وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

معنی $ در اسکریپت Bash چیست؟

0 4
زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه


Bash یک پوسته محبوب یونیکس است که به کاربران اجازه می دهد از طریق a با سیستم تعامل داشته باشند command-line رابط. در برنامه نویسی bash، علامت دلار ($) یک کاراکتر ضروری است که به طرق مختلف استفاده می شود. علامت دلار در اسکریپت bash معانی مختلفی دارد و استفاده از آن برای ایجاد و اجرای اسکریپت های پوسته بسیار مهم است.

معنای $ در اسکریپت Bash چیست؟

علامت دلار ($) یک کاراکتر خاص در اسکریپت bash است که برای نشان دادن معانی مختلف بسته به آن استفاده می شود روی زمینه ای که در آن استفاده می شود. در اینجا برخی از کاربردهای رایج علامت دلار در برنامه نویسی bash آورده شده است:

روش استفاده از علامت $ برای بازیابی مقدار متغیر در اسکریپت های Bash

در برنامه نویسی bash، از متغیرها برای ذخیره مقادیری استفاده می شود که می توانند در سراسر اسکریپت استفاده شوند. نماد $ برای نشان دادن مقدار یک متغیر استفاده می شود و در زیر مثالی است که استفاده از $ Sign برای Call Variables را در اسکریپت های Bash نشان می دهد:

#!/bin/bash

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش شمارش تعداد خطوط یک فایل در Bash

نام=“علامت گذاری”

اکو “اسم من هست $name

در این مثال، به نام متغیر مقدار “Mark” اختصاص داده شده است، و دستور echo از نماد $ برای نمایش مقدار متغیر استفاده می کند، در اینجا خروجی این اسکریپت است:

معنی $ در اسکریپت Bash چیست؟

روش استفاده از علامت $ به عنوان پارامترهای موقعیت

در برنامه نویسی bash، از پارامترهای موقعیتی برای نمایش آرگومان های ارسال شده به یک اسکریپت یا تابع استفاده می شود. نماد $ برای دسترسی به مقدار پارامترهای موقعیتی استفاده می شود. به عنوان مثال:

#!/bin/bash

اکو “اولین پارامتر موقعیتی $1 است”

اکو “پارامتر موقعیتی دوم $2 است”

در این مثال، نماد $ برای نمایش پارامترهای موقعیتی اول و دوم ارسال شده به اسکریپت استفاده می شود و در اینجا اولین آرگومان “hello” است، دومین آرگومان لینوکس است:

معنی $ در اسکریپت Bash چیست؟معنی $ در اسکریپت Bash چیست؟

روش استفاده از علامت $ برای جایگزینی دستور در اسکریپت های Bash

در برنامه نویسی bash، از جایگزینی دستور برای جایگزینی یک دستور با خروجی آن استفاده می شود. نماد $ برای نشان دادن جایگزینی دستور استفاده می شود. به عنوان مثال:

#!/bin/bash

امروز=$(تاریخ)

اکو “امروز است:” دلار امروز

در این مثال، دستور date برای دریافت تاریخ جاری استفاده می شود و خروجی با استفاده از نماد $ به متغیر امروزی اختصاص داده می شود:

معنی $ در اسکریپت Bash چیست؟معنی $ در اسکریپت Bash چیست؟

روش استفاده از علامت $ با عملیات حسابی در اسکریپت های Bash

در برنامه نویسی bash از عبارات حسابی برای انجام عملیات ریاضی استفاده می شود. نماد $ برای نشان دادن خروجی عملیات حسابی استفاده می شود. به عنوان مثال:

#!/bin/bash

num1=20

num2=30

نتیجه=$((num1 + num2))

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  چگونه می توانم استدلال را در یک اسکریپت Bash پاس کنم؟

اکو “نتیجه این است:” $نتیجه

در این مثال از نماد $ برای انجام بسط حسابی برای اضافه کردن مقادیر num1 و num2 استفاده می شود، در اینجا من مقدار 20 را به num1 و 30 را به num2 اختصاص داده ام:

معنی $ در اسکریپت Bash چیست؟معنی $ در اسکریپت Bash چیست؟

روش استفاده از علامت $ با متغیرهای محیطی در اسکریپت های Bash

در برنامه نویسی bash، از متغیرهای محیطی برای ذخیره تنظیمات و پیکربندی های کل سیستم استفاده می شود. نماد $ برای دسترسی به مقدار متغیرهای محیطی استفاده می شود. به عنوان مثال:

#!/bin/bash

اکو “مسیر این است:” $PATH

در این مثال، نماد $ برای نمایش مقدار متغیر محیطی PATH استفاده می شود:

معنی $ در اسکریپت Bash چیست؟معنی $ در اسکریپت Bash چیست؟

نتیجه

علامت دلار ($) یک کاراکتر ویژه همه کاره در برنامه نویسی bash است که برای جایگزینی متغیر و دستور، نشان دهنده متغیرهای خاص و به عنوان یک کاراکتر فرار استفاده می شود. کاربردهای متفاوت آن، اسکریپت bash را انعطاف پذیرتر و قدرتمندتر می کند. کاربردهای زیادی از این علامت وجود دارد، برخی از آنها شامل دستکاری رشته و عبارات شرطی است.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-29 04:58:04

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید