وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

روش نصب و پیکربندی Smartctl روی اوبونتو

0 4
زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه


هر هارد دیسک اصلی سیستم عامل دارای گزینه ای است که از طریق آن آن سیستم عامل می تواند سلامت و وضعیت فعلی سیستم خود را با استفاده از Smartmontools که یک بسته دارای دو برنامه کاربردی است یعنی smartctl و smartd نظارت کند. Smartctl برای کنترل خودمانیتورینگ و همچنین تجزیه و تحلیل و گزارش (فرم کوتاه SMART است) از ATA-3 و همچنین دیگر هارد دیسک ها یا SSD ها مانند SCSI-3 و ATA استفاده می شود.

Smartctl برای انجام عملیات هوشمند از خط فرمان طراحی شده است، مانند شروع خودآزمایی دستگاه و چاپ خودآزمایی هوشمند و غیره. روی SSD یا هارد دیسک برای تشخیص هر گونه مشکل در هارد دیسک یا SSD.

در این پست روش نصب و پیکربندی smartctl را به شما آموزش می دهیم روی اوبونتو 20.04، و همچنین روش حذف smartctl از اوبونتو، بنابراین، بدون بحث بیشتر، اجازه دهید با نصب smartctl شروع کنیم.

نصب Smartctl

مرحله 1) اولین گام در نصب smartctl، به روز رسانی کش apt است که یک مرحله توصیه شده است و با اجرای دستور زیر در اوبونتو به دست می آید. terminal:

$ sudo آپدیت مناسب

روش نصب و پیکربندی Smartctl روی اوبونتوروش نصب و پیکربندی Smartctl روی اوبونتو

گام 2) مرحله بعدی نصب بسته smartmontools است که دارای برنامه smartctl با اجرای دستور زیر است:

$ sudo apt نصب smartmontools

روش نصب و پیکربندی Smartctl روی اوبونتوروش نصب و پیکربندی Smartctl روی اوبونتو

مرحله 3) اکنون که smartmontools را با موفقیت نصب کردیم، اجازه دهید بررسی کنیم که آیا درایو ما از نوع هوشمند است یا خیر که می‌توانیم برای آن از دستور زیر استفاده کنیم:

$ sudo smartctl -من /توسعه دهنده/sda

مرحله 4) برای فعال کردن smartctl به طوری که smartctl همیشه هر زمان که سرور/سیستم راه‌اندازی مجدد می‌شود شروع شود، باید دستور زیر را اجرا کنیم:

$ sudo smartctl -s روی /توسعه دهنده/sda

استفاده و پیکربندی Smartctl

همانطور که در قسمت مقدماتی این مقاله ذکر شد که smartctl می تواند تست های مختلف هارد دیسک را انجام دهد و می تواند یک مشکل درایو ما را تجزیه و تحلیل کند، بنابراین ابتدا اجازه دهید با اجرای دستور زیر در اوبونتو 20.04 سلامت هارد دیسک خود را بررسی کنیم. terminal:

$ smartctl -اچ /توسعه دهنده/vda

برای تأیید حالت تست یعنی درایو می تواند آزمایشات را به تنهایی اجرا کند، می توانیم دستور زیر را اجرا کنیم:

$ smartctl -اچ /توسعه دهنده/vda

بیایید یک آزمایش کوتاه انجام دهیم روی HDD با دستور زیر:

$ smartctl -تست=کوتاه /توسعه دهنده/vda

ما همچنین می توانیم یک آزمایش طولانی را اجرا کنیم روی HDD ما با دستور زیر:

$ smartctl -تست=طولانی /توسعه دهنده/vda

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد استفاده از smartctl داشته باشید، همیشه می توانید به آدرس خود مراجعه کنید terminal و smartctl man را تایپ کنید و این دستور را اجرا کنید که تمام پرچم های موجود و اطلاعات یا دانش اضافی در مورد smartctl را به شما نشان می دهد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  چگونه تنظیمات سیستم عامل UEFI را در اوبونتو دریافت کنم

برای غیرفعال کردن smartctl روی در هارد دیسک سیستم ما می توانیم دستور زیر را در اوبونتو 20.04 اجرا کنیم terminal:

$ smartctl -s خاموش /توسعه دهنده/vda

Smartctl را حذف نصب کنید

مواقعی وجود دارد که به نرم افزار یا برنامه ای نیاز ندارید و می خواهید آن برنامه را حذف کنید. اگر تا به حال در مورد smartctl همین احساس را دارید، اجازه دهید روش حذف smartctl را به شما نشان دهیم که بسیار ساده است زیرا باید دستور زیر را در اوبونتو تایپ کنید. terminal و smartctl یا به طور خاص smartmintools از سیستم اوبونتو شما حذف می شود:

$ sudo apt حذف smartmontools

روش نصب و پیکربندی Smartctl روی اوبونتوروش نصب و پیکربندی Smartctl روی اوبونتو

نتیجه

ویژگی های هوشمند ابزار شگفت انگیزی است که به ما در نظارت بر هارد دیسک ها و تشخیص هر گونه نقص یا مشکل در سخت افزار سیستم کمک می کند. این مقاله روش نصب و راه اندازی smartctl را نشان می دهد روی اوبونتو 20.04، و همچنین روش حذف نصب smartctl. باید در نظر داشت که نصب smartctl که در این مقاله مورد بحث قرار گرفت تقریباً یا دقیقاً یکسان است. روی اکثر توزیع های لینوکس امیدواریم با مرور این مقاله بتوانید تست ها را اجرا کنید روی هارد دیسک شما و تشخیص خطاهای هارد روی اوبونتو

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب آپاچی کافکا در اوبونتو 22.04

زمان انتشار: 1403-01-01 11:52:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید