وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04

0 3
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه


اگر یک برنامه نویس هستید، اهمیت یک برنامه ویرایشگر متن خوب را درک می کنید. بسیاری از ما زمان زیادی را صرف نشستن در مقابل رایانه شخصی و زدن کلیدهای صفحه کلید در طول روز می کنیم. یک ویرایشگر متن با ویژگی های عالی می تواند بهره وری شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. ویرایشگرهای متنی زیادی وجود دارد روی وب، و انتخاب یکی که مناسب شما باشد معمولاً کار آسانی نیست. اما اگر به دنبال راه حلی کارآمد هستید، پیشنهاد می کنیم ویرایشگر متن Vim را امتحان کنید.

Vim که مخفف “Vi Improved” است، یک ویرایشگر متن کلاسیک است که عمدتاً توسط برنامه نویسان استفاده می شود. به طور کلی “ویرایشگر برنامه نویس” نامیده می شود. اگرچه مدت‌ها پیش ساخته شده است، اما همچنان یک ویرایشگر محبوب است و از بسیاری از رقبا پیشی می‌گیرد. می توان از کارهای ویرایش متن عمومی تا مدیریت فایل های پیکربندی استفاده کرد.

Vim برای سیستم عامل های اصلی مانند مک، ویندوز، لینوکس یا یونیکس در دسترس است. Vim می تواند در رابط کاربری گرافیکی و غیر رابط کاربری گرافیکی اجرا شود console حالت مثلا، روی مک، می توانید MacVim را برای نسخه رابط کاربری گرافیکی Vim نصب کنید. به طور مشابه، برای ویندوز، می توانید از نصب کننده اجرایی “gvim” استفاده کنید. لینوکس همچنین دارای یک نسخه گرافیکی از Vim است که با نام gvim شناخته می شود. مشابه سایر کلون های ویرایشگر “vi”، Gvim روی لینوکس دارای بسیاری از ویژگی های GUI قدرتمند است.

چه چیزی را پوشش خواهیم داد؟

راهنمای امروز شما را با نصب Gvim راهنمایی می کند روی اوبونتو 20.04. در ادامه این مقاله، استفاده اولیه از Gvim را نیز خواهیم دید. اجازه دهید پیش برویم و Gvim را به کار بیاندازیم روی سیستم ما

چک قبل از پرواز

  1. اوبونتو 20.04 نصب شده است روی کامپیوتر یا ماشین مجازی شما
  2. اتصال به اینترنت برای دانلود فایل های مختلف.
  3. “sudo” امتیازات و دانش اولیه استفاده از پایانه های لینوکس.
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش حذف یک فایل در اوبونتو

1. نصب Gvim از مرکز نرم افزار اوبونتو

برای نصب نرم افزار، ساده ترین راه و روش پیشنهادی برای هر کاربر جدید اوبونتو، مرکز نرم افزار اوبونتو است. این کار به سادگی پیدا کردن یک برنامه و زدن دکمه نصب است. پس از راه اندازی مرکز نرم افزار اوبونتو، عبارت gvim را جستجو کنید. به احتمال زیاد لیست خواهد شد روی اولین نتیجه باز کنید و دکمه نصب را بزنید. با این کار Gvim نصب می شود روی سیستم شما:روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04

2. نصب Gvim از خط فرمان

راه دیگر استفاده از رابط خط فرمان است. مانند هر نرم افزار دیگری، می توان Gvim را با دستور “apt install” نصب کرد. اوبونتو Gvim را از دو بسته ارائه می دهد:

1. vim-gtk3 (با GTK3 GUI)

2. vim-gui-common

اجازه دهید جزئیات هر بسته را ببینیم. خودت را باز کن terminal و دستور زیر را وارد کنید:

آ) vim-gtk3
$ apt نشان می دهد vim-gtk3

خروجی نمونه:

بسته: vim-gtk3

نسخه: 2:8.1.2269-1ubuntu5.4

اولویت: اضافی

بخش: کیهان/سردبیران

Source: vim

منبع: اوبونتو

روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04

ب) vim-gui-common

$ apt نشان می دهد vim-gui-common

روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04

می بینیم که هر دو بسته دارای نسخه یکسانی از Gvim هستند و از هر یک از آنها می توان برای نصب Gvim استفاده کرد. اگر از بسته اول استفاده می کنید، دستور install به صورت زیر خواهد بود:

$ sudo apt نصب vim-gtk3

روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04

اگر از بسته دوم استفاده می کنید، دستور به صورت زیر خواهد بود:

$ sudo apt نصب vim-gui-common

روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04

راه اندازی Gvim

اکنون که Vim نصب شده است روی سیستم ما، همه ما برای شروع آن آماده ایم. می‌توانید آن را مستقیماً از فهرست برنامه‌ها در منوی فعالیت‌ها راه‌اندازی کنید. روی منوی “فعالیت ها” کلیک کنید روی گوشه بالا سمت چپ را تایپ کنید و gvim را تایپ کنید. برای شروع از اینجا می توانید روی نماد آن کلیک کنید:

روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04

راه دیگر این است که آن را مستقیماً از خط فرمان با وارد کردن “gvim” مطابق شکل زیر شروع کنید:

روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04

نسخه فعلی در زمان نوشتن این راهنما 8.1.2269 است. می توانید نسخه Gvim خود را با کلیک کردن بر روی “راهنما -> درباره” بررسی کنید.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش باز کردن ترمینال با استفاده از میانبر اوبونتو

با استفاده از Gvim

اکنون Gvim نصب شده است. اجازه دهید به سرعت روش استفاده از آن را ببینیم. برای ایجاد یک فایل جدید با نام “abc.txt” را وارد کنید:

$ gvim abc.txt

اکنون یک پنجره جدید با نمادهای tilde باز می شود و نام فایل همانطور که در اینجا نشان داده شده است در بالا ذکر می شود:

روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04

به‌طور پیش‌فرض، وقتی فایلی در Vim باز می‌شود، باید روی دکمه insert یا کلید «i» کلیک کنیم تا متن در فایل وارد شود.

همچنین می‌توانیم چندین فایل و برگه را در Gvim با استفاده از گزینه‌های منوی File همانطور که در اینجا نشان داده شده است باز کنیم:

روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04روش نصب Gvim روی اوبونتو 20.04

ما همچنین می توانیم طرح رنگ را از منوی ویرایش با استفاده از “Edit -> Color Scheme” تغییر دهیم. اگر سبک فونت متفاوتی می خواهیم، ​​می توانید از منوی فونت در منوی ویرایش، یک سبک جدید را انتخاب کنید. برای کشف احتمالات بیشتر با Gvim، از “Help-> Overview -> Getting Started” در بخش Help استفاده کنید یا به سادگی دستور زیر را وارد کنید. روی را terminal:

$ Vimtutor

نتیجه

در این راهنما با نصب Gvim آشنا شده ایم روی اوبونتو 20.04. اگرچه Gvim یک نسخه گرافیکی است و بسیاری از کاربران جدید لینوکس، به ویژه کسانی که از ویندوز مهاجرت می کنند، آن را راحت تر می یابند. با این حال، در اینجا اشکالاتی نیز وجود دارد. دلیل آن این است که در صورت اجرا شدن سرور شما نمی توانید از Gvim استفاده کنید console حالت همچنین، اگر یک دستگاه از راه دور را با امتیازات محدود مدیریت می کنید، نمی توانید از Gvim در آنجا استفاده کنید. بنابراین، ما به شما توصیه می کنیم که استفاده از نسخه غیر GUI Vim را یاد بگیرید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. برای راهنمایی ها و آموزش ها، مقالات بیشتر Linux Hint را بررسی کنید.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-01-01 03:13:08

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید