وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

هوش مصنوعی زمان مرگ شما را پیش‌بینی می‌کند؟

0 1,000
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه

در یک مطالعه جدید از دانشمندان دانمارک، مدل هوش مصنوعی زمان مرگ Life۲vec که بر اساس داده‌های شخصی مردم دانمارک آموزش دیده است، به عنوان یک ابزار پیش‌بینی با دقت بسیار بالا برای مرگ افراد مطرح شده است. محققان از داده‌های مربوط به آموزش، سلامت، وضعیت شغلی، و درآمد بیش از ۶ میلیون نفر در بازه زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ بهره‌گرفته و این اطلاعات را به مدل Life۲vec منتقل کردند.

اگر بتوانید چند صفحه از داستان زندگی خود را زودتر ببینید، آیا نگاهی به آن‌ها می‌اندازید؟ طبق مطالعه‌ی جدیدی که در مجله‌ی Nature Computational Science منتشر شده است، هوش مصنوعی ممکن است بتواند نسخه‌ای از این انتخاب ارائه دهد. نویسندگان مقاله می‌گویند الگوریتم پیشگو به کمک داده‌های زندگی میلیون‌ها نفر، می‌تواند نتایج زندگی مانند درآمد در طول عمر یا احتمال رویارویی با مرگ زودهنگام فرد را با دقت بالایی پیش‌بینی کند.

الگوریتم Life۲vec: پیش‌بینی هوش مصنوعی زمان مرگ بهتر از هر زمینه‌ای

طبق خبری که در خصوص هوش مصنوعی زمان مرگ در سایت CNN منتشر شده است یو سالگانیک، جامعه‌شناس دانشگاه پرینستون که در پژوهش جدید مشارکتی نداشت، می‌گوید اگر بتوان نشان داد این رویکرد در جوامع مختلف کارآمد است، ابزار جدیدی در اختیار دانشمندان علوم اجتماعی قرار می‌گیرد تا چگونگی تاثیر ویژگی‌ها و رویدادها بر سرنوشت افراد را بررسی کنند.

پیش‌ازاین، سالگانیک و همکارانش همراه با بیش از ۱۰۰ تیم دیگر تلاش کرده بودند مدل‌های یادگیری ماشین را برای پیش‌بینی پیامدهای زندگی با استفاده از اطلاعات مربوط به سلامتی، روابط خانوادگی و تحصیلات حدود ۵۰۰۰ کودک بالای ۱۵ سال توسعه دهند. اگرچه هیچ‌یک از مدل‌های آن‌ها پیش‌بینی دقیقی حاصل نکرد.

پژوهشگران در مطالعه جدید خود از مدل‌های زبانی بزرگ (که چت جی‌پی‌تی هم از این نوع است) استفاده کردند. این الگوریتم‌ها ابتدا حجم عظیمی از متون را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و در رشته‌های کلمات و جملات به دنبال الگو می‌گردند. سپس مدل‌ها از آنچه آموخته‌اند برای پیش‌بینی کلمات بعدی یک جمله استفاده می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  چگونه یک مدل هوش مصنوعی کوانتومی بسازیم - با نمونه کدهای پایتون

سونه لمان، دانشمند شبکه و پیچیدگی در دانشگاه فنی دانمارک و همکارانش دراین‌باره کنجکاو بودند که آیا مدل‌های زبانی بزرگ می‌توانند در توالی‌های دیگری مانند آن‌هایی که داستان زندگی ما را می‌سازند، معنایی پیدا کنند یا خیر. او می‌گوید: «درست مانند زبان، ترتیب وقایع زندگی اهمیت دارد. برای مثال، تشخیص سرطان بلافاصله پس از پیدا کردن شغلی با مزیت‌های سلامتی، احتمالا نسبت به حالت معکوس آن تاثیر متفاوتی خواهد داشت.»

نتایج این مطالعه در نشریه “علم محاسباتی طبیعت” منتشر شده و نشان می‌دهد که Life۲vec بهترین عملکرد را نسبت به سایر سیستم‌ها نشان داده و می‌تواند با دقت بالا پیش‌بینی‌هایی از جمله شخصیت و زمان مرگ ارائه دهد. این مدل هوش مصنوعی زمان مرگ با استفاده از داده‌ها، الگوهای داخلی را یاد گرفته و اقدام به پیش‌بینی آینده کرده است.

آزمون با گروهی از افراد

محققان برای تست دقت مدل، از داده‌های گروهی از افراد در رده سنی ۳۵ تا ۶۵ سال استفاده کردند. این افرادی بودند که نیمی از آنها از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ جان باخته بودند. با اجرای مدل Life۲vec بر روی این داده‌ها، اطلاعات دقیقی درباره آینده این افراد، از جمله احتمال بقا و زمان مرگ، به‌دست آمد.

پیش‌بینی‌های جالب مدل هوش مصنوعی که مرگ را پیش بینی میکند

نتایج نشان داد که این مدل هوش مصنوعی زمان مرگ توانست با دقت ۱۱ درصد بالاتر از سایر مدل‌ها و روش‌های مورد استفاده بیمه‌ها، زمان مرگ را پیش‌بینی کند. عواملی چون شغل، درآمد، جنسیت، مهارت‌ها، و مشکلات ذهنی از جمله عوامل مؤثر در این پیش‌بینی بودند.

هوش مصنوعی در پیش‌بینی آینده؛ چشم‌اندازها و هشدارها

در حالی که نتایج مطالعه جدیدی از دانشمندان دانمارک نشانگر دقت بالای مدل هوش مصنوعی Life۲vec در پیش‌بینی مرگ افراد است، برخی از دانشمندان هشدار می‌دهند که این الگوها ممکن است به جمعیت‌های غیردانمارکی قابل تعمیم نباشد. یویو وو، روانشناس از دانشگاه لندن، اشاره کرده که استفاده از این مدل از هوش مصنوعی زمان مرگ در جوامع دیگر نیاز به بررسی دقیق تری دارد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  شبکه‌های عصبی در جاوا اسکریپت با Brain.js در چند سال اخیر، به‌ویژه، شبکه‌های عصبی (NN) واقعاً به‌عنوان یک روش عملی و کارآمد برای حل مشکلاتی مطرح شده‌اند که نمی‌توانند به راحتی با یک الگوریتم حل شوند، مانند تشخیص چهره، تشخیص صدا، و تشخیص پزشکی این تا حد زیادی به لطف اکتشافات اخیر است روی چگونه بهتر تمرین کنیم...

اسکیزوفرنی و سوگیری در داده‌های هوش مصنوعی برای پیش بینی مرگ

وو بیان کرده که این مسئله حتی در داده‌های کشورهای دیگر نیز ممکن است تاثیر داشته باشد. به عنوان مثال، تشخیص افراطی اسکیزوفرنی در افراد سیاه‌پوست ممکن است باعث سوگیری در داده‌ها شده و الگوریتم به اشتباه آن‌ها را در معرض خطر مرگ زودهنگام بالاتر درنظر بگیرد. این امر می‌تواند به مشکلاتی از نظر مسائل حق بیمه یا تصمیمات استخدامی منجر شود. بنابراین فعلا نمیتواند حتی با عمومی شدن استفاده از هوش مصنوعی زمان مرگ در سطح جامعه به نتیچه گیری های آنها اطمینان کرد

نقد و اظهارنظر دیگر دانشمندان

علی‌رغم دقت بالای این مدل در پیش‌بینی مرگ، برخی از دانشمندان نیز نقدهایی دارند. مثلاً توجه به جوانب دیگر زندگی افراد، مانند خصوصیات شخصیتی و برون‌گرایی، ممکن است در این پیش‌بینی‌ها تاثیر گذار باشد. در ضمن، ساندرا ماتز، دانشمند علوم اجتماعی محاسباتی در مدرسه کسب‌وکار کلمبیا، به این نکته اشاره کرده که حتی الگوریتم‌های ساده‌تر نیز می‌توانند بر اساس مشاغل خاصی، مانند آرایشگری، برون‌گرایی را پیش‌بینی کنند.

مسیرهای آینده هوش مصنوعی

بیش از ۴ سال پیش در خصوص پیش بینی زمان مرگ با هوش مصنوعی گوگل که در آن زمان تشخیص زمان مرگ با هوش مصنوعی را به وسیله اطلاعات بیماران یک بیمارستان انجام می داد صحبت کردیم که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید

لمان و تیم تحقیقی اعتقاد دارند که این مدل هوش مصنوعی ممکن است در زمینه‌هایی مانند شناسایی افراد در معرض خطر بیماری به کار گرفته شود و به آن‌ها کمک کند تا اقداماتی انجام دهند که برای حفظ سلامتی شان ضروری است. با این حال، این موضوع نیز نیازمند مراقبت و توجه به ابعاد اخلاقی و اجتماعی است.

آدرس سایت هوش مصنوعی زمان مرگ

تابه‌حال ابزار Life2vec بر روی گروهی از افراد بین سنین ۳۵ تا ۶۵ در دانمارک آزمایش شده است که نیمی آن‌ها مرده‌اند.

این ابزار هنوز در دسترس عموم قرار ندارد. اما در صورت منتشر شدن عمومی این ابزار یا بوجود آمدن سامانه هوش مصنوعی زمان مرگ یا سایت هوش مصنوعی زمان مرگ انلاین حتما در وبلگ رسانگار به آن اشاره خواهیم کرد

ختم کلام

در مجموع، پژوهش حاضر نشان می‌دهد که هر چند این مدل هوش مصنوعی به طور موثری می‌تواند پیش‌بینی‌هایی از مرگ افراد ارائه دهد، اما نیاز به توجه به چالش‌ها و هشدارهای مرتبط با استفاده از این الگوریتم در زمینه‌های حساس و مهم اجتماعی و بهداشتی دارد

5/5 (1 رای)
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید