وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

روش تغییر نام یک جلسه در Tmux

0 1
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه


Tmux یک منبع باز است terminal برنامه مالتی پلکسر برای مدیریت موثر چندگانه terminal پنجره ها. افرادی که قبلا از اپلیکیشن Terminator استفاده کرده اند، بیشتر با مفهوم مدیریت تب در ترمینال لینوکس آشنا هستند. با Tmux می توانیم قسمت را تقسیم کنیم terminal در تعدادی از پنجره ها ما می توانیم این صفحات را با حرکت در اطراف، تغییر اندازه و جابجایی بین آنها تنظیم کنیم. این به کاهش درد ناشی از مدیریت چندین پنجره و تب Gnome کمک می کند terminal.

پس از نصب Tmux، هیچ آیکونی مرتبط با آن پیدا نخواهید کرد. به عنوان یک برنامه جداگانه ظاهر نمی شود، در عوض باید آن را از خود ترمینال Gnome فراخوانی کنیم. بعداً خواهیم دید که چگونه این کار را انجام دهیم.

توجه داشته باشید: در این “HowTo”، ما از آن استفاده کرده ایم ‘Ctrl+b’ به عنوان پیشوند اگر پیشوند دیگری را پیکربندی کرده اید، دستور را با پیشوند خود جایگزین کنید.

چه چیزی را پوشش خواهیم داد؟

در این راهنما، روش نصب Tmux و به طور خاص تر روش تغییر نام یک جلسه در Tmux را بررسی خواهیم کرد. terminal”. ما از اوبونتو 20.04 به عنوان سیستم پایه برای این راهنما استفاده خواهیم کرد. اجازه دهید ابتدا با نصب Tmux شروع کنیم.

نصب Tmux روی اوبونتو 20.04

سیستم عامل های اصلی مانند Linux، MacOS و Windows Subsystem for Linux (WSL) بسته های نرم افزاری Tmux را از مخزن رسمی خود ارائه می دهند. بنابراین، برای نصب Tmux روی اوبونتو 20.04، ما به سادگی می توانیم از مدیر بسته یا مرکز نرم افزار مانند شکل زیر استفاده کنیم:

1. برای نصب Tmux با استفاده از مدیریت بسته، به سادگی دستور را اجرا کنید:

$ سودو apt نصب tmux

2. برای نصب Tmux با استفاده از Software center، مرکز نرم افزار را باز کنید و Tmux را جستجو کنید و روی install کلیک کنید.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  چگونه از کاراکترهای ویژه در دستور Grep استفاده کنم؟

روش تغییر نام یک جلسه در Tmux

راه اندازی Tmux

پس از نصب Tmux، باید از Gnome استفاده کنیم terminal برای استناد به آن هنگام اجرای دستور ‘tmux’ ممکن است با خطای زیر مواجه شوید:

“باز کن terminal ناموفق: مفقود یا نامناسب terminal: xterm-256color”

روش تغییر نام یک جلسه در Tmuxروش تغییر نام یک جلسه در Tmux

برای غلبه بر این خطا، تایپ کنید “export TERM=xterm” روی را terminal و enter را بزنید. حالا دوباره دستور ‘tmux’ را اجرا کنید، این بار خطا نباید ظاهر شود.

راه دیگر استفاده از “XTERM” terminal و Tmux را از اینجا اجرا کنید. این کار کرد روی سیستم اوبونتو 20.04 ما.

روش استفاده از Tmux

ما می توانیم از سه راه برای ارسال دستورات به Tmux استفاده کنیم terminal.

استفاده از کلیدهای پیشوند: Tmux از ترکیبی از کلیدها به نام کلید پیشوند استفاده می کند که به طور پیش فرض “CTRL+b” است. این پیشوند با یک یا دو کلید دیگر دنبال می شود که توسط Tmux برای یک عملیات خاص تفسیر می شود. برای مثال، می‌توانیم از یک جلسه با استفاده از: [Prefix+d].

استفاده از حالت فرمان: برای ارسال مستقیم دستورات به Tmux terminal، باید با فشردن کلیدهای پیشوند و سپس کولون (:) وارد حالت فرمان شویم. یک خط فرمان در پایین صفحه باز می شود terminal جایی که می توانیم دستورات Tmux را وارد کنیم.

استفاده از خط فرمان: دستورات Tmux را می توان از غیر Tmux نیز استفاده کرد terminal یا پوسته اعلان. قبل از این دستورات کلمه کلیدی ‘tmux’ وجود دارد. ما این روش را در قسمت زیر توضیح داده ایم.

تغییر نام یک جلسه

بسیاری از کاربران هنگام شروع استفاده از Tmux فراموش می‌کنند که جلسه‌ای را که در آن کار می‌کنند نام ببرند. اما با افزایش تعداد جلسات با گردش کار، یادآوری جلسه‌ای که در آن کار می‌کردید و سرویس‌های مرتبطی که در آن‌ها اجرا می‌شد، دردسرساز می‌شود. بنابراین ایده خوبی است که همیشه یک جلسه را با نام شروع کنید تا از هرگونه سردرگمی جلوگیری شود. اما اگر هنگام ایجاد جلسه فراموش کرده اید که نام آن را نامگذاری کنید، همچنان می توانید نامی برای آن بگذارید یا نام موجود را تغییر دهید. امروز می خواهیم به شما نشان دهیم که چگونه این کار را انجام دهید. بیایید اکنون شروع کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش تغییر رنگ خروجی اکو در Bash – Linux

1. تغییر نام یک جلسه با استفاده از دستور: ‘تغییر نام جلسه tmux’

برای تغییر نام یک جلسه از اعلان پوسته با استفاده از Tmux “تغییر نام جلسه” دستور، از فرمت استفاده کنید:

$ tmux rename-session -t نام جلسه قدیمی نام جلسه جدید

برای نشان دادن این دستور، ابتدا یک جلسه Tmux جدید با نام “my_session_1” ایجاد می کنیم:

$ tmux جدید -s my_session_1

برای تغییر نام این جلسه به چیزی شبیه به my_session_2، از فرمت دستور بالا استفاده کنید:

$ tmux rename-session -t my_session_1 my_session_2

همچنین می توانیم از خط فرمان Tmux استفاده کنیم. برای این مطبوعات “پیشوند + :” و دستور را تایپ کنید:

$ تغییر نام جلسه -t my_session_1 my_session_2

برای تأیید تغییرات بالا، برنامه را اجرا کنید ‘tmux ls’ دستور:

$ tmux ls

روش تغییر نام یک جلسه در Tmuxروش تغییر نام یک جلسه در Tmux

2. تغییر نام یک جلسه با استفاده از ترکیب کلید: پیشوند + $.

اجازه دهید از جلسه فوق استفاده کنیم ‘my_session_2’ و نام آن را به ‘my_session_3’ با زدن کلیدها ‘Ctrl+b’ (پیشوند ما) به دنبال آن ‘$’. برای تأیید این تغییرات، از ‘tmux ls’ دستور:

$ tmux ls

در تصویر زیر، خط زرد پایین نام جلسه جدید را می‌پرسد:

روش تغییر نام یک جلسه در Tmuxروش تغییر نام یک جلسه در Tmux

پس از وارد کردن نام جدید، نام جلسه به تغییر می یابد my_session_3.

روش تغییر نام یک جلسه در Tmuxروش تغییر نام یک جلسه در Tmux

نتیجه

در این راهنما با نصب Tmux، اصول اولیه آن و به طور خاص تر، روش تغییر نام یک جلسه در Tmux آشنا شده ایم. توضیح دقیق تری از عملیات های مختلف Tmux را می توان یافت روی را Tmux صفحات مرد یا روی را Github page از Tmux.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-30 06:16:04

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید