وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

محدودیت‌ های ChatGPTچیست 4 مشکل هوش مصنوعی گفتاری که باید بدانید

0 96
زمان لازم برای مطالعه: 2 دقیقه

با اینکه ChatGPT رخدادی بزرگ محسوب می‌شود، نباید فراموش کنیم که این تازه شروع کار است! به همین خاطر، محدودیت‌هایی نیز وجود دارند.

چند سالی است که ذهن انسان‌ها با سؤالات این‌چنینی درگیر شده است. پیشرفت پرسرعت تکنولوژی و ربات‌ها باعث شده که فیلم‌های علمی‌تخیلی دیگر خیلی هم عجیب‌وغریب به نظر نیایند. چندی پیش، نرم‌افزارهایی معرفی شدند که با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، متن را به تصویر تبدیل می‌کردند. Midjourney و DALL-E  دو مورد از معروف‌ترین این نرم‌افزارها هستند. و حالا.… چت‌بات جدیدی معرفی شده که همه‌‌‌ی توجه‌ها را به خود جلب کرده است. در همه‌ی محافلی که اندک سررشته‌ای از تکنولوژی دارند، ردپای صحبت از ChatGPT دیده می‌شود.

۱.هشدار، احتمال دریافت پاسخ اشتباه

اولین محدودیت این مدل زبانی این است که نمی‌توان به درستی اطلاعات ارائه‌شده توسط آن مطمئن بود! در واقع، ChatGPT به درستی مطلب اهمیتی نمی‌دهد و فقط تلاش می‌کند تا پاسخ‌هایش انسان‌ها را راضی کند. بالاتر هم اشارۀ مختصری به این مسئله داشتیم. این ربات از کاربران می‌خواهد صحت گفته‌هایش را با منابع دیگر بررسی کنند. بنابراین، پاسخ‌های اشتباه بزرگ‌ترین مشکل و محدودیت ChatGPT است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که ChatGPT به اینترنت متصل نیست و اطلاعاتش محدود به سال 2021 هستند.

سایت Overstackflow را می‌شناسید؟ چندی پیش، مسئولین این سایت شروع به بن کردن افرادی کردند که از ChatGPT برای پاسخ به سؤالات دیگران استفاده می‌کردند؛ چراکه در بسیاری از موارد پاسخ داده‌شده اشتباه بود. با اینکه بسیاری از پاسخ‌های این چت‌بات اشتباه هستند، کاملاً درست به نظر می‌رسند و همین مسئله کار را برای باور اشتباه بودنشان بسیار سخت می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روشی جدید برای اجازه دادن به چت ربات‌های هوش مصنوعی در تمام طول روز بدون خرابی

۲. پاسخ جانبدارانه

محدودیت بعدی مربوط به داده‌هایی است که ChatGPT با آن‌ها تمرین داده شده است؛ درست است که حجم این داده‌ها بسیار زیاد است؛ اما به هر حال، توانایی این هوش مصنوعی در پاسخ به سؤالات و خواسته‌های کاربران، محدود به این داده‌ها است. همین مسئله باعث می‌شود خروجی جانب‌دارانه باشد. تعصبی که در داده‌های اولیه وجود دارد، در پاسخ‌ها هم دیده می‌شود.

۳. هزینه‌های سرسام آور

مورد دیگری که در این بخش باید به آن بپردازیم، هزینۀ بسیار بالای نگهداری و اجرای ChatGPT است. اطلاعات دقیقی وجود ندارد که OpenAI از چه تعداد GPU یا پردازشگر گرافیکی برای این چت‌بات استفاده می‌کند؛ اما بدون شک، این تعداد آنقدری هست که هزینۀ نگهداری از ChatGPT سرسام‌آور باشد. همین موضوع باعث شده تا Sam Altman که یکی از مسئولین بلندمرتبه‌ی OpenAI است، اعلام کند که به زودی ناچار هستند استفاده از آن را شامل پرداخت هزینه کنند.

از آنجایی که ChatGPT نیت کاربران از مطرح کردن سؤالات را حدس می‌زند، گاهی ممکن است اطلاعات ورودی مبهم باشد و به برداشت اشتباه منجر شود. این اتفاق باعث رخ دادن مشکل اول می‌شود؛ یعنی پاسخ اشتباه!

ChatGPT به اکثر زبان‌ها تسلط دارد؛ اما حداقل در مورد زبان فارسی، ایراداتی هم دارد. وقتی با زبان انگلیسی با این هوش مصنوعی صحبت می‌کنید، کاملاً این احساس را دارید که پاسخ‌ها از جانب یک انسان می‌رسد؛ اما در مورد زبان خودمان نمی‌توان این ادعا را داشت. پاسخ‌ها کمی ربات‌گونه هستند.

۴. پاسخ‌های خطرناک!

در ضمن، با استناد به مقاله‌ای در وبلاگ OpenAI، گرچه سازندگان ChatGPT آن را از پاسخ دادن به برخی سؤالات خطرناک منع کرده‌اند، اما ممکن است در برخی موارد، با اندکی تغییر در دستور ورودی، این ربات به سؤال‌های مخرب، پاسخ‌های خطرناک هم بدهد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  هوش مصنوعی Chat GPT چیست و چطور آینده را رقم خواهد زد

از قدیم، هرگاه صحبت از هوش مصنوعی می‌شد، ترسی ناشناخته وجود انسان را فرا می‌گرفت؛ اما دلیل این ترس چیست؟ چرا بعضی‌ها از ChatGPT  می‌ترسند؟

در این مطلب به مهمترین دلایل ترس از هوش مصنوعی و تهدیدات هوش مصنوعی برای بشر اشاره کرده ایم

تهدیدات هوش مصنوعی برای بشر
5/5 (1 رای)
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید