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال و بلاک چین به عنوان فناوری زیربنایی آن است.

ETF های بلاک چین برای ردیابی قیمت شرکت هایی که در بلاک چین به عنوان فناوری سرمایه گذاری می کنند، استفاده می شود، به ویژه در مورد مشاغلی که از آن به عنوان یک فناوری تحول آفرین استفاده می کنند. در این مورد، بلاک چین به عنوان یک راه حل فنی در نظر گرفته می شود و به این ترتیب، با یک محصول خاص یا یک بخش تجاری مرتبط نیست.

ممکن است یک ETF بیت‌کوین با یادداشت‌های مبادله‌شده مبتنی بر بیت‌کوین (ETN) که شبیه به ETF‌ها هستند، اما با برخی تفاوت‌های مهم اشتباه گرفته شود:

  • ETN ها محصولات ساختاری هستند که به عنوان اوراق بدهی ارشد صادر می شوند. برخلاف آنها، ETF ها سهمی در یک کالای اساسی دارند.
  • ETN ها به شیوه ای رفتار می کنند که بیشتر شبیه اوراق قرضه است، به این معنا که آنها امن نیستند. برخلاف آن‌ها، صندوق‌های ETF سرمایه‌گذاری‌هایی را در صندوقی ارائه می‌کنند که دارایی‌هایی را که ردیابی می‌کند، مانند سهام، اوراق قرضه یا طلا نگهداری می‌کند.
  • ETN ها از نظر وضعیت حقوقی خود نزد رگولاتورها شهرت کمتری دارند – برای مثال بیت کوین ETN از سال 2015 در بورس اوراق بهادار سوئد معامله می شود و به یورو و کرون به عنوان ارز اصلی سوئد ارائه می شود.

محصولات قابل معامله در بورس (ETP) مربوط به ارزهای دیجیتال نیز با وجود تفاوت‌هایشان با ETF اشتباه گرفته شده‌اند:

  • ETP ها نوعی اوراق بهادار را نشان می دهند که به صورت مشتقه قیمت گذاری می شوند و در یک بورس اوراق بهادار ملی به صورت روزانه معامله می شوند.
  • ETP ها سرمایه گذاری های غیرفعال هستند که آن را از ETF ها متمایز می کند. با این حال، ابزارهای سرمایه گذاری مانند کالاها، ارزها، قیمت سهام یا نرخ بهره می توانند بخشی از ETP باشند. این صندوق‌ها می‌توانند مانند صندوق‌هایی که به طور فعال مدیریت می‌شوند، از جمله ETFها، عمل کنند.
  • ETPهای کریپتو در حال حاضر در بازار وجود دارند (برای مثال، تراست سرمایه گذاری بیت کوین Grayscale Investment).



منتشر شده در 1402-12-26 10:14:04

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید