وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

لوبونتو در مقابل لینوکس لایت

0 16
زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه


فرض کنید دستگاه رده بالایی برای اجرای توزیع‌های لینوکس مانند اوبونتو، کوبونتو، دبیان و غیره ندارید. اینها توزیع‌های سبک وزن لینوکس هستند که ویژگی‌ها و گزینه‌های مناسبی را برای دستگاه‌های پایین‌رده با ۵۱۲ مگابایت رم و پایین‌تر ارائه می‌کنند. با این حال، انتخاب بین Lubuntu و Linux Lite گیج کننده است زیرا هر دوی این توزیع های لینوکس منابع کافی دارند. ما به طور خلاصه توزیع های لینوکس، اطلاعات ارائه شده و مقایسه ای بین Lubuntu و Linux lite را مرور کرده ایم. اطلاعات ما می تواند به شما کمک کند تا بهترین مورد را با توجه به نیازها و بدون به خطر انداختن انتخاب کنید.

لوبونتو در مقابل لینوکس لایت

بنابراین در اینجا معرفی مختصری و جزئیات هر دو لوبونتو و لینوکس لایت برای درک بهتر شما آورده شده است.

لوبونتو چیست؟

لوبونتو در مقابل لینوکس لایتلوبونتو در مقابل لینوکس لایت

لوبونتو کاملا رایگان و متن باز است همانطور که در توسعه یافته است GNU مجوز. این توزیع سبک وزن مبتنی بر لینوکس است روی هسته لینوکس و مشتق شده توسط توزیع های اوبونتو، بنابراین سریع، آسان برای استفاده است و یک رابط کاربری ساده ارائه می دهد. لوبونتو از LXDE/LXQT رومیزی استفاده می کند. برای بهترین عملکرد به یک دستگاه ارزان قیمت نیاز دارد. طبق اطلاعات مربوط به توسعه آن، Lubuntu توسط ماریو Behling ایجاد شد اما توسط Julien Lavergne توسعه یافت.

لوبونتو هیچ گونه افکت و انیمیشن دسکتاپ ارائه نمی دهد، اما می توانید به راحتی آیکون ها را قرار دهید و از منوی راست کلیک کنید تا تجربه کاربری بهتری داشته باشید. این لینوکس کاربردهای خاص خود را دارد، بنابراین به جای LibreOffice، می توانید Gnumeric و Abiword را جایگزین کنید. اگر یک سیستم پایین رده دارید، می توانید Lubuntu را اجرا کنید روی یک کامپیوتر ارزان قیمت با 256 مگابایت رم. آخرین نسخه لوبونتو 20.10 است که برای دستگاه های رده پایین ایجاد نشده است زیرا تعریف دستگاه های پایین رده از سال 2010 به 2020 تغییر کرده است، بنابراین الزامات لوبونتو عبارتند از:

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش فعال کردن SSH روی اوبونتو 20.04
الزامات کمترین بیشترین
رم 512 مگابایت رم برای استفاده از برنامه های محلی مانند LibreOffice 1 گیگابایت رم برای استفاده از Facebook، Google Drive، Google+ و YouTube
CPU پنتیوم 4 یا پنتیوم ام یا AMD K8 بیش از حداقل نیازها

لینوکس لایت چیست؟

تیم جری بزنکون لینوکس لایت را ایجاد کرد و بر اساس آن ساخته شد روی اوبونتو و دبیان این توزیع لینوکس همچنین یک محیط دسکتاپ سبک با Xfce سفارشی شده مناسب ارائه می دهد. لینوکس لایت شامل مجموعه ای از برنامه های Lite است که کار را برای کاربران جدید آسان تر می کند.

لوبونتو در مقابل لینوکس لایتلوبونتو در مقابل لینوکس لایت

آخرین نسخه لینوکس لایت 5.0 است که پشتیبانی فوق‌العاده UEFI (رابط میان‌افزار توسعه‌پذیر یکپارچه)، به‌روزرسانی-اعلان‌کننده، یک برنامه فایروال جدید، منوی به‌روزشده ویسکر و فاکتورهای مقیاس‌بندی و تنظیمات Hidpi را ارائه می‌دهد.

با در نظر گرفتن برنامه‌ها و جایگزین‌های جدید، Mousepad به عنوان یک ویرایشگر متن پیش‌فرض جدید جایگزین Leafpad شده است. Chrome جایگزین Chromium شد زیرا اسنپ کمی تشنه منابع است. رنگ GNOME نیز به جای Pinta اضافه شده است. توسعه دهندگان محافظ صفحه نمایش Xfce را نیز اضافه کردند، اما به طور پیش فرض غیرفعال خواهد شد. طبق مقایسه بین حداقل و حداکثر مشخصات برای استفاده از لینوکس لایت:

الزامات کمترین بیشترین
CPU پردازنده 1 گیگاهرتز پردازنده 1.5 گیگاهرتز
رم 768 مگابایت 1024 مگابایت
ذخیره سازی 8 گیگابایت 20 گیگابایت
وضوح صفحه نمایش VGA با وضوح 1024×768 صفحه نمایش VGA، DVI یا HDMI 1366×768
رسانه ها درایو DVD یا پورت USB برای تصویر ISO درایو DVD یا پورت USB برای تصویر ISO

لوبونتو در مقابل لینوکس لایت: جدول مقایسه سر به سر

الزامات لینوکس لایت لوبونتو
رم 768 مگابایت 512 مگابایت رم برای استفاده از برنامه های محلی مانند LibreOffice
CPU پردازنده 1 گیگاهرتز پنتیوم 4 یا پنتیوم ام یا AMD K8
سبک وزن برای دستگاه های میان رده مناسب است. برای دستگاه های ارزان قیمت بهترین است.
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  ویژگی های جدید اوبونتو 18.10

لوبونتو در مقابل لینوکس لایت: کدام یک بهتر است؟

همانطور که در بالا ذکر کردیم، لوبونتو به سرعت در حال ارتقا است و به جای برآوردن نیازهای پایین رده، عملکرد محورتر می شود. با این حال، لوبونتو همچنان عملکرد خوبی را برای دستگاه های ارزان قیمت ارائه می دهد زیرا برای کار مناسب به 512 مگابایت رم نیاز دارد.

از طرف دیگر، لینوکس لایت نیز متمرکز است روی ارائه یک محیط سبک وزن با عملکرد عالی. با این حال، حداقل مورد نیاز برای این توزیع لینوکس 768 مگابایت رم برای کار مناسب است. بنابراین اگر یک دستگاه ارزان قیمت دارید و می خواهید یک دسکتاپ سبک وزن داشته باشید، می توانید به سراغ لوبونتو بروید.

نتیجه

بنابراین توضیح مختصری در مورد لوبونتو و لینوکس لایت بود و امیدواریم که مقاله ما به شما در انتخاب سیستم عامل مناسب برای نیازهای خود کمک کند. جزئیات فوق مبتنی است روی بررسی کاربر و مورد نیاز سیستم برای Lubuntu و Linux lite. هر دو توزیع لینوکس به دلیل سازگاری و ویژگی‌هایشان برای سیستم‌های رده پایین بهترین و ارجح هستند.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-01-03 08:02:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید