وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

روش ارسال نام فایل به عنوان آرگومان در اسکریپت شل

0 5
زمان لازم برای مطالعه: 5 دقیقه


زبان های برنامه نویسی پوسته را می توان برای کارهای مختلفی مانند انجام عملیات و انجام کارهای تکراری برای صنعت خودرو استفاده کرد. ما ممکن است دستورات، برنامه ها و اسکریپت های پوسته خود را در یک محیط پوسته اجرا کنیم. شما ورودی ارائه می دهید و سپس برنامه با استفاده از آن ورودی اجرا می شود. خروجی یک برنامه پس از اتمام اجرا نشان داده می شود. روش ارائه نام فایل به عنوان ورودی به اسکریپت پوسته در این مقاله توضیح داده شده است. برای انجام این کار، یک اسکریپت باید با استفاده از پوسته “#!/bin/bash” ایجاد شود. اکنون، روش انجام این کار را گام به گام خواهیم دید.

ارسال نام فایل به عنوان آرگومان در اسکریپت شل

برنامه ای که تنها چند فایل را تجزیه و تحلیل می کند که می تواند به عنوان گزارشی از اقدامات شما ارزشمند باشد. اما برنامه ای که هر فایلی را که انتخاب می کنید پردازش می کند سودمندتر است. برای نشان دادن این موضوع می توان از عبارت ویژه “$” که مخفف تمام کنترل پارامترهای داده شده در اسکریپت است استفاده کرد. یک اسکریپت پوسته معمولاً برای سری های تابعی ایجاد می شود که یک شخص باید به طور مکرر از آن استفاده کند تا تلاش خود را ذخیره کند. به سادگی با تایپ سند روی در خط فرمان، کاربران می توانند مجموعه ای از دستورات موجود در اسکریپت پوسته را شروع کنند.

دستور در این مرحله اکنون نام فایل را به عنوان ورودی دریافت می کند. در اینجا، اسکریپت ما قبلاً قرار داده شده است روی دسکتاپ بنابراین، دریافت دایرکتوری دسکتاپ نیاز به تایپ “c desktop/” دارد تا بتوانیم دستور ارسال نام فایل را به عنوان آرگومان در اسکریپت پوسته بنویسیم.

Linux@linux:~$ سی دی دسکتاپ/

سپس در مرحله زیر اسکریپت را از دسکتاپ باز می کنیم زیرا از قبل می دانیم که اضافه کردن پوسته برای برنامه نویسی پوسته Bash ضروری است. برای انجام این کار، “#!/bin/bash” را تایپ کنید. سپس در خط بعدی از دستور “echo” استفاده می کنیم. دستور echo در برنامه نویسی پوسته Bash برای چاپ عبارات استفاده می شود. ما از کاماهای معکوس استفاده می کنیم و “نام فایل” را در داخل آن تایپ می کنیم. سپس در خط زیر یک بار دیگر از دستور echo استفاده می کنیم و آرگومان را ارائه می کنیم که این بار “$1” است برای چاپ. اولین آرگومان کنترلی که به اسکریپت پوسته ارسال می شود $1 است. نام دیگر آنها متغیرهای موقعیتی است. در اصل، این بدان معناست که نام فایلی که به عنوان آرگومان در دستور تایپ می‌کنیم در این متغیر “$1” ذخیره می‌شود.

#!/ bin/bash
اکو “نام فایل است”
اکو 1 دلار

اکنون از دستور برای ارسال نام فایل به عنوان آرگومان استفاده می کنیم. برای این کار از دستوری استفاده می کنیم که در آن ابتدا نقطه اسلش “./” را تایپ می کنیم. سپس نام اسکریپت را که “shellscript.sh” است تایپ می کنیم. سپس آرگومان را که نام فایلی است که در اینجا ارسال می کنیم ارسال می کنیم و “hello.sh” را در “$1” ذخیره می کنیم. همچنین باید پسوند “sh” را به آرگومان اضافه کنیم.

Linux@linux:~/Desktop$ ./shellscript.sh سلام.ش

وقتی این دستور را اجرا می کنیم، عبارت “نام فایل است” را نمایش می دهد روی را terminal. در خط بعدی، نام فایل “hello.sh” را نیز نمایش می دهد که به عنوان آرگومان ارائه شده است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  یافتن رشته ها در فایل های متنی با استفاده از grep با عبارت منظم

روش ارسال نام فایل به عنوان آرگومان در اسکریپت شل

حال در قسمت زیر از کلمه کلیدی “bash” در دستور برای ارسال فایل به عنوان آرگومان استفاده می کنیم. برای این کار از دستوری استفاده می کنیم که در آن ابتدا “bash” را تایپ می کنیم. سپس، نام اسکریپت را که “shellscript.sh” است، قبل از ارسال آرگومان “hello.sh” که در پارامتر “$1” ذخیره شده است، تایپ می کنیم.

Linux@linux:~/Desktop$ ضربه شدید shellscript.sh سلام.ش

بنابراین، همانطور که می بینید، خروجی نمایش داده شده است روی را terminal پس از اجرای این دستور این همان چیزی است که در تصویر قبلی نشان داده شده است.

روش ارسال نام فایل به عنوان آرگومان در اسکریپت شلروش ارسال نام فایل به عنوان آرگومان در اسکریپت شل

ارسال چندین نام فایل به عنوان آرگومان برای اسکریپت های پوسته

در این بخش، چندین نام فایل را به عنوان آرگومان در اسکریپت ارسال می کنیم. برای انجام این کار، ابتدا اسکریپت را تایپ می کنیم و قبل از استفاده از دستور echo برای ارسال عبارت، پوسته را با دستور “#!/bin/bash” اضافه می کنیم. با این حال، قبل از ارسال عبارت، باید از کاما معکوس استفاده کنیم. در داخل این کاماهای معکوس، عبارت “Multiple files are” را ارسال می کنیم. بعد، “echo” را تایپ می کنیم. در داخل این پارامترها را پاس می کنیم. این پارامتر مقادیری را که ما به عنوان نام فایل به عنوان آرگومان وارد می کنیم در آن ذخیره می کند terminal.

#!/ bin/bash
اکو “فایل های متعدد هستند”
اکو 1 دلار 2 دلار 3 دلار 4 دلار

اکنون دستور باز کردن اسکریپت را وارد می کنیم روی را terminal و نام فایل ها را به عنوان آرگومان اضافه کنید. برای شروع، ابتدا “./” را تایپ می کنیم و سپس نام اسکریپت را که “shellscript.sh” است و چهار آرگومان می نویسیم. اولین آرگومان “hello.sh” است که در “$1” ذخیره می شود. آرگومان دوم “Emma.sh” است که در “$2” ذخیره می شود. نام سوم، “Smith.sh” به قیمت 3 دلار ذخیره می شود. و نام چهارم که “Alex.sh” است با قیمت 4 دلار در دسترس است.

Linux@linux:~/Desktop$ ./shellscript.sh hello.sh، Emma.sh، Smith.sh Alex.sh

پس از اجرای این دستور ابتدا عبارت Multiple files are و سپس نام فایل هایی که به عنوان آرگومان ارسال می کنیم را نمایش می دهد. خط اول “hello.sh” را نشان می دهد. خط دوم Emma.sh را نشان می دهد. خط سوم “Smith.sh” را نشان می دهد. و خط چهارم “Alex.sh” را نشان می دهد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش بررسی وجود و خالی بودن فایل – Bash

روش ارسال نام فایل به عنوان آرگومان در اسکریپت شلروش ارسال نام فایل به عنوان آرگومان در اسکریپت شل

حال در قسمت زیر این دستور را با استفاده از کلمه کلیدی “bash” اجرا می کنیم. همان نتایجی را که در تصویر قبلی نشان داده شده است، ایجاد می کند. بنابراین، برای این، “bash” را تایپ می کنیم. سپس “shellscript.sh” را تایپ می کنیم. سپس، همان مراحلی را که با عملکرد قبلی انجام دادیم، دنبال کنید.

Linux@linux:~/Desktop$ ضربه شدید shellscript.sh hello.sh، Emma.sh، Smith.sh Alex.sh

بنابراین، وقتی این دستور را اجرا می کنیم، همان نتایجی را ایجاد می کند که زمانی که دستور قبل از آن را اجرا می کنیم، جایی که “./shellscript.sh” استفاده می شود.

روش ارسال نام فایل به عنوان آرگومان در اسکریپت شلروش ارسال نام فایل به عنوان آرگومان در اسکریپت شل

اسکریپت شل که فایل فعلی را به عنوان آرگومان می گیرد

در این بخش، نام فایل فعلی، “shellscript.sh” را به عنوان آرگومان ارسال می کنیم. برای این کار از اسکریپتی استفاده می کنیم که در آن پوسته را مانند قسمت قبل اضافه می کنیم. سپس از دستور “echo” استفاده می کنیم و عبارت “the current file” را در خط بعدی ارسال می کنیم. در نهایت، پارامتر “$0” را در داخل “echo” که نام واقعی اسکریپت ها را ذخیره می کند، عبور می دهیم.

#!/ bin/bash
اکو “جاری فایل است”
اکو $0

در حال حاضر، “bash” را تایپ می کنیم و نام اسکریپت را که “shellscript.sh” است، می نویسیم. روی را terminal برای نمایش خروجی در terminal پنجره

Linux@linux:~/Desktop$ ضربه شدید shellscript.sh

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید پس از اجرای این دستور خروجی به دو خط تقسیم می شود. اولین مورد دارای عبارت echo “فایل فعلی” است. مورد دوم شامل نام اسکریپتی است که به عنوان نام فایل ارائه کرده ایم که “shellscript.sh” است.

روش ارسال نام فایل به عنوان آرگومان در اسکریپت شلروش ارسال نام فایل به عنوان آرگومان در اسکریپت شل

نتیجه

روش ارسال نام فایل به عنوان آرگومان در اسکریپت نویسی پوسته لینوکس را در این مقاله توضیح دادیم. در این مقاله از روش های مختلفی برای ارسال نام فایل استفاده کردیم. روش ارسال نام یک فایل به عنوان ورودی در بخش اول و روش ذخیره آن در پارامتر “$1” را بررسی کردیم. در بخش دوم، روش استفاده از پارامترهای موجود در اسکریپت را برای ارسال چندین نام فایل به عنوان آرگومان نشان دادیم. در خط سوم، روش استفاده از پارامتر “$0” را برای ارسال نام فایل فعلی به عنوان ورودی نشان دادیم. در دستور باز کردن اسکریپت روی را terminal، ما همچنین از اصطلاح “bash” استفاده کردیم.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-29 12:00:04

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید