وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

مانیتور CPU اوبونتو

0 8
زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه


پیگیری عملکرد سرور در حین کار بسیار مهم است روی محیط لینوکس اوبونتو به عنوان مدیر سیستم. یکی از روش‌های اندازه‌گیری عملکرد سرور، بررسی میزان استفاده از CPU در سیستم شما است. این به شما بینشی کامل از عملکرد سیستم مربوط به منابع سخت افزاری که توسط سرویس های در حال اجرا مختلف استفاده می شود، می دهد. همه وظایف مربوط به مدیریت را می توان به راحتی از طریق خط فرمان لینوکس در مقایسه با رابط کاربری گرافیکی انجام داد.

این مقاله به بررسی چند ترفند می پردازد که برای بررسی استفاده از CPU برای سیستم های لینوکس مفید هستند روی اوبونتو 20.04. اگر مدیر سرور هستید یا مشغول به کار هستید روی یک دسکتاپ شخصی، نظارت بر استفاده از CPU سیستم آسان است روی اوبونتو 20.04 با استفاده از خط فرمان.

این مقاله دستوراتی را که برای نظارت بر استفاده از CPU سیستم شما در اوبونتو 20.04 مفید هستند، مورد بحث قرار خواهد داد. ابتدا در را باز کنید terminal برنامه با استفاده از میانبر Ctrl + Alt + T.

نظارت بر عملکرد CPU با دستور بالا





دستور top برای بررسی میزان استفاده از CPU سیستم شما استفاده می شود. درک خروجی از دستور top پیچیده است، اما این دستور اطلاعات کامل استفاده از CPU را ارائه می دهد روی سیستم شما در اوبونتو 20.04 و سایر محیط های لینوکس، این ابزار به طور پیش فرض نصب شده است. دستور زیر را وارد کنید روی را terminal برای نظارت بر استفاده از CPU سیستم:

$ بالا

خروجی زیر تولید خواهد شد روی شما terminal، ارائه بینش زنده در مورد خدمات در حال اجرا روی سیستم، تعداد کل منابع مورد استفاده، و خلاصه ای از استفاده از CPU در سیستم شما.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب Docker روی اوبونتو 22.04

مانیتور CPU اوبونتومانیتور CPU اوبونتو

نظارت بر استفاده از CPU با دستور htop

دستور htop مشابه دستور top است. دستور htop اطلاعات دقیقی در مورد استفاده از CPU و سایر منابع می دهد. این دستور نصب نیست روی سیستم اوبونتو، بنابراین باید دستور htop را نصب کنید روی سیستم شما برای نصب دستور htop، ابتدا مخزن apt سیستم Ubuntu 20.04 خود را با استفاده از دستور زیر به روز کنید:

$ sudo آپدیت مناسب

بعد، htop را نصب کنید روی سیستم شما با استفاده از مخزن apt:

$ sudo apt نصب htop

مانیتور CPU اوبونتومانیتور CPU اوبونتو

هنگامی که ابزار htop را نصب کردید روی اوبونتو 20.04، می توانید خلاصه ای دقیق از استفاده از CPU را مشاهده کنید روی سیستم شما با استفاده از دستور زیر در terminal کاربرد:

$ htop

مانیتور CPU اوبونتومانیتور CPU اوبونتو

نظارت بر استفاده از CPU با بسته sysstat

روش های دیگری برای نظارت بر استفاده از CPU وجود دارد روی سیستم شما برای استفاده از این روش ها، بسته ‘sysstat’ را نصب کنید روی سیستم لینوکس شما برای نصب این پکیج دستور زیر را در قسمت اجرا کنید terminal:

$ sudo apt نصب sysstat

مانیتور CPU اوبونتومانیتور CPU اوبونتو

هنگامی که ابزار sysstat نصب شد روی برای مشاهده میزان استفاده از CPU، می توانید به فرمان ‘mpstat’ دسترسی داشته باشید روی سیستم شما دستور ‘mpstat’ همان خروجی فرمان ‘top’ را می دهد، اما با فرمت دقیق تر، به صورت زیر:

$mpstat

مانیتور CPU اوبونتومانیتور CPU اوبونتو

در یک بسته sysstat، یک دستور دیگر گنجانده شده است. این دستور به دستور ‘sar’ معروف است که در آن می توانید عددی را تعریف کنید که اطلاعات را در ثانیه استفاده از CPU می دهد.

به عنوان مثال، اگر می خواهید استفاده از CPU را بعد از هر 4 ثانیه کنترل کنید، دستور زیر را وارد کنید:

$ sar 4

مانیتور CPU اوبونتومانیتور CPU اوبونتو

با استفاده از دستور sar، می توانید دستور را پس از تعداد مشخصی از تکرارها نیز متوقف کنید.

$ sar 3 4

مانیتور CPU اوبونتومانیتور CPU اوبونتو

به عنوان مثال در تصویر زیر دستور sar میزان استفاده از CPU را هر 3 ثانیه به مدت 4 بار کنترل می کند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  IP عمومی را از ترمینال دریافت کنید روی اوبونتو 20.04

دستور vmstat

همچنین می توانید استفاده از CPU را با دستور vmstat بررسی کنید. این دستور را اجرا کنید روی را terminal، به شرح زیر است:

$ vmstat

مانیتور CPU اوبونتومانیتور CPU اوبونتو

CPU را با GUI gnome مانیتور کنید

اگر مایلید استفاده از CPU سیستم خود را با استفاده از محیط دسکتاپ GUI کنترل کنید، می توانید از ابزار پیش فرض gnome استفاده کنید. برای باز کردن ابزار gnome باید دستور زیر را اجرا کنید روی را terminal. همچنین می توانید این ابزار را از برنامه های سیستم خود باز کنید.

$ گنوم-سیستم-مانیتور

مانیتور CPU اوبونتومانیتور CPU اوبونتو

پنجره گنوم ظاهر می شود روی سیستم. در این پنجره می توانید فرآیندهای در حال اجرا و میزان استفاده از CPU آنها را بررسی کنید. a را انتخاب کنید process و کلیک کنید روی نماد تنظیمات در اینجا، می توانید جزئیات مربوط به کار انتخاب شده را مشاهده کنید:

مانیتور CPU اوبونتومانیتور CPU اوبونتو

نتیجه

در این مقاله روش نظارت بر مصرف CPU را مشاهده کرده اید روی سیستم لینوکس اوبونتو شما با ابزارهای مختلفی آشنا شدید که می توانید از آنها برای نظارت بر استفاده از CPU سیستم خود استفاده کنید. با استفاده از این روش ها می توانید تجزیه و تحلیل دقیقی از میزان استفاده از CPU انجام دهید روی سیستم شما و شما می توانید منابع سیستم را بر اساس نیاز خود مدیریت کنید.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-01-04 10:20:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید