سلسله مراتب قالب وردپرس: درک ساختار و نحوه کار آن

CMS وردپرس از فایل های قالب برای ارائه محتوای وب سایت استفاده می کند روی قسمت جلویی هنگام بارگذاری وب page، وردپرس از یک query string برای یافتن فایل قالب مناسب برای نمایش محتوا استفاده می کند.

را process انتخاب فایل قالب از سلسله مراتب قالب وردپرس پیروی می کند. درک روش عملکرد سلسله مراتب قالب وردپرس مهم است چه یک توسعه دهنده وردپرس باشید یا یک کاربر معمولی.

این مقاله سلسله مراتب قالب وردپرس، روش درگیر شدن فایل های قالب تم و روش استفاده تم ها از این قالب ها برای نمایش محتوای وب سایت را توضیح می دهد. ما همچنین هر دسته قالب را توضیح خواهیم داد تا بهتر درک کنیم که وردپرس چگونه هر نوع پست را ارائه می دهد.

سلسله مراتب قالب وردپرس ساختاری است که تعیین می کند از کدام فایل قالب هنگام نمایش یک صفحه وب استفاده شود. از رشته پرس و جو برای جستجوی سلسله مراتب استفاده می کند تا زمانی که اولین الگوی منطبق را پیدا کند.

فایل های قالب وردپرس چیست؟

فایل‌های قالب بخشی از معماری وردپرس هستند که حاوی کدهایی هستند که روش نمایش محتوا را مشخص می‌کنند روی پست ها، صفحات، و سایر مناطق وب سایت. آنها با هر تم وردپرس برای ساختن ظاهر و طرح بندی سایت گنجانده شده اند.

که در تم های کلاسیک، قالب ها معمولا فایل های PHP هستند که حاوی کدهای HTML و PHP هستند. در همین حال، مسدود کردن تم ها از فایل های HTML استفاده کنید که فقط حاوی نشانه گذاری HTML هستند که نشان دهنده بلوک های وردپرس هستند.

برای یافتن فایل های قالب پیش فرض، پوشه تم را در نصب وردپرس خود باز کنید. به عنوان مثال، می‌توانید قالب‌های موضوع بیست و بیست و یک را در قسمت پیدا کنید /public_html/wp-content/themes/twentytwentyone فهرست راهنما.

رابط مدیریت فایل hPanel، پوشه تم بیست و یکم را با فایل های قالب هایلایت شده نشان می دهد.رابط مدیریت فایل hPanel، پوشه تم بیست و یکم را با فایل های قالب هایلایت شده نشان می دهد.

اکثر وب سایت های وردپرسی برای کار به چندین فایل قالب نیاز دارند. در اینجا چند قالب متداول که یک سایت معمولی وردپرس استفاده می کند آورده شده است:

  • index.php
  • header.php
  • نوار کناری.php
  • footer.php
  • functions.php
  • single.php
  • comments.php

اکثر پست های وبلاگ از آن استفاده می کنند single.php فایل به عنوان الگوی پیش فرض برای نمایش محتوا

را pageاستفاده از نوار کناری، سرصفحه و پاورقی نوار کناری.php، header.php، و footer.php، به ترتیب.

سه قالب آخر، functions.php، single.php، و comments.php نامیده می شوند جزییات قالب، زیرا می توان آنها را به چندین قالب دیگر اضافه کرد.

سلسله مراتب قالب وردپرس چگونه کار می کند

تم ها تمایل دارند چندین قالب داشته باشند، بنابراین وردپرس باید تصمیم بگیرد که در هنگام نمایش هر کدام از آنها استفاده کند page یا پست وبلاگ

برخی از فایل های قالب بر سایر فایل ها اولویت دارند. اگر وردپرس نتواند الگوی مناسب را پیدا کند، این فایل‌های قالب با اولویت بالاتر، نسخه بازگشتی خواهند بود. این منطق اساس سلسله مراتب قالب است.

وردپرس فایل قالب انتخاب شده را در هنگام وب جستجو می کند page درخواست می شود. اگر نتواند الگوی صحیح را پیدا کند، سلسله مراتب را دنبال می کند تا مناسب ترین الگوی بعدی را پیدا کند.

نمودار سلسله مراتبی قالب وردپرسنمودار سلسله مراتبی قالب وردپرس
سلسله مراتب قالب وردپرس: درک ساختار و روش کار آن 14

به عنوان مثال، اگر می خواهید یک وب را بارگذاری کنید page برای یک “میزبان” فرضی دسته بندی در یک سایت وردپرس، در اینجا چیزی است که پیش می رود روی در پس زمینه:

  1. وردپرس به دنبال یک فایل قالب به نام می گردد category-hosting.php در فهرست موضوع فعلی شما.
  2. اگر وجود ندارد category-hosting.php فایل، وردپرس به دنبال موردی می گردد که به جای آن از شناسه دسته استفاده می کند، مانند دسته-2.php.
  3. اگر وردپرس هیچ یک از گزینه ها را پیدا نکرد، به دنبال یک گزینه عمومی می گردد category.php به جای آن فایل کنید.
  4. اگر فایلی به نام پیدا نکرد category.php، وردپرس آن را شماره گیری می کند و به دنبال آن می گردد archive.php قالب.
  5. در نهایت، اگر همه چیز شکست بخورد، پلت فرم تم شما را بارگیری می کند index.php فایل و از آن به عنوان pageقالب
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  18 بهترین افزونه عضویت وردپرس برای تقویت جامعه آنلاین شما

یک وب سایت معمولی وردپرس از چندین وب تشکیل شده است page دسته ها، هر کدام با یک سلسله مراتب کاملاً تعریف شده.

تفکیک سلسله مراتب قالب وردپرس

ما می‌توانیم اکثر وب‌سایت‌های وردپرس را به هفت نوع قالب دسته‌بندی کنیم که هر کدام سلسله مراتب خاص خود را دارند. برای سادگی، ما فقط فایل های قالب PHP را لیست می کنیم.

صفحه اول

سایت homepage یا جلو page اولین است page بازدیدکنندگان خواهند دید. طرح بندی آن می تواند بین وب سایت ها بسیار متفاوت باشد. جلو page سلسله مراتب سه قالب دارد:

  1. جلو-pagephp
  2. home.php
  3. index.php

وردپرس این را جستجو خواهد کرد جلو-pagephp ابتدا فایل کنید اگر وردپرس نتواند قالب را پیدا کند، پیدا خواهد کرد home.php. اگر هر دو گزینه در دسترس نیستند، index.php آخرین گزینه خواهد بود

وردپرس همچنان از منطق داخلی خود پیروی می کند حتی اگر این سه فایل قالب حاوی کد و پیکربندی طرح بندی یکسانی باشند.

پست های تک

پست ها و مقالات وردپرس معمولاً از قالبی از دسته پست های تک استفاده می کنند.

سه قالب اصلی وردپرس برای تک پست ها وجود دارد – single.php، مفرد.php، و index.php. از آنجایی که ممکن است یک قالب برای یک نوع پست سفارشی یا یک پست خاص وجود داشته باشد، وردپرس از سلسله مراتب زیر برای پست های تک استفاده می کند:

  1. single-{post-type}-{slug}.php
  2. single-{post-type}.php
  3. single.php
  4. مفرد.php
  5. index.php

دو قالب اول برای نوع پست سفارشی هستند. به عنوان مثال، یک سایت تجارت الکترونیک وردپرس دارای یک تولید – محصول پست و الف کامپیوتر-01 حلزون حرکت کردن در این مورد، وردپرس سعی می کند یک قالب پس از اختصاصی پیدا کند single-product-computer-01.php. این سلسله مراتب به شما امکان می دهد خلاق باشید و قالب های سفارشی برای انواع پست های سفارشی یا پست های فردی طراحی کنید.

اگر نمی تواند پیدا کند single-product-computer-01.php، از الگو برای نوع پست محصول استفاده می کند – single-product.php. اگر هیچکدام در دسترس نباشد، وردپرس به دنبال سه قالب اصلی باقی مانده خواهد بود – single.php، مفرد.php، و index.php.

سلسله مراتب پست های تکسلسله مراتب پست های تک
سلسله مراتب قالب وردپرس: درک ساختار و روش کار آن 15

صفحات تک

همه صفحات استاتیک به غیر از سایت homepage تحت سلسله مراتب قالب تک صفحه ای قرار می گیرد. سلسله مراتب مشابه پست های تک است، به جز امکان استفاده از فایل قالب سفارشی.

یک مجرد page این سلسله مراتب را دنبال می کند:

  1. فایل قالب سفارشی
  2. page-{slug}.php
  3. page-{id}.php
  4. pagephp
  5. مفرد.php
  6. index.php

وردپرس به شما این امکان را می دهد که یک قالب خاص را اختصاص دهید. بنابراین، ابتدا به دنبال فایل قالب اختصاص داده شده به وردپرس می گردد page. این به شما امکان می دهد برای هر کدام یک الگو بسازید page اگر به طرح یا طرح خاصی نیاز دارید.

اگر قالب اختصاصی خاصی وجود نداشته باشد، وردپرس سعی می کند یک قالب سفارشی پیدا کند page قالبی که مطابقت دارد pageاسلگ یا شناسه.

به عنوان مثال، هنگام بارگذاری website.com/about-us، وردپرس سعی خواهد کرد تا آن را پیدا کند page-about-us.php فایل قالب یا، اگر آن page شناسه شش است، page-6.php نیز قابل استفاده است.

اگر هیچ فایل الگوی منطبقی پیدا نشد، وردپرس به حالت پیش فرض باز می گردد pagephp، سپس singular.php, قبل از اینکه در نهایت به index.php.

دسته بندی و تگ صفحات

ما سلسله مراتب دسته را در بخش قبلی پوشش دادیم. آرشیو دسته page یکی از صفحات آرشیو است که به archive.php با سلسله مراتب زیر:

  1. category-{slug}.php
  2. category-{id}.php
  3. category.php
  4. archive.php
  5. index.php

این سلسله مراتب برای پست ها و صفحات منفرد دقیقاً یکسان عمل می کند. وردپرس به دنبال قالبی منحصر به فرد برای دسته‌بندی اسلاگ می‌گردد که می‌خواهید بارگذاری کنید و سپس حرکت دهید روی به دسته خود page شناسه. اگر این رویکرد شکست بخورد، ادامه خواهد یافت category.php یا archive.php.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش ایجاد پلاگین وردپرس مرحله به مرحله

صفحات دسته و برچسب از ساختار سلسله مراتبی مشابهی استفاده می کنند. صفحات آرشیو تگ شامل tag-{slug}.php، tag-{id}.php، و tag.php فایل های قالب قبل از بازگشت به archive.php و index.php.

سلسله مراتب آرشیو دسته بندیسلسله مراتب آرشیو دسته بندی
سلسله مراتب قالب وردپرس: درک ساختار و روش کار آن 16

انواع پست سفارشی

انواع پست سفارشی انواع محتوایی هستند که در طبقه بندی های پیش فرض قرار نمی گیرند. برخی از نمونه های رایج از انواع پست سفارشی هستند تولید – محصول و مرور، که ممکن است ببینید روی سایت های تجارت الکترونیک وردپرس.

وردپرس قبل از بازگشت به دنبال قالب آرشیو خاص نوع پست خواهد بود archive.php یا index.php. به عنوان مثال، برای تولید – محصول نوع پست، وردپرس به دنبال آن خواهد بود archive-{product}.php. در اینجا سلسله مراتب وجود دارد:

  1. بایگانی-{post_type}.php
  2. archive.php
  3. index.php

صفحات نتایج جستجو

وردپرس دارای یک عملکرد جستجوی داخلی است. مستلزم آن است search.php قالب برای نتایج جستجو page. اگر قالب پیدا نشد، وردپرس به آن بازمی گردد index.php، سلسله مراتب آن را ساده تر از سایر صفحات وردپرس می کند:

  1. search.php
  2. index.php

اگر سایت شما متکی است روی جستجوهای وردپرس، مطمئن شوید که قالب شما دارای قالب مورد نیاز برای جستجو است page. گفتنی است، اکثر تم های مدرن، به ویژه تم های بلوکی، به شما امکان می دهند یک قالب سفارشی را به راحتی ایجاد کنید.

سلسله مراتب صفحات نتایج جستجوسلسله مراتب صفحات نتایج جستجو
سلسله مراتب قالب وردپرس: درک ساختار و روش کار آن 17

صفحات خطای 404

وردپرس خطای 404 را برمی گرداند page وقتی بازدیدکنندگان URL را اشتباه تایپ می کنند یا سعی می کنند به a دسترسی پیدا کنند page که وجود ندارد سلسله مراتب برای صفحات خطای 404 ساده است – وردپرس به دنبال آن خواهد بود 404.php فایل قالب قبل از بازگشت به index.php اگر نتواند یکی را پیدا کند:

  1. 404.php
  2. index.php

اکثر تم های وردپرس در حال حاضر شامل 404.php فایل. با این حال، اگر شما اینطور نیست، توصیه می کنیم یک خطای سفارشی ایجاد کنید page قالب. بنابراین، بازدیدکنندگان متوجه خواهند شد که اگر چنین خطایی رخ دهد.

سلسله مراتب صفحات خطای 404سلسله مراتب صفحات خطای 404
سلسله مراتب قالب وردپرس: درک ساختار و روش کار آن 18

چگونه سلسله مراتب قالب وردپرس در تم های کودک کار می کند

استفاده از پوسته کودک یک راه عالی برای سفارشی کردن ایمن فایل های تم، از جمله فایل های قالب وردپرس است. متأسفانه، اگر فایل‌های قالب را مستقیماً در قالب سفارشی کنید، به‌روزرسانی طرح زمینه همه تغییرات را برمی‌گرداند.

هنگام استفاده از تم های فرزند، وردپرس ابتدا فایل های تم فرزند را بارگذاری می کند، سپس قسمت های گم شده را از فایل های تم اصلی پر می کند.

به عبارت دیگر، تم های فرزند لایه دیگری به سلسله مراتب قالب اضافه می کنند. اگر وردپرس یک فایل قالب کامل را در قالب فرزند پیدا کند، همتای تم اصلی را بارگیری نمی کند.

به عنوان مثال، در اینجا سلسله مراتب هنگام افزودن یک الگوی پست های تک سفارشی به یک موضوع فرزند آورده شده است:

  1. single-{post-type}-{slug}.php درون تم کودک
  2. single-{post-type}-{slug}.php درون تم والد
  3. single-{post-type}.php درون تم کودک
  4. single-{post-type}.php درون تم والد
  5. single.php درون تم کودک
  6. single.php درون تم والد
  7. مفرد.php درون تم کودک
  8. مفرد.php درون تم والد
  9. index.php درون تم کودک
  10. index.php درون تم والد

نتیجه

سلسله مراتب قالب وردپرس مشخص می کند که چگونه وردپرس انواع مختلف پست ها و صفحات را بارگذاری می کند. برخی از قالب‌ها مقدم بر برخی دیگر هستند و وردپرس از فایل پیش‌فرض index.php به‌عنوان بازگشتی قطعی استفاده می‌کند. page نوع قالب ندارد.

دانستن روش عملکرد سلسله مراتب مهم است، به خصوص برای توسعه تم وردپرس. متوجه خواهید شد که برای سفارشی سازی به چه فایل های قالبی نیاز دارید و کدام فایل ها را باید برای انواع پست های سفارشی ایجاد کنید.

طرح‌های زمینه کودک به شما امکان می‌دهند با خیال راحت فایل‌های الگو را تغییر دهید. آنها فقط یک لایه دیگر به سلسله مراتب قالب وردپرس اضافه می کنند.

امیدواریم این مقاله به شما در درک سلسله مراتب قالب وردپرس کمک کند. اگر سوالی دارید، در صورت تمایل برای ما کامنت بگذارید.