قالب وردپرس مجموعه‌ای از فایل‌ها است که شامل تصاویر، شیوه نامه‌ها و کد است و همچنین ظاهر بصری و عملکرد یک وب‌سایت را مشخص می‌کند.

با این حال، تم های وردپرس همیشه شامل ویژگی هایی نیستند که ممکن است به آن نیاز داشته باشید. برای غلبه بر این مشکل، وردپرس دارای یک ویرایشگر تم داخلی است که به شما امکان می دهد فایل های تم وردپرس را از داشبورد تغییر دهید.

در این مقاله روش سفارشی سازی قالب وردپرس با استفاده از ویرایشگر تم توضیح داده می شود. همچنین در مورد پنج روش دیگر برای ویرایش سایت و نکات مفید در هنگام ویرایش قالب در وردپرس بحث خواهیم کرد.

ویرایشگر قالب وردپرس یک ویرایشگر متن ساده در داشبورد وردپرس است که به کاربران اجازه می‌دهد فایل‌های تم وردپرس را سفارشی کنند تا به ظاهر و عملکرد دلخواه خود دست یابند. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند یک نوار کناری اضافی را ضمیمه کنند، وب‌سایت را برای موبایل مناسب کنند، یا ویدیوهای سفارشی را در هدر جاسازی کنند. این تطبیق پذیری به ویژه برای کاربرانی که با مضامین مختلف وردپرس کار می کنند، مانند یک تم مجله وردپرس یا یک موضوع وبلاگ، برای ایجاد وب سایت های متناسب با نیازهای خاص خود مفید است.

روش استفاده از ویرایشگر قالب وردپرس

ویرایشگر تم وردپرس به شما امکان می دهد فایل ها را از هر تم نصب شده باز کنید. محتوای فایل را نمایش می دهد روی ویرایشگر متن تا بتوانید مستقیماً کد تم را تغییر دهید روی داشبورد

در حالی که این ابزار نامیده می شود ویرایشگر تم در نسخه قدیمی وردپرس، وردپرس جدیدتر 5.9 استفاده می کند ویرایشگر فایل تم.

دسترسی به ویرایشگر کد تم از طریق ظاهر -> ویرایشگر فایل تم. در سمت راست، فهرستی از فایل‌های قالبی را که موضوع شامل می‌شود نمایش می‌دهد. کلیک روی هر فایلی را برای دیدن محتوای آن و ایجاد تغییرات.

ویرایشگر قالب وردپرس.

مهم! اگر از یک تم مبتنی بر بلوک در وردپرس 5.9 استفاده می‌کنید، برای دسترسی به ویرایشگر به Tools -> Theme File Editor بروید.

برای انتخاب تم های دیگر برای تغییر، کافی است به گوشه سمت راست بالای صفحه بروید و کلیک کنید روی منوی کشویی برای یافتن گزینه های تم بیشتر.

گزینه های تم در ویرایشگر تم وردپرس.گزینه های تم در ویرایشگر تم وردپرس.

با این حال، انتخاب طرح زمینه دیگر باعث تغییر موضوع فعال نمی شود. رفتن به ظاهر -> تم ها برای دیدن تم فعال فعلی یا فعال کردن تم دیگری.

پس از تکمیل سفارشی کردن فایل تم، روی آن کلیک کنید روی را به روز رسانی فایل دکمه. ویرایشگر تم وردپرس در صورت وجود خطاهای نحوی در کد، از ذخیره فایل توسط کاربران جلوگیری می کند. همچنین نشان می دهد که خطا در کجا قرار دارد و رفع آن را آسان تر می کند.

از آنجایی که اکثر تم ها از انواع فایل های CSS، جاوا اسکریپت و PHP استفاده می کنند، بسیار مهم است که مطمئن شوید کار با آنها راحت است. هنگام ویرایش یا چسباندن قطعه کد مراقب باشید، زیرا انجام نادرست آن ممکن است منجر به خطا شود یا حتی شما را از وب سایت خارج کند.

بسته به فایل های موضوعی متفاوت است روی موضوع با این حال، هر قالب وردپرس شامل این فایل‌های ضروری است:

  • صفحه سبک (style.css) – شامل ویژگی های مرتبط با طراحی، از جمله فونت ها، رنگ ها و طرح بندی ها می باشد. می توانید CSS سفارشی را به این فایل اضافه کنید و ظاهر کل وب سایت را تغییر دهید.
  • Functions.php – ویژگی ها و عملکرد تم، مانند ویجت ها، تصاویر برجسته و آرم های سفارشی را تعیین می کند.
  • فایل های قالب – ترکیبی از HTML، تگ‌های قالب و کد PHP که خروجی محتوا را برای هر موردی تعیین می‌کند page، مانند یک پست واحد، 404 page، و بایگانی کنید.

اگر توسعه دهنده ای هستید که برای یک کلاینت کار می کنید، بهتر است دسترسی به ویرایشگر تم را غیرفعال کنید. انجام این کار از خطاهای ناخواسته جلوگیری می کند زیرا مشتری ممکن است خطرات بالقوه ویرایش کد تم را متوجه نشود.

علاوه بر این، غیرفعال کردن دسترسی به ویرایشگر کد تم می تواند از تزریق کد مخرب به وب سایت توسط هکرها جلوگیری کند.

مهم! همیشه قبل از سفارشی کردن فایل های تم، پشتیبان تهیه کنید. اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه یک وردپرس ایجاد کنید backup، راهنمای ما را بررسی کنید.

راه های دیگر برای سفارشی کردن قالب وردپرس

ویرایشگر تم وردپرس تنها ابزار موجود برای سفارشی کردن تم و ظاهر وب سایت نیست. در این بخش، چند روش برای سفارشی کردن قالب وردپرس را مورد بحث قرار خواهیم داد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  بایگانی VPS

1. ویرایش فایل های تم از طریق مدیر فایل

فایل‌های تم وردپرس در حساب میزبانی وب شما ذخیره می‌شوند و امکان تغییر آن‌ها با استفاده از یک مدیر فایل وجود دارد. در اینجا مراحل انجام این کار با استفاده از آن آورده شده است هاستینگerhPanel.

  1. به داشبورد hPanel رفته و کلیک کنید روی مدیر فایل.
  2. باز کن public_html پوشه
دایرکتوری public_html on مدیر فایلدایرکتوری public_html on مدیر فایل
  1. برو به wp_content -> تم ها پوشه
پوشه themes WordPress در داخل پوشه public_html، همانطور که در نشان داده شده است Hostingerمدیر فایلپوشه themes WordPress در داخل پوشه public_html، همانطور که در نشان داده شده است Hostingerمدیر فایل
  1. این پوشه حاوی تمام تم هایی است که برای وب سایت وردپرس دانلود کرده اید. روی نام پوشه تم مورد نظر برای ویرایش دوبار کلیک کنید.
  2. یک فایل تم را انتخاب کنید و برای انتخاب کلیک راست کنید ویرایش کنید.
انتخاب فایل functions.php داخل پوشه وردپرس Themes در Hostingerمدیر فایلانتخاب فایل functions.php داخل پوشه وردپرس Themes در Hostingerمدیر فایل
  1. مدیر فایل ویرایشگر متن را باز می کند تا بتوانید فایل را ویرایش کنید. کلیک روی را صرفه جویی دکمه آیکون روی بالا سمت راست پس از اتمام.
فایل functions.php چه شکلی است on Hostingerمدیر فایلفایل functions.php چه شکلی است on Hostingerمدیر فایل

2. استفاده از ویرایشگر سایت مبتنی بر بلوک

کاربران وردپرس همچنین می توانند تم های خود را با استفاده از رویکرد ویرایش مبتنی بر بلوک سفارشی کنند.

برای استفاده از این ویرایشگر، به وردپرس 5.9 یا بالاتر و یک تم مبتنی بر بلوک مانند نیاز دارید بیست و بیست و دو یا وابی.

سپس، می توانید قالب های تم را برای آن سفارشی کنید homepage، پست ها و صفحات. با پیمایش به ویرایشگر دسترسی پیدا کنید ظاهر -> ویرایشگر سایت.

رابط ویرایشگر سایت مبتنی بر بلوک وردپرس.رابط ویرایشگر سایت مبتنی بر بلوک وردپرس.

ویرایشگر را باز می کند homepage قالب به صورت پیش فرض با کلیک بر روی تمام قالب های موجود را مشاهده کنید وردپرس لوگو روی گوشه سمت چپ بالای صفحه و انتخاب کنید قالب ها.

گزینه های قالب در ویرایشگر سایت وردپرس.گزینه های قالب در ویرایشگر سایت وردپرس.

از آنجایی که این ویرایشگر مبتنی بر بلوک است، می‌توانید تمام بلوک‌های موجود وردپرس را سفارشی کنید و مرتب کنید. ما یک راهنمای کامل داریم روی با استفاده از ویرایشگر بلوک گوتنبرگ، اما در اینجا اقدامات اصلی وجود دارد که باید بدانید:

  • کلیک کنید بر روی به علاوه دکمه روی گوشه سمت چپ بالای ویرایشگر برای باز کردن کتابخانه بلوک. یکی از بلوک ها را برای درج آن در محتوا انتخاب کنید.
  • کلیک کنید بر روی تنظیمات دکمه روی گوشه سمت راست بالای صفحه برای باز کردن الگو و مسدود کردن تنظیمات. هر زمان که یک بلوک را انتخاب کنید، ابزار طراحی آن بلوک در اینجا ظاهر می شود.
  • کلیک کنید بر روی دایره سیاه و سفید در گوشه سمت راست بالای صفحه برای باز کردن پانل سبک های جهانی. این پنل به شما امکان می دهد رنگ، تایپوگرافی و عناصر طرح بندی را برای کل وب سایت بدون استفاده از هیچ کد CSS سفارشی کنید.

3. نصب صفحه ساز

بسیاری از قالب های وردپرس با وردپرس سازگار هستند page سازندگانی مانند دیوی، Elementor و Beaver Builder. اکثر این افزونه ها دارای قابلیت کشیدن و رها کردن هستند که به شما امکان می دهد بدون ویرایش کد، موضوع را تغییر دهید.

برای سفارشی کردن سایت خود با استفاده از a page سازنده، افزونه ای سازگار با موضوع خود نصب کنید و از گزینه های ارائه شده برای ویرایش طراحی صفحات خود استفاده کنید.

با اینکه page سازندگان انعطاف‌پذیری و گزینه‌های سفارشی‌سازی بسیاری را برای وب‌سایت شما ارائه می‌دهند، آنها همچنین با اشکالاتی همراه هستند.

وردپرس page سازندگان طرح سایت را به کدهای کوتاه مخصوص افزونه تبدیل می کنند. بنابراین، هنگامی که شما را غیرفعال می کنید page افزونه سازنده، کدهای کوتاه کار نخواهند کرد و طراحی را از دست خواهید داد.

4. استفاده از افزونه های وردپرس

اگر سایت شما فقط به یک ویژگی اضافی اولیه نیاز دارد، نصب یک افزونه اضافی گزینه خوبی است. این فهرست پلاگین وردپرس هزاران گزینه دارد، از تجارت الکترونیک و افزونه های امنیتی گرفته تا ادغام رسانه های اجتماعی و بهینه سازی سئو وردپرس.

قبل از نصب هر افزونه، به زمان آخرین به روز رسانی، رتبه بندی کاربران و سازگاری با آخرین نسخه وردپرس توجه کنید. پلاگین هایی که اغلب به روز می شوند معمولا مشکلات امنیتی و سازگاری کمتری دارند، در حالی که رتبه بندی کاربران می تواند کیفیت کلی آنها را نشان دهد.

اگر به سادگی می خواهید سبک و طراحی تم را ویرایش کنید، از افزونه ای مانند استفاده کنید قهرمان CSS. این یک کپی از شیوه نامه تولید می کند و نسخه اصلی را لغو می کند و به کاربران امکان می دهد طراحی و سبک وب سایت را بدون دست زدن به فایل های اصلی موضوع تغییر دهند.

مطالعه پیشنهادی

اگر به دنبال گزینه های افزونه دیگری هستید، بررسی ما را در مورد بهترین افزونه های وردپرس بررسی کنید.

5. استفاده از تم کودک

یکی از اشکالات ویرایش فایل های تم این است که با به روز رسانی تم تغییرات را از دست خواهید داد.

برای غلبه بر این مشکل یک تم فرزند جدید نصب یا ایجاد کنید. این یک تم جدید است که تمام ویژگی های تم اصلی را به ارث می برد.

تم های کودک خود را دارند style.css و functions.php فایل‌ها در یک دایرکتوری جداگانه ذخیره می‌شوند، بنابراین می‌توانید فایل‌های جدیدی را برای سفارشی‌سازی استایل، پارامترهای طرح‌بندی و اسکریپت‌های درون دایرکتوری تم فرزند ایجاد کنید. وقتی طرح زمینه اصلی به‌روزرسانی می‌شود، این فایل‌ها تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.

راه های مختلفی برای ایجاد تم کودک در وردپرس وجود دارد. این موارد از راه‌اندازی یک پوشه تم فرزند از طریق مدیر فایل تا نصب افزونه‌ای مانند را شامل می‌شود WPS Child Theme Generator.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  11 بهترین پلاگین پاپ آپ وردپرس برای سال 1402
بنر میزبانی وردپرسبنر میزبانی وردپرس
ویرایشگر قالب وردپرس: چیست و 5 روش برای سفارشی کردن وب سایت شما 24

نکات اضافی هنگام ویرایش قالب های وردپرس

اگرچه ویرایش کد اصلی تم با استفاده از ویرایشگر تم به شما کنترل کامل بر نتیجه را می دهد، اما ممکن است باعث شود سایت شما کدهای لازم را از دست داده و از کار بیفتد.

بنابراین، بخش زیر چند روش ایمنی را که باید قبل از سفارشی کردن تم وردپرس خود رعایت کنید، پوشش می دهد.

همیشه فایل های پشتیبان ایجاد کنید

ایجاد یک backup سایت وردپرس شما هنگام انجام ویرایش های مهم ضروری است. اگر مشکلی پیش بیاید، می‌تواند از انجام مجدد تنظیمات و سفارشی‌سازی‌ها از ابتدا جلوگیری کند.

با این حال، شما همیشه نیاز به یک کامل ندارید backup. به عنوان مثال، ذخیره یک کپی از stylesheet.css اگر فقط این فایل را ویرایش می کنید، فایل کافی است. اگر مشکلی پیش آمد، آن را آپلود کنید backup فایل برای بازنویسی تغییرات.

راه اندازی یک Local سرور تست یا یک محیط مرحله بندی

از یک محیط آزمایشی برای بررسی و پیش نمایش ویرایش هایی که در قالب وردپرس خود انجام داده اید استفاده کنید. استفاده از یک سرور محلی یا سایت استیجینگ از رسیدن خطاهای ناخواسته به سایت زنده جلوگیری می کند.

برای انجام این کار، باید وردپرس را به صورت محلی و با استفاده از آن نصب کنید MAMP یا WampServer. این یک محیط برای نصب و تست وردپرس در اختیار شما قرار می دهد روی کامپیوتر محلی شما

سرور محلی MAMP.سرور محلی MAMP.

راه دیگر استفاده از یک محیط استیجینگ برای کپی کردن سایتتان است. برخلاف راه حل سرور محلی، این کار انجام می شود روی حساب میزبانی وب خود یا از طریق داشبورد وردپرس.

از افزونه ای مانند استفاده کنید WP Staging برای راه اندازی شبیه سازی یک وب سایت از داشبورد وردپرس خود. این افزونه URL سایت شبیه سازی را ارائه می دهد – به سادگی وارد شوید و شروع به ویرایش تم کنید.

پلاگین WP Staging.پلاگین WP Staging.

همچنین شایان ذکر است که WP Staging فایل های وب سایت مرحله بندی را در زیر شاخه سایت شما ذخیره می کند.

به عنوان مثال، اگر وب سایت وردپرس شما در public_html دایرکتوری، سایت مرحله در خواهد بود public_html/staging_site_name پوشه

هاستینگer همچنین یک محیط مرحله بندی را ارائه می دهد که می توانید از hPanel به آن دسترسی داشته باشید. این ویژگی برای هاست اشتراکی تجاری در دسترس است، وردپرس Business and Pro و کاربران برنامه های ابری.

محیط صحنه سازی on HostingerhPanel.محیط صحنه سازی on HostingerhPanel.

هنگامی که از تغییرات راضی بودید و مطمئن شدید که هیچ خطایی وجود ندارد، فایل های مرحله بندی را در پایگاه داده سایت زنده قرار دهید.

از کنترل نسخه استفاده کنید

کنترل نسخه به کاربران امکان می دهد تغییرات یک وب سایت وردپرس را ردیابی و لغو کنند و به آنها اجازه می دهد در صورت بروز مشکل، نسخه های قبلی وب سایت را بازیابی کنند.

این روش پیشگیرانه برای کسانی که در یک تیم کار می کنند عالی است، زیرا ابزاری عالی برای کار مشترک است. ادغام تغییرات و آزمایش ایده های جدید بدون به خطر انداختن نسخه زنده وب سایت را آسان تر می کند.

چندین راه حل برای کنترل نسخه وردپرس وجود دارد. یکی از آنها استفاده از مخازن Git مانند GitHub و GitLab برای ذخیره و پیگیری تغییرات کد.

گزینه دیگر نصب افزونه ای مانند است WP Rollback که به شما امکان می دهد وب سایت خود را به هر حالت کار قبلی برگردانید.

مطالعه پیشنهادی

با استفاده از راهنمای ما، یاد بگیرید که چگونه قالب وردپرس خود را به روز کنید و سفارشی سازی ها را حفظ کنید.

نتیجه

وردپرس گزینه ها و ابزارهای سفارشی سازی بسیاری را برای تغییر کد وب سایت، از جمله ویرایشگر کد تم، در اختیار کاربران خود قرار می دهد. این یک راه آسان برای دسترسی به کد منبع موضوع از داشبورد را فراهم می کند، به شما امکان می دهد طراحی وب آن را تغییر دهید و ویژگی های جدیدی ایجاد کنید.

با این حال، توصیه می کنیم تنها در صورتی که دانش کدنویسی دارید از ویرایشگر تم استفاده کنید، زیرا تغییرات می توانند تنظیمات قبلی را لغو کنند و به طور بالقوه وب سایت شما را خراب کنند.

بنابراین، مطمئن شوید که اقدامات احتیاطی خاصی را برای جلوگیری از مشکلات غیرقابل برگشت انجام دهید:

  • ایجاد کردن backup فایل ها
  • از یک سرور تست محلی یا یک محیط مرحله بندی استفاده کنید
  • از کنترل نسخه برای برگرداندن تغییرات استفاده کنید

روش دیگر، از روش‌هایی استفاده کنید که خطرات کمتری را برای ویرایش موضوع سایت به همراه دارند، مانند نصب یک افزونه، استفاده از ویرایشگر بلوک، یا ایجاد یک تم کودک.

سوالات متداول ویرایشگر تم وردپرس

اکنون که متوجه شدید که ویرایشگر قالب وردپرس چگونه کار می کند، در اینجا چند سوال متداول در مورد این موضوع وجود دارد.

چگونه می توانم تغییرات خود را در ویرایشگر قالب وردپرس پیش نمایش کنم؟

برای پیش نمایش تغییرات در ویرایشگر قالب وردپرس، روی پیش نمایش تغییرات دکمه. با این کار یک تب جدید باز می شود که یک پیش نمایش زنده از تغییرات را نمایش می دهد. مهم است که توجه داشته باشید که پیش نمایش فقط نشان می دهد که تغییرات شما چگونه به نظر می رسند و در واقع آنها را ذخیره نمی کند.

برخی از اشتباهات رایج در ویرایشگر قالب وردپرس چیست؟

برخی از اشتباهات رایج هنگام استفاده از ویرایشگر قالب وردپرس شامل فراموش کردن نسخه پشتیبان از فایل های خود، ایجاد تغییرات در فایل اشتباه و استفاده نکردن از شیوه های کدنویسی مناسب است. مهم است که هنگام استفاده از ویرایشگر تم، احتیاط کنید و درک اساسی از اصول کدنویسی داشته باشید.