نحوه استفاده از دستور سه لینوکس با مثال های مفید

پیمایش دستورات لینوکس می‌تواند ترسناک باشد، اما هرچه بیشتر یاد بگیرید، آسان‌تر می‌شود. لینوکس سه راهی فرمان یک ابزار همه کاره است که گردش کار شما را با هدایت خروجی استاندارد به چندین مقصد به طور همزمان ساده می کند.

این فقط برای کاربران پیشرفته نیست – حتی افراد مبتدی نیز می توانند از عملکردهای ضروری آن استفاده کنند. در این راهنما، ما به توضیح خواهیم پرداخت سه راهی در لینوکس دستور دهید، نحو آن را بررسی کنید و مثال های عملی ارائه دهید تا به شما در تسلط بر این ابزار مهم کمک کند. بیا شروع کنیم.

سینتکس فرمان لینوکس

را سه راهی دستور ورودی استاندارد را می‌خواند و در آن می‌نویسد terminal و یک یا چند فایل در اینجا نحو اصلی آمده است:

command | tee [options] [file]
  • فرمان – این فرمان اولیه ای است که اجرا می کنید، خروجی که می خواهید تغییر مسیر دهید. به عنوان مثال می توان به دستورات پوسته مانند ls، گربه، و زمان کار.
  • | – کاراکتر pipe خروجی دستور قبلی را تغییر مسیر می دهد (فرمان) به دستور زیر (سه راهی).
  • سه راهی – این دستور از ورودی استاندارد خوانده می شود و در خروجی استاندارد و فایل های مشخص شده می نویسد.
  • [options] – در اینجا، می توانید پرچم هایی را برای تغییر روش تعیین کنید سه راهی رفتار می کند. به عنوان مثال پرچم به جای بازنویسی، خروجی را به فایل اضافه می کند.
  • [file] اینجا جایی است که برای ذخیره خروجی استاندارد، فایل(ها) را نامگذاری می کنید. می توانید چندین فایل را مشخص کنید و آنها را با فاصله از هم جدا کنید.

به عنوان مثال، برای ذخیره خروجی از اکو دستور به یک فایل متعلق به ریشه به نام hello.txt، اجرا کردن:

echo "Hello, world!" | tee hello.txt

این دستور نشان می دهد سلام دنیا! روی لینوکس شما terminal و آن را در این ذخیره می کند TXT فایل.

روش استفاده از دستور سه لینوکس

اکنون که سینتکس اولیه را می دانید، بیایید از لینوکس استفاده کنیم سه راهی فرمان اگه تو هستی روی یک سرور خصوصی مجازی (VPS)، از طریق SSH به خط فرمان سرور خود دسترسی پیدا کنید.

برای ورود به سیستم، جزئیات SSH خود را از ارائه دهنده VPS خود دریافت کنید و از یک کلاینت SSH مانند PuTTY استفاده کنید.

روش ذخیره خروجی فرمان در یک فایل

ذخیره خروجی فرمان با لینوکس ساده است سه راهی فرمان برای هدایت خروجی استاندارد به یک فایل، این فرمت را دنبال کنید:

command | tee output.txt

به عنوان مثال، برای گرفتن خروجی از ls دستور، اجرا کنید:

ls | tee directory-listing.txt

این فهرست فهرست دایرکتوری فعلی را نشان می دهد روی شما terminal و آن را بنویسید directory-listing.txt، که برای کارهایی مانند ثبت اطلاعات سیستم مفید است.

برای نوشتن همزمان روی چندین فایل، از:

ls | tee file1.txt file2.txt

روش اضافه کردن به یک فایل موجود

لینوکس سه راهی رفتار پیش فرض فرمان بازنویسی محتوای فایل مشخص شده است. برای اضافه کردن خروجی بدون جایگزین کردن آنچه قبلاً وجود دارد، از پرچم به این صورت:

command | tee -a existing-file.txt

به عنوان مثال، برای اضافه کردن زمان آپدیت سیستم به یک فایل گزارش موجود به نام system-log.txt بدون حذف ورودی های قبلی، اجرا کنید:

uptime | tee -a system-log.txt

این در حالی که داده های جدید را اضافه می کند، ورودی های قبلی شما را حفظ می کند. این برای به روز رسانی مداوم فایل های خروجی استاندارد ایده آل است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  20 بهترین تم روزنامه وردپرس برای وب سایت های خبری

فرض کنید قبلاً لیستی از بسته های نصب شده را در آن ذخیره کرده اید installed-packages.txt. برای افزودن ورودی‌های جدید هنگام نصب بسته‌های جدید، موارد زیر را اجرا کنید:

dpkg --get-selections | tee -a installed-packages.txt

این سه راهی دستور لینوکس لیست فعلی بسته های نصب شده را به فایل موجود اضافه می کند و داده های گرفته شده توسط دستور قبلی را حفظ می کند.

روش ترکیب فرمان سه راهی با لوله کشی

را سه راهی دستور در لینوکس زمانی که با لوله‌گذاری و سایر دستورات پوسته ترکیب شود مفیدتر می‌شود. این به شما امکان می دهد قبل از نوشتن آن در یک فایل یا نمایش آن، ورودی استاندارد را فیلتر و دستکاری کنید روی را terminal. در اینجا روش ساختاربندی دستور آمده است:

command1 | tee output1.txt | command2 | tee output2.txt

به عنوان مثال، برای جستجوی یک پیام خطای خاص در یک فایل log و ذخیره آن خروجی فیلتر شده، اجرا کنید:

cat logfile.txt | grep "ERROR" | tee error-log.txt

را سه راهی فرمان ورودی استاندارد را از logfile.txt، خطوط حاوی خطا، و آن خطوط را به هر دو می نویسد terminal و error-log.txt.

علاوه بر این، لینوکس سه راهی فرمان را می توان با قطع کرد SIGINT یا SIGTERM سیگنال ها مگر اینکه در سطح پوسته مدیریت شوند تا وقفه ها را نادیده بگیرند. برای رفع این مشکل می توانید از تله دستور قبل از اجرای سه راهی دستور، همانطور که نشان داده شده است:

trap "echo 'Interrupt signal caught, exiting.'; exit" SIGINT SIGTERM
tail -f continuously-updating-log.txt | tee -a captured-log.txt

در این مثال، تله دستور برای گرفتن سیگنال های وقفه آماده شده است. را دم -f فرمان گزارش به روز رسانی مداوم را می خواند و سه راهی -a این اطلاعات را به captured-log.txt.

بهترین تمرینات فرمان لینوکس تی

هنگام استفاده از سه راهی دستورات، بهترین شیوه ها را برای بهینه سازی گردش کار خود دنبال کنید. اینها شامل ساده کردن دستورات لینوکس با هوش مصنوعی و مدیریت خروجی استاندارد و خطای استاندارد در لینوکس است.

مدیریت فرمان سه راهی را با هاستینگer دستیار VPS AI

مدیریت وظایف با لینوکس command-line ابزارها می توانند چالش برانگیز باشند، به خصوص برای کسانی که تازه وارد مدیریت سیستم لینوکس شده اند. خوشبختانه برای هاستینگer مشتریان میزبان VPS، دستیار هوش مصنوعی VPS ما این را ساده می کند process.

این ابزار مجهز به هوش مصنوعی راهنمایی دقیق و به موقع برای راه اندازی و مدیریت شما ارائه می دهد سه راهی یا سایر وظایف فرماندهی بنابراین، نیازی به بررسی راهنماها یا سوالات متداول نیست، زیرا دستورالعمل های گام به گام را دریافت خواهید کرد.

به عنوان مثال، برای راه اندازی سه راهی اتوماسیون فرمان، دستیار هوش مصنوعی دستورات مورد نیاز را برای شما ایجاد می کند. لینوکس را کپی و پیست کنید سه راهی نمونه ها، و شما آماده هستید.

در اینجا روش استفاده از هاستینگer دستیار VPS AI:

  1. وارد سیستم خود شوید هاستینگer حساب.
  2. را بیابید VPS داشبورد و سرور خود را انتخاب کنید.
  3. در پانل سمت چپ، به راهنما → دستیار هوش مصنوعی.
انتخاب منوی AI Assistant در نوار کناری سمت چپ داشبورد VPS hPanelانتخاب منوی AI Assistant در نوار کناری سمت چپ داشبورد VPS hPanel
  1. سوال خود را در مورد سه راهی یا دستورات دیگر
  2. دستیار هوش مصنوعی مقداری لینوکس آماده برای استفاده در اختیار شما قرار می دهد سه راهی نمونه های فرمان
نشان دادن استفاده از دستیار هوش مصنوعی برای ارائه نمونه‌های فرمان لینوکسنشان دادن استفاده از دستیار هوش مصنوعی برای ارائه نمونه‌های فرمان لینوکس

خروجی را با پرچم سه راهی ساده کنید

بهینه سازی مدیریت خروجی استاندارد در لینوکس آسان تر است سه راهی پرچم های فرمان را یا -ضمیمه flag مفید است و به شما امکان می دهد داده های جدیدی را به یک فایل موجود بدون پاک کردن آنچه قبلاً در آنجا وجود دارد اضافه کنید.

به عنوان مثال، اگر به طور منظم داده های عملکرد سیستم را ثبت می کنید، از آن استفاده کنید پرچم برای نمایش خروجی الحاقی در لینوکس. دستور را به صورت زیر اجرا کنید:

command | tee -a output-file.txt

این روش برای کارهایی که نیاز به جمع آوری مداوم داده ها دارند راحت است. را سه راهی دستور، در همان زمان، به گزارش‌های موجود در چندین فایل اضافه می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  بایگانی VPS

خطای استاندارد تغییر مسیر (stderr)

در لینوکس، خروجی استاندارد (stdout) و خطای استاندارد (stderr) جریان های متمایز هستند. در حالی که stdout خروجی منظم یک فایل را مدیریت می کند، stderr پیام های خطا را مدیریت می کند گرفتن هر دو برای تشخیص کامل سیستم حیاتی است.

برای گرفتن هر دو stdout و stderr، دستور را به صورت زیر اجرا کنید:

command 2>&1 | tee both-output.txt

این پیغام های استاندارد و خطا را وارد می کند both-output.txt برای تحلیل بعدی

به عنوان مثال، برای تشخیص مشکلات مربوط به نوشتن خطا در یک فایل گزارش خاص، اجرا کنید:

some_command 2>&1 | tee error-log.txt

این تکنیک امکان عیب یابی عمیق، گرفتن خطای نوشتن و خروجی های استاندارد را برای تجزیه و تحلیل فراهم می کند.

چندین کپی به طور همزمان ایجاد کنید

لینوکس سه راهی هنگامی که نیاز به نوشتن در چندین فایل دارید، دستور عالی می شود، زیرا به طور همزمان خروجی یکسان را در مکان های مختلف کپی می کند. برای این کار از سینتکس زیر استفاده کنید:

command | tee file1.txt file2.txt file3.txt

این ویژگی برای ثبت فعالیت های شبکه در فایل ها و دایرکتوری های داده شده مفید است و کار را ساده می کند و در عین حال از ثبات داده ها اطمینان می یابد.

سه راهی را با grep ترکیب کنید

جفت شدن سه راهی با دستور grep به شما امکان می دهد خطوط خاصی را از یک جریان داده فیلتر کرده و آنها را ذخیره کنید. این یکی از لینوکس هاست command-line ترفندهای مفید برای کارهایی مانند مرتب سازی از طریق فایل های گزارش. سینتکس برای دستیابی به این امر به شرح زیر است:

command | grep 'pattern' | tee filtered-output.txt

به عنوان مثال، برای استخراج تمام خطوط حاوی خطا از یک گزارش سیستم، دستور زیر را اجرا کنید:

cat system-log.txt | grep 'ERROR' | tee error-lines.txt

این تنظیمات به شما امکان می دهد فیلتر شده را نمایش دهید خطا خطوط روی را terminal و به طور همزمان آنها را ذخیره کنید error-lines.txt، ورود به سیستم را ساده می کند process.

نتیجه

لینوکس سه راهی فرمان ابزار قدرتمندی است که به شما امکان نمایش داده ها را می دهد روی را terminal و آن را در یک یا چند فایل ذخیره کنید. این راهنما کاربرد اصلی آن از جمله تغییر مسیر خروجی در لینوکس را با استفاده از آن بررسی کرده است سه راهی برای ورود به سیستم، و جفت کردن آن با grep.

مهارت در این ویژگی ها نه تنها لینوکس شما را تقویت می کند command-line مهارت‌ها و همچنین ساده‌سازی عملیات روزانه.

این که آیا با استفاده از سه راهی فرمان برای نظارت بلادرنگ یا تشخیص خطاها در حین اشکال زدایی، مسترینگ سه راهی برای مدیریت سیستم و ارتقاء سطح مهارت های مدیریت لینوکس شما بسیار ارزشمند است.

دانش خط فرمان لینوکس خود را گسترش دهید

خواندن محتوای فایل با دستور Cat
روش استفاده از دستور دم لینوکس
دستکاری فایل با استفاده از دستور Sed
نام فایل های خود را به طور موثر در لینوکس تغییر دهید
به دستور فایل لینوکس مسلط شوید
آرشیو و فشرده سازی با تار
مکان یابی و یافتن فایل ها در لینوکس
با فرمان Chown کنترل را در دست بگیرید
انتقال امن فایل با SCP
روش انتقال فایل ها با استفاده از Rsync