وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

روش حذف ایمن مخازن PPA در اوبونتو

0 2
زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه


آرشیو بسته‌های شخصی، که عموماً به عنوان مخازن PPA شناخته می‌شوند، راهی را در اختیار کاربران اوبونتو قرار می‌دهند تا نرم‌افزارهای جدید و به‌روز شده را به طور منظم دریافت کنند. برخی از این مخازن رسمی هستند و توسط توسعه دهندگان اوبونتو ارائه شده اند. با این حال، اغلب این PPA ها حاوی برنامه های شخص ثالث هستند. این مقاله روش حذف مخازن PPA را در صورتی که نمی خواهید و نرم افزار همراه با آنها را توضیح می دهد. حذف تمام PPA های شخص ثالث قبل از ارتقاء به نسخه های جدیدتر اوبونتو یک روش معمول است.

روش گرافیکی

برای حذف PPA با استفاده از یک برنامه رابط کاربری گرافیکی، برنامه‌ای به نام «Synaptic Package Manager» باید نصب شود. برای نصب Synaptic دستور زیر را اجرا کنید:

$ sudo apt نصب سیناپسی

Synaptic را از منوی برنامه اجرا کنید و به تب “تنظیمات > مخازن > سایر نرم افزارها” بروید.

روش حذف ایمن مخازن PPA در اوبونتوروش حذف ایمن مخازن PPA در اوبونتو

برای غیرفعال کردن PPA، علامت چک باکس های مخزن اصلی و مخزن کد منبع آن را بردارید. کلیک روی دکمه “بستن” برای خروج. ممکن است از شما خواسته شود که مخازن را دوباره بارگیری کنید، کلیک کنید روی برای تازه کردن تمام مخازن اضافه شده به سیستم اوبونتو، «بارگذاری مجدد» را انجام دهید.

روش حذف ایمن مخازن PPA در اوبونتوروش حذف ایمن مخازن PPA در اوبونتو

منتظر بارگذاری مجدد باشید process به پایان رساندن توجه داشته باشید که غیرفعال کردن PPA ها از برگه «نرم افزارهای دیگر» فقط مخازن را حذف می کند. هر بسته ای که از مخازن PPA ارتقا یا نصب کرده اید بدون تغییر باقی می ماند. متأسفانه Synaptic روشی خودکار برای حذف منبع مخزن و بسته های نصب شده از آن ارائه نمی دهد. با استفاده از دو روش می توانید بسته ها را به صورت دستی از Synaptic حذف کنید.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  50 بهترین تصاویر پس زمینه HD برای اوبونتو

در روش اول، قبل از غیرفعال کردن مخازن در برگه «نرم افزارهای دیگر»، باید بسته ها را به صورت دستی حذف کنید. کلیک روی تب “Origin” را در نوار کناری کلیک کنید و کلیک کنید روی مخزنی که قصد حذف آن را دارید. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، تمام بسته ها را از مخزن هایلایت شده حذف کنید:

روش حذف ایمن مخازن PPA در اوبونتوروش حذف ایمن مخازن PPA در اوبونتو

پس از اتمام، می توانید به غیرفعال کردن مخازن در برگه «نرم افزارهای دیگر» ادامه دهید.

روش دوم را می توان پس از حذف مخازن در گزینه های “نرم افزارهای دیگر” استفاده کرد. کلیک روی برگه “وضعیت” را انتخاب کنید و ورودی “نصب شده (دستی)” را در نوار کناری برجسته کنید. بسته هایی را که از PPA نصب کرده اید پیدا کنید و آنها را به صورت دستی حذف کنید.

روش حذف ایمن مخازن PPA در اوبونتوروش حذف ایمن مخازن PPA در اوبونتو

روش خط فرمان (رویکرد بهتر)

این روش مستلزم نصب یک ابزار کاربردی خط فرمان به نام “ppa-purge” است. این ابزار نه تنها به شما امکان می دهد مخازن PPA را حذف کنید، بلکه بسته های مرتبط را نیز به طور خودکار حذف یا کاهش می دهد.

برای نصب ppa-purge در اوبونتو از دستور زیر استفاده کنید:

$ sudo apt نصب ppa-purge

اکنون برای پاکسازی کامل یک PPA به همراه بسته های همراه آن، دستوری را با فرمت زیر اجرا کنید:

$ sudo ppa-purge <آدرس_مخزن>

به عنوان مثال، برای پاکسازی تم نماد Papirus PPA، باید دستور زیر را اجرا کنید:

$ sudo ppa-purge ppa:papirus/پاپیروس

مطابق شکل زیر باید مقداری خروجی دریافت کنید. منتظر بمانید process به پایان رساندن بسته‌های موجود در مخزن در صورتی که قبلاً در مخازن رسمی اوبونتو وجود داشته و نصب شده باشند، حذف می‌شوند یا به نسخه استوک اوبونتو تنزل می‌یابند. روی سیستم شما قبل از اجرای دستور ppa-purge.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  نصب FIM (FrameBuffer Improved) روی اوبونتو 18.04

روش حذف ایمن مخازن PPA در اوبونتوروش حذف ایمن مخازن PPA در اوبونتو

نتیجه

اگر اغلب برنامه های شخص ثالث را نصب می کنید روی سیستم اوبونتو شما یا دوست دارید با افزودن مخازن PPA شخص ثالث، دسکتاپ خود را سرهم کنید، ممکن است همه چیز خراب شود و ممکن است بخواهید بسته ها را برگردانید. در چنین مواردی، ppa-purge می تواند بسیار مفید باشد. همچنین می توانید برای تعمیر بسته های شکسته، مدیر بسته های سیناپسی و استعداد را نصب کنید. اگر این سه ابزار را نصب کرده اید روی سیستم شما، می توانید بسیاری از مسائل مربوط به بسته ها و مخازن PPA را حل کنید روی سیستم اوبونتو شما

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-01-03 19:01:04

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید