Dig (Domain Information Groper) یک ابزار خط فرمان لینوکس است که جستجوی DNS را با جستجو در سرورهای نام و نمایش نتیجه به شما انجام می دهد. به‌طور پیش‌فرض، dig پرس‌وجو DNS را به سرورهای نام فهرست‌شده در solver(/etc/resolv.conf) می‌فرستد، مگر اینکه از آن خواسته شود یک نام سرور خاص را پرس و جو کند.

در این آموزش، تمام کاربردهای اصلی دستوری که باید در سیستم عامل لینوکس بدانید را خواهید یافت.

دستور دستور دیگ

در ساده ترین شکل، نحو ابزار dig به شکل زیر خواهد بود:

dig [server] [name] [type]

[server] – آدرس IP یا نام میزبان نام سرور برای پرس و جو.

اگر آرگومان سرور، نام میزبان باشد، دیگ، نام میزبان را قبل از پرس و جو از سرور نام حل می کند.

اختیاری است و اگر آرگومان سرور ارائه نکنید، dig از نام سرور ذکر شده در آن استفاده می کند /etc/resolv.conf.

[name] – نام رکورد منبعی که باید جستجو شود.

[type] – نوع پرس و جو درخواست شده توسط dig. به عنوان مثال، می تواند یک رکورد A، رکورد MX، رکورد SOA یا هر نوع دیگری باشد. به‌طور پیش‌فرض، در صورتی که آرگومان نوع مشخص نشده باشد، dig جستجو برای یک رکورد A انجام می‌دهد.

روش نصب دیگ روی لینوکس

Dig بخشی از بسته ابزار DNS است که اغلب با سرورهای نام BIND نصب می شود. همچنین می‌توانید با دسترسی به VPS خود از طریق SSH و با استفاده از دستورات زیر در خط فرمان، بسته ابزاری که حاوی dig است را به طور جداگانه نصب کنید:

دبیان و اوبونتو:

apt-get install dnsutils

CentOS 7:

yum install bind-utils

پس از نصب، نسخه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تنظیمات با موفقیت انجام شده است:

dig -v

روش استفاده از دستور dig

بیایید وارد کاربردهای اصلی دستور شویم:

استفاده از dig برای نام دامنه

برای انجام جستجوی DNS برای یک نام دامنه، فقط نام را به همراه دستور dig ارسال کنید:

dig hostinger.com

به‌طور پیش‌فرض، دستور dig رکورد A را زمانی نمایش می‌دهد که هیچ گزینه دیگری مشخص نشده باشد. خروجی همچنین حاوی اطلاعات دیگری مانند نسخه حفاری نصب شده، جزئیات فنی در مورد پاسخ ها، آمار مربوط به پرس و جو، یک بخش سؤال و چند مورد دیگر است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  بایگانی VPS

استفاده از دیگ برای پاسخ های کوتاه

دستور dig فوق حاوی اطلاعات مفید زیادی در بخش‌های مختلف است، اما ممکن است زمان‌هایی پیش بیاید که فقط نتیجه پرس و جو را بخواهید. شما می توانید این کار را با استفاده از گزینه +short انجام دهید که فقط آدرس IP (یک رکورد) نام دامنه را نمایش می دهد:

dig hostinger.com +short

استفاده از دیگ برای پاسخ های تفصیلی

گاهی اوقات می خواهید بخش پاسخ ها را با جزئیات مشاهده کنید. بنابراین، برای اطلاعات دقیق روی بخش پاسخ‌ها، می‌توانید نمایش تمام بخش را با استفاده از آن متوقف کنید +noall گزینه و پرس و جو بخش پاسخ ها فقط با استفاده از +جواب دادن گزینه با دستور dig.

dig hostinger.com +noall +answer

استفاده از dig برای تعیین Nameservers

به‌طور پیش‌فرض، دستورات dig سرورهای نام فهرست‌شده در آن را پرس و جو می‌کنند /etc/resolv.conf برای انجام جستجوی DNS برای شما. می توانید این رفتار پیش فرض را با استفاده از عبارت تغییر دهید @ نماد به دنبال نام میزبان یا آدرس IP سرور نام همراه است.

دستور dig زیر پرس و جوی DNS را با استفاده از @8.8.8.8 گزینه.

dig @8.8.8.8 hostinger.com

استفاده از dig برای Query All Record DNS Types

برای پرس و جو از تمام انواع رکوردهای DNS موجود مرتبط با یک دامنه استفاده کنید هر گزینه. این هر گزینه شامل تمام انواع رکوردهای موجود در خروجی می شود:

dig hostinger.com ANY

استفاده از dig برای جستجوی نوع رکورد

اگر می خواهید یک رکورد خاص را جستجو کنید، فقط نوع آن را به انتهای دستور اضافه کنید.

به عنوان مثال، برای پرس و جو فقط تبادل نامه را دریافت کنید – MX – بخش پاسخ مرتبط با یک دامنه، می توانید از دستور dig زیر استفاده کنید:

dig hostinger.in MX

به طور مشابه، برای مشاهده سایر رکوردهای مرتبط با یک دامنه، نوع رکورد را در انتهای دستور dig مشخص کنید:

dig hostinger.com txt (Query TXT record)
dig hostinger.com cname (Query CNAME record)
dig hostinger.com ns (Query NS record)
dig hostinger.com A (Query A record)

استفاده از dig برای ردیابی مسیر DNS

Dig اجازه می دهد تا مسیر جستجوی DNS را با استفاده از ردیابی کنید +ردیابی گزینه. این گزینه پرس و جوهای تکراری را برای حل جستجوی نام ایجاد می کند. سرورهای نام را از ریشه شروع می‌کند و سپس درخت فضای نام را با استفاده از جستارهای تکراری زیر ارجاع‌ها در طول مسیر طی می‌کند:

dig hostinger.com +trace

استفاده از dig برای Reverse DNS Lookup

جستجوی معکوس DNS به شما امکان می دهد دامنه و نام میزبان مرتبط با یک آدرس IP را جستجو کنید. برای انجام یک جستجوی معکوس DNS با استفاده از دستور dig از –ایکس گزینه و سپس آدرس IP انتخابی شما. در مثال زیر، dig یک جستجوی معکوس DNS برای آدرس IP مرتبط با google.com انجام می دهد:

dig +answer -x 172.217.166.46

به یاد داشته باشید که اگر یک رکورد PTR برای یک آدرس IP تعریف نشده باشد، امکان جستجوی معکوس DNS وجود ندارد زیرا رکورد PTR به دامنه یا نام میزبان اشاره دارد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش ایجاد یک وب سایت با گوتنبرگ در 6 مرحله + نکات مفید برای بهبود گردش کار

استفاده از dig برای Batch Queries

با استفاده از ابزار dig، می توانید به جای انجام همین کار برای هر یک به صورت جداگانه، جستجوی DNS را برای لیستی از دامنه ها انجام دهید. برای انجام این کار، باید لیستی از نام‌های دامنه را در دیگ ارائه دهید – یکی در هر خط در یک فایل. پس از آماده شدن فایل، نام آن را با گزینه -f مشخص کنید:

vi domain_name.txt
hostinger.com
google.com
ubuntu.com
dig -f domain_name.txt +short

استفاده از حفاری برای کنترل رفتار

خروجی فرمان را می توان با تنظیم گزینه ها در دستور به طور دائم سفارشی کرد ~/.digrc فایلی که به صورت خودکار با دستور اجرا می شود.

فرض کنید می خواهید فقط بخش پاسخ را مشاهده کنید – گزینه های مورد نیاز را در قسمت مشخص کنید ~/.digrc فایل، بنابراین لازم نیست هنگام اجرای پرس و جو آنها را تایپ کنید.

echo "+noall +answer" > ~/.digrc

اکنون جستجوی سرور DNS را برای یک دامنه انجام دهید. خروجی تأیید می‌کند که dig با گزینه‌های تنظیم‌شده در اجرا می‌شود ~/.digrc فایل.

نتیجه

این تمام اصول اولیه ای است که برای شروع استفاده از دیگ در لینوکس نیاز دارید. اکنون می توانید جستجوهای DNS را برای دامنه ها با استفاده از گزینه های مختلف انجام دهید. می خواهید بیشتر بدانید؟ دفترچه راهنما را بررسی کنید page با استفاده از دستور man dig برای یافتن تمام کاربردها و گزینه های ممکن.

به سایر دستورات لینوکس مسلط شوید

روش مدیریت کاربران Sudo در لینوکس
روش کشتن یک فرآیند در لینوکس
روش تست اتصال با دستور پینگ
روش مدیریت فرآیندها در لینوکس
روش لیست کردن خدمات در لینوکس
روش تغییر رمز عبور کاربر در لینوکس
روش استفاده از دستور Grep لینوکس
چگونه یک نام دامنه را روی VPS قرار دهیم