وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

درون یابی متغیر در شل اسکریپت چیست؟

0 1
زمان لازم برای مطالعه: 2 دقیقه


درون یابی متغیر یک مفهوم اساسی در پوسته bash است که به کاربران اجازه می دهد تا مقادیر ذخیره شده در متغیرهای پوسته را ارجاع و دستکاری کنند. این یک مهارت مهم برای اسکریپت نویسان پوسته و مدیران سیستم است که نیاز به خودکارسازی وظایف و نوشتن اسکریپت های پوسته کارآمد دارند. این مقاله مروری بر درون یابی متغیرها و دو مثال برای نشان دادن روش عملکرد آن ارائه می دهد.

درون یابی متغیر در اسکریپت پوسته چیست؟

درون یابی متغیر است process جایگزینی مقدار یک متغیر با محتوای آن. در پوسته bash، متغیرها با استفاده از نحو ایجاد می شوند. مقدار اختصاص داده شده به یک متغیر می تواند یک رشته، یک عدد یا هر نوع داده دیگری باشد.

هنگام ارجاع به یک متغیر در پوسته، از نحو <$variable-name> استفاده می شود. درون یابی متغیر زمانی اتفاق می افتد که این نحو در یک دستور یا اسکریپت استفاده شود و مقدار متغیر به جای آن جایگزین شود. به عنوان مثال، اگر به متغیر “name” مقدار “Mark” اختصاص داده شود، دستور “echo $name” خروجی “mark” خواهد داشت.

درونیابی متغیر همچنین می تواند با سایر دستورات و عملگرهای پوسته برای دستکاری متغیرها ترکیب شود. برای مثال، اگر متغیر تنظیم نشده باشد، می‌توان از نحو «${variable-name:-default-value}» برای ارائه یک مقدار پیش‌فرض استفاده کرد. این هنگام نوشتن اسکریپت هایی که نیاز به مدیریت متغیرهای گم شده یا تعریف نشده دارند مفید است. برای نشان دادن آینده، من دو مثال آورده ام که استفاده از درون یابی متغیر را نشان می دهد:

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  چگونه یک فرمان را در Bash بدون تاخیر غیر ضروری زمان بندی کنیم

مثال 1: رشته های پیوسته

در این مثال از درون یابی متغیر برای به هم پیوستن دو رشته استفاده شده است. متغیرهای “نام” و “نام خانوادگی” تعریف شده و سپس با استفاده از نحو “$” به هم متصل می شوند.

#!/bin/bash

نام کوچک=“علامت گذاری”

نام خانوادگی=“دوقلو”

نام و نام خانوادگی=$First_Name $Last_Name

اکو “نام و نام خانوادگی: $Full_Name

در اینجا خروجی اسکریپت پوسته است که دو رشته را با استفاده از درون یابی متغیر به هم متصل می کند:

درون یابی متغیر در شل اسکریپت چیست؟

مثال 2: بررسی متغیرهای تعریف نشده

در این مثال، از درون یابی متغیر برای بررسی تعریف نشده بودن متغیر استفاده می شود. متغیر “نام فایل” بررسی می شود تا ببینیم آیا تنظیم شده است یا خیر. اگر تنظیم نشده باشد، به جای آن از مقدار پیش فرض “test_file.sh” استفاده می شود.

#!/bin/bash

اگر [ -z ${file_name+x} ]; سپس

نام فایل=“default_file.txt”

فی

اکو “نام فایل: $file_name

در اینجا خروجی اسکریپت پوسته است که یک متغیر را اعلام می کند و اگر با استفاده از درون یابی رشته اضافه نشود، مقداری به آن اضافه می کند:

درون یابی متغیر در شل اسکریپت چیست؟درون یابی متغیر در شل اسکریپت چیست؟

نتیجه

درون یابی متغیر یک ویژگی قدرتمند در پوسته bash است که به کاربران اجازه می دهد تا مقادیر ذخیره شده در متغیرهای پوسته را ارجاع و دستکاری کنند. این یک مهارت ضروری برای هر کسی است که با اسکریپت های پوسته یا مدیریت سیستم کار می کند. مثال‌های ارائه‌شده در این مقاله نشان می‌دهند که چگونه می‌توان از درون‌یابی متغیر برای به هم پیوستن رشته‌ها و بررسی متغیرهای تعریف‌نشده استفاده کرد. با تسلط بر درون یابی متغیرها، اسکریپت نویسان پوسته و مدیران سیستم می توانند اسکریپت های کارآمدتر و قابل اعتمادتری بنویسند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش تغییر مسیر stderr به stdout در Bash

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-28 22:59:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید