وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

5 جایگزین اوبونتو برای سال 2021

0 6
زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه


اوبونتو منبع باز و مبتنی بر آن است روی سیستم عامل لینوکس دبیان این توزیع برای کاربرانی که تازه وارد لینوکس شده اند مناسب است. اوبونتو به راحتی قابل درک است و به خاطر کتابخانه های رایگان و رابط کاربر پسندش شناخته شده است. این شامل چندین بسته نرم افزار رایگان از جمله LibreOffice، ThunderBird، Firefox و غیره است.

لینوکس نگه می دارد روی انتشار توزیع های جدید گهگاهی دلیل اصلی که مردم اوبونتو را ترجیح می دهند این است که رایگان است و به راحتی قابل دانلود است. با این حال، چندین جایگزین رایگان و منبع باز اوبونتو در بازار موجود است.

این نوشته در مورد پنج جایگزین اوبونتو برای سال 2021 بحث خواهد کرد.

5 جایگزین اوبونتو برای سال 2021 چیست؟

لیست 5 جایگزین اوبونتو که باید امتحان کنید در زیر آمده است:

جایگزین 1: سیستم عامل Linux Mint

Linux Mint یک توزیع سیستم عامل لینوکس مبتنی بر دبیان است. برای اولین بار منتشر شد روی 27 آگوست 2006. دارای بسیاری از ویژگی های مبتنی بر بهره وری با هدف ارائه یک محیط دسکتاپ کلاسیک به کاربران خود است. برای هر دو پشتیبانی می شودx86” و ”x64” معماری. آخرین نسخه خود را منتشر کرد، “لینوکس مینت 21.1 نسخه” روی 20 دسامبر 2022، برای هر سه نسخه دسکتاپ، که عبارتند ازدارچین“، “Xfce“، و “رفیق“. لینوکس مینت به خاطر رابط دسکتاپ کلاسیک خود نیز شناخته شده است. محیط دسکتاپ پیش فرض لینوکس مینت، سینره است.

لینوکس مینت را دانلود کنید

جایگزین 2: سیستم عامل فدورا

فدورا یکی دیگر از توزیع‌های سیستم عامل لینوکس منبع باز RedHat-Base است. در ابتدا منتشر شد روی 6 نوامبر 2003. فدورا پس از هر شش ماه یک نسخه جدید منتشر می کند. کاربران آن می توانند نسخه قدیمی خود را بدون نصب مجدد به نسخه جدید ارتقا دهند process. مانند سایر توزیع‌های لینوکس، آن نیز در دسترس است روی “x86” و ”x64” بستر، زمینه.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب ویرایشگر متن Atom روی اوبونتو

سه محیط دسکتاپ برای فدورا موجود است، از جمله “گنوم“، “پوسته“، و “ضربه شدید“، جایی که “GNOME” محیط دسکتاپ پیش فرض برای “سیستم عامل فدورا“. فدورا دارای مدیران بسته زیر است.dnf“، “دور در دقیقه” و ”flatpak“. برای سرورها، ابر رایانه ها و رایانه های رومیزی منتشر شده است. مکانیسم امنیتی آن “SELinux“.

سیستم عامل فدورا را دانلود کنید

جایگزین 3: Arch سیستم عامل

Arch سیستم عامل یک توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان منبع باز است که با استفاده از زبان پایتون و سی توسعه یافته است. برای اولین بار منتشر شد روی 11 مارس 2002 توسط لونته پولیاک. Arch لینوکس پشتیبانی می شود روی هر دو “x86” و ”x64” سکوهای معماری شش محیط دسکتاپ برای آن موجود است Arch لینوکس که شامل “گنوم“، “دارچین“، “روشنگری“، “Xfce“، “KDE“، “LXDE“، و “رفیق“. Arch سیستم عامل لینوکس دارای دو مدیر بسته است که عبارتند ازپکمن” و “libalpm“. برای هر دو طراحی شده استکامپیوترها” و ”سرورها“. Arch لینوکس برای ارائه نسخه‌های سریع و پایدار نرم‌افزار کاربر، از مدل رولینگ پیروی می‌کند.

دانلود Arch سیستم عامل

جایگزین 4: اوبونتو MATE OS

اوبونتو MATE یک توزیع لینوکس منبع باز است که برای کاربرانی طراحی شده است که می خواهند یک محیط دسکتاپ کلاسیک داشته باشند. این یک توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان و اوبونتو است که برای اولین بار به طور رسمی منتشر شد روی 23 اکتبر 2014 توسط تیم اوبونتو MATE.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش اضافه کردن کاربر به Sudoers روی اوبونتو 20.04؟

اوبونتو MATE آخرین نسخه خود را منتشر کرد.22.10 کودو جنبشی” روی 20 اکتبر 2022. این فقط یک محیط دسکتاپ دارد که “رفیق“، و پیش فرض است. پشتیبانی می شود روی “x86” و ”x64” سیستم های پشتیبانی شده اوبونتو MATE OS فقط از “dpkg” مدیر بسته. این برای هر دو کامپیوتر قدیمی و جدید سازگار است. از چهار نوع کامپیوتر پشتیبانی می کند، از جمله “رزبری پای“، “رسانه زنده“، “مبتدیان“، و “دسکتاپ“.

اوبونتو MATE OS را دانلود کنید

جایگزین 5: سیستم عامل Deepin

سیستم عامل Deepin (که قبلاً با نام “لینوکس دیپین” و “Hiweed Linux”) یکی دیگر از توزیع‌های لینوکس مبتنی بر دبیان است. برای اولین بار منتشر شد روی 28 فوریه 2004 توسط “شرکت فناوری دیپین“. آخرین نسخه خود را منتشر خواهد کرد روی 9 نوامبر 2022. فقط یک محیط دسکتاپ پیش فرض دارد که DDE (محیط دسکتاپ Deepin) است. پشتیبانی از “x86” و ”x64” معماری و فقط برای کاربران دسکتاپ طراحی شده است. سیستم عامل Deepin دو مدیر بسته دارد که عبارتند ازAPT” و ”dpkg

Deepin OS را دانلود کنید

نتیجه

اوبونتو یک توزیع لینوکس منبع باز و رایگان است که مبتنی بر آن است روی سیستم عامل دبیان جایگزین های مختلف اوبونتو وجود دارد که عبارتند از:سیستم عامل لینوکس مینت“، “سیستم عامل فدورا“، “Arch سیستم عامل“، “اوبونتو MATE OS“، و “Deepin OS“. این نوشته 5 گزینه مرتبط ترین اوبونتو را پوشش داده است.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-29 08:39:04

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید