وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

پشت نام Basename – Bash

0 2

سرفصلهای مطلب

زمان لازم برای مطالعه: 2 دقیقه


در بش، نام پایه معمولاً برای استخراج نام فایل از یک مسیر یا URL مشخص استفاده می شود. با این حال، شرایطی وجود دارد که ممکن است لازم باشد برعکس آن را انجام دهید، مانند استخراج مسیر دایرکتوری از یک مسیر فایل مشخص. اینجاست که dirname فرمان وارد عمل می شود که برعکس آن است نام پایه، این مقاله توضیح خواهد داد که معکوس چیست نام پایه و روش استفاده از آن در Bash.

معکوس Basename

این dirname دستور برای استخراج مسیر دایرکتوری از یک مسیر فایل مشخص استفاده می شود زیرا این دستور یک آرگومان واحد را می گیرد، که مسیر فایلی است که می خواهید مسیر دایرکتوری را از آن استخراج کنید. در اینجا نمونه ای از اسکریپت Bash است که استفاده می کند dirname برای استخراج مسیر دایرکتوری از مسیر فایل:

#!/bin/bash
مسیر=“/home/aaliyan/Documents/myfiles/bashfile1.sh”
کارگردان=$(dirname مسیر $)
اکو “مسیر دایرکتوری: $dir

در این اسکریپت، مسیر متغیری را تعریف می کنیم که حاوی مسیر فایل است و سپس از آن استفاده می کنیم dirname دستور استخراج مسیر دایرکتوری از متغیر path و ذخیره آن در یک متغیر جدید به نام dir. در نهایت از دستور echo برای چاپ مسیر دایرکتوری به console، وقتی این اسکریپت را اجرا می کنید، باید خروجی زیر را ببینید:

پشت نام Basename – Bash

این dirname دستور همچنین می تواند برای استخراج مسیر دایرکتوری یک فایل که در همان دایرکتوری اسکریپت شما قرار دارد استفاده شود، می توانید از دستور realpath استفاده کنید.

#!/bin/bash
مسیر=“./bashfile1.sh”
کارگردان=$(realpath $(dirname مسیر $))
اکو “مسیر دایرکتوری: $dir

اسکریپت ابتدا متغیر مسیر را روی مسیر فایل نسبی تنظیم می کند bashfile1.sh و بعد اسکریپت از dirname دستور استخراج مسیر دایرکتوری از مسیر فایل، این یک مسیر دایرکتوری نسبی را برمی گرداند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  چگونه رفع کنیم”bash: /usr/sbin/ifconfig: چنین فایل یا دایرکتوری وجود ندارد. روی لینوکس

برای تبدیل مسیر نسبی به مسیر مطلق، اسکریپت از دستور realpath استفاده می کند که مسیر نسبی را به عنوان آرگومان می گیرد و مسیر مطلق را برمی گرداند. در نهایت، اسکریپت مسیر دایرکتوری مطلق را با استفاده از دستور echo چاپ می کند:

پشت نام Basename – Bashپشت نام Basename – Bash

نتیجه

این dirname دستور در Bash برای استخراج مسیر دایرکتوری از یک مسیر فایل مشخص استفاده می شود، این دستور در شرایطی که نیاز به دستکاری مسیرهای فایل در اسکریپت های Bash خود دارید مفید است. با ترکیب dirname با سایر ابزارهای Bash مانند نام پایه، می توانید به راحتی مسیرهای فایل را دستکاری کرده و عملیات پیچیده را انجام دهید روی فایل های شما

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-29 02:44:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید