وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

روش اجرای یک اسکریپت Bash

0 109
زمان لازم برای مطالعه: 5 دقیقه


پردازشگر زبان دستوری “Bourne again shell” با نام Bash نیز شناخته می شود. مجموعه ای از دستورات در یک اسکریپت Bash حاوی متن ساده سری دستوراتی است که در حین اجرای اسکریپت اجرا می شوند. اسکریپت باید با “#!/bin/ شروع شودbash” در بش. چندین روش برای اجرای اسکریپت Bash تحت لینوکس در این مقاله استفاده شده است.

روش اجرای یک اسکریپت Bash

بش است GNU پوسته یا مترجم قدرتمند اسکریپت سیستم عامل. با استفاده از برنامه نویسی Bash، کاربر می تواند دستورات را به طور منظم گروه بندی کرده و آنها را بررسی کند تا از آسیب احتمالی به داده ها، پوشه ها و ساختارهای داده جلوگیری کند. قراردادهای کدنویسی اسکریپت های شما خواندن کد را برای برنامه نویسان دیگر آسان تر می کند و به اشکال زدایی کمک می کند. اگرچه اسکریپت نویسی Bash یک زبان برنامه نویسی نیست، اما متفاوت است که به شما امکان می دهد وظایف و کارهای مختلف را بهینه کنید. روی وظایف اداری نیز از آنجایی که سایر زبان های برنامه نویسی انجام این کارها را دشوار می کنند، برنامه نویسی Bash معمولاً هنگام استفاده از چندین ابزار به طور همزمان بر سایر زبان های برنامه نویسی ترجیح داده می شود. این به این دلیل است که اسکریپت Bash در این نوع شرایط بسیار سریع است.

بیایید شروع کنیم process باز کردن اسکریپت Bash برای رسیدن به این هدف، ابتدا باید یک اسکریپت Bash بسازیم. بنابراین، ما یک فایل Bash ایجاد می کنیم روی دسکتاپ در نتیجه در مرحله اول ابتدا در را باز می کنیم terminal و با استفاده از دستور cd دایرکتوری را به دسکتاپ تغییر دهید. سپس، “Desktop” را تایپ می کنیم و آن را با علامت اسلش (“/”) پایان می دهیم.

Linux@linux: ~$ سی دی دسکتاپ/

اکنون که این دستور را وارد کردیم، به طور خودکار به دایرکتوری دسکتاپ منتقل می شویم. برای اینکه ببینید الان چند فایل موجود است روی دسکتاپ و نام آنها را مشاهده کنید، دستور ls را اجرا می کنیم که تمام فایل های دسکتاپ را نشان می دهد روی را terminal پنجره در حال حاضر چهار فایل داریم روی دسکتاپ ما با نام‌های “file.txt”، “name.txt”، “output.txt” و “record.txt” همانطور که در تصویر زیر می‌بینید. همه این فایل ها فایل های متنی هستند و ما باید یک فایل Bash را باز کنیم، بنابراین ابتدا یک اسکریپت Bash ایجاد می کنیم.

روش اجرای یک اسکریپت Bash

ایجاد یک فایل Bash

قبل از ساخت یک اسکریپت Bash، چند پوسته Bash مختلف را نشان می دهیم. برای این کار عبارت Cat را تایپ کنید روی را terminalو به دنبال آن علامت اسلش (“/”) و عبارت “etc” قرار می گیرد. سپس اسلش (“/”) و “شل” را در انتها می نویسیم.

Linux@linux:~/Desktop$ cat /etc/shells

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، تمام پوسته های موجود در قسمت نمایش داده می شوند terminal زمانی که این دستور را با فشار دادن کلید enter تایپ می کنیم، پنجره را باز می کنیم روی صفحه کلید. “/bin/sh”، “/bin/bash”, “/usr/bin/bash«/bin/rbash»، «/usr/bin/rbash»، «/bin/dash» و «/usr/bin/dash» تعداد کل آنها را تشکیل می دهند که هفت عدد است. در اینجا “/bin/bash” پوسته ای است که ما استفاده می کنیم. با این حال، “/usr/bin/bash” نیز یک گزینه است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  استفاده از آرگومان اختیاری و مقدار پیش فرض در bash تابع

روش اجرای یک اسکریپت Bashروش اجرای یک اسکریپت Bash

بنابراین، «که bashدستور ” اکنون مسیر پوسته Bash را پس از وارد کردن ارائه می دهد.

Linux@linux:~/Desktop$ که bash

روش اجرای یک اسکریپت Bashروش اجرای یک اسکریپت Bash

حالا وقتی این دستور را وارد می کنیم، مسیری را ارائه می دهد که به صورت “/usr/bin/ است.bash” همانطور که در زیر مشاهده می شود:

حال در بخش بعدی از دستور “touch” برای ساخت یک اسکریپت Bash استفاده می کنیم. هدف اصلی دستور “لمس” تغییر تایم فریم است. با وجود اینکه این ابزار هدف اصلی آن نیست، اغلب ایجاد فایل را انجام می دهد. زمان به روز رسانی و دسترسی برای هر فایل خاصی را می توان با استفاده از تغییر داد terminal نرم افزار. تابع لمسی فقط در صورتی فایلی را ایجاد می کند که وجود نداشته باشد. بنابراین، پس از تایپ «touch»، یک فضای خالی قبل از نوشتن نام اسکریپت Bash که می‌خواهیم استفاده کنیم، در نظر گرفته می‌شود. در این مورد، نام اسکریپت Bash “bashfile.sh” است زیرا یک اسکریپت Bash است. بنابراین، پسوند “.sh” استفاده می شود.

Linux@linux:~/Desktop$ bashfile.sh را لمس کنید

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، فایلی با نام bashfile.sh ساخته شده است روی دسکتاپ زمانی که این دستور را اجرا می کنیم.

روش اجرای یک اسکریپت Bashروش اجرای یک اسکریپت Bash

فایل متنی با نام “bashfile.sh” در حال حاضر قابل مشاهده است.

اضافه کردن یک اسکریپت Bash

برای تبدیل آن به یک اسکریپت Bash، باید چند مرحله را دنبال کنیم. برای انجام این کار، فایل را از دسکتاپ باز کنید و “#” و علامت تعجب “!” را تایپ کنید. و یک فضا سپس «/bin/» را تایپ کنیدbash”. این به سیستم شما می گوید که فایل اکنون یک اسکریپت Bash است. اکنون که “echo” داریم، می‌توانیم هر اطلاعات یا عنصری را که می‌خواهیم به عنوان یک عبارت وارد کنیم. سپس از کاماهای معکوس استفاده می کنیم. در داخل این کاماهای معکوس، عبارت Bash را تایپ می کنیم که «لینوکس خانواده ای از سیستم عامل یونیکس منبع باز است». اکنون با کلیک بر روی گزینه save که در بالا سمت راست قرار دارد آن را ذخیره می کنیم.

روش اجرای یک اسکریپت Bashروش اجرای یک اسکریپت Bash

برای بررسی روش اجرای اسکریپت Bash از دستور ls در مرحله زیر استفاده می کنیم:

Linux@linux:~/Desktop$ ls

هنگامی که دستور اجرا می شود، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، فایل Bash اجرا نمی شود زیرا به رنگ سفید نمایش داده می شود. در این صورت، فایل هنوز اجرا نشده است. با این حال، زمانی که به رنگ سبز نمایش داده می شود، نشان می دهد که فایل در حال حاضر اجرا شده است.

روش اجرای یک اسکریپت Bashروش اجرای یک اسکریپت Bash

دو راه برای تغییر مجوز وجود دارد. اما در این حالت از دستور “chmod” برای اجرای آن در مرحله زیر استفاده می کنیم. دستور “chmod” برای تغییر مجوزهای دسترسی یک فایل یا دایرکتوری استفاده می شود. مخفف آن “حالت تغییر” است. نمی تواند مجوزهای پیوند نمادین را تغییر دهد. حتی پیوندهای نمادینی که در طول پیمایش دایرکتوری بازگشتی با آنها مواجه می شویم نادیده گرفته می شوند. بنابراین، پس از تایپ “chmod”، “+x” را تایپ می کنیم تا فایل قبل از نوشتن نام فایل “bashfile.sh” قابل اجرا باشد تا هنگام اجرای این دستور هیچ خطایی وجود نداشته باشد.

Linux@linux:~/Desktop$ chmod +x bashfile.sh

اکنون دستور “ls” در مرحله زیر برای بررسی اجرای فایل وارد می شود:

Linux@linux:~/Desktop$ ls

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، پس از اجرای این دستور، نام فایل “bashfile.sh” به رنگ سبز تغییر یافته است که نشان می دهد اکنون می توان آن را اجرا کرد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  مجوزهای فایل را به صورت بازگشتی لینوکس تغییر دهید

روش اجرای یک اسکریپت Bashروش اجرای یک اسکریپت Bash

اکنون در بخش بعدی، اسکریپت Bash را اجرا می کنیم. برای انجام این کار، از دستوری استفاده می کنیم که در آن “./” را تایپ می کنیم و سپس نام اسکریپت Bash “bashfile.sh” را تایپ می کنیم.

اسکریپت Bash را اجرا کنید

Linux@linux:~/Desktop$ ./bashfile.sh

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، زمانی که این دستور را اجرا می کنیم، اسکریپت Bash اجرا می شود روی را terminal صفحه ای که عبارت «لینوکس یک خانواده از سیستم عامل یونیکس منبع باز است» را نمایش می دهد. ما می توانیم نتایج بیانیه ای را که در اینجا تکرار کردیم، مشاهده کنیم.

روش اجرای یک اسکریپت Bashروش اجرای یک اسکریپت Bash

استفاده از SH برای اجرای اسکریپت Bash

در این قسمت اسکریپت Bash را اجرا می کنیم روی را terminal با استفاده از “sh”. “sh” یک مفسر وظیفه نرم افزار سیستم برای پلتفرم های لینوکس و یونیکس مانند است. برخی از دستورات داخلی توسط sh. زیرمجموعه sh Bash است. بنابراین، از دستوری که در آن “sh” می نویسیم و سپس یک فاصله و به دنبال آن نام the استفاده می کنیم bash اسکریپت که “bashfile.sh” است.

Linux@linux:~/Desktop$ sh bashfile.sh

وقتی این دستور را وارد می کنیم، می بینید که اسکریپت Bash اکنون با موفقیت اجرا می شود.

روش اجرای یک اسکریپت Bashروش اجرای یک اسکریپت Bash

استفاده از کلمه کلیدی Bash برای اجرای یک اسکریپت Bash

برای اجرای اسکریپت Bash روی را terminal در این بخش از “bash” کلمه کلیدی در دستور. برای این کار وارد “bashبه دنبال آن یک فاصله، سپس نام اسکریپت که “bashfile.sh” است.

Linux@linux:~/Desktop$ bash bashfile.sh

می بینید که وقتی این دستور را اجرا می کنیم، عبارتی را که ما تکرار کردیم را نمایش می دهد که «لینوکس خانواده ای از سیستم عامل های یونیکس منبع باز است».

روش اجرای یک اسکریپت Bashروش اجرای یک اسکریپت Bash

نتیجه

در مورد موضوع بحث کردیم روی روش اجرای یک اسکریپت Bash در لینوکس در این مقاله. در مثال‌های ارائه شده، روش‌های جایگزین برای اجرای اسکریپت‌های Bash را بررسی کردیم. در مرحله اول روش ایجاد فایل Bash را مورد بحث قرار دادیم روی دسکتاپ و روش اجرای آن با استفاده از دستور “chmod”. در بخش دوم از عبارت “bash” و “sh” کلمات کلیدی برای اجرای اسکریپت Bash.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-29 14:11:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید