وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

چگونه یک نقد طراحی موفق اجرا کنیم

0 2
زمان لازم برای مطالعه: 7 دقیقه


چگونه یک نقد طراحی موفق اجرا کنیم

کیفیت جلسات نقد، نشانگر خوبی از میزان خلاقیت است process در حال مدیریت است. وقتی یک نقد طراحی خوب پیش برود، می تواند ایده های بیشتری ایجاد کند روی چگونه می توان مشکل موجود را حل کرد یا به طراحان کمک کرد تا از بین بسیاری از راه حل های عالی انتخاب کنند. اما هنگامی که یک نقد طراحی اشتباه می شود، به منبع بزرگی از ناامیدی برای طراحان تبدیل می شود. طراحانی که با انتقادهای توهین آمیز یا غیرمتمرکز سوخته اند دیگر به جلسات نمی روند. اگر می خواهید جلسات نقد طراحی را در سازمان خود برگزار کنید، باید آن را به درستی انجام دهید.

نقد طراحی چیست؟

جلسات نقد جلسه ای است که طی آن طراحان کارهای ناتمام خود را با همکاران به اشتراک می گذارند. هدف از نقد، بهتر کردن طرح است. در حالی که جلسه نقد ممکن است مانند یک جلسه طوفان فکری به نظر برسد، تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد. هدف اولیه یک جلسه طوفان فکری ارائه ایده های جدید است، در حالی که هدف اولیه جلسه نقد ارزیابی رویکرد طراحی موجود و شناسایی تغییرات آینده است.

برای برگزاری یک جلسه چه چیزی لازم است؟

نقد طراحی شامل گروه کوچکی از افراد (معمولاً سه تا پنج) برای بحث در مورد یک طرح است. جلسه نقد طراحی ایده آل یک جلسه غیررسمی است که در آن هر شرکت کننده عناوین شغلی یا سلسله مراتب را فراموش می کند و در عوض تمرکز می کند. روی بهتر کردن طراحی

چه چیزی به عنوان یک نتیجه خوب در نظر گرفته می شود؟

جلسات نقد طراحی که به درستی انجام شود، دو فایده عمده دارد:

  • بازخورد مفیدی که به بهبود طراحی کمک می کند.
  • انگیزه برای طراحان برای بهبود طراحی – طراحان باید بعد از جلسه احساس مثبت و هیجان داشته باشند، حتی وقتی می دانند که کارهای زیادی برای انجام دادن دارند.

کارهایی که باید قبل از جلسه انجام دهید

یک معیار واضح برای ارزیابی طراحی ایجاد کنید

با ایجاد یک معیار واضح، یک نوار تعیین می کنید. در حالی که هر معیار ذاتاً یک معیار ذهنی است، داشتن یک معیار کاملاً تعریف شده به تعیین سطحی از کیفیت کار کمک می کند. وقتی طراحان به جلسه می آیند، می دانند که قرار است بر اساس معیارهای واضح ارزیابی شوند. و این دانش به آنها کمک می کند تا نقد را راحت تر پیش بینی کنند و برای آن آماده شوند.

نقش ها را به شرکت کنندگان در جلسه اختصاص دهید

هر جلسه نقد طراحی به سه نقش نیاز دارد:

  • ارائه دهنده – طراح (هایی) که کار را ایجاد کرده است.
  • تسهیل کننده – شخصی که جریان بحث را کنترل می کند و ارائه دهنده را قادر می سازد تا یک نقد موفق داشته باشد.
  • منتقدان – دیگر طراحان، توسعه دهندگان، مدیران محصول یا سهامدارانی که بازخورد ارائه می کنند روی طراحی.

نقش مجری

1. زمینه را ارائه دهید

یکی از بدترین کارهایی که مجریان می توانند در طول جلسه انجام دهند این است که تصور کنند افرادی که کار او را نقد می کنند به اندازه یک مجری در مورد طرح می دانند. ایجاد زمینه ای در اطراف کارتان باید اولین کاری باشد که انجام می دهید. با تنظیم زمینه، درک طرح را برای نقدها آسان‌تر می‌کنید. برای تنظیم زمینه، ارائه کننده ممکن است نیاز داشته باشد:

  • کاربر نهایی را شناسایی کنید – شخصیت های کاربر را توصیف کنید و روش تعامل یک پرسونا با یک محصول را نشان دهید، انتقادات را بفروشید. روی ظاهر کاربر معمولی و روش ادغام محصول در روال روزانه آنها.
  • سفرهای کاربر را به اشتراک بگذارید—زمانی که کار خود را ارائه می کنید، فقط چند صفحه از یک محصول را نشان ندهید که قرار است برخی از عملیات را نشان دهد، در عوض یک سفر کامل کاربر را به اشتراک بگذارید. طراحان ابزار قدرتمندی در جعبه ابزار خود دارند که به دستیابی به این هدف کمک می کند – استوری بورد، استوری بورد می تواند شخصیت کاربر را با یک طرح پیوند دهد.

2. اهداف خود را برای جلسه نقد به اشتراک بگذارید

قبل از رفتن به جلسه، مجری باید پاسخ قطعی به این سوال داشته باشد که “چه چیزی می خواهم از این جلسه یاد بگیرم؟” مهم است که اهداف خود را با شرکت کنندگان در جلسه به اشتراک بگذارید. با اجازه دادن به مردم در دانستن آنچه از آنها می خواهید، تمرکز دقیقی ایجاد می کنید – نقدها نوع مناسبی از بازخورد را ارائه می دهند (بر اساس روی هدف شما). بدون هدف، همه ایده های کلی خود را به اشتراک خواهند گذاشت و جلسه بیشتر یک جلسه طوفان فکری خواهد بود تا یک جلسه نقد.

3. از طراحی پویا برای ارائه خود استفاده کنید

کیفیت بازخوردی که دریافت می‌کنید مستقیماً با سطح وفاداری و تعامل کاری که ارائه می‌کنید مرتبط است. وقتی مجریان چیزی ثابت ارائه می‌کنند، میدان بازخورد احتمالی را محدود می‌کند—افراد به سختی می‌توانند هر چیزی را که به آنها نشان می‌دهید تصور کنند. اما هرچه کار شما بیشتر نشان دهنده محصول نهایی باشد، بازخوردی با کیفیت بالاتری دریافت خواهید کرد. هنگامی که یک منتقد فرصت تعامل با یک طرح را داشته باشد، توصیه های خاص تری را ارائه می دهد روی چگونه آن را بهبود بخشد. فرصتی برای بازی با یک نمونه اولیه Hi-Fi تیم شما را مستقیماً در جایگاه کاربر قرار می دهد و این به شما بازخورد مرتبط تری می دهد.

4. برای جمع آوری بازخورد خاص، سؤالات خاصی بپرسید

سوالات عمومی مانند “به نظر شما این طراحی خوب است؟” بینش ارزشمندی به همراه نخواهد داشت. خاص باشید. 3-5 سوال خاص را که می خواهید به آنها پاسخ داده شود تعریف کنید و در طول جلسه از آنها بپرسید. حتی اگر مطمئن هستید که چه تیمی به شما می گوید، این سوالات را بپرسید. با پرسیدن سوالات، می توانید جرقه بحث های جدیدی را برانگیخت و در نهایت به بینش های ارزشمندی دست یافت.

5. هنگام دریافت بازخورد یادداشت برداری کنید

نوشتن مهم ترین نظرات و همچنین افکار خود ضروری است.

نقش تسهیلگر

1. تسهیل کننده و ارائه کننده نباید یک شخص باشند

ترکیب نقش های مجری و مجری ممکن است وسوسه انگیز باشد. اما بهتر است از این وسوسه دوری کنید. اگر شخصی که طرح را ایجاد کرده، جلسه را رهبری می کند و بحث را کنترل می کند، احتمال زیادی وجود دارد که از این قدرت برای شر استفاده کند – ارائه دهنده می تواند قربانی نفس خود شود. ایگو می تواند باعث تمرکز مجری شود روی بازخوردی که باعث می‌شود ایده‌های آنها بدرخشد و هر چیز دیگری را حذف کند. مطمئناً همه طراحان چنین مشکلاتی نخواهند داشت، اما همیشه بهتر است در وهله اول از وقوع یک اتفاق جلوگیری کنید و بعد از آن مشکلات را حل کنید.

2. قوانین را به وضوح تعریف کنید

بدون مجموعه ای از قوانین اساسی، بحث ها می توانند به هر سمتی پیش بروند و نتیجه معکوس داشته باشند. ضروری است که:

  • نقش‌ها را توصیف کنید – برای همه افراد حاضر در اتاق مشخص کنید که از آنها چه انتظاری می‌رود، تعیین نقش منتقدان بسیار مهم است، لحن مناسب را برای نقد تنظیم کنید، ترجیحاً با مثال.
  • معیارهای ارزیابی طراحی را شرح دهید – در حالی که معیارها باید قبل از جلسه تعیین شوند، یادآوری معیارها به شرکت کنندگان ضروری است.

3. ترویج مشارکت برابر

جلسات نقد یک فعالیت مشارکتی است، به همین دلیل باید مبتنی بر آن باشد روی دیالوگ نه مونولوگ تسهیل گر باید با درخواست از مردم برای صحبت از ایده گفتگو حمایت کند.

4. مراقب باشید روی زمان

تسهیل کننده با یادآوری اینکه چقدر زمان برای بحث در مورد موضوعی دارند، به آنها انگیزه می دهد تا کارآمدتر کار کنند.

5. بحث های نامربوط را مسدود کنید

ضروری است که همه بازخوردهایی را که به مجریان کمک نمی کند به اهدافشان برسند، مسدود کنید. سعی کنید گفتگو را به سمت اهدافی که مجری در ابتدا تعیین کرده بود هدایت کنید.

نقش منتقدان

1. با ارائه دهنده همدلی کنید

خیلی واضح به نظر می رسد، اما اغلب مردم بدون اینکه وقت بگذارند خود را به جای مجری قرار دهند، انتقاد می کنند. مهم نیست که یک مجری چقدر زمینه را به خوبی تنظیم می کند و کار خود را ارائه می دهد، یک نقد فرصت نامحدودی برای ایجاد ناراحتی در گفتگو دارد. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد:

  • مثبت باشید – هیچ کس افراد سمی را دوست ندارد، هرگز به شما نگو نفرت یک طراحی؛
  • نیازهای ارائه دهندگان را شناسایی کنید – زمانی که بازخورد می دهید، باید بدانید که مجری می خواهد به چه چیزی برسد، درک کنید که هدف چیست.
  • قبل از صحبت کردن گوش کنید – اگر قبل از ابراز نظر یک لحظه برای گوش دادن و درک آن وقت بگذارید، احتمال بیشتری وجود دارد که بازخورد شما ارزشمند باشد.
  • جهت ارائه دهید، نه نسخه – به طراح نگویید چگونه طرح را اصلاح کند، به خاطر داشته باشید که ارائه راه حل به عهده مجری است، شما فقط به هدایت آنها در مسیر درست کمک کنید.

2. هنگام ارائه نظر خود مشخص باشید

بازخوردی که به نظر می رسد “من این طراحی را دوست ندارم” بدون هیچ جزئیات اضافی ارزش زیادی ندارد. ملموس باشد. دقیقا بگو چی شما دوست ندارید و چرا. اگر راه‌حل‌های بهتری را توضیح می‌دهید، مثال‌های بصری منظورتان را ارائه دهید. همین قانون زمانی اعمال می‌شود که چیزی مانند «این در دنیای واقعی کار نمی‌کند» اعمال می‌شود. اگر می خواهید چنین چیزی بگویید، حتما نظر خود را با حقایق تأیید کنید. حقایق ممکن است هر چیزی از بهترین شیوه های UX، مطالعات، تحقیقات و غیره باشد.

3. سلیقه شخصی را به آن وارد نکنید

کلماتی که در نقد انتخاب می کنید اهمیت دارند. نظراتی که به نظر می رسد “من این رابط کاربری تاریک را دوست ندارم” چیزی بیش از یک انتقاد مبتنی بر انتقاد نیست روی اولویت شخصی. اغلب چنین بازخوردهایی بیش از حد ذهنی در نظر گرفته می شود و در طول بحث از آن صرف نظر می شود. اشکالی ندارد که نظر شخصی داشته باشید، یا ترجیحات خود را بیان کنید، اما درج آن به عنوان استدلال در بحث، اشتباه است. هر آرگومان باید در زمینه نیازها و خواسته های کاربر ارائه شود. بنابراین، به جای گفتن «من این رابط کاربری تاریک را دوست ندارم»، بهتر است بگویید «فکر می‌کنم کاربران ما از یک رابط کاربری تاریک استقبال نخواهند کرد».

4. سوالات روشن کننده بپرسید

تصورات غلط و سوء تفاهم ها چیزی است که همیشه در طول بحث اتفاق می افتد. می‌توان با پرسیدن سؤالات روشن‌کننده، اشتباهات احتمالی را آشکار کرد. بپرس چرا؟” هر بار که تصمیم طراحی را درک نمی کنید.

5. پس از جلسه بازخورد بیشتری ارائه دهید

اغلب نقدها افکار و ایده هایی فراتر از محدوده بازخورد درخواستی دارند. از دادن چنین بازخوردهایی در طول جلسه خودداری کنید. آن را یادداشت کنید و بعد از جلسه با این بازخورد به ارائه کننده برسید.

نتیجه

هنگامی که یک جلسه نقد طراحی به طور مناسب برگزار می شود، می تواند ترکیبی عالی از چشم انداز، استراتژی و فناوری باشد. این به این دلیل است که افرادی که در این فعالیت شرکت می کنند خوشحال خواهند شد که تجربیات و دانش خود را به اشتراک بگذارند. چنین جلسات نقد مانند گفتگوهای غیررسمی بین افراد با هدف یکسان است – همه آنها در تلاش هستند تا بهترین راه حل را برای مشکل پیدا کنند.

(برچسب‌ها برای ترجمه)نقد )ن



منتشر شده در 1403-01-05 20:08:02

منبع نوشتار

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید