وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

روش بررسی وجود و خالی بودن فایل – Bash

0 2
زمان لازم برای مطالعه: < 1 دقیقه


در اسکریپت نویسی shell یا bash، اغلب لازم است بررسی شود که آیا یک فایل وجود دارد و آیا خالی است یا خیر. این امر به ویژه هنگام برخورد با عملیات ورودی/خروجی یا هنگام انجام اقدامات مبتنی بر اهمیت است روی محتویات یک فایل در این مقاله، روش بررسی اینکه آیا یک فایل وجود دارد و خالی است یا خیر، بحث خواهیم کرد، بنابراین اگر به دنبال راهی آسان برای انجام آن هستید، این راهنما را بخوانید.

چگونه بررسی کنیم که آیا فایل در Bash وجود دارد و خالی است

هنگام کار با اسکریپت های پوسته، مهم است که بتوانید بررسی کنید که آیا فایلی وجود دارد و خالی است یا خیر. این به ویژه هنگام خودکار کردن وظایف متکی مفید است روی فایل‌های خاصی وجود دارند و خالی نیستند، در اینجا مثالی وجود دارد که روش بررسی وجود و خالی بودن فایل را نشان می‌دهد:

#!/bin/bash

نام فایل=“bashfile.sh”
اندازه_آستانه=1

# بررسی کنید که آیا فایل وجود دارد
اگر [ -e $filename ]
سپس

# اندازه فایل را بر حسب بایت دریافت کنید

حجم فایل=$(دستشویی < $filename)

# خالی بودن فایل را بررسی کنید

اگر [ $file_size -gt $size_threshold ]

سپس

اکو “فایل وجود دارد و خالی نیست”

دیگر

اکو “فایل وجود دارد اما خالی است”

فی
دیگر

اکو “فایل موجود نیست”
فی

در این مثال اسکریپت bash، ابتدا نام فایل، متغیر size_threshold را تنظیم می کنیم و سپس با استفاده از گزینه -e بررسی می کنیم که آیا فایلی با نام داده شده وجود دارد یا خیر. اگر وجود داشته باشد، از دستور wc برای دریافت اندازه فایل بر حسب بایت و ذخیره آن در متغیر file_size استفاده می کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش تنظیم گزینه های Bash

در مرحله بعد، با مقایسه file_size با size_threshold، خالی بودن فایل را بررسی می کنیم. اگر فایل بزرگتر از آستانه باشد، پیامی مبنی بر وجود و خالی نبودن فایل ارسال می کنیم. در غیر این صورت، پیامی مبنی بر وجود فایل اما خالی بودن آن ارسال می کنیم.

با تنظیم آستانه اندازه، می‌توانید اسکریپت را برای بررسی خالی بودن فایل بر اساس سفارشی‌سازی کنید روی نیازهای خاص شما

روش بررسی وجود و خالی بودن فایل – Bash

از آنجایی که فایلی که چک می کنم خالی است، اسکریپت bash نشان می دهد که فایل خالی است و یک چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که من آستانه را روی 1 بایت تنظیم کرده ام زیرا یک فایل خالی هنوز مقداری از فضای سیستم را اشغال می کند، اگرچه بسیار کم است. راه های دیگری نیز برای یافتن خالی بودن یا نبودن فایل وجود دارد، اما هیچ کدام از آنها فایل را خالی نمی یابند زیرا 1 بایت فضا را اشغال می کند.

نتیجه

در برنامه نویسی bash، بررسی وجود فایل و خالی بودن یا نبودن آن یکی از جنبه های حیاتی اسکریپت نویسی پوسته است. در این مقاله، روش بررسی وجود فایل و خالی بودن یا نبودن آن با استفاده از یک اسکریپت ساده را نشان دادیم. با تنظیم آستانه اندازه، می‌توانید اسکریپت را برای بررسی خالی بودن فایل بر اساس سفارشی‌سازی کنید روی نیازهای خاص شما

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش اندازه گیری زمان سپری شده در Bash

زمان انتشار: 1402-12-29 05:56:04

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید