وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

چگونه بررسی کنیم که آیا یک متغیر محیطی وجود دارد و ارزش آن را بدست آوریم – Bash

0 3
زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه


متغیرهای محیطی یک جنبه اساسی از bash هستند زیرا برای ذخیره تنظیمات پیکربندی، پارامترهای سیستم و سایر مقادیر حیاتی استفاده می‌شوند، زیرا در برخی موارد، اسکریپت‌های Bash ممکن است نیاز به بررسی وجود یک متغیر محیطی و بازیابی مقدار آن داشته باشند. در این مقاله چگونگی بررسی وجود یک متغیر محیطی و بدست آوردن مقدار آن در bash بحث خواهد شد.

چگونه بررسی کنیم که آیا یک متغیر محیطی وجود دارد و ارزش آن را بدست آوریم

متغیرهای محیطی برای ذخیره تنظیمات پیکربندی و سایر مقادیر ضروری در توسعه نرم افزار بسیار مهم هستند، در اینجا چند روش برای بررسی وجود متغیر محیطی وجود دارد و در صورت وجود، مقدار آن را چاپ کنید:

1: استفاده از دستور echo با پرچم z

ساده ترین روش برای بررسی وجود متغیر محیطی استفاده از دستور echo با پرچم z است. دستور echo را می توان برای چاپ مقدار متغیر محیطی استفاده کرد، همچنین برای مشاهده اینکه آیا مقداری در متغیر وجود دارد یا خیر، از پرچم z استفاده می شود و برای مثال در زیر مثالی آورده شده است:

#!/bin/bash

اگر [ -z $PATH ]
سپس

اکو “متغیر محیطی وجود ندارد.”
دیگر

اکو “مقدار این متغیر محیطی است: $PATH
فی

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش اشکال زدایی a bash اسکریپت؟

دستور if بررسی می کند که آیا متغیر PATH خالی است یا از گزینه -z استفاده نمی کند. اگر خالی باشد، اسکریپت پیغامی را نشان می دهد که متغیر وجود ندارد و اگر متغیر خالی نباشد، بلوک else با استفاده از دستور echo مقدار متغیر PATH را اجرا و چاپ می کند:

چگونه بررسی کنیم که آیا یک متغیر محیطی وجود دارد و ارزش آن را بدست آوریم - Bash

2: چگونه با استفاده از دستور env بررسی کنیم که آیا یک متغیر محیطی وجود دارد یا خیر

روش دیگر برای بررسی وجود متغیر محیطی و بازیابی مقدار آن استفاده از دستور env است زیرا دستور env لیستی از متغیرهای محیطی و مقادیر آنها را چاپ می کند، در ادامه مثالی وجود دارد که دستور use یا env را برای بررسی وجود نشان می دهد. متغیر محیطی:

#!/bin/bash
env | grep مسیر > /توسعه دهنده/خالی
اگر [ $? -eq 0 ]
سپس

اکو “مقدار متغیر Environment برابر است با: $PATH
دیگر

اکو “متغیر محیطی وجود ندارد.”
فی

این یک اسکریپت bash است که بررسی می‌کند که آیا متغیر محیطی PATH وجود دارد یا نه، مقدار آن را چاپ می‌کند. اگر متغیر PATH وجود داشته باشد، اسکریپت پیامی را چاپ می‌کند که «مقدار متغیر Environmental است: [the value of PATH]”. اگر متغیر PATH وجود نداشته باشد، اسکریپت پیامی با مضمون “متغیر محیطی وجود ندارد” را چاپ می کند.

اسکریپت ابتدا دستور env را اجرا می کند، که متغیرهای محیط فعلی را به عنوان خروجی این دستور (با استفاده از |) به دستور grep، که رشته “PATH” را جستجو می کند، نمایش می دهد. بخش > /dev/null فرمان هر خروجی را از grep به دستگاه null هدایت می‌کند و عملاً آن را سرکوب می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  Base64 رمزگذاری و رمزگشایی از خط فرمان

دستور if وضعیت خروج دستور grep را با استفاده از $? بررسی می کند. اگر وضعیت خروج 0 باشد (به این معنی که متغیر PATH پیدا شد)، بلوک سپس اجرا می شود که مقدار PATH را چاپ می کند. اگر وضعیت خروج 0 نباشد، بلوک else اجرا می شود که پیامی مبنی بر عدم وجود متغیر را چاپ می کند.

چگونه بررسی کنیم که آیا یک متغیر محیطی وجود دارد و ارزش آن را بدست آوریم - Bashچگونه بررسی کنیم که آیا یک متغیر محیطی وجود دارد و ارزش آن را بدست آوریم - Bash

نتیجه

متغیرهای محیطی در برنامه نویسی کامپیوتر ضروری هستند و اینکه بتوانید وجود آنها را بررسی کنید و مقادیر آنها را بدست آورید می تواند به شما در تصمیم گیری در کد کمک کند. این مقاله دو راه برای بررسی وجود متغیر محیطی در bash و به دست آوردن مقدار آن را توضیح می دهد که از طریق دستور echo با پرچم z و از طریق دستور env است..

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-29 05:44:06

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید