چند سایت وردپرس: چیست، چگونه آن را فعال و مدیریت کنیم

WordPress Multisite یک ویژگی عالی برای کاربران وردپرسی است که می خواهند چندین وب سایت را به راحتی مدیریت کنند. بدون ایجاد یک نصب جداگانه وردپرس، Multisite به شما امکان می دهد وب سایت های زیادی را از طریق یک داشبورد واحد اجرا کنید.

این مقاله یک راهنمای عمیق است روی چند سایت وردپرس. ما روش عملکرد وردپرس Multisite را توضیح خواهیم داد، مزایا و معایب آن را پوشش خواهیم داد و در مورد موارد استفاده از آن بحث خواهیم کرد.

علاوه بر این، ما یک آموزش گام به گام کامل ارائه خواهیم کرد روی راه اندازی و مدیریت چند سایت وردپرس و پاسخ به برخی از متداول ترین سوالات در مورد این ویژگی.

WordPress Multisite یک ویژگی وردپرس است که به شما امکان می دهد چندین وب سایت را تحت یک نصب وردپرس ایجاد و مدیریت کنید روی شما host سرور به زبان ساده، شما قادر خواهید بود شبکه ای از سایت های وردپرس فردی را از یک داشبورد اجرا کنید.

WordPress Multisite یک راه حل محبوب برای مشاغل و موسساتی است که چندین وب سایت را اجرا می کنند زیرا به کاربران اجازه می دهد شبکه ای از زیر دامنه ها یا زیر شاخه ها ایجاد کنند.

به عنوان مثال، یک وب سایت اصلی با دامنه example.com می تواند دارای زیر دامنه هایی مانند site1.example.com و site2.example.com. همچنین می توانید زیر شاخه هایی مانند example.com/site1 و example.com/site2.

مدارس و دانشگاه ها می توانند از Multisite برای ایجاد چندین سایت برای بخش های مختلف استفاده کنند. به طور مشابه، یک شرکت می تواند وب سایت هایی برای شعب یا دفاتر جداگانه ایجاد کند.

توضیح چند سایت وردپرس – آموزش تصویری

همه چیز را در مورد چند سایت وردپرس بیاموزید، از چیستی تا روش راه اندازی آن.

برای ویدیوهای آموزشی بیشتر مشترک شوید!
هاستینگer آکادمی

چند سایت وردپرس چگونه کار می کند

نقش های مدیر شبکه on چند سایت کار می کندنقش های مدیر شبکه on چند سایت کار می کند

برای درک روش عملکرد وردپرس Multisite، مهم است که تفاوت بین super admin و admin سایت را بدانید.

این فوق ادمین، همچنین به عنوان مدیر شبکه شناخته می شود، شبکه کاملی از وب سایت ها را کنترل می کند. این ادمین کسی است که در وهله اول Multisite را فعال می کند.

سوپر ادمین ها به مدیر شبکه تنظیمات و داشبورد هر وب سایت در کل شبکه. آنها می توانند به کاربران اجازه ایجاد حساب ها یا وب سایت های جدید را بدهند.

سوپر ادمین شبکه چند سایتی نصب پلاگین ها و تم ها را کنترل می کند و بارگذاری ها را برای همه سایت ها مدیریت می کند. روی شبکه. سوپر ادمین ها همچنین می توانند دامنه های سفارشی را نقشه برداری کنند.

آ مدیر سایت معمولاً فقط به یک وب سایت در یک شبکه چند سایتی وردپرس دسترسی مدیریت دارد. با این حال، بسته به روی با مجوزهای اعطا شده توسط سرپرست فوق العاده آنها، مدیران وب سایت ممکن است به بیش از یک وب سایت دسترسی داشته باشند.

مدیران سایت می توانند کاربران را اضافه کنند، اما فقط به وب سایت هایی که مدیریت می کنند. اگرچه مدیران سایت نمی توانند افزونه ها یا تم های وردپرس را نصب کنند، اما به طور کلی می توانند انتخاب کنند که کدام یک را فعال یا غیرفعال کنند.

چه زمانی از چند سایت وردپرس استفاده کنیم (و چه زمانی نباید)

اگرچه استفاده از WordPress Multisite در برخی موارد یک استراتژی عالی است، اما ممکن است همیشه رویکرد درستی نباشد.

چند سایت وردپرس یک راه حل عالی برای کسانی است که چندین وب سایت مشابه را اجرا می کنند. برای وب‌سایت‌هایی که کد را به اشتراک می‌گذارند، مانند فایل‌های اصلی وردپرس، افزونه‌ها و تم‌ها، عالی است.

نمونه ای از شبکه چند سایتی وردپرس، دانشگاه هاروارد است وبلاگ هاروارد. این امکان را به دانشجویان و اعضای هیئت علمی می دهد تا یک وبلاگ با یک harvard.edu آدرس ایمیل.

گفته می‌شود، اگر چندین وب‌سایت غیرمرتبط یا بسیار متفاوت با یکدیگر اجرا می‌کنید، وردپرس Multisite ممکن است برای شما مناسب نباشد. ممکن است Multisite را محدود کنید زیرا اکثر ویژگی ها و عملکردها باید توسط یک سرپرست شبکه به اشتراک گذاشته و فعال شوند.

به عنوان مثال، WordPress Multisite برای توسعه دهندگان وب که سایت هایی را برای مشتریان مختلف ایجاد می کنند، مناسب نیست. معمولاً هر وب سایت مشتری دارای کد و تنظیمات منحصر به فرد است. مدیریت تمام سایت های مشتری چالش برانگیز خواهد بود روی یک شبکه متمرکز

برای درک بهتر زمان استفاده از چند سایت وردپرس و زمان ایجاد سایت های وردپرس جداگانه، به مقایسه موارد استفاده زیر نگاهی بیندازید:

مزایا و معایب وردپرس Multisite

اکنون که موارد مختلف استفاده از وردپرس Multisite را بررسی کردیم، اجازه دهید برخی از مزایا و معایب آن را بررسی کنیم. قبل از استفاده از Multisite حتما آنها را در نظر بگیرید.

مزایای چند سایت وردپرس

  • مدیریت کارآمد. به عنوان مدیر شبکه، می‌توانید به‌روزرسانی‌ها را نصب کنید، پشتیبان‌گیری کنید و افزونه‌های امنیتی و عملکردی را از یک داشبورد وردپرس نصب کنید.
  • تفویض آسانتر. WordPress Multisite به شما امکان می دهد ادمین های سطح پایین تر را به سایت های مختلف در شبکه خود اختصاص دهید و به اشتراک گذاری وظایف مدیریت سایت را آسان تر می کند.
  • کنترل بیشتر. اگر چندین سایت را اجرا می کنید، وردپرس Multisite به شما امکان کنترل استفاده از افزونه ها و تم های هر سایت را می دهد. این باعث کاهش خطر پلاگین ها یا مضامین بد که امنیت یا عملکرد کل شبکه را به خطر می اندازند، کاهش می یابد.

معایب چند سایتی وردپرس

  • محدودیت های بیشتر. وب سایت ها روی یک شبکه چند سایتی یک پایگاه داده را به اشتراک می گذارد، بنابراین شما فقط می توانید پشتیبان گیری و به روز رسانی را در سراسر شبکه انجام دهید.
  • ریسک بالاتر. از آنجایی که وب سایت ها منابع سرور یکسانی را به اشتراک می گذارند، در صورت قطع شدن شبکه مشترک، همه سایت ها از کار می افتند. به همین ترتیب، اگر یک حمله سایبری رخ دهد روی یک وب سایت، می تواند دیگران را به خطر بیندازد.
  • عملکرد وابسته به هم. عملکرد هر سایت به شدت بستگی دارد روی میزان ترافیک سایت های دیگر روی همان شبکه دریافت می کند. اگر یک وب سایت افزایش ناگهانی ترافیک را تجربه کند، عملکرد و سرعت سایت های دیگر نیز ممکن است آسیب ببیند.
  • پلاگین ها و تم های محدود. همه افزونه ها یا تم ها از شبکه های چند سایتی پشتیبانی نمی کنند.
  • انتخاب محدود ارائه دهندگان هاست. همه هاست های وب از وردپرس Multisite پشتیبانی نمی کنند.

روش راه اندازی چند سایت وردپرس روی دایرکتوری های فرعی

اگر تصمیم گرفته اید که چند سایت وردپرس راه حل مناسبی برای شماست، وقت آن رسیده است که آن را نصب کنید.

بسته به روی وبسایت شما host ارائه دهنده، نصب چند سایت وردپرس را می توان به طور خودکار از طریق کنترل پنل حساب میزبانی انجام داد. یک طرح میزبانی وردپرس با ویژگی Multisite را برای راه اندازی روان تر انتخاب کنید.

در چهار مرحله بعدی روش نصب وردپرس Multisite را به صورت دستی توضیح خواهیم داد.

پیش نیازها

برای فعال سازی چند سایت وردپرس، این شرایط را در نظر بگیرید:

  • میزبانی وب. مطمئن شوید که یک طرح میزبانی وب خریداری کنید که بتواند چندین سایت یا دامنه را مدیریت کند.
  • نصب وردپرس. مطمئن شوید که یک نصب جدید وردپرس برای راه اندازی یک شبکه چند سایتی دارید. همچنین، می‌توانید از نصب وردپرس موجود استفاده کنید، اما مطمئن شوید که افزونه‌ها را غیرفعال کرده و یک فایل ایجاد کنید backup اولین.
  • دسترسی به FTP. اطمینان حاصل کنید که می توانید با یک کلاینت FTP مانند FileZilla به نصب وردپرس خود دسترسی داشته باشید.

1. فایل wp-config.php را به روز کنید

اولین قدم این است که مکان خود را پیدا کرده و ویرایش کنید فایل پیکربندی وب سایت. در وردپرس، این است wp-config.php فایلی که در دایرکتوری ریشه وب سایت شما قرار دارد.

فایل wp-config.php on Hostingerمدیر فایلفایل wp-config.php on Hostingerمدیر فایل

wp-config.php جایی است که جزئیات پیکربندی سایت شما از جمله پایگاه داده و نام هاست، نام کاربری و رمز عبور شما ذخیره می شود.

در اینجا یک راهنمای گام به گام برای به روز رسانی است wp-config.php:

  1. کلاینت FTP خود را باز کنید و وارد وب سایت خود شوید.
  2. به دایرکتوری ریشه که معمولاً نامیده می شود بروید public_html. اگر از hPanel استفاده می کنید، با پیمایش به آن دسترسی پیدا کنید مدیر فایل.
چند سایت وردپرس: چیست، چگونه آن را فعال و مدیریت کنیمچند سایت وردپرس: چیست، چگونه آن را فعال و مدیریت کنیم
چند سایت وردپرس: چیست، چگونه آن را فعال و مدیریت کنیم 46
  1. حرکت به wp-config.php فایل را انتخاب کنید و روی آن کلیک راست کنید باز کردن/ویرایش گزینه. با این کار فایل باز می شود و خطوط کد را مشاهده خواهید کرد.
  2. به پایین فایل بروید تا خطی را که خوانده می شود ببینید /* همین، ویرایش را متوقف کنید! وبلاگ نویسی مبارک */. توجه داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است خط باشد /* همین، ویرایش را متوقف کنید! انتشار مبارک */ بجای. بالای آن کد زیر را اضافه کنید:
/* Multisite */
define( 'WP_ALLOW_MULTISITE', true );
کد وردپرس Multisite با استفاده از ویرایشگر متن File Manager به فایل wp-config.php اضافه شده است.کد وردپرس Multisite با استفاده از ویرایشگر متن File Manager به فایل wp-config.php اضافه شده است.
  1. تغییرات را ذخیره کنید و آن را ببندید wp-config.php فایل.
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  وردپرس Nonce: چیست، چگونه کار می کند و چگونه آن را ایجاد کنیم

خودشه. این خط کد ساده به وردپرس می گوید که می خواهید Multisite را فعال کنید.

2. ساختار شبکه خود را پیکربندی کنید

در مرحله بعد، وارد شوید و به قسمت مدیریت وردپرس خود دسترسی پیدا کنید تا آن را پیدا کنید راه اندازی شبکه صفحه نمایش زیر ابزار. اینجاست که شبکه چند سایتی وردپرس خود را پیکربندی و فعال می‌کنید.

راه اندازی شبکه page در داشبورد مدیریت وردپرسراه اندازی شبکه page در داشبورد مدیریت وردپرس

وردپرس از شما می خواهد که قبل از ادامه هر افزونه فعال را غیرفعال کنید.

زیر آدرس سایت های شبکه شما، انتخاب کنید که آیا می خواهید از زیر دامنه ها یا زیر شاخه ها استفاده کنید.

توجه داشته باشید که این انتخاب روی تمام سایت‌های موجود در شبکه شما تأثیر می‌گذارد و بعداً قابل تغییر نیست.

سپس، زیر جزئیات شبکه، یک نام برای شبکه خود در قسمت وارد کنید عنوان شبکه رشته. همچنین آدرس ایمیل super admin را در قسمت وارد کنید ایمیل مدیر شبکه رشته.

تمام اطلاعات را دوبار بررسی کنید و کلیک کنید نصب.

3. فایل های wp-config.php و .htaccess را ویرایش کنید

در مرحله بعدی باید دو قطعه کد را به آن اضافه کنید wp-config.php و htaccess فایل هایی که در دایرکتوری ریشه وردپرس شما قرار دارند.

نکته حرفه ای

به یاد بیاور روی hPanel، می توانید اینها را از طریق پیدا کنید مدیر فایل.

وردپرس از شما می خواهد که شبکه را فعال کرده و کدهای مربوطه را ارائه کنید. ممکن است به این شکل باشد:

دستورالعمل هایی برای افزودن قطعه کد به wp-config.php و htaccess. برای فعال کردن Multisite.دستورالعمل هایی برای افزودن قطعه کد به wp-config.php و htaccess. برای فعال کردن Multisite.

قبل از ادامه، مطمئن شوید که از آن نسخه پشتیبان تهیه کرده اید wp-config.php و htaccess فایل ها.

تکه های کد را کپی کنید و دستورالعمل ها را دنبال کنید. تکه ها باید شبیه موارد زیر باشند.

در wp-config.php فایل، قطعه کد زیر را بالای خط اضافه کنید /* همین، ویرایش را متوقف کنید! وبلاگ نویسی مبارک */:

define( 'MULTISITE', true );
define( 'SUBDOMAIN_INSTALL', false );
define( 'DOMAIN_CURRENT_SITE', 'domain.tld' );
define( 'PATH_CURRENT_SITE', '/' );
define( 'SITE_ID_CURRENT_SITE', 1 );
define( 'BLOG_ID_CURRENT_SITE', 1 );

تعویض را فراموش نکنید domain.tld با دامنه واقعی شما

در htaccess فایل، قطعه کد زیر را اضافه کنید:

RewriteEngine روی
RewriteRule .* - [E=HTTP_AUTHORIZATION:%{HTTP:Authorization}]
RewriteBase /
RewriteRule ^index\.php$ - [L]

# add a trailing slash to /wp-admin
RewriteRule ^([_0-9a-zA-Z-]+/)?wp-admin$ $1wp-admin/ [R=301,L]

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -f [OR]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -d
RewriteRule ^ - [L]
RewriteRule ^([_0-9a-zA-Z-]+/)?(wp-(content|admin|includes).*) $2 [L]
RewriteRule ^([_0-9a-zA-Z-]+/)?(.*\.php)$ $2 [L]
RewriteRule . index.php [L]

تغییرات ایجاد شده در هر دو t را ذخیره کنیداو wp-config.php و htaccess فایل ها.

4. به Multisite Installation دسترسی پیدا کنید

شبکه چند سایتی وردپرس شما تقریباً آماده است. اکنون دوباره وارد بخش مدیریت وردپرس خود شوید و منوی ناوبری مدیر شبکه جدید را پیدا کنید سایت های من.

اینجاست که می توانید به آن دسترسی داشته باشید مدیر شبکه صفحه نمایش و داشبورد اصلی یا اصلی وب سایت به عنوان یک سرپرست فوق العاده. شما همچنان می توانید از سایت اصلی وردپرس خود به عنوان یک وب سایت استاندارد وردپرس استفاده کنید.

همچنین می توانید سایت ها و حساب های کاربری را از صفحه مدیریت شبکه مدیریت کنید. هر بار که یک سایت جدید ایجاد می شود، یک برگه به ​​منوی پیمایش کشویی زیر سایت های من اضافه می شود. می توانید داشبورد همه وب سایت ها را پیدا کنید روی شبکه چند سایتی شما در اینجا

روش راه اندازی چند سایت وردپرس با زیر دامنه

اگر بخواهید شبکه ای از زیر دامنه ها ایجاد کنید، ممکن است با یک پیغام پاپ آپ مانند تصویر زیر مواجه شوید که از شما می خواهد آن را ویرایش کنید. wp-config.php و فایل های htaccess:

پیام پاپ آپی که به کاربر دستور می دهد فایل های wp-config.php و .htaccess را برای ایجاد شبکه ای از زیر دامنه ها ویرایش کند.پیام پاپ آپی که به کاربر دستور می دهد فایل های wp-config.php و .htaccess را برای ایجاد شبکه ای از زیر دامنه ها ویرایش کند.

در این حالت کدی که وردپرس برای ویرایش آن داده است htaccess فایل دارای یک خط اضافی است:

RewriteRule .* - [E=HTTP_AUTHORIZATION:%{HTTP:Authorization}]

قبل از دنبال کردن دستورات و ویرایش کد، کل قطعه کد را کپی کنید htaccess فایل.

یک رکورد DNS “*” اضافه کنید که به سرور وب شما اشاره می کند. اگر شما یک هاستینگer کاربر، شما می توانید آن را از طریق انجام دهید ویرایشگر DNS Zone.

برای ایجاد رکورد، درج کنید * در نام فیلد و آدرس IP حساب میزبان در به.

فرم مدیریت رکوردهای DNS on hPanel.فرم مدیریت رکوردهای DNS on hPanel.

وقتی این کار انجام شد، ساب دامنه خود را ایجاد کنید. بررسی کنید پوشه سفارشی برای ساب دامنه و از دایرکتوری public_html استفاده کنید جعبه ها.

فرم ایجاد یک زیر دامنه جدید on hPanel.فرم ایجاد یک زیر دامنه جدید on hPanel.

تمام است – Multisite مبتنی بر زیر دامنه شما آماده است.

روش مدیریت چند سایت وردپرس

بخش‌های زیر چند کارکرد ضروری برای مدیریت شبکه چند سایتی از طریق داشبورد وردپرس شما را نشان می‌دهد.

چگونه یک وب سایت جدید به شبکه چند سایت خود اضافه کنید

پس از اتمام موفقیت آمیز نصب Multisite، متوجه خواهید شد که شبکه شما فقط شامل یک وب سایت است. ما روش افزودن سایت های فردی را در شبکه خود توضیح خواهیم داد.

قبل از انجام این کار، مطمئن شوید که هر سایت جدید را آماده کرده اید:

  • URL. این یا یک زیر دامنه یا یک زیر شاخه است.
  • عنوان. این نامی است که بازدیدکنندگان هنگام دسترسی به وب سایت خواهند دید.
  • ایمیل مدیر. این برای مدیر سطح پایین تر است که فقط به آن وب سایت خاص دسترسی دارد و نه کل شبکه.

ابتدا با پیمایش به تنظیمات سایت دسترسی پیدا کنید سایت های برگه روی سمت چپ صفحه ادمین شبکه شما و کلیک کنید جدید اضافه کن.

محل منوی افزودن جدید در داشبورد مدیریت شبکه وردپرس.محل منوی افزودن جدید در داشبورد مدیریت شبکه وردپرس.

آ page با گزینه های پیکربندی برای وب سایت جدید ظاهر می شود. در هر قسمت آدرس، عنوان، زبان و ایمیل مدیر سایت جدید را وارد کنید. سپس، کلیک کنید اضافه کردن سایت. توجه داشته باشید که مثال زیر از زیر دامنه ها استفاده می کند.

فرم افزودن سایت جدید در داشبورد مدیریت شبکه وردپرس.فرم افزودن سایت جدید در داشبورد مدیریت شبکه وردپرس.

این را تکرار کنید process برای هر تعداد سایتی که می خواهید، تا زمانی که برنامه میزبانی وب شما از آن پشتیبانی کند.

هر سایت جدیدی که ایجاد می کنید را می توانید در آن پیدا کنید سایت های صفحه نمایش روی داشبورد چند سایتی

روش مدیریت تم ها و پلاگین ها در چند سایت

از آنجایی که فقط سوپر ادمین می تواند تم ها و افزونه ها را نصب کند، شما آنها را برای شبکه وب سایت های خود مدیریت خواهید کرد.

نصب process کم و بیش همان است روی یک سایت استاندارد وردپرس تفاوت اصلی در اینجا این است که مضامین و افزونه هایی که برای یک وب سایت نصب می کنید برای کل شبکه اعمال می شود.

با این حال، نصب یک افزونه یا تم جدید به طور خودکار آن را برای همه وب سایت ها فعال نمی کند.

با هریک افزونه، یک ادمین فوق العاده می تواند:

  • فعال کردن شبکه. هر افزونه فعال شده در شبکه اجرا خواهد شد روی همه سایت ها روی شبکه. انجام این کار را با ابزارهای بهینه‌سازی عملکرد، مانند افزونه‌های امنیتی یا کش در نظر بگیرید. برخلاف سوپر ادمین ها، مدیران سایت اختیار غیرفعال کردن افزونه ها را ندارند.
مکان گزینه Network Activate برای افزونه های وردپرس Multisite.مکان گزینه Network Activate برای افزونه های وردپرس Multisite.
  • آن را اختیاری کنید. به مدیران سایت اجازه دهید هر افزونه نصب شده را فعال کنند.
  • مجوزهای مختلف را برای مدیران سایت تنظیم کنید. پیکربندی امتیازات مدیریت سایت از طریق تنظیمات برگه روی داشبورد چند سایتی مدیر شبکه

با هریک موضوع، یک ادمین فوق العاده می تواند:

  • فعال کردن شبکه. این موضوع را فعال نمی کند روی هر سایت اما آن را در دسترس قرار می دهد روی همه آنها. می توانید آن را از داشبورد هر وب سایت فعال کنید.
مکان گزینه Network Enable برای تم های چند سایتی وردپرس.مکان گزینه Network Enable برای تم های چند سایتی وردپرس.
  • آن را برای سایت های خاص فعال کنید. این کار را از طریق داشبورد مدیریت هر وب سایت انجام دهید.
  • نصب کنید اما فعال نکنید. فقط یک سوپر ادمین می تواند تم را مشاهده کند در حالی که برای مدیران سایت نامرئی باقی می ماند.

سوپر ادمین ها مسئول به روز رسانی افزونه ها و تم ها و حذف موارد غیرفعال هستند تا اطمینان حاصل شود که عملکرد همه سایت ها بهینه باقی می ماند.

روش اضافه کردن کاربران جدید به چند سایت

آ فوق ادمین می تواند کاربران جدیدی را به عنوان مدیر شبکه یا سایت اضافه کند.

برای انجام این کار، به تنظیمات مدیریت شبکه خود بروید و به آن بروید کاربران جدید اضافه کن.

مکان دکمه افزودن جدید در تنظیمات کاربران page از داشبورد مدیریت شبکهمکان دکمه افزودن جدید در تنظیمات کاربران page از داشبورد مدیریت شبکه

در اینجا، نام کاربری کاربر جدید را ایجاد کرده و آدرس ایمیل او را وارد کنید. بعد از کلیک کردن افزودن کاربر، ایمیلی دریافت می کنند که از آنها دعوت می کند تا رمز عبور تعیین کنند.

برای ویرایش حساب های کاربری و مجوزهای آنها، به کاربران تمام کاربران. در اینجا، همچنین می توانید به کاربران امتیازات مدیریت فوق العاده بدهید.

هنگام دادن وضعیت فوق‌العاده سرپرست به کاربران محتاط باشید زیرا آنها به صفحه تنظیمات شبکه چند سایتی شما دسترسی کامل خواهند داشت. بهتر است تعداد سوپر ادمین ها را حفظ کنید روی یک شبکه چند سایتی تا حد امکان در بیشتر موارد، یک ادمین شبکه کافی خواهد بود.

مدیران سایت می تواند مدیران سایت جدید اضافه کند. برای انجام این کار، به صفحه‌های مدیریت سایت خود دسترسی پیدا کنید و به آن بروید کاربران جدید اضافه کن.

انتخاب کنید که آیا کاربران جدید یا موجود در شبکه چند سایتی اضافه شوند. سپس دستورات را دنبال کنید و اطلاعات لازم مانند نام کاربری و ایمیل آنها را وارد کنید.

فرم افزودن کاربر جدید در داشبورد مدیریت شبکه.فرم افزودن کاربر جدید در داشبورد مدیریت شبکه.

مطمئن شوید که چک نکنید از ایمیل تایید رد شوید تا کاربران از وضعیت جدید خود مطلع شوند.

روش پیکربندی تنظیمات شبکه وردپرس

اگرچه بلافاصله پس از فعال شدن وردپرس Multisite می توانید از آن استفاده کنید، اما بهتر است تنظیمات شبکه را دوباره بررسی کنید و ابتدا آنها را تنظیم کنید.

این کار را ابتدا با پیمایش به انجام دهید تنظیمات تنظیمات شبکه از داشبورد مدیریت شبکه شما

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب وردپرس روی داکر (ویندوز، macOS و لینوکس)

تنظیمات ثبت نام به شما امکان می دهد پیکربندی کنید که آیا مدیران سایت می توانند سایت ها یا کاربران جدید اضافه کنند. یک سوپر ادمین همچنین می تواند اعلان های ثبت نام را برای دریافت ایمیل ها در صورت تغییرات فعال کند.

قسمت تنظیمات ثبت نام در داشبورد مدیریت شبکه.قسمت تنظیمات ثبت نام در داشبورد مدیریت شبکه.

همچنین ایده خوبی است که آن را بررسی کنید تنظیمات آپلود بخش. در اینجا، می‌توانید نوع و اندازه پیوست‌هایی را که کاربران می‌توانند آپلود کنند، محدود کنید روی شبکه.

بخش تنظیمات آپلود در داشبورد مدیریت شبکه.بخش تنظیمات آپلود در داشبورد مدیریت شبکه.

انجام این کار راهی عالی برای اطمینان از اینکه شبکه با فایل‌هایی که برنامه میزبانی شما قادر به مدیریت آن نیست پر نشده است. از آنجایی که وب سایت های چند سایتی منابع میزبانی را به اشتراک می گذارند، ایجاد محدودیت های آپلود به اطمینان از عملکرد بهینه و جلوگیری از تاخیر یا خرابی وب سایت کمک می کند.

روش ذخیره فایل های رسانه ای روی چند سایت وردپرس

هر وب سایت روی یک شبکه چند سایتی دارای دایرکتوری های آپلود رسانه ای جداگانه است که فقط برای سرپرست آن سایت و مدیر فوق العاده قابل دسترسی است. این بدان معناست که یک مدیر سایت نمی تواند به فایل های سایت دیگری دسترسی داشته باشد، حتی اگر آنها دسترسی داشته باشند روی همان شبکه

وقتی Multisite را فعال می کنید روی یک نصب استاندارد وردپرس، یک پوشه جدید در آن ایجاد می کند wp-content/uploads فهرست راهنما. این پوشه جدید، سایت های، رسانه های آپلود شده تمام وب سایت های وردپرس را در شبکه نگه می دارد.

هر بار که یک وب سایت جدید در یک شبکه چند سایتی ایجاد می شود، یک پوشه مربوط به شناسه آن وب سایت به آن اضافه می شود. سایت های پوشه به عنوان مثال، سایت اصلی یک شبکه چند سایت دارای شناسه است 01. هر وب سایت جدیدی که ایجاد می کنید روی شبکه یک شناسه خواهد داشت 02، 03، و غیره روی.

بنابراین، هنگام آپلود فایل ها در یک وب سایت در داخل شبکه، مطمئن شوید که آن را در زیر شاخه درست آپلود می کنید.

در اینجا روش آپلود یک فایل در یک سایت خاص در شبکه از طریق File Manager آورده شده است:

  1. باز کن مدیر فایل از کنترل پنل میزبانی شما
  2. هدایت به wp-content/uploads/sites.
  3. ما یک فایل را در وب سایت دوم در شبکه آپلود می کنیم – اولین سایت جدید بعد از سایت اصلی. شناسه این سایت می باشد 02، بنابراین باید دایرکتوری به نام پیدا کنید 02 یا 2 در داخل سایت های.
  4. باز کن 02 دایرکتوری و فایل را در آنجا آپلود کنید.

اگرچه داشتن دایرکتوری فایل های رسانه ای مجزا دارای مزایایی است، برخی از کاربران ممکن است داشتن یک کتابخانه متمرکز برای همه وب سایت های شبکه را ترجیح دهند. برای این منظور می توانید نصب کنید کتابخانه رسانه شبکه افزونه به یک کتابخانه رسانه مشترک ایجاد کنید در سراسر شبکه

روش استفاده چند سایت وردپرس با SSL

داشتن نوعی از امنیت دیجیتال یا پروتکل رمزنگاری برای ایمن سازی وب سایت وردپرس شما بسیار مهم است. گواهی لایه سوکت های امن (SSL) ارتباط بین مرورگر وب و وب سایت را رمزگذاری می کند و تبادل اطلاعات امن را تضمین می کند.

نصب SSL وردپرس روی کل شبکه چند سایتی شما بسیار مهم است. اگر یک سایت فاقد پروتکل های ایمنی مناسب باشد، می تواند امنیت کل شبکه را به خطر بیندازد.

اگر چند سایت راه اندازی کنید روی زیر شاخه ها، شما فقط به یک گواهی SSL برای همه وب سایت های خود نیاز دارید. اما اگر سایت‌هایی را در یک شبکه وردپرس مبتنی بر زیر دامنه ایجاد می‌کنید، باید یک SSL متفاوت برای هر وب‌سایت تنظیم کنید.

هنگامی که ارائه دهندگان میزبانی یک گواهی SSL رایگان با یک برنامه میزبانی وب ارائه می دهند، معمولاً فقط برای دامنه یا وب سایت اصلی اعمال می شود. بنابراین، سایر زیر دامنه ها در شبکه به SSL جداگانه نیاز دارند.

روش مدیریت پایگاه داده چند سایت وردپرس

همه وب‌سایت‌ها در یک شبکه چند سایتی، سیستم فایل و پایگاه داده یکسانی را به اشتراک می‌گذارند. جداول ذخیره اطلاعات کاربر برای کل شبکه هستند wp_users و wp_usermeta.

هنگامی که Multisite فعال می شود، پایگاه داده وردپرس هفت جدول جدید برای ذخیره این داده های شبکه ایجاد می کند:

  1. wp_blogs. حاوی اطلاعات مربوط به هر وبلاگ در شبکه، از جمله blog_id، site_id، دامنه، و مسیر.
  2. wp_blog_versions. شامل بازبینی پایگاه داده فعلی وبلاگ های خاص است.
  3. wp_registration_log. حاوی اطلاعاتی در مورد ثبت نام وبلاگ، مانند شناسه، پست الکترونیک، و IP.
  4. wp_signups. شامل داده های کاربران ثبت نام شده در یک شبکه است. اگر ثبت نام کاربر را غیرفعال کنید، این جدول باید خالی باشد.
  5. wp_site. حاوی اطلاعات مختصری در مورد شبکه(های) است.
  6. wp_sitemeta. حاوی اطلاعات دقیق در مورد شبکه(های) است.
  7. wp_sitecategories (اختیاری). اگر اصطلاحات جهانی (global_terms_enabled = true) فعال باشند، این جدول حاوی آن عبارات است.

هنگامی که یک وب سایت جدید ایجاد می شود روی یک شبکه چند سایتی، 11 جدول پایگاه داده جدید برای آن سایت مطابق با شناسه سایت ایجاد می شود. مثلا برای سایت 02، جداول پایگاه داده جدید عبارتند از:

  1. wp_2_posts
  2. wp_2_postmeta
  3. wp_2_comments
  4. wp_2_commentmeta
  5. wp_2_users
  6. wp_2_usermeta
  7. wp_2_links
  8. wp_2_term_relationships
  9. wp_2_term_taxonomy
  10. wp_2_terms
  11. wp_2_options

همانطور که یک شبکه چند سایتی رشد می کند، جداول پایگاه داده بیشتری ایجاد می کند. این امر وردپرس را قادر می‌سازد تا اطمینان حاصل کند که سایت‌ها جدا هستند و مدیر سایت نمی‌تواند به داده‌های سایت‌های دیگر دسترسی داشته باشد یا آن را تغییر دهد.

اگرچه وب‌سایت‌های تحت شبکه به‌طور پیش‌فرض پایگاه داده یکسانی را به اشتراک می‌گذارند، روشی برای آن وجود دارد یک وب سایت واحد را از پایگاه داده چند سایت جدا کنید.

افزونه های مفید برای شبکه چند سایتی وردپرس شما

هر کسی که با وردپرس آشنا باشد می داند که افزونه ها یک راه عالی برای بهبود و بهینه سازی سایت های وردپرس هستند. پلاگین ها اساساً عملکرد یک وب سایت را گسترش می دهند و صاحبان سایت را قادر می سازند تا ویژگی های جدید اضافه کنند.

توجه داشته باشید که همه افزونه های وردپرس با شبکه های Multisite سازگار نیستند. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا چند مورد از بهترین افزونه ها برای شروع کار با شبکه چند سایتی خود آورده شده است.

1. OptinMonster

لوگو و هدر پلاگین OptinMonstear.لوگو و هدر پلاگین OptinMonstear.

OptinMonster یک افزونه محبوب برای تولید سرنخ است. با استفاده از ابزار فرم ایمیل انتخابی و فرم ساز کشیدن و رها کردن، به افزایش تبدیل کمک می کند.

جدای از ساده سازی لیست ایمیل خود processOptinMonster همچنین ابزارهایی را برای کمک به تبدیل بازدیدکنندگان سایتی که سایت را ترک کرده اند به مشترکین، ایجاد کمپین های شخصی و مدیریت محتوای بازاریابی ارائه می دهد.

OptinMonster یک راه حل عالی برای Multisite است زیرا تجزیه و تحلیل کمپین ایمیل کل شبکه را در یک مکان نمایش می دهد. به‌عنوان یک سرپرست فوق‌العاده، می‌توانید نتایج تلاش‌های تولید سرنخ را در تمام وب‌سایت‌ها ببینید و استراتژی‌های خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

2. تعویض کاربر

لوگو و هدر پلاگین User Switching.لوگو و هدر پلاگین User Switching.

افزونه User Switching مدیران را قادر می سازد تا نقش های کاربران را در شبکه تغییر دهند. این به ویژه در صورت نیاز به انجام عیب یابی یا آزمایش خاص سایت مفید است.

یکی از ویژگی های عالی این افزونه این است که همچنان اقدامات احتیاطی امنیتی را حفظ می کند. برای مثال، گذرواژه‌ها و اطلاعات حساس حساب حتی زمانی که کاربران بین حساب‌ها جابجا می‌شوند، محرمانه باقی می‌مانند.

تعویض کاربر همچنین به مدیران فوق‌العاده امکان می‌دهد پیکربندی کنند که کدام حساب‌ها می‌توانند از این افزونه استفاده کنند.

3. بهبودهای چند سایتی

لوگوی افزونه Multisite Enhancements.لوگوی افزونه Multisite Enhancements.

این افزونه فوق العاده خاص چند سایتی به مدیران فوق العاده اجازه می دهد تمام سایت های موجود در یک شبکه را از یک داشبورد مشاهده و سفارشی کنند. افزونه Multisite Enhancements قابلیت های بیشتری را به داشبورد شبکه می دهد.

به جای کار با داشبوردهای مدیریت سایت جداگانه، می توانید افزونه Multisite Enhancements را برای نمایش اطلاعات و تنظیمات هر وب سایت در یک مکان پیکربندی کنید. برای مثال، می‌توان منابعی را که هر سایت استفاده می‌کند یا اینکه کدام افزونه‌ها یا تم‌ها فعال هستند را نشان داد.

این افزونه به مدیران فوق العاده اجازه می دهد تا اطلاعات فنی خاصی را از داشبورد مدیریت سایت مخفی کنند.

نتیجه

در این مقاله، ما چند سایت وردپرس را بررسی کرده‌ایم، مزایا و معایب آن را فهرست کرده‌ایم و در مورد انواع کاربران و وب‌سایت‌ها بحث کرده‌ایم. در مجموع، ما آن را برای افرادی که چندین وب سایت مشابه را اجرا می کنند توصیه می کنیم.

ما همچنین یک راهنمای گام به گام ارائه کردیم روی راه اندازی چند سایت وردپرس روی زیر شاخه ها و زیر دامنه ها برای فعال کردن Multisite باید میزبانی وب سازگار با چند سایت، نصب وردپرس و دسترسی FTP داشته باشید.

ما اصول مدیریت چند سایت وردپرس را توضیح دادیم، از افزودن یک وب سایت جدید تا مدیریت پایگاه داده آن. در نهایت، افزونه‌های مفیدی را برای بهبود تجربه چندسایتی وردپرس فهرست کردیم.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که چند سایت وردپرس و روش استفاده کامل از آن برای کسب و کار یا پروژه خود را درک کنید.

سایر نکات و تکنیک های وردپرس را بیاموزید

xmlrpc.php در وردپرس چیست؟
آموزش وردپرس
معماری وردپرس: ساختار وب سایت، فایل های رایج و دایرکتوری ها
روش اضافه کردن CSS سفارشی در وردپرس
وردپرس بدون سر
وردپرس REST API
چگونه صفحات را در وردپرس کپی کنیم

سوالات متداول چند سایت وردپرس

آیا می توانم چند سایت را راه اندازی کنم؟ روی یک سایت وردپرس موجود؟

فعال کردن چند سایت روی یک وب‌سایت وردپرس موجود (قدیمی‌تر از 1 ماه) به این معنی است که نمی‌توانید از زیر شاخه‌ها برای سایت‌های جدید استفاده کنید، فقط از زیر دامنه‌ها استفاده کنید. همچنین ممکن است هنگام ویرایش کد با مشکلاتی مانند اضافه کردن کد Multisite جدید به هر سایت مواجه شوید روی شبکه به جای فقط روی فایل htaccess.

چگونه یک دامنه را به چند سایت نشان دهم؟

اشاره یک دامنه سفارشی به وب سایت های چند سایت از طریق انجام می شود نقشه برداری دامنه. مراحل نشان دادن دامنه به یک وب سایت در شبکه شامل به روز رسانی رکوردهای DNS یا سرورهای نام برای دامنه سفارشی، افزودن دامنه سفارشی به حساب میزبانی و ترسیم یک جایگزین شبکه برای آن است.

آیا چند سایت بر سئو تاثیر می گذارد؟

اگر دامنه های خود را به گونه ای تنظیم کنید که Google را تشویق کند تا آنها را به درستی ایندکس کند، چند سایت می تواند بر سئو تأثیر بگذارد. اگر می‌خواهید Multisite شما به‌عنوان یک سایت در نظر گرفته شود، از زیردایرکتوری‌ها استفاده کنید، یا اگر می‌خواهید شبکه‌تان به‌عنوان سایت‌های جداگانه نمایش داده شود، از زیر دامنه‌ها یا دامنه‌های نقشه‌برداری سفارشی استفاده کنید.