وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

مزایا و معایب cPanel در VPS

0 2
زمان لازم برای مطالعه: 5 دقیقه


مزایا و معایب cPanel در VPS 1

در حالی که امکان راه‌اندازی یک پلتفرم میزبانی VPS بدون cPanel وجود دارد، برخی از کاربران داشتن یک کنترل پنل را مفید می‌دانند که می‌توانند از طریق مرورگر وب به آن دسترسی داشته باشند و آن را به دلخواه تغییر دهند. استفاده از cPanel به خودکارسازی و مدیریت اکثر وظایف مربوط به مدیریت سیستم کمک می‌کند، اما همچنین می‌تواند برای کاربرانی که به دنبال سفارشی‌سازی سرورهای خود به روش‌های خاص هستند، محدود کننده باشد. در این مقاله به مزایا و معایب استفاده از cPanel در VPS خواهیم پرداخت.

موضوعات شامل:

سی پنل روی وی پی اس

cPanel یک نرم افزار کنترل پنل اختصاصی است که برای وب سرورهای مبتنی بر لینوکس استفاده می شود. این شامل مجموعه ای از ویژگی ها از جمله میزبانی وب، مدیریت ایمیل، مدیریت پایگاه داده و مدیریت DNS است. بسیاری از ارائه دهندگان یک یا چند مجوز cPanel را با خرید یک برنامه میزبانی VPS در نظر می گیرند، اما برخی از آنها هزینه های اضافی را برای مجوز و نصب cPanel در سرور جدید دریافت می کنند.

همانطور که قبلا ذکر شد، می توان یک پلتفرم VPS را پیدا کرد که شامل cPanel نباشد. این پلتفرم‌ها عموماً از یک سرور مجازی بی‌نظیر تشکیل شده‌اند که تنها با ابتدایی‌ترین خدمات و برنامه‌های کاربردی راه‌اندازی شده است. برخی از ارائه دهندگان ممکن است یک راه حل سفارشی پنل کنترل به شما ارائه دهند که گزینه های پیکربندی محدودی را ارائه می دهد، برخی دیگر به سادگی اطلاعاتی را که برای ایجاد یک اتصال SSH راه دور نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهند. اگر هیچ پانل کنترلی در دسترس نباشد، کاربر باید تمام تغییرات پیکربندی را از طریق یک رابط خط فرمان انجام دهد.

اگر پلتفرم VPS را با cPanel انتخاب کنید، می‌توانید از رابط cPanel به بسیاری از ابزارهای پیشرفته پیکربندی و مدیریت سیستم دسترسی داشته باشید. از داخل cPanel می‌توانید فایل‌های وب‌سایت خود را مدیریت کنید، رکوردهای DNS را تغییر دهید، به جداول پایگاه داده دسترسی داشته باشید و موارد دیگر. سی پنل همچنین از پلاگین ها، قطعاتی از نرم افزارهای افزودنی که قابلیت های جدیدی را به سرور شما اضافه می کنند، پشتیبانی می کند. نمونه ای از این افزونه ها Softaculous است، یک نصب کننده اپلیکیشن که نصب نرم افزارهای جدیدی مانند وردپرس را آسان می کند.

مزایا و معایب cPanel در VPS

طرفداران

  • رابط کاربری گرافیکی – جنبه اصلی سی پنل که برای اکثر کاربران جذاب است، وجود a رابط کاربری گرافیکی یا رابط کاربری گرافیکی. این رابط کاربری گرافیکی از طریق مرورگر وب هم از طریق رایانه و هم از دستگاه های تلفن همراه قابل دسترسی است و استفاده از آن را نسبت به رابط خط فرمان سنتی آسان تر می کند. این باعث می شود که تغییر سرور و وب سایت های شما بسیار در دسترس تر و قابل درک تر باشد.
  • مدیریت DNS – هنگامی که cPanel بر روی سرور شما نصب می‌شود، تمام رکوردهای DNS برای نام‌های دامنه مختلف شما را با فرمت رابط کاربری گرافیکی با کاربری آسان مدیریت می‌کند. می توانید به راحتی رکوردهای DNS موجود را از طریق ابزار Zone Editor بررسی، ویرایش یا حذف کنید.
  • مدیریت پایگاه داده – سی پنل همچنین شامل یک سیستم مدیریت پایگاه داده قوی به نام phpMyAdmin است. این به کاربران اجازه می‌دهد تا پایگاه‌های داده MySQL را برای استفاده در وب‌سایت‌ها و سایر برنامه‌ها در قالب GUI سازمان‌یافته ایجاد، اصلاح و مدیریت کنند. این به ویژه برای کاربرانی که با برنامه نویسی MySQL آشنا نیستند مفید است.
  • مدیریت ایمیل – یکی دیگر از ویژگی های سی پنل، وب میل است که نوعی سرویس گیرنده ایمیل مبتنی بر مرورگر است. این ابزار مدیریت ایمیل سمت سرور به کاربران اجازه می دهد تا تعداد مشخصی آدرس ایمیل مرتبط با دامنه های متصل به حساب cPanel خود ایجاد کنند. به جای تکیه بر یک سرویس ایمیل شخص ثالث مانند Gmail، می توانید از نام دامنه خود برای ارسال و دریافت ایمیل استفاده کنید. علاوه بر این، cPanel فیلترهای اسپم قوی را ارائه می دهد که به حفظ صندوق پستی شما از نامه های ناخواسته و بدافزار کمک می کند.
  • نرم – افزودنی به cPanel، Softaculous یک نصب کننده اپلیکیشن با کاربری آسان است که به کاربران اجازه می دهد با کلیک چند دکمه اپلیکیشن های مختلف را نصب کنند. وردپرس، جوملا، دروپال و موارد دیگر همگی در Softaculous در دسترس هستند. همچنین می‌توانید از Softaculous برای مدیریت برنامه‌های نصب‌شده خود استفاده کنید، و به راحتی می‌توانید در یک نگاه ببینید کدام برنامه‌ها را در هر زمان معین نصب کرده‌اید.
  • مدیریت فایل – از طریق ویژگی File Manager، کاربران می توانند فایل های خود را ببینند و آن ها را به دلخواه تغییر دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند فایل‌های زیر اندازه معین را مستقیماً با استفاده از File Manager در سرور آپلود کنند و نیاز به اتصال FTP را دور بزنند. با قابلیت کشیدن و رها کردن، مدیریت فایل یک راه ایده آل برای کاربران جدید است که به راحتی فایل های وب سایت خود را مدیریت کنند.
  • مدیریت منابع – سی پنل دارای ویژگی های داخلی نظارت بر منابع، مانند استفاده از فضای دیسک و مصرف پهنای باند است. این ویژگی ها به راحتی می توانید ببینید که آیا سرور شما در تامین منابع کافی برای وب سایت ها و بازدیدکنندگان شما مشکل دارد یا خیر.
  • WHM – نصب cPanel بر روی پلتفرم های VPS همچنین دارای ابزار Web Host Manager است. این ویژگی به صاحب سرور اجازه می دهد تا به راحتی حساب های cPanel جدید برای میزبانی سایت های اضافی ایجاد کند، و همچنین تنظیمات سرور را که در رابط استاندارد cPanel گنجانده نشده است، تغییر دهد.
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  VPS خود را برای وردپرس تنظیم کنید

منفی

  • محدودیت های نرم افزاری – نصب cPanel بر روی سرور شما می تواند با برنامه های خاصی که دارای ویژگی های تداخل یا تضاد هستند در تضاد باشد. علاوه بر این، سی پنل از همه سیستم عامل ها پشتیبانی نمی کند.
  • زمان بر – برخی استفاده از منوهای رابط کاربری گرافیکی را بسیار وقت گیر می دانند و ترجیح می دهند وظایف را در یک رابط خط فرمان انجام دهند. این به طور کلی برای کاربران با تجربه تر در انجام وظایف مبتنی بر خط فرمان صادق است.
  • سازماندهی فایل غیر استاندارد – ساختار فایل cPanel با سیستم عامل های پیش فرض لینوکس متفاوت است، و باعث می شود که هنگام جابجایی به یا از یک پلتفرم دیگر گیج کننده باشد.
  • نرم افزار اختصاصی – به عنوان یک نرم افزار اختصاصی، cPanel از سفارشی سازی محدود پشتیبانی می کند. این به طور بالقوه برای کاربرانی که به دنبال انجام سفارشی سازی های پیشرفته تر برای مدیریت DNS و پایگاه داده هستند، مشکل ساز است.
  • هزینه – cPanel یک نرم افزار رایگان نیست، و به همین دلیل برخی از کاربران ممکن است هزینه آن را گران بدانند یا ترجیح دهند با مدیریت سیستم از طریق روش های جایگزین در هزینه خود صرفه جویی کنند.
  • امنیت – با دسترسی آسان به کنترل پنل سرور خود از طریق مرورگر وب، سرور خود را به طور بالقوه در برابر تلاش‌های هک با نیروی بی رحم و سایر روش‌های نفوذ آسیب‌پذیر می‌کنید.

اکنون که مزایا و معایب cPanel در VPS را بررسی کردیم، بهتر می توانید تصمیم بگیرید که آیا ترجیح می دهید یک پلتفرم VPS با cPanel داشته باشید یا خیر. برای کاربران جدیدتر، cPanel ممکن است سهولت مورد نیاز برای کمک به شروع کار را فراهم کند. کاربران با تجربه تر ممکن است ترجیح دهند همه کارها را از طریق رابط خط فرمان انجام دهند. بسته به سطح تجربه شما، سی پنل ممکن است برای شما مناسب باشد یا نباشد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  10 قطعه جی کوئری که هر طراح باید بداند

از راهنمای محصول میزبانی VPS مدیریت شده ما بیشتر بیاموزید.



منتشر شده در 1402-12-26 04:11:02

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید