وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04

0 18
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه


در سال‌های اخیر، محبوبیت ابزارهایی مانند محیط‌های توسعه یکپارچه (IDE) و ویرایشگرهای متن افزایش یافته است، زیرا افراد بیشتری تصمیم می‌گیرند توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس شوند. IDE ها و ویرایشگرهای متن ابزارهای برنامه نویسی هستند که به برنامه نویسان اجازه می دهند کد منبع فایل های خود را بنویسند و ویرایش کنند.

تفاوت اصلی بین این دو در این است که IDE ها برنامه هایی هستند که یک بسته کامل هستند و دارای ویژگی ها و عملکردهای بسیار بیشتری نسبت به ویرایشگرهای متن هستند. این ویژگی های اضافی شامل دیباگرها و کامپایلرهای یکپارچه برای کامپایل و اشکال زدایی کد است. IDE ها معمولاً مختص زبان هستند، به این معنی که آنها فقط در زبان های خاصی تخصص دارند، بر خلاف ویرایشگرهای متن، که رویکردی انعطاف پذیرتر و گسترده تر را اتخاذ می کنند.

لینوکس از آنجایی که رایگان و بسیار قابل توسعه و شخصی سازی است، اکنون در صنعت برنامه نویسی به شدت بر روی آن تکیه می شود. بنابراین ضروری است که یک IDE مبتنی بر لینوکس انتخاب کنید که بهترین ویژگی ها را در اختیار کاربران قرار دهد و به آنها اجازه دهد کار خود را به بهترین شکل انجام دهند. هنگامی که در مورد ویرایشگرهای خوب صحبت می شود، KDevelop، IDE چند پلتفرمی، رایگان و منبع باز توسعه یافته توسط KDE، نام برتری است که در این رده ذکر شده است.

این مقاله به شما نشان می دهد که چگونه KDevelop را بر روی سیستم Ubuntu 20.04 خود نصب کنید. این مقاله همچنین نگاهی به ویژگی های ارائه شده توسط KDevelop IDE ارائه می دهد.

KDevelop چیست؟

KDevelop یک IDE منبع باز، رایگان و مدرن است که توسط جامعه KDE توسعه یافته است. این یک IDE با امکانات کامل است که از چندین زبان از جمله C، C++، JavaScript و غیره پشتیبانی می کند. از آنجایی که KDevelop محصول KDE است، اجرا می شود روی هر توزیع لینوکس، اما برای سیستم عامل های دیگر مانند ویندوز و macOS نیز در دسترس است.

ویژگی هایی مانند برجسته سازی نحو، مدیریت پروژه برای انواع مختلف پروژه مانند CMake یا Qmake، تکمیل خودکار کد، و پشتیبانی از سیستم های کنترل نسخه های متعدد مانند Git، به وضوح ماهیت قدرتمندی را که در هسته KDevelop نهفته است، نشان می دهد. علاوه بر این، KDevelop با یک معماری پلاگین بزرگ ارائه می‌شود که دسترسی کاربران را به برخی از قابلیت‌های اضافی جذاب، مانند جستجوی عبارات منظم، فراهم می‌کند. همه این ویژگی ها KDevelop را به محصولی افتخار آمیز از جامعه KDE تبدیل می کند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب و استفاده از وبمین در اوبونتو 22.04

نصب KDevelop

اوبونتو دو راه برای نصب KDevelop در اختیار کاربران قرار می دهد روی سیستم آنها بخش های زیر روش نصب KDevelop را به شما نشان می دهد روی سیستم شما با استفاده از این دو روش

الف) نصب KDevelop با استفاده از مخزن رسمی اوبونتو

KDevelop در سیستم مدیریت بسته اوبونتو به عنوان بخشی از مخزن رسمی آن گنجانده شده است. بنابراین، KDevelop را می توان به راحتی با استفاده از دستور apt در اوبونتو نصب کرد.

با این حال، قبل از نصب KDevelop، ابتدا باید دستور به روز رسانی را اجرا کنید تا apt-cache و بسته ها به آخرین نسخه به روز شوند. این از بروز هرگونه مشکلی در مراحل بعدی نصب جلوگیری می کند.

برای به روز رسانی apt-cache و بسته ها، آن را باز کنید terminal با زدن Ctrl+Alt+T یا با جستجوterminalدر Ubuntu Dash. سپس دستور زیر را در قسمت وارد کنید terminal:

$ sudo آپدیت apt-get

اکنون KDevelop را می توان با وارد کردن دستور زیر در برنامه نصب کرد terminal:

$ sudo apt-get نصب کنید kdevelop

ب) نصب KDevelop با استفاده از AppImage

یک راه ساده تر برای نصب KDevelop استفاده از AppImage آن است. AppImages برنامه های بسته بندی هستند که می توانند اجرا شوند روی لینوکس بدون نیاز به نصب آنها. آنها نصب را ارائه می دهند process مشابه برنامه های کاربردی در ویندوز و macOS. برای نصب AppImage KDevelop، وب‌سایت رسمی برنامه را باز کنید و گزینه «دانلود» را از قسمت فرود انتخاب کنید. page. کلیک روی متن برجسته شده با ذکر «AppImage»، و این برنامه را در سیستم شما دانلود می کند.

روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04

اگر با آن راحت تر هستید command-line رابط، همچنین می توانید دستور زیر را برای دانلود KDevelop AppImage بر روی سیستم خود اجرا کنید:

$ wget -O KDevelop.AppImage https://download.kde.org/پایدار/kdevelop/

5.5.2/صندوقچه/لینوکس/KDevelop-5.5.2-x86_64.AppImage

پس از دانلود KDevelop، مسیر دایرکتوری فایل دانلودی را باز کرده و با اجرای دستور زیر آن را قابل اجرا کنید:

$ chmod +x KDevelop-Version.AppImage

در مورد من، دستور به صورت زیر خواهد بود:

$ chmod +x KDevelop-5.5.2-x86_64.AppImage

اکنون، دوبار کلیک کنید روی فایل AppImage، روی “Execute” در فرمان کلیک کنید و KDevelop شروع می شود.

روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04

با استفاده از KDevelop IDE

دنیای درون KDevelop به دو عملکرد اصلی تقسیم می شود – جلسات و پروژه ها. Session ها دسته هایی هستند که شامل مجموعه هایی از پروژه های مشابه یکدیگر هستند. مثلاً اگر در حال کار هستید روی دو سیستم عامل مختلف، سپس می توانید جلسات مختلفی برای هر سیستم ایجاد کنید. پروژه ها، روی از طرف دیگر، نقشه هایی هستند که به تمام فایل ها و پوشه ها دسترسی دارند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  چگونه سرور آپاچی تامکت را نصب کنیم روی اوبونتو 22.04

روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04

برای شروع یک جلسه، به “جلسهبرگه کشویی و کلیک کنیدشروع جلسه جدید. با این کار پنجره جدیدی در KDevelop باز می شود که شروع یک جلسه را نشان می دهد. ذکر این نکته ضروری است که پیش فرض اگر جلسه جدیدی را شروع نکنید، جلسه پس از راه اندازی اجرا می شود.

KDevelop همچنین به شما امکان می دهد پروژه های جدید ایجاد کنید و پروژه های موجود را باز کنید. شما می توانید پروژه ها را با واکشی مستقیم فایل از کنترل نسخه یا با باز کردن یک پروژه ذخیره شده باز کنید روی هارد دیسک محلی شما برای ایجاد یک پروژه از ابتدا، روی ‘ کلیک کنیدجدید از قالب‘ آیتم منو

روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04

پس از باز کردن یا ایجاد پروژه خود، می توانید کار با کد منبع خود را شروع کنید. از ابزارهای موجود در نوار کناری برای کمک به رسیدگی به کلاس‌ها، فایل‌های موجود در پروژه و فهرست فایل‌ها استفاده کنید.

روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04

برای اجرای برنامه برای آزمایش آن، ابتدا باید برنامه خود را بسازید. این را می توان با کلیک کردن بر روی ‘ انجام دادساختن‘ دکمه.

روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04

روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04

برای اجرای برنامه، ‘ را باز کنیداجرا کنمنو، و انتخاب کنیدتنظیمات را راه اندازی کنید. در اینجا، روی ‘ کلیک کنیدجدید اضافه کن. اگر ساخت شما موفقیت آمیز بود، نام پروژه شما در اینجا نمایش داده می شود. کلیک روی نام پروژه

بعد، روی ‘ کلیک کنیدخوببرای پایان دادن به درخواست. در نهایت، یک بار دیگر، به “اجرا کنمنو و کلیک کنیدراه اندازی اشکال زدایی.

روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04

با این کار خروجی برنامه شما تولید می شود.

روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04روش نصب KDevelop در اوبونتو 20.04


چرا از KDevelop استفاده کنیم؟

KDevelop یک IDE قدرتمند است که شامل یک اکوسیستم بزرگ برای پلاگین ها و همچنین ویژگی های متعدد با استانداردها و کیفیت بالا است. KDevelop به دلیل پایداری و قابلیت اطمینان آن، یک انتخاب عالی برای IDE برای کاربران لینوکس است.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-01-04 03:24:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید