وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

روش Undo و Redo در Vim / Vi

0 15
زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه



آیا تا به حال در موقعیتی قرار گرفته اید که به طور تصادفی یک خط را حذف کنید یا نظر خود را در مورد ویرایش تغییر دهید و بخواهید تغییرات را برگردانید؟

در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چگونه تغییرات را در Vim/Vi انجام دهید.

Vi یک ویرایشگر سبک وزن است که از روزهای اولیه یونیکس وجود داشته است، در حالی که Vim یک نسخه پیشرفته از Vi است که شامل بسیاری از ویژگی ها و گزینه های اضافی است.

Vi یا Vim به طور پیش فرض از قبل نصب شده است روی macOS و تقریبا تمام توزیع های لینوکس. دانستن اصول اولیه Vim می تواند به ویژه زمانی مفید باشد که با شرایطی روبرو می شوید که ویرایشگر مورد علاقه شما در دسترس نیست.

لغو تغییرات در Vim / Vi

Vim تمام تغییراتی که در جلسه فعلی ایجاد کرده اید را پیگیری می کند. دستور undo یک یا چند تغییر را در ترتیبی که آنها ایجاد شده اند خنثی می کند.

برای لغو تغییرات در Vim و Vi از u، :u یا :undo دستورات:

  1. اگر در حالت insert یا هر حالت دیگری هستید، دکمه را فشار دهید Esc برای بازگشت به حالت عادی، که به عنوان حالت فرمان نیز شناخته می شود، کلید کنید.
  2. تایپ کنید u برای لغو آخرین تغییر در Vim، u فرمان نیز کمیت سازها را می پذیرد. برای مثال، اگر می‌خواهید چهار تغییر آخر را لغو کنید، از آن استفاده می‌کنید 4u.

مطمئن شوید که در حال نوشتن حروف کوچک هستید u، نه حروف بزرگ U دستور، که تمام آخرین تغییرات را لغو می کند روی یک خط. اگر تصادفا تایپ کردید U شما می توانید تغییر را با u.

از دستور undo برای برگرداندن تغییرات ایجاد شده توسط هر دستور دیگری مانند حذف، چسباندن، جستجو و جایگزینی و غیره استفاده کنید. روی.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  Magento 2 را برای استفاده از Varnish در آن پیکربندی کنید CentOS 7

هنگام کار در حالت درج، تمام تغییرات متن به عنوان یک ورودی در درخت لغو در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، اگر به حالت درج بروید و پنج خط را وارد کنید، سپس به حالت عادی برگردید و فشار دهید u برای لغو تغییر، هر پنج خط حذف می شوند.

انجام مجدد تغییرات در Vim / Vi

ویژگی Redo برعکس undo است. به شما اجازه می دهد تا عمل قبلی را معکوس کنید.

برای انجام مجدد تغییر در Vim و Vi از Ctrl-R یا :redo دستور:

  1. را فشار دهید Esc کلید بازگشت به حالت عادی
  2. استفاده کنید Ctrl-R (فشار و نگه دارید Ctrl و فشار دهید r) برای انجام مجدد آخرین تغییر. در Vim نیز می توانید از کمیت کننده ها استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید چهار تغییر آخر را دوباره انجام دهید، باید تایپ کنید 4Ctrl-R.

هر دستور undo را می توان با یک دستور redo معکوس کرد.

نتیجه

هنگام کار با فایل های متنی، مرتکب اشتباهاتی در هنگام ویرایش، مانند حذف تصادفی یک خط یا ایجاد یک تغییر ناخواسته، معمول است. برای لغو تغییر در نوع Vim/Vi uو برای انجام مجدد تغییری که لغو شده است از عبارت استفاده کنید Ctrl-R دنباله کلیدی

Vim نیز پشتیبانی می کند باز کردن شاخه ها
.

علاوه بر این، شما همچنین می توانید استفاده کنید :earlier و :later فرمان هایی برای حرکت به جلو و عقب در زمان از طریق تغییراتی که ایجاد کرده اید. مثلا تایپ کردن :earlier 10m تغییرات ایجاد شده در ده دقیقه گذشته را در حین تایپ بازگرداند :later 5s تغییر پنج ثانیه پیش را دوباره انجام خواهد داد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  دستورات مفید لینوکس که باید بدانید

در صورت داشتن هر گونه سوال در کامنت بگذارید.

terminal

vim

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-01-27 04:04:02

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید