جنگو یک چارچوب وب سطح بالا است که به زبان پایتون نوشته شده است که طراحی عملکردی سریع و واقعی را تشویق می کند. چارچوب وب جنگو رایگان و منبع باز است و به طور گسترده برای ایجاد برنامه های کاربردی وب کوچک و بزرگ استفاده می شود.

در این آموزش با موارد زیر آشنا می شوید:

  • محیط توسعه چیست،
  • محیط مجازی چیست،
  • نحوه ایجاد یک محیط مجازی پایتون و
  • چگونه جنگو را در محیط مجازی خود نصب کنیم.

برای استفاده حداکثری از این آموزش، باید دانش اولیه استفاده از ترمینال/خط فرمان را داشته باشید و آخرین نسخه پایدار پایتون را روی رایانه خود نصب کنید.

محیط توسعه چیست؟

یک محیط توسعه، نصب جنگو بر روی رایانه محلی شما است. راه اندازی محیط یک گام مهم در روند توسعه وب سایت شما است. این یک فضای ایزوله و کنترل شده را برای شما فراهم می کند تا بتوانید کد خود را قبل از استقرار در محیط تولید بنویسید، آزمایش کنید و اشکال زدایی کنید.

محیط مجازی چیست؟

محیط مجازی فضایی است که به شما امکان می دهد وابستگی ها و تنظیمات یک پروژه را از پروژه دیگر جدا کنید. به این ترتیب می‌توانید پروژه‌های مختلفی را با نسخه‌های مختلف کتابخانه‌ها ایجاد کنید و تداخلی با یکدیگر ایجاد نکنند.

توجه داشته باشید که انواع مختلفی از محیط های مجازی وجود دارد، اما در این آموزش روی ایجاد یک محیط پایتون تمرکز می کنیم.

نحوه ایجاد یک محیط مجازی پایتون

در پایتون ابزارهای مختلفی برای ایجاد و مدیریت محیط های مجازی وجود دارد. در اینجا دو مورد رایج مورد استفاده قرار می گیرد:

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  چگونه: مشاهده کارت‎های شبکه در لینوکس

این venv ابزار:

venv یک ماژول داخلی است که با نسخه 3.3 و بالاتر پایتون ارائه می شود. این یک راه ساده و سبک برای ایجاد یک محیط مجازی است.

در اینجا نحوه ایجاد یک محیط مجازی با استفاده از venv:

python -m venv myenv

myenv نام محیط مجازی شماست. می توانید از هر نام دیگری استفاده کنید، اما همیشه از حروف کوچک استفاده کنید و هیچ فاصله ای اضافه نکنید.

همچنین، نام را کوتاه نگه دارید تا به راحتی به خاطر بسپارید. خط تیره مجاز است و معمولا استفاده می شود. مثلا، my-env بجای myenv.

این virtualenv ابزار:

virtualenv یک ابزار شخص ثالث برای ایجاد یک محیط مجازی است. ویژگی های آن به شما امکان می دهد محیطی با نسخه ای متفاوت از پایتون ایجاد کنید که برای اجرای آن استفاده می شود virtualenv فرمان

در اینجا نحوه ایجاد یک محیط مجازی با استفاده از virtualenv:

# For macOS and Linux
pip install virtualenv
virtualenv myenv

# For windows
pip install virtualenv
python -m virtualenv myenv

pip install virtualenv دستوری است که از مدیریت بسته پایتون استفاده می کند pip برای نصب virtualenv در سطح جهانی در رایانه شما. پس از نصب، virtualenv myenv یک محیط مجازی جدید به نام ایجاد می کند myenv.

درست مانند هنگام استفاده از venv ابزار، شما می توانید نام محیط را تغییر دهید. اما همیشه به یاد داشته باشید که آنها را کوتاه نگه دارید، از حروف کوچک استفاده کنید و هیچ فاصله ای اضافه نکنید. می توانید از خط تیره ها نیز استفاده کنید.

نصب جنگو

جنگو مجموعه ای از اسکریپت های پایتون را برای ایجاد و کار با پروژه های جنگو در اختیار شما قرار می دهد. از نظر مکان و نحوه نصب آن بسیار انعطاف پذیر است. اما برای این آموزش، جنگو را در محیط مجازی که به تازگی ایجاد کرده اید، نصب خواهید کرد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب جاوا بر روی CentOS 7

در اینجا نحوه نصب جنگو در محیط مجازی خود، برای لینوکس و macOS آمده است:

# Activate your virtual environment
source myenv/bin/activate

# Install Django
pip install django

# Or use this to specify the version
pip install django==4.2.7

برای ویندوز:

# Activate your virtual environment
myenv\Scripts\activate

# Install Django
pip install django

# Or use this to specify the version
pip install django==4.2.7

pip یک نصب کننده بسته برای پایتون است که برای نصب جنگو توصیه می شود. دستور pip install django آخرین نسخه جنگو را دانلود کرده و در محیط پایتون خود نصب می کند.

پس از کار بر روی پروژه خود، می توانید محیط مجازی خود را با تایپ دستور زیر در ترمینال یا خط فرمان خود غیرفعال کنید:

deactivate

چگونه نصب جنگو خود را تأیید کنیم

پس از نصب، باید بررسی کنید که جنگو به درستی در محیط مجازی شما نصب شده است. همیشه قبل از تأیید نصب، اطمینان حاصل کنید که محیط مجازی خود را فعال کنید.

نصب Django خود را با دستور زیر تأیید کنید:

python -m django --version

دستور بالا نسخه جنگو نصب شده در محیط مجازی شما را نمایش می دهد.

تبریک می گویم! محیط توسعه جنگو شما اکنون در رایانه شما فعال است.

نتیجه

جنگو با ایجاد یک پایه محکم، کاهش تکرار و ترویج بهترین شیوه ها، توسعه برنامه های کاربردی وب را تسهیل می کند.

نصب جنگو اولین قدم در ایجاد محیطی برای پروژه های وب شما است. پس از این فرآیند، اکنون می توانید پروژه جنگو خود را راه اندازی کنید، ساختار آن را تعریف کنید، پایگاه داده خود را پیکربندی کنید، برنامه های کاربردی خود را ایجاد کنید و شروع به ساخت برنامه وب خود کنید. کد نویسی مبارک.