وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

کدام فایل سیستم برای اوبونتو بهترین است

0 11
زمان لازم برای مطالعه: 5 دقیقه


سیستم های فایل برای مدیریت داده ها در دستگاه های ذخیره سازی دائمی مانند هارد دیسک و SSD استفاده می شود. آنها مسئول تصمیم گیری برای انواع فایل ها هستند، از جایی که به آنها دسترسی پیدا می شود تا روش مدیریت صحیح آنها.

اگر زمان زیادی از شروع استفاده از اوبونتو نگذشته است، سیستم فایل پیش فرض نباید برای شما مشکلی ایجاد کند. با این حال، اگر کاربر پیشرفته ای هستید، ممکن است به دنبال ویژگی های خاصی باشید که در غیر این صورت در سیستم فایل شما موجود نیست.

دانستن اینکه سیستم فایل شما چه کاری انجام می دهد و چگونه آن را انجام می دهد می تواند به سیستم شما کمک کند بسته به عملکرد بهینه کار کند روی آنچه شما به دنبال آن هستید برای این منظور، ما این راهنما را نوشته ایم تا بتوانید تصمیم بگیرید که کدام سیستم فایل برای شما بهترین است. در کل، انتخاب صحیح فقط بستگی دارد روی به دنبال کدام ویژگی های خاص هستید نیازهای شما سیستم فایلی را که باید به دنبال آن بروید، مشخص می کند.

برای این راهنما، ما به سیستم فایل برای Ubuntu 20.04 LTS اشاره خواهیم کرد. با این حال، هیچ گونه مشکل سازگاری برای نسخه های قبلی وجود ندارد. با این خارج از راه، اجازه دهید شروع کنیم!

درک برخی از اصطلاحات اساسی

وقتی در مورد فایل‌ها و سیستم‌های فایل صحبت می‌کنید، اصطلاحات فنی زیادی مانند تکه تکه شدن، حجم‌ها و غیره را می‌شنوید. دانستن اینکه این عبارات به چه معنا هستند به شما کمک می‌کند انتخاب بهتری برای سیستم فایلی که باید برای اوبونتو استفاده کنید داشته باشید.

در اینجا لیستی از اصطلاحات رایج مورد استفاده در هنگام صحبت در مورد سیستم های فایل آورده شده است.

تکه تکه شدن به شکستن یک تکه بزرگ از بلوک حافظه (مثلاً یک فایل) اشاره دارد که سپس در دستگاه ذخیره سازی دائمی پراکنده می شود. این یک روش ناکارآمد برای ذخیره سازی داده ها است، زیرا بازیابی این «تکه های» حافظه زمانی که فایل دوباره اجرا می شود کند است. سیستم های فایل اغلب برای کاهش پراکندگی طراحی می شوند.

حجم ها به مناطق خاصی در ذخیره سازی دائمی که در آن داده ها ذخیره می شود اشاره دارد. شما می توانید چندین جلد را در یک دستگاه ذخیره سازی واحد ایجاد کنید. به عنوان مثال، چهار جلد 250 گیگابایتی هر کدام یک هارد 1 ترابایتی را تشکیل می دهند.

ژورنال‌نویسی روشی است که توسط سیستم‌های فایل برای نگه‌داشتن «log» استفاده می‌شود. روی آیا یک فایل با موفقیت خوانده یا نوشته شده است روی یک دستگاه ذخیره سازی دائمی این به جلوگیری از خراب شدن داده ها به عنوان مجله کمک می کند روی آیا process خواندن/نوشتن با موفقیت انجام شد یا خیر.

ادغام درایو به گروه بندی دو یا چند درایو برای ایجاد یک مخزن حافظه اشاره دارد. از این استخرها می توان برای ایجاد درایوهای مجازی استفاده کرد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب Apache Maven روی اوبونتو 22.04

یک نخ به عنوان یک جریان متوالی تعریف می شود که کنترل می کند process از یک برنامه کاربردی CPU و سیستم عامل به این رشته ها زمان پردازش می دهند. آنها به روشی تقریباً موازی برای عملکرد روان یک برنامه اجرا می شوند.

عکس فوری است process ثبت وضعیت حافظه در نقطه ضبط آن. برای محافظت از داده ها و بهبود کارایی کلی استفاده می شود.
اکنون که برخی از اصطلاحات اساسی مربوط به سیستم های فایل را پوشش داده ایم، می توانیم حرکت کنیم روی برای آشنایی با برخی از بهترین سیستم های فایلی که اوبونتو ارائه کرده است.

1. Ext4

این سیستم فایل پیش فرض برای اوبونتو است. اگر فقط یک کاربر معمولی هستید که به دنبال استفاده از اوبونتو مانند هر سیستم عامل دیگری هستید، این فایل سیستم برای شما مناسب است. فایل سیستم Extended 4 یا به اختصار Ext4 جدیدترین فایل سیستم در سری Ext است.

Ext4 در مقایسه با نسخه‌های قبلی خود با پیشرفت‌ها و ارتقاءهای عمده همراه است. این بهبودهایی را در زمینه های یکپارچه سازی، توانایی ترکیب حجم ها و فایل های بزرگتر ارائه می دهد. Ext4 همچنین سازگاری عقب را برای سیستم های فایل Ext3 و Ext2 ارائه می دهد.

مزیت Ext4 نسبت به سایر سیستم ها توانایی خواندن عالی و زمان بارگذاری آن نسبت به سیستم های دیگر است. با این حال، ویژگی های پیشرفته ای مانند فشرده سازی شفاف ندارد و در نوشتن فایل ها نسبتا کندتر است.

می توانید با کلیک کردن بر روی فایل سیستم Ext4 اطلاعات بیشتری کسب کنید اینجا.

2. BtrFS

BtrFS که با نام “B-tree File System” شناخته می شود، راه حل بهتری برای یک سیستم فایل سازگار در دراز مدت در نظر گرفته می شود. این به این دلیل است که ویژگی های ارائه شده توسط Ext4 با یک شات طولانی غلبه می کند.

دارای ویژگی هایی مانند ادغام درایو، یکپارچه سازی با استفاده از شبکه های آنلاین، و قابلیت بهبود یافته عکس فوری (شاید بهترین ویژگی BtrFS).

وقتی صحبت از خواندن و نوشتن فایل ها و پایگاه های داده بزرگ می شود، BtrFS برتر است. همچنین از فضای درایو بزرگتر نسبت به Ext4 پشتیبانی می کند، به همین دلیل است که اکثر شرکت ها این سیستم را ترجیح می دهند.

اگرچه BtrFS در مقایسه با سایر فایل سیستم های موجود تا حدودی ناپایدار است، بهبودها و به روز رسانی ها می تواند آن را به انتخاب پیش فرض برای هر توزیع لینوکس در آینده نزدیک تبدیل کند.

کلیک اینجا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این فایل سیستم.

3. ReiserFS

اگر به دنبال جایگزینی برای Ext4 بدون مصالحه هستید روی ثبات، ReiserFS سیستم فایل برای شما است. ویژگی هایی را ارائه می دهد که در نسخه قبلی Ext در دسترس نبودند. تنها ایراد استفاده از این فایل سیستم این است که توسعه دهندگان آن و جامعه لینوکس به دلایل بحث برانگیز دیگر در دسترس نیستند، بنابراین انتظار هیچ به روز رسانی عمده ای از این فایل سیستم نداشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب CMake روی اوبونتو

این یک سیستم مدیریت ذخیره سازی قابل اعتماد در مقایسه با سیستم های قدیمی مانند XFS دارد.

می توانید با کلیک کردن در مورد ReiserFS اطلاعات بیشتری کسب کنید اینجا.

4. XFS

Silicon Graphics XFS را برای سیستم عامل شرکت خود ایجاد کرد. فایل سیستم در سال 2001 به لینوکس منتقل شد. XFS به طرز عجیبی شبیه Ext4 است. ویژگی هایی مانند کاهش تکه تکه شدن و تخصیص تاخیری بین XFS و Ext4 مشترک هستند.

با این حال، وقتی صحبت از رسیدگی به پرونده‌های کوچک‌تر می‌شود، XFS بهترین گزینه نیست. با این وجود، XFS با ارائه بهترین پشتیبانی برای فایل های بزرگتر در مقایسه با رقبای خود، نقص های خود را جبران می کند. XFS همچنین از ویژگی های SSD پشتیبانی می کند.

اگر می‌خواهید درباره XFS بیشتر بدانید، کلیک کنید اینجا.

5. ZFS

ZFS (یا در مورد اوبونتو، OpenZFS) یکی از بهترین سیستم های فایل موجود است. برای Ubuntu 20.04 LTS، OpenZFS به طور پیش فرض در دسترس است. بنابراین، شما می توانید اجتناب کنید process نصب شده و مستقیما اقدام به بارگذاری فایل سیستم کنید.

ZFS که توسط Sun Microsystems توسعه داده شده است، کمی با فایل سیستم های دیگر متفاوت است، زیرا یک سیستم فایل یکپارچه با یک مدیر حجم است. ZFS بسیاری از ویژگی های پیشرفته مشابه BtrFS را ارائه می دهد، به عنوان مثال، مدیریت حجم خوب، جمع آوری درایو، عکس های فوری و غیره. ZFS سیستم فایل پیش فرضی است که توسط اوبونتو برای مدیریت کانتینرها استفاده می شود.

همچنین دارای ویژگی پیشرفته Raid-Z است که داده ها را با اطمینان بیشتری توزیع می کند و برای بازیابی از خرابی دیسک بهترین است. این ویژگی در دسترس نیست روی ZFS، Ext4، BtrFS، یا Reiser.

کلیک اینجا برای اطلاعات بیشتر در مورد این فایل سیستم

کدام فایل سیستم برای شما بهتر است؟

اکنون که در مورد فایل سیستم‌های موجود برای اوبونتو صحبت کردیم، به این سوال هدایت می‌شویم که «از چه فایل سیستمی باید استفاده کنید؟». صادقانه بگویم، بستگی دارد روی ترجیح کاربر به طور کلی، Ext4 پیش فرض باید کار اکثر کاربران را انجام دهد. با این حال، اگر به‌دنبال استفاده از ویژگی‌های پیشرفته‌تر هستید، می‌توانید هر فایل سیستم دیگری را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

نتیجه

امیدواریم این راهنما به شما کمک کند تا با برخی از بهترین سیستم های فایل موجود برای اوبونتو آشنا شوید. ما همچنین امیدواریم که توضیح ما در مورد انواع به اندازه کافی آموزنده باشد تا بتوانید تصمیم درستی در مورد اینکه کدام سیستم فایل به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد، بگیرید.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-01-01 21:29:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید