چیست CentOS - راهنمای مبتدیان

انتخاب بهترین توزیع لینوکس برای VPS مهم است، به خصوص برای مبتدیان. گزینه های زیادی وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید، از جمله CentOS، اوبونتو، دبیان و فدورا. هر کدام از آنها ویژگی ها و مزایای کلیدی خود را دارند. و همه آنها را می توان با VPS لینوکس خود استفاده کرد host در هاستینگer. توصیه می کنیم CentOS اگر می خواهید از نرم افزار رایگان مشتق شده از فناوری محبوب لینوکس Red Hat Enterprise استفاده کنید.

CentOS یک سیستم عامل منبع باز است روی کد منبع لینوکس Red Hat Enterprise و ساخته شده است روی هسته لینوکس، اولین بار در سال 2004 معرفی شد. این نرم افزار پایدار با سطح امنیت بالا و گزینه های مختلف پنل است.

از کسب و کارهای کوچک گرفته تا برنامه های کاربردی فناوری اطلاعات شرکتی پیشرفته، بسیاری از پروژه ها استفاده می کنند CentOS به دلیل پایداری، امنیت بالا و گزینه های متعدد کنترل پنل. جدا از آن، CentOS دارای یک جامعه رو به رشد است که با ایجاد محتوای ویکی، ارائه پشتیبانی فنی و یافتن رفع اشکال به توسعه توزیع لینوکس کمک می کند.

در این مقاله به شرح آن می پردازیم CentOS و ویژگی های کلیدی آن ما همچنین در مورد تفاوت های بین صحبت خواهیم کرد CentOS لینوکس، CentOS لینوکس استریم و Red Hat Enterprise.

CentOS ویژگی های کلیدی توزیع لینوکس

در مقایسه با سایر سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس، CentOS دارای برخی ویژگی های متمایز مانند:

  • ویژگی های امنیتی عالی. CentOS معماری امنیتی خود را با سیستم امنیتی لینوکس (SELinux) تکمیل می کند. سیاست های کنترل دسترسی را ارائه می دهد که می توانید برای فرآیندها و فایل های مختلف فعال کنید.
  • به روز رسانی های منظم کلاه قرمزی یک رشته جدید منتشر می کند CentOS نسخه لینوکس هر چند سال یکبار و هر کدام به مدت ده سال پشتیبانی می شوند. این منجر به مشکلات کمتری می شود که ممکن است در اثر به روز رسانی نرم افزار ایجاد شود.
  • ثبات. CentOS از نسخه های نرم افزار پایدار استفاده می کند زیرا چرخه انتشار طولانی تر است. بنابراین، برنامه ها نیازی به به روز رسانی مرتب ندارند.
  • گزینه های پنل CentOS کاربران گزینه های مختلفی از پلتفرم های مدیریتی از جمله cPanel، Plesk، WebMin، Spacewalk، CWP، Virtualmin و VestaCP دارند.
  • رایگان. CentOS یک توزیع منبع باز است. این بدان معنی است که کاربران ممکن است آن را تغییر دهند و آزادانه توزیع کنند.
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  25 بهترین تم وردپرس Genesis برای سال 1402

CentOS لینوکس در مقابل CentOS جریان

این CentOS پروژه مسئول دو توزیع لینوکس است – CentOS لینوکس و CentOS جریان. اولی بازسازی پایین دستی Red Hat Enterprise Linux (RHEL) است. در مقایسه، CentOS Stream نسخه بالادستی است زیرا به عنوان یک پلتفرم برای نسخه های آینده RHEL عمل می کند.

قبل از اعمال تغییرات در CentOS لینوکس، آنها ابتدا به پروژه های بالادستی موجود در توزیع، مانند فدورا ارسال می شوند. به همین دلیل است که سال ها طول می کشد تا یک به روز رسانی بزرگ به صورت عمومی منتشر شود. با توجه به CentOS در جریان، کاربران مستقیماً به مخزن رسمی آن کمک می کنند. این چرخه انتشار را به هفته ها یا روزها کاهش می دهد.

یک رشته جدید CentOS نسخه لینوکس معمولاً شامل یک دسته بزرگ از به روز رسانی ها، با بهبودهای کوچکتر در بین نسخه ها است. از سوی دیگر، هر کدام CentOS بازبینی جریان شامل هر به‌روزرسانی کوچک RHEL آینده است.

با این حال CentOS پروژه تصمیم به توقف دارد CentOS لینوکس. این بدان معناست که کاربران فعلی باید سیستم های خود را به مسیر دیگری مانند مهاجرت منتقل کنند CentOS جریان. این CentOS جامعه به همکاری ادامه خواهد داد روی سایر توزیع های لینوکس منبع باز به عنوان بخشی از CentOS پروژه جریان.

در اینجا تاریخ های پایان زندگی برای جدیدترین تاریخ ها آمده است CentOS نسخه های لینوکس:

  • CentOS لینوکس 8: 31 دسامبر 2021
  • CentOS لینوکس 7: 30 ژوئن 1403

CentOS لینوکس در مقابل لینوکس Red Hat Enterprise

Red Hat Enterprise Linux در سال 2000 توسط Red Hat منتشر شد. از پروژه فدورا گرفته شده است. در سال 2014، Red Hat اعلام کرد که اسپانسر خواهد شد CentOS. در نتیجه، CentOS هیئت مدیره متشکل از اعضای ردهت برای کمک و راهنمایی توسعه نرم افزار تشکیل شد. با این حال CentOS تیم با حذف نام تجاری و آثار هنری کلاه قرمز از RHEL مستقل باقی مانده است.

CentOS لینوکس یک نرم‌افزار متن‌باز است، به این معنی که همه کدها و برنامه‌های آن برای استفاده، تغییر و توزیع برای مردم در دسترس است. در مقایسه، RHEL ساخته شده است روی اجزای منبع باز اما کاربر برای استفاده از آن برای برنامه های تجاری باید مجوز خریداری کند. علاوه بر این، Red Hat برنامه اشتراک توسعه‌دهنده Red Hat را برای افراد پیاده‌سازی کرده است، و توزیع را برای دانلود رایگان اما فقط برای حجم‌های کاری کوچک تولید می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش استفاده از دستور chown برای تغییر مالک یک فایل در لینوکس

وقتی صحبت از کمک به میان می آید، CentOS انجمن های انجمن را فراهم می کند که در آن کاربران به سؤالات یکدیگر پاسخ می دهند – پشتیبانی مشتری اختصاصی وجود ندارد. با این حال، CentOS کاربران لینوکس می توانند با پرداخت هزینه برای پشتیبانی شخص ثالث تماس بگیرند. همین امر در مورد RHEL نیز صدق می کند، اگرچه کاربران این گزینه را دارند که برنامه خود را ارتقا دهند تا پشتیبانی مشتری را نیز شامل شود.

از نظر به روز رسانی نرم افزار، آنها پیاده سازی می شوند روی RHEL ابتدا و بعداً به CentOS لینوکس. بنابراین، هر دوی آنها دارای عملکرد، سازگاری و رفع اشکال یکسانی هستند. علاوه بر این، همان برنامه ها و افزودنی هاon نرم افزارهایی مانند LAMP و Docker معمولا در دسترس هستند روی هر دو CentOS لینوکس و RHEL.

درباره CentOS

CentOS در مقابل اوبونتو
روش تنظیم منطقه زمانی CentOS

روش تغییر نام هاست روی CentOS

نتیجه

CentOS یکی از محبوب ترین توزیع های لینوکس است. این یک سیستم عامل منبع باز است که یک پلت فرم محاسباتی کلاس سازمانی را فراهم می کند. CentOS تلاش می کند تا سازگاری 100٪ باینری را با Red Hat Enterprise Linux حفظ کند. بحث کرده ایم CentOSپنج ویژگی تعیین کننده – بسیار ایمن، به طور منظم به روز می شود، پایدار، رایگان است و از کنترل پنل های مختلف پشتیبانی می کند.

این CentOS پروژه بر دو نسخه توزیع نظارت دارد – CentOS لینوکس و CentOS جریان. تفاوت اصلی بین آنها این است که اولی در پایین دست Red Hat Enterprise Linux است در حالی که CentOS Stream نسخه بالادستی است که حاوی به‌روزرسانی‌های کوچک Red Hat است.

CentOS در سال 2014 به Red Hat پیوست اما همچنان مستقل باقی مانده است. در حالی که CentOS لینوکس یک نرم افزار منبع باز است که همه می توانند از آن استفاده کنند، Red Hat Enterprise Linux یک برنامه بدون هزینه را فقط برای افراد ارائه می دهد. با این حال، کاربران این گزینه را دارند که برنامه خود را برای ویژگی های پیشرفته تر ارتقا دهند.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بیشتر در مورد آن کشف کنید CentOS. اگر سوالی دارید، آنها را در بخش نظرات زیر مطرح کنید.