وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

سبک ترین توزیع اوبونتو چیست؟

0 14
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه


سیستم عامل لینوکس تقریباً هزار توزیع در دسترس دارد. که عملکردی مشابه لینوکس دارند اما با ویژگی های خاص یا مخاطبان هدف. اکثر توزیع‌های لینوکس برای ماشین‌های معمولی مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، رایانه‌های شخصی در دسترس هستند، اما تعداد کمی از توزیع‌ها از سیستم‌های تعبیه شده پشتیبانی می‌کنند. برخی از توزیع‌های لینوکس بیشتر گسترش یافته‌اند، مانند دبیان بیش از 130 توزیع دارد و اوبونتو مبتنی بر دبیان حاوی بیش از 50 توزیع است. بسیاری از کاربران ممکن است بخواهند هر توزیع اوبونتو را دریافت کنند روی رایانه های شخصی قدیمی آنها یا ماشین هایی که مشخصات پایینی دارند. بنابراین، آنها سعی خواهند کرد توزیعی را انتخاب کنند که اجرا شود روی ماشین های با مشخصات پایین آنها این موضوع در حال تمرکز است روی ارائه لیستی از سبک ترین توزیع های اوبونتو که می توان از آنها برای اجرا استفاده کرد روی رایانه های شخصی قدیمی یا رایانه های شخصی با مشخصات پایین.

بنابراین، بیایید با موضوع شروع کنیم:

ویژگی های سبک وزن در توزیع های لینوکس بستگی دارد روی محیط دسکتاپ مورد استفاده، و برای انتخاب یک توزیع سبک لینوکس باید دانش این محیط ها را داشته باشد. بنابراین، ابتدا محیط های دسکتاپ سبک وزن را فهرست می کنیم:

محیط های دسکتاپ سبک

این بخش سبک‌ترین محیط‌های دسکتاپ لینوکس را که توسط توزیع‌های اوبونتو استفاده می‌شود، توضیح می‌دهد.

LXDE (محیط های رومیزی سبک X11)

LXDE ابتدا در سال 2006 منتشر شد و گفته می شود که سبک ترین محیط دسکتاپ رابط کاربری گرافیکی است. LXDE به زبان C با کتابخانه +GTK نوشته شده است. GTK یک ابزار رایگان و منبع باز برای ایجاد رابط کاربری گرافیکی است. پیشرفت های اخیر در محیط های LXDE با هدف بازنویسی تمام اجزای LXDE در کتابخانه Qt، جایی که Qt یک پلت فرم بزرگ برای ایجاد دستگاه های نوآورانه و رابط های کاربری مدرن است. علاوه بر این، بعدها، یک دسکتاپ سبک وزن جدید، “Razor-qt” در کتابخانه QT برای پشتیبانی از رایانه های شخصی با مشخصات پایین توسعه یافت. LXDE-Qt و Razor-qt ادغام شدند تا پایه و اساس LXQt را که توزیع سبک وزن بعدی اوبونتو است، ایجاد کنند. شما می توانید این محیط دسکتاپ LXDE را نصب کنید روی چندین توزیع اوبونتو با استفاده از دستور زیر:

$ sudo apt نصب lxde

LXQt

توسعه دهندگان LXQt نام این محیط دسکتاپ را “نسل بعدی دسکتاپ های سبک وزن” گذاشته اند. قابل تنظیم تر از LXDE است زیرا در کتابخانه Qt نوشته شده است. LXQt به عنوان یک محیط دسکتاپ پیش فرض برای بسیاری از توزیع های لینوکس، مانند نسخه Manjaro LXQt ارائه می شود. با این حال، شما می توانید آن را نصب کنید روی اوبونتو؛ دستور زیر به شما در نصب محیط LXQt کمک می کند روی توزیع های مختلف مبتنی بر اوبونتو:

$ sudo apt نصب lxqt

Xfce

Xfce همچنین یک محیط دسکتاپ منبع باز و رایگان است، اما به سبک LXDE نیست. ممکن است برای ماشین هایی که دارای مشخصات قدیمی هستند مفید نباشد، اما در حال رقابت است. می توانید محیط Xfce را از مخزن رسمی توزیع های لینوکس نصب کنید. دستور زیر محیط Xfce را نصب می کند:

$ sudo apt نصب xfce

توزیع های سبک وزن اوبونتو چیست؟

سه محیط دسکتاپ فوق (LXDE، Xfce و LSQt) بهترین محیط های دسکتاپ سبک وزن هستند. این بخش چند توزیع از اوبونتو را که از محیط های دسکتاپ LXDE یا LSQt استفاده می کنند، فهرست می کند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب Eclipse در اوبونتو

LXLE

LXLE توزیع لینوکس مبتنی بر اوبونتو است که مبتنی بر آن است روی محیط دسکتاپ LXDE؛ این توزیع سبک وزن شناخته شده اوبونتو است که کار می کند روی ماشین های قدیمی و ماشین های جدید نیز. جدیدترین نسخه LXLE در سپتامبر 2019 منتشر شد. در اینجا اطلاعات مهمی وجود دارد که باید قبل از انتخاب LXLE بدانید:

حداقل رم: 512 مگابایت
CPU: پنتیوم III
مستقر روی اوبونتو LTS
بسته دسکتاپ: LXDE
مدیر بسته: APT
نگهداری شده توسط: تیم LXLE
انتشار اولیه: 2012

لوبونتو

همچنین یک توزیع سبک وزن مبتنی بر اوبونتو از سیستم عامل لینوکس است. از محیط دسکتاپ LSQt به جای دسکتاپ گنوم (دسکتاپ پیش فرض اوبونتو) استفاده می کند، اما برای مدت طولانی (تا سال 2018)، لوبونتو از محیط های دسکتاپ LXDE استفاده می کرد:

حداقل رم: 1 گیگابایت
CPU: 386 یا پنتیوم
مستقر روی: اوبونتو
بسته دسکتاپ: LXQt
مدیر بسته: APT

Trisquel Mini

این توزیع اوبونتو همچنین از محیط دسکتاپ LXDE استفاده می کند و به عنوان جایگزینی برای توزیع استاندارد Trisquel منتشر شد. هدف از طراحی این مینی نسخه، تسهیل در notebook یا کاربران منابع سخت افزاری کم. الزامات اساسی برای اجرای Trisquel Mini در زیر نشان داده شده است:

حداقل رم: 26 مگابایت
CPU: پنتیوم II
مستقر روی: اوبونتو LTS
مدیر دسکتاپ: LXDE
مدیر بسته: APT
انتشار اولیه: 2005

نتیجه

مشاهده می شود که ماشین های قدیمی در هنگام نصب اوبونتو تاخیر دارند روی آنها، عملکرد دستگاه به نوعی بستگی دارد روی محیط دسکتاپ که توسط آن توزیع استفاده می شود. بنابراین، آن سیستم‌ها یا سیستم‌های قدیمی با مشخصات پایین واقعاً باید محیط دسکتاپ توزیع را در نظر بگیرند. در این راهنمای دقیق، ابتدا برخی از محیط‌های رومیزی سبک وزن را شرح داده‌ایم و نام آن محیط‌ها را مشخص کرده‌ایم. سپس توزیع‌های اوبونتو را که از آن دسک‌تاپ‌ها استفاده می‌کنند (LXDE، LXQt Xfce) کشف کرده‌ایم. پس از آن، ما توزیع های سبک وزن برتر اوبونتو را فهرست کرده ایم روی دسکتاپ مورد استفاده

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب تم Materia برای اوبونتو

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-01-02 02:49:04

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید