وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

روش تهیه گزارش سئو (شامل قالب ها)

0 21
زمان لازم برای مطالعه: 9 دقیقه


چه در حال انجام بهینه سازی موتورهای جستجوگر داخلی (SEO) باشید و چه آن را به عنوان خدماتی به مشتریان ارائه دهید، اهمیت گزارش را نمی توان نادیده گرفت. بدون گزارش‌های دقیق، تلاش‌های سئوی شما در تاریکی، اتلاف وقت و سایر منابع خواهد بود.

برای کمک به جلوگیری از این امر، راهنمای ما به شما نشان می دهد که یک گزارش SEO خوب چگونه باید باشد و چگونه می توانید آن را ایجاد کنید.

آنچه خواهید آموخت

  • گزارش سئو چیست و چه مواردی باید داشته باشد؟
  • چگونه اهداف سئو را تعیین کنیم و آنها را با اهداف تجاری هماهنگ کنیم؟
  • کدام معیارها را برای گزارش سئوی خود انتخاب کنید؟
  • روش گزارش دادن روی رتبه بندی کلمات کلیدی، سئو فنی و بک لینک؟
  • چگونه گزارش سئوی خود را خلاصه کنیم و آن را قابل هضم تر کنیم؟

گزارش سئو چیست؟

گزارش سئو سندی است که یک نمای کلی مبتنی بر داده از سلامت و عملکرد یک وب سایت در موتورهای جستجو را نشان می دهد. این نشان می دهد که چگونه مهمترین معیارهای سئو با گذشت زمان تغییر می کنند و زمینه های اصلی بهبود را مشخص می کند.

برای ایجاد یک گزارش سئو، باید داده ها را از ابزارهای تجزیه و تحلیل (کنسول جستجوی گوگل، تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل، موج سوار و غیره) و یافته های کلیدی را به وضوح ارائه دهید.

هدف این است که اعداد را خرد کنید و نتایج تجزیه و تحلیل را به بینش های عملی تبدیل کنید که به ذینفعان نشان دهد که آیا استراتژی SEO شما نتایج مورد نظر را به همراه دارد یا خیر.

با در نظر گرفتن این موضوع، گزارش SEO شما نباید:

  • کاربر را با داده های بیش از حد غرق کنید
  • از عامیانه پیچیده فنی استفاده کنید که خواننده با آن آشنا نیست
  • انتظارات غیرواقع بینانه ای تنظیم کنید که استراتژی سئوی شما نمی تواند برآورده کند

روش ایجاد یک گزارش سئو برای مشتریان

اگر از ابتدا یک گزارش سئو می‌سازید، باید آستین‌های خود را بالا بزنید و کمی کار کنید. برای اینکه یک میانبر به شما بدهیم و از ساعت ها تحقیق خسته کننده صرف کنید، فهرستی از هفت مرحله ای که باید دنبال کنید تهیه کردیم:

1. اهداف سئو را تعیین کنید

در حالی که هدف اصلی سئو رتبه بندی بالا در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) است، یک استراتژی جامع می تواند کارهای بسیار بیشتری انجام دهد. تلاش‌های سئوی شما می‌تواند تعامل، تبدیل‌ها و بسیاری از معیارهای دیگر را بهبود بخشد که به رشد تجارت مشتری کمک می‌کند.

به همین دلیل است که قبل از تعیین اهداف سئو باید تصمیم بگیرید که مشتری شما به چه چیزی بیشتر نیاز دارد.

به احتمال زیاد در طول مشاوره اولیه متوجه این موضوع خواهید شد، بنابراین از آن به عنوان یک راهنمای برای تعیین جهت کمپین های خود استفاده کنید.

درک اهداف مشتری بر ابزارهای SEO که استفاده می کنید نیز تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، کنسول جستجوی گوگل در درجه اول تمرکز دارد روی داده‌های نمایان بودن جستجو (رتبه‌بندی کلمات کلیدی، بک لینک‌ها و غیره)، در حالی که Google Analytics بیشتر بر مشتری متمرکز است و معیارهایی مانند مدت زمان جلسه و نرخ پرش را دنبال می‌کند.

در حالی که از هر دو پلتفرم استفاده خواهید کرد، دانستن نیازهای مشتری به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که روی چه چیزی تمرکز کنید روی.

مطمئن شوید که اهداف اصلی کمپین های سئوی خود را به وضوح بیان می کنید.

این به شما کمک می کند تا از انتظارات غیرواقعی که بسیاری از کارشناسان سئو هنگام ایجاد روابط با مشتریان با آن دست و پنجه نرم می کنند، اجتناب کنید. به مشتری خود دقیقاً بگویید که هدف شما برای رسیدن به چه هدفی است و چگونه بر نتایج نهایی آنها و سایر نتایج تجاری تأثیر می گذارد.

2. معیارهای سئو و KPI را انتخاب کنید

بعد از تصمیم گیری روی اهداف اصلی که به دنبال دستیابی به آن برای کسب و کار مشتری خود هستید، زمان آن رسیده است که تعیین کنید چگونه پیشرفت خود را دنبال می کنید.

و از آنجایی که اهداف بین مشتریان بسیار متفاوت است، معیارها و KPIها نیز متفاوت خواهند بود.

با این حال، معیارهایی وجود دارد که تقریباً هر گزارش سئو باید شامل شود، مانند:

  • ترافیک: تعداد جلسات، حجم ترافیک ارگانیک، ترافیک بر اساس کانال
  • نامزدی: نرخ پرش، مدت جلسه، صفحات در هر جلسه
  • تبدیل ها: نرخ کلیک (CTR)، نرخ تبدیل، هزینه هر خرید
  • عملکرد کلمه کلیدی: رتبه بندی کلمات کلیدی، صفحات نمایه شده، قابلیت مشاهده جستجو
  • بک لینک ها: تعداد کل بک لینک ها، تعداد دامنه ها، اعتبار دامنه های ارجاع دهنده

برای ردیابی همه موارد فوق، علاوه بر موارد اولیه، باید از ابزارهای مختلفی مانند Google Analytics و Google Search Console استفاده کنید.

به عنوان مثال، ابزار حسابرسی SEO Surfer به شما امکان می دهد یک مورد را بررسی کنید pageعملکرد با استفاده از تمام معیارهای کلیدی (تراکم کلمات کلیدی، دامنه های ارجاع، بک لینک های از دست رفته، page سرعت و غیره). با ایجاد یک مجموعه ابزار جامع سئو، می‌توانید گزارش‌های سئو برجسته را تهیه کنید که تمام داده‌های مورد نیاز مشتری را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

3. گزارش دهید روی سئو فنی

سلامت سئو یک وب سایت تنها با تعداد بک لینک ها و کلمات کلیدی آن تعیین نمی شود – شما باید تمام خطاهای فنی سئو را شناسایی و برطرف کنید تا عملکرد آن را به حداکثر برسانید.

این قسمتی است که بسیاری از افرادی را که با سئو آشنایی ندارند گیج می کند، بنابراین باید با دقت به آن بپردازید تا مشتری خود را با داده هایی که آنها درک نمی کنند، درگیر نکنید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که به مشتری خود برخی از معیارهای اصلی سئو فنی را که بر سایت آنها تأثیر می گذارد نشان دهید، به ویژه:

  • سرعت سایت
  • لینک های خراب
  • خطاهای خزیدن
  • سازگاری با موبایل

توضیح دهید که چگونه هر معیار به رتبه سایت کمک می کند و خلاصه ای مختصر و دقیق از تمام کارهای فنی سئو که تا کنون انجام داده اید ارائه دهید.

برای این بخش از گزارش SEO شما بسیار مهم است که از اصطلاحات غیرمستقیم برای تجزیه پیچیده ترین مفاهیم استفاده کنید.

به این ترتیب، مشتری دقیقاً می بیند که شما برای او چه کرده اید.

4. رتبه بندی کلمات کلیدی را درج کنید

ترافیک ارگانیک فراوان یکی از اهداف اصلی تمام استراتژی های سئو است، بنابراین بررسی پیشرفت رتبه بندی مشتری بخش ضروری گزارش سئو است.

چندین حوزه برای پوشش در اینجا وجود دارد.

ابتدا باید با ارزش ترین/سودآورترین کلمات کلیدی را شناسایی کنید و به مشتری نشان دهید که صفحات آنها چگونه برای آنها رتبه بندی می کنند.

هدف این است که کلمات کلیدی را با حجم جستجوی مناسب اما رقابت کم هدف قرار دهید تا صفحات زیر هزاران وب سایت مستقر مدفون نشوند.

گزارش سئوی شما باید اهمیت این تعادل را برجسته کند زیرا بسیاری از مشتریان ممکن است از شما بخواهند که کلمات کلیدی اولیه را هدف قرار دهید که همه می‌خواهند برای آن رتبه‌بندی شوند.

توضیح دهید که دنبال کردن آنها فایده ای ندارد زیرا هم شما و هم مشتری منابع را هدر می دهید و در نهایت گیر می کنید. روی page 5 از SERP.

گزارش شما همچنین باید ویژگی‌های مختلف SERP را پوشش دهد که صفحات مشتری شما در آنها نشان داده می‌شوند. به عنوان مثال، اگر یک گزارش SEO محلی ایجاد می‌کنید، گزارش شما باید نشان دهد که تجارت مشتری در بسته نقشه محلی قرار گرفته است. همین امر در مورد تکه تکه برجسته، به عنوان دریافت مشتری، صدق می کند page در آن یک دستاورد بزرگ است.

5. ROI را مورد بحث قرار دهید

تقریباً به هر قالب گزارش SEO نگاهی بیندازید، و بخشی را خواهید دید که به بازگشت اختصاص داده شده است روی سرمایه گذاری (ROI). این بخشی اجتناب ناپذیر از گزارش است زیرا در پایان روز، مشتری شما می خواهد نتایج ملموس تلاش های شما را ببیند.

اگر منجر به افزایش درآمد نشود، افزایش ترافیک جستجوی ارگانیک و سایر معیارها فایده ای ندارد.

برای گزارش دادن روی ROI کمپین خود، باید با شناسایی تمام هزینه های مرتبط با کمپین شروع کنید. در برخی موارد، این هزینه ثابتی است که مشتری به شما می پردازد و هر هزینه اضافی را نیز به همراه دارد.

سپس، باید تمام معیارهایی را که مستقیماً بر روی خط پایانی تأثیر می گذارد، برجسته کنید، مانند:

  • تعداد سرنخ ها
  • داده های تبدیل
  • ارزش دلاری هر تبدیل

شما می توانید بیشتر داده های مورد نیاز خود را از Google Analytics دریافت کنید، اما ممکن است به آن نیز اعتماد کنید روی سایر ابزارهای گزارش سئو که برای ردیابی کمپین های شما استفاده می شوند.

هنگامی که داده های لازم را جمع آوری کردید، درآمد ایجاد شده را با هزینه کمپین مقایسه کنید تا ROI مشتری را محاسبه کنید.

علاوه بر اینکه به مشتری خود نشان می دهد که کمپین های شما ارزش سرمایه گذاری را دارند، ردیابی بازگشت سرمایه به شما امکان می دهد مسیری را برای وظایف سئوی آینده خود تعیین کنید.

همانطور که گزارش‌های سئو را ایجاد می‌کنید، متوجه می‌شوید که چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی خوب نیست تا بتوانید استراتژی را مطابق با آن تغییر دهید.

به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که برخی از صفحات فرود بهتر از سایرین کار می کنند، بنابراین می توانید کاهش را دو برابر کنید روی موثرترین آنها برای افزایش بیشتر ROI کمپین.

علاوه بر ROI، این بخش از گزارش شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • صفحاتی با عملکرد برتر که بیشترین درآمد را دارند
  • هر گونه بینش ارزشمند از ماه گذشته و پیشنهادات برای مراحل بعدی

6. گزارش دهید روی بک لینک ها

ایجاد لینک یک تلاش مداوم است که ممکن است مدتی طول بکشد تا به نتیجه برسد، بنابراین گزارش ماهانه SEO شما باید مشتری را در جریان قرار دهد. روی پیشرفتی که دارید

برای ترسیم یک تصویر واضح از نمایه بک لینک سایت، موارد زیر را در این بخش قرار دهید:

تعداد بک لینک ها— این تعداد کل پیوندهایی است که در زمان گزارش دهی به سایت مشتری منتهی می شود.

اختیارات ارجاع دامنه ها– گوگل بزرگ است روی قدرت توسط ارتباط، بنابراین رتبه SERP سایت مشتری شما به طور قابل توجهی تحت تأثیر دامنه اعتبار وب سایت هایی که به آن پیوند می دهند، می شود. داشتن یکسری سایت های بی کیفیت که به صفحات مشتری شما منتهی می شوند، صرف نظر از تعداد بالای بک لینک ها، بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، ضرر دارد.

لینک های اکتسابی و گم شده– علاوه بر تعداد کل بک لینک ها، مشتری شما می خواهد تغییرات مربوطه را در گزارش های سئوی شما مشاهده کند. برخی از سایت های ارجاع دهنده ممکن است محتوای منتهی به صفحات مشتری را حذف کنند، و شما باید بررسی کنید که آیا این مورد است تا بتوانید یک بک لینک جایگزین را پیشنهاد دهید.

متن لنگر– خاص page پیوندی که به آن منتهی می شود باید به متن لنگر مرتبط باشد. در غیر این صورت، محتوا ممکن است مرتبط دیده نشود، بنابراین سایت مشتری شما ممکن است برخی از نکات سئو را از دست بدهد. برای جلوگیری از این امر، همیشه متن لنگر را ارزیابی کنید و آن را به گزارش اضافه کنید.

ابزارهایی مانند Google Search Console و Surfer’s SEO Audit می توانند به شما کمک کنند تا داده های مرتبطی را که برای بخش بک لینک گزارش سئوی خود نیاز دارید پیدا کنید. صفحات مشتری را به طور منظم از طریق آنها اجرا کنید تا پیشرفت پیوندسازی خود را دنبال کنید.

7. گزارش سئوی خود را ساده کنید

گزارش سئو process وقتی اعداد را خرد کردید تمام نمی شود.

بخش به همان اندازه مهم این است که مطمئن شوید مشتری شما می تواند گزارش را هدایت کند و بینش های کلیدی را بدون سردرگمی دریافت کند. به همین دلیل است که یک گزارش سئو با کیفیت باید شامل موارد زیر باشد:

  • خلاصه ای از بینش های کلیدی (تغییر در رتبه بندی SEO، نتایج ممیزی سایت، پیشرفت ترافیک ارگانیک و غیره)
  • خلاصه ای از فعالیت های اصلی تکمیل شده در ماه قبل و یک برنامه عملیاتی برای ماه بعدی
  • هر گونه نتیجه برجسته یا پرچم قرمز که باید به سرعت مورد توجه قرار گیرد

هنگام ایجاد گزارش های سئو، مطمئن شوید که تمام داده ها را در یک زمینه مناسب قرار دهید تا مشتری پیامدهای واقعی تلاش های شما را درک کند.

برای مثال، شما باید از گفتن اینکه “12% ماه-onافزایش یک ماهه در ترافیک جستجوی ارگانیک.”

توضیح دهید که کدام یک از تاکتیک های شما منجر به افزایش شد و کدام صفحات بهترین عملکرد را داشتند. این به مشتری شما بینش بیشتری در مورد کار شما و روش کمک آن به اهدافش می دهد.

هنگامی که به بخش هایی می رسید که شامل گزارش سئوی پیشرفته می شود – مانند نمای کلی سئو فنی – از افزودن داده های غیر ضروری یا اصطلاحات پیچیده خودداری کنید.

در حالی که شما باید توضیح دهید روی مسائلی را که رفع کرده اید، تمرکز کنید روی نتایج بیشتر از جزئیات دقیق روش دستیابی به آنهاست.

خوراکی های کلیدی

  • گزارش سئو خلاصه ای مبتنی بر داده از عملکرد یک وب سایت در موتورهای جستجو است. ایجاد گزارش‌های سئوی سفارشی برای مشتری به صورت ماهانه، تمام کارهایی که انجام داده‌اید و اینکه چگونه بر رشد آنلاین آنها تأثیر گذاشته است را به آنها نشان می‌دهد.
  • قبل از شروع تهیه گزارش، باید اهداف اصلی سئوی مشتری را شناسایی کنید. این می تواند ترافیک بیشتر، تبدیل های ارگانیک، بک لینک یا هر چیزی که تاثیر مثبت دارد باشد روی خط نهایی آنها سپس معیارها و KPIها را برای ردیابی با توجه به اهداف انتخاب خواهید کرد.
  • همه گزارش‌های سئو دارای چند بخش جهانی هستند که باید آنها را پوشش دهید، از جمله بهینه‌سازی کلمات کلیدی و پیشرفت رتبه‌بندی، سئو فنی، ROI و نمایه بک لینک. شما می توانید تمام داده های مورد نیاز خود را از تجزیه و تحلیل SEO و هر ابزار بازاریابی محتوایی که استفاده می کنید به دست آورید.
  • هنگام گزارش دادن روی بک لینک ها، فراتر از تعداد و تمرکز آنها بروید روی معیارهایی مانند اعتبار دامنه و متن لنگر. کیفیت بک لینک یک فاکتور مهم رتبه بندی است، بنابراین آن را از گزارش های سئو خود حذف نکنید.
  • مطمئن شوید که گزارش شما معیارهایی را برجسته می کند که مستقیماً به رشد درآمد کمک می کند – تبدیل ها، سرنخ ها و غیره. این به مشتری شما نشان می دهد که تلاش های شما نتایج مشخصی دارد و آنها را برای همکاری بیشتر با شما هیجان زده می کند.
  • گزارش سئوی شما باید در مورد میزان جزئیاتی که درج می کنید به نقطه مطلوبی برسد. زیاده روی نکنید یا داده های مشتری خود را تحت تأثیر قرار ندهید. درعوض، گزارش خود را در نقطه مورد نظر نگه دارید و هر گونه مفاهیم فنی را که ممکن است با آنها ناآشنا باشند، تجزیه کنید. اطمینان حاصل کنید که در پشت همه داده‌هایی که ارائه می‌کنید، زمینه وجود دارد تا مشتری احساس نکند که به اعداد و نمودارهای تصادفی نگاه می‌کند.

نتیجه

ایجاد یک گزارش سئوی کامل به زمان و تمرین نیاز دارد، اما درست کردن آن ارزش این همه تلاش را دارد. یک گزارش با کیفیت می‌تواند مشتری شما را با خدمات شما درگیر کند و اطمینان حاصل کند که آنها می‌خواهند بیشتر در این زمینه بمانند. ناگفته نماند که هر گزارش تاکتیک های آینده شما را تعیین می کند و این اطمینان را به شما می دهد که زمان را برای رفتن در مسیر اشتباه تلف نکنید.

در اینجا یک نکته نهایی سریع وجود دارد: به جای ایجاد یک گزارش از پایه – که می تواند برای همیشه طول بکشد – از یک الگو برای به حداقل رساندن کارهای روزمره استفاده کنید. برای افزایش سرعت می توانید از الگوی گزارش سئو ما استفاده کنید process; فقط به یاد داشته باشید که الگو را برای هر مشتری تنظیم کنید.



منتشر شده در 1403-02-22 15:42:02

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید