وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

روش اندازه گیری زمان سپری شده در Bash

0 4
زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه


اندازه گیری زمان سپری شده در یک اسکریپت bash می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد عملکرد، استفاده از منابع و زمان اجرای وظایف مختلف ارائه دهد. این اطلاعات می تواند در برنامه های مختلف از جمله تجزیه و تحلیل عملکرد، نظارت، اشکال زدایی و تست خودکار مفید باشد. این راهنما روش های مختلف اندازه گیری زمان سپری شده در اسکریپت bash را مورد بحث قرار می دهد.

روش اندازه گیری زمان سپری شده در bash

چندین روش برای اندازه‌گیری زمان سپری شده در یک اسکریپت bash وجود دارد و هر یک از این روش‌ها روشی ساده و سرراست برای اندازه‌گیری زمان سپری شده یک کار در یک اسکریپت bash ارائه می‌دهند:

    • از طریق فرمان زمان
    • از طریق دستور تاریخ

از طریق زمان فرمان

دستور ‘time’ می تواند برای اندازه گیری زمان سپری شده یک اسکریپت یا مجموعه ای از دستورات استفاده شود، علاوه بر این اطلاعات دیگری مانند زمان کاربر و CPU سیستم، حداکثر استفاده از حافظه و وضعیت خروج از دستور را می دهد. در اینجا نحو استفاده از این دستور برای دریافت زمان سپری شده در اسکریپت پوسته آمده است:

زمان <فرمان>

برای نشان دادن استفاده از این دستور و برای اهداف آموزشی، من یک کد نمونه از اسکریپت bash را آورده‌ام که در آن یک کار ساده را انجام داده‌ام و با استفاده از نحو داده شده در بالا، زمان سپری شده را پیدا کرده‌ام:

#!/bin/bash
زمان {

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  Bash for Loop in One Line

نتیجه 1=$((5+7))

نتیجه 2=$((457*986))

نتیجه 3=$((855+789))

اکو “نتیجه 1: $نتیجه1

اکو “نتیجه 2: $نتیجه2

اکو “نتیجه 3: $نتیجه3

خواب 2
}

در اینجا خروجی کد مثالی است که استفاده از دستور time برای اندازه گیری زمان سپری شده را نشان می دهد:

روش اندازه گیری زمان سپری شده در Bash

در اینجا فقط چهار کار را انجام می دهد که عبارتند از جمع، تفریق، ضرب و سیستم را به مدت 2 ثانیه می خواباند، خروجی نشان می دهد که زمان سپری شده تقریباً 2 ثانیه است.

از طریق دستور تاریخ

راه دیگر برای یافتن زمان سپری شده در اسکریپت bash با استفاده از دستور date است، با دستور ‘date’ می توانید تاریخ و زمان فعلی را در قالب مشخصی بازیابی کنید و آن را در یک متغیر ذخیره کنید، در اینجا نحو آن است:

(تاریخ [Format])

رشته Format می تواند شامل کدهای مختلفی برای عناصر مختلف تاریخ و زمان باشد، مانند %Y برای سال، %m برای ماه، %d برای روز ماه، %H برای ساعت، %M برای دقیقه. و %S برای دوم.

برای نشان دادن استفاده از این دستور و برای اهداف آموزشی، من یک کد نمونه از اسکریپت bash را آورده‌ام که در آن یک کار ساده را انجام داده‌ام و با استفاده از نحو داده شده در بالا، زمان سپری شده را پیدا کرده‌ام:

#!/bin/bash
شروع کنید=$(تاریخ +%س)

نتیجه 1=$((5+7))

نتیجه 2=$((457*986))

نتیجه 3=$((855+789))

خواب 2
پایان=$(تاریخ +%س)
سپری شده=$((پایان-شروع))

اکو “نتیجه 1: $نتیجه1

اکو “نتیجه 2: $نتیجه2

اکو “نتیجه 3: $نتیجه3
اکو “زمان سپری شده: $ گذشت ثانیه”

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش بررسی نسخه اوبونتو در bash

در اینجا خروجی کد مثالی است که استفاده از دستور date را برای اندازه گیری زمان سپری شده نشان می دهد:

روش اندازه گیری زمان سپری شده در Bashروش اندازه گیری زمان سپری شده در Bash

در اینجا کد فقط چهار کار را انجام می دهد که عبارتند از جمع، تفریق، ضرب و سیستم را به مدت 2 ثانیه می خواباند. برای محاسبه زمان سپری شده، از دستور date دو بار استفاده کرده ام: یکی برای ذخیره زمان شروع و دیگری برای ذخیره زمان پایان، سپس برای محاسبه زمان سپری شده تفاوت هر دو زمان را می گیرد.

نتیجه

برای محاسبه سپری شده دو راه برای انجام آن وجود دارد یکی با دستور ‘زمان’ و دیگری با دستور ‘تاریخ’. دستور ‘تاریخ’ برای محاسبه زمان سپری شده با ذخیره زمان شروع و زمان پایان و سپس تفاوت آنها برای محاسبه آن استفاده می شود. با این حال، دستور ‘time’ یک فرمان داخلی است که می تواند برای اندازه گیری زمان لازم برای اجرای یک فرمان استفاده شود.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-29 07:22:02

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید