وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

روش شستشوی کش DNS روی اوبونتو 22.04

0 15
زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه


در دنیای کامپیوترها، ماشین ها مانند انسان ها از نام ها استفاده نمی کنند. آنها با یک رشته اعداد پیش می روند. رایانه‌ها، تلفن‌ها و همه این دستگاه‌ها می‌توانند با استفاده از این شماره‌ها که به آدرس IP نیز معروف هستند، یکدیگر را شناسایی کرده و با یکدیگر صحبت کنند. در مقابل، انسان ها یکدیگر را با نام خود می شناسند و به خاطر سپردن رشته های اعداد برای ما دشوار است. بنابراین، معماران یک سیستم نامگذاری به نام سیستم نام دامنه یا DNS ایجاد کرده اند تا این شکاف ارتباطی بین ماشین ها و انسان ها را پر کند.

هدف DNS حل نام ها به اعداد است. برای دقیق تر، URL ها را به آدرس های IP حل می کند. اگه کسی تایپ کنه google.com در نوار آدرس پنجره مرورگر خود و ضربه زدن به enter، DNS با بررسی در پایگاه داده خود و تطبیق URL با آدرس IP، این URL را به “142.250.179.142” حل می کند. هنگامی که دستگاه شما این آدرس IP را داشته باشد، می تواند به Google متصل شود و محتویات وب سایت را نمایش دهد. برای جلوگیری از ارتباط بین رایانه و سرور و به حداقل رساندن زمان بارگذاری، این ورودی ها ذخیره می شوند روی کامپیوتر شما در یک کش محلی، به عنوان مثال، کش DNS.

کش DNS چیست؟

همانطور که بحث شد، به شبکه کامپیوتری شما با سرورها کمک می کند تا کارآمدتر باشند. در تنظیمات بزرگ، حل نام دامنه به آدرس های IP مربوطه می تواند زمان و پهنای باند مناسبی را مصرف کند. اینجاست که یک کش DNS به کار می آید.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب Sublime Text 4 در اوبونتو 22.04 LTS

رزولوشن URL های اخیراً درخواست شده شما را ذخیره می کند روی کامپیوتر شما، نیاز به برقراری ارتباط هر بار با سرور را از بین می برد.

شما می توانید جزئیات را در پست ما پیدا کنید “کش DNS چیست؟” برای توضیح عمیق تر در مورد حافظه پنهان DNS و هدف آن.

چرا کش را فلاش کنید؟

همراه با مزایای ظاهری برخی از معایب هستند. به عنوان مثال، ذخیره یک کپی از وضوح برای استفاده بعدی و تغییرات اصلی، شما را با داده های بد در حافظه پنهان محلی خود باقی می گذارد و شما را به مکان مورد نظر هدایت نمی کند. بسیاری از عوامل مخرب همچنین می توانند حافظه پنهان محلی شما را هدف قرار دهند تا شما را به صفحات وب مضر هدایت کنند.

بنابراین، برای جلوگیری از چنین مشکلاتی باید به طور مکرر کش DNS خود را شستشو دهید. بنابراین، چگونه کش DNS خود را شستشو می دهید؟ اگر اوبونتو 20.04 را اجرا می کنید، می توانید یک راهنمای گام به گام پیدا کنید اینجا.

روش شستشوی کش DNS در اوبونتو 22.04

حالا اگر هستی روی اوبونتو 22.04، روش “تحلیل سیستم” دیگر برای شما کار نخواهد کرد. بیایید اندازه کش شما را در حال حاضر بررسی کنیم. اوبونتو خود را باز کنید terminal و موارد زیر را اجرا کنید:

$آمار Resolctl

روش شستشوی کش DNS روی اوبونتو 22.04روش شستشوی کش DNS روی اوبونتو 22.04

اکنون، بیایید کش DNS سیستم اوبونتو خود را پاک کنیم:

$Resolctl flush-cache

روش شستشوی کش DNS روی اوبونتو 22.04روش شستشوی کش DNS روی اوبونتو 22.04

بسته به روی اندازه کش شما، process مدتی طول خواهد کشید. همانطور که می بینید، اندازه کش نشان داده شده زیاد نبود. بلافاصله تکمیل شد. اکنون، بیایید یک بار دیگر آمار را بررسی کنیم تا مطمئن شویم که این کار با موفقیت انجام شده است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب Node.js و npm در اوبونتو 22.04

روش شستشوی کش DNS روی اوبونتو 22.04روش شستشوی کش DNS روی اوبونتو 22.04

همانطور که می بینید که اندازه کش فعلی به 0 کاهش یافته است، به این معنی است که DNS flush موفقیت آمیز بوده است.

نتیجه

در این راهنما، ما یاد گرفتیم که DNS (سیستم نام دامنه) چیست، مزایای داشتن یک کش DNS محلی، چرا ضروری است که کش DNS را شستشو دهید، و چگونه می توانید کش DNS را به صورت دستی پاک کنید.

ما همچنین در مورد اینکه چگونه می توانید کش DNS را پاکسازی کنید، بحث کردیم روی اوبونتو 20.04 و اوبونتو 20.04، به همراه روش مشاهده آمار مربوط به داده های ذخیره شده خود.

خوشبختانه، process در اوبونتو 22.04 نسبتاً ساده شده است.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-30 04:13:02

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید