به عنوان یک مدیر سیستم، یادگیری دستورات لینوکس به بهبود کارایی مدیریت سرور شما کمک می کند. به عنوان مثال، می توانید از آنها برای بررسی آسان میزان استفاده از فضای دیسک سرور خصوصی مجازی خود استفاده کنید.

در این مقاله روش بررسی فضای دیسک در لینوکس با استفاده از دکتر و du دستورات این df دستور برای بررسی فضای ذخیره سازی، while استفاده می شود du برای نظارت بر استفاده از دیسک است.

همچنین توضیح خواهیم داد که چگونه این دستورات را برای مدیریت موثرتر فایل های VPS خود ترکیب کنید. علاوه بر این، روش بررسی فضای دیسک و بهینه سازی فضای ذخیره سازی با آن را یاد خواهید گرفت هاستینگer با استفاده از ویژگی های داخلی ما

روش تجزیه و تحلیل هارد دیسک در لینوکس

از آنجا که df و du دستورات اهداف کمی متفاوت دارند، ما آنها را در بخش های جداگانه توضیح خواهیم داد. قبل از ادامه، با استفاده از ترمینال یا یک کلاینت SSH به سرور راه دور خود متصل شوید بتونه.

روش بررسی فضای دیسک در لینوکس با استفاده از دستور df

این df فرمان، یا سیستم فایل دیسک، برای بررسی فضای دیسک استفاده می شود. این مقدار فضای ذخیره سازی استفاده شده و موجود در دستگاه شما را نشان می دهد.

هنگام اجرای این دستور، ستون های پیش فرض را مشاهده خواهید کرد: سیستم فایل، اندازه، استفاده شده، در دسترس، استفاده کنید٪، و نصب شده روی. باید چیزی شبیه این باشد:

  • سیستم فایل – نام فایل سیستم را ارائه می دهد.
  • اندازه – اندازه کل فایل سیستم مشخص شده را ارائه می دهد.
  • استفاده شده – استفاده از فضای دیسک را در سیستم فایل خاص نشان می دهد.
  • در دسترس – فضای دیسک باقی مانده در سیستم فایل را مشخص می کند.
  • استفاده کنید٪ – میزان فضای استفاده شده دیسک را به درصد نمایش می دهد.
  • نصب شده روی – نقطه اتصال یک سیستم فایل خاص را به ما می گوید.

برای بررسی دقیق فضای دیسک در لینوکس گزینه ای به دستور df اضافه کنید. گزینه های محبوب عبارتند از:

  • df -h – نتیجه را در قالبی قابل خواندن برای انسان نشان می دهد.
  • df -m – اطلاعات استفاده از فایل سیستم را در مگابایت نمایش می دهد.
  • df -k – استفاده از فایل سیستم را در KB به کاربران می گوید.
  • df -T – نوع سیستم فایل را در یک ستون جدید مشخص می کند.
  • df /home – به شما امکان می دهد اطلاعات مربوط به یک فایل سیستم خاص را در قالبی قابل خواندن مشاهده کنید. در این مثال، آن است /خانه سیستم فایل
  • df – کمک – گزینه های دیگر برای استفاده و توضیحات آنها را فهرست می کند.

روش بررسی میزان استفاده از دیسک در لینوکس با استفاده از دستور du

این du یا استفاده از دیسک دستور استفاده از دیسک فایل ها و دایرکتوری ها را نشان می دهد روی سیستم لینوکس شما این دستور SSH از شما می خواهد که مشخص کنید کدام پوشه یا فایل را بررسی کنید. در اینجا نحو است:

du <options> <location of directory or file>

اینها را در نظر بگیرید du مثال های استفاده از دستور با /دسکتاپ فهرست راهنما:

  • du /home/user/Desktop – به کاربران اجازه می دهد تا میزان استفاده از دیسک خود را مشاهده کنند دسکتاپ پوشه ها و فایل ها، از جمله زیر شاخه ها.
  • du -h /home/user/Desktop – اطلاعات را در قالبی قابل خواندن برای انسان، شبیه به نمایش می دهد -h گزینه برای df فرمان
  • du -sh /home/user/Desktop – اندازه کل یک پوشه مشخص شده را به ما می دهد دسکتاپ.
  • du -m /home/user/Desktop – اندازه پوشه ها و فایل ها را در مگابایت در اختیار ما قرار می دهد. جایگزین کردن -m با -k برای دیدن اطلاعات در KB.
  • du -hزمان / خانه / کاربر / دسکتاپ – آخرین تاریخ اصلاح پوشه ها و فایل های نمایش داده شده را بازیابی می کند.
  • df – help – لیستی از گزینه های موجود را با استفاده از آنها نمایش می دهد.
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  تابع get_post_meta وردپرس چیست و چگونه از آن برای نمایش فیلدهای سفارشی استفاده کنیم

روش بهینه سازی فضای دیسک در هاستینگer VPS

هاستینگer برنامه های میزبانی VPS ویژگی های مختلفی را ارائه می دهد که به کاربران کمک می کند فضای دیسک سرور خود را به طور کارآمد مدیریت کنند. به عنوان مثال، hPanel کنترل پنل میزبانی سفارشی ما دارای یک ابزار تجزیه و تحلیل داخلی است که میزان استفاده از فضای ذخیره سازی VPS شما را نشان می دهد.

این ویژگی برای تجزیه و تحلیل سریع مفید است زیرا می توانید مستقیماً از مرورگر خود به آن دسترسی داشته باشید. همچنین یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) ارائه می دهد که کار را برای کاربران غیر فنی ساده می کند.

منوی استفاده از سرور hPanel که فضای دیسک VPS و میزان استفاده inodes شما را نشان می دهد

برای دسترسی به آن، باز کنید hPanel و کلیک کنید VPS روی منوی بالا VPS مورد نظر را انتخاب کنید و به آن بروید استفاده از سرور روی نوار کناری همچنین می توانید دوره های مختلفی را برای بررسی میزان استفاده از دیسک در طول زمان انتخاب کنید.

اگر ترجیح می دهید از دستورات برای بررسی و بهینه سازی فضای دیسک سرور راه دور خود استفاده کنید، از داخلی ما استفاده کنید. مرورگر terminal. این قابلیت به شما امکان اجرا را می دهد bash دستورات بدون ترمینال یا کلاینت SSH.

مکان ترمینال مرورگر در منوی مدیریت VPS hPanelمکان ترمینال مرورگر در منوی مدیریت VPS hPanel

برای دسترسی به آن، کلیک کنید مرورگر terminal روی منوی نمای کلی VPS شما سپس با استفاده از ریشه حساب کنید و شروع به اجرای دستورات کنید.

علاوه بر این، hPanel دارای یک سهمیه دیسک ویژگی برای تنظیم محدودیت های استفاده از فضای ذخیره سازی VPS برای جلوگیری از مشکلات عملکرد. برای فعال کردن آن مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در hPanel، روی VPS منو.
  2. VPS مورد نظر → را انتخاب کنید تنظیمات روی نوار کناری
  3. کلیک کنید بر روی سهمیه دیسک تغییر وضعیت. صبر کنید تا تغییر اعمال شود.
  4. هدایت به تنظیمات روی نوار کناری → دسترسی به پنل
  5. کلیک کنید بر روی URL دسترسی به پنل و وارد حساب کاربری خود شوید.
  6. را تنظیم کنید سهمیه دیسک حد. مراحل و مکان تنظیم بسته به آن متفاوت است روی کنترل پنل
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  11 بهترین پلاگین پاپ آپ وردپرس برای سال 1402

روش ترکیب دستورات و پاک کردن فضای دیسک

می توانید ترکیب کنید df و du دستورات با آرگومان های دیگر برای اطلاعات دقیق تر. این به شما بینش بیشتری در مورد اینکه کدام فایل‌ها را می‌توانید حذف کنید تا فضای دیسک آزاد کنید، می‌دهد.

با df دستور برای تعیین اینکه کدام فایل سیستم نیاز به پاکسازی فوری دارد. سپس، این ترکیب ها را اجرا کنید.

مهم! ما استفاده خواهیم کرد /home/user/Desktop مسیر دایرکتوری برای این آموزش. برای بررسی دایرکتوری دیگر، آن را مطابق با آن تغییر دهید.

روش مرتب سازی فایل ها بر اساس اندازه

برای مرتب کردن فایل ها بر اساس اندازه، اجرا کنید du دستور فهرست کردن فایل ها و پوشه ها روی /دسکتاپ در قالبی خوانا سپس، نتیجه را لوله کنید مرتب سازی فرمان با -rn گزینه.

اسکریپت تمام فایل ها و پوشه ها را بر اساس اندازه به ترتیب نزولی مرتب می کند تا میزان استفاده از فضای دیسک در سیستم لینوکس شما را بررسی کند. ترکیب باید به شکل زیر باشد:

du -h /home/user/Desktop | sort -rn

همچنین می توانید آن را با دستور tail ترکیب کنید تا کوچکترین فایل ها و پوشه ها را نمایش دهید. به عنوان مثال، برای نمایش سه مورد با کمترین اندازه، دستور زیر را اجرا کنید:

du -h /home/user/Desktop | sort -rn | tail -3

به یاد داشته باشید که نباید فایل ها را صرفاً بر اساس حذف کنید روی اندازه آنها اگر مراقب نباشید، ممکن است فایل های ضروری را حذف کنید که پروژه یا سرور خصوصی مجازی شما را خراب می کند.

روش حذف بر اساس اندازه فایل

اگر می خواهید همه فایل ها را فراتر از یک اندازه مشخص ببینید، موثرترین راه استفاده از دستور زیر است:

du -h /home/user/Desktop | grep '^\s*[0-9\.]\+G'

این دستور grep به ما امکان می دهد فایل ها را بر اساس جستجو کنیم روی یک الگوی مشخص در این مثال، اسکریپت تمام فایل های بزرگتر از 1 گیگابایت را خروجی می دهد. اگر می‌خواهید فایل‌های بیش از 1 مگابایت را فهرست کنید، جایگزین کنید جی با م.

روش حذف انواع فایل

اگر می خواهید فرمت فایل خاصی را از نتایج جستجو حذف کنید، از ترکیب زیر استفاده کنید:

du -h /home/user/Desktop/ --exclude="*.txt"

این –exclude=”.txt” استدلال می گوید du دستور نمایش تمام فرمت های فایل به جز txt اسناد.

نتیجه

این df و du دستورات ابزارهای مهم مدیریت فایل در سیستم لینوکس هستند. این df دستور برای بررسی میزان استفاده از دیسک یک سیستم فایل استفاده می شود du برای تجزیه و تحلیل مصرف ذخیره سازی فایل ها یا دایرکتوری ها است.

این دستورات گزینه های مختلفی را برای اصلاح خروجی بر اساس انتخاب می کنند روی نیازهای شما، مانند -h، -m، و -k. همچنین می توانید آنها را با دستورات دیگری مانند مرتب سازی، grep، و حذف کنند برای خروجی خاص تر

در حالی که اجرای این دستورات به ترمینال یا SSH نیاز دارد، هاستینگer مرورگر VPS Plans terminal به شما امکان می دهد آنها را مستقیماً از طریق یک مرورگر وب اجرا کنید. علاوه بر این، می توانید از hPanel برای مشاهده سریع میزان استفاده از دیسک و تعیین سهمیه ای برای بهینه سازی آن استفاده کنید.