وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

روش بررسی وضعیت خروج با استفاده از عبارت «if» در Bash

0 5
زمان لازم برای مطالعه: 2 دقیقه


در برنامه نویسی Bash، وضعیت خروج از یک دستور یا اسکریپت اطلاعات مهمی است که می تواند موفقیت یا شکست یک اسکریپت یا یک دستور خاص را تعیین کند. وضعیت خروج یک فرمان یا اسکریپت، که یک مقدار عددی است، نشان می دهد که آیا موفقیت آمیز بوده یا با خطا مواجه شده است. این مقاله روش استفاده از عبارت “if” را در Bash برای بررسی وضعیت خروج بررسی می کند.

بررسی وضعیت خروج با استفاده از عبارت «if» در Bash

استفاده از عبارت «if» و «$؟» متغیر، ما می توانیم تعیین کنیم که آیا یک دستور یا اسکریپت با موفقیت اجرا شده است یا خیر. که وضعیت خروج آخرین دستور اجرا شده را نگه می‌دارد، سینتکس عبارت «if» برای تعیین وضعیت خروج به شرح زیر است:

اگر [ $? -eq 0 ]
سپس

اکو “اجرا با موفقیت انجام شد”
دیگر

اکو “اجرا نشد”
فی

عملگر ‘eq’ برای بررسی اینکه آیا وضعیت خروج برابر با صفر است یا خیر استفاده می شود، که نشان می دهد دستور یا اسکریپت با موفقیت انجام شده است.

اگر وضعیت خروج برابر با صفر نباشد، بلوک ‘else’ اجرا می شود که پیامی را چاپ می کند که نشان می دهد دستور شکست خورده است. در اینجا یک مثال ساده برای نشان دادن این است که چگونه می توانیم از عبارت “if” برای بررسی وضعیت خروج از یک دستور استفاده کنیم:

#!bin/bash
ls /دایرکتوری غلط
اگر [ $? -eq 0 ]
سپس

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  Bash منتظر فشار کلید باشید

اکو “اعدام ناموفق”
دیگر

اکو “اجرا نشد”
فی

برای فهرست کردن محتویات یک دایرکتوری غیرموجود، از دستور ls استفاده می‌کنم و از آنجایی که دایرکتوری وجود ندارد، دستور ls شکست می‌خورد و وضعیت خروج آن غیرصفر خواهد بود. سپس عبارت «اگر» وضعیت خروج را با استفاده از «$؟» بررسی می‌کند. متغیر و پیامی را چاپ می کند که نشان می دهد دستور شکست خورده است:

روش بررسی وضعیت خروج با استفاده از عبارت «if» در Bash

نتیجه

بررسی وضعیت خروج یک دستور یا اسکریپت بخش مهمی از برنامه نویسی Bash و استفاده از عبارت «if» به همراه «$?» است. متغیر یک روش ساده و موثر برای بررسی وضعیت خروج است. با تسلط بر این تکنیک به راحتی می توانیم موفقیت یا شکست یک دستور یا اسکریپت را مشخص کنیم و بر اساس اقدامات مناسب انجام دهیم روی وضعیت خروج

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-29 00:54:04

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید