وردپرس که یک سیستم مدیریت محتوای متن باز (CMS) است، از آن استفاده می کند GNU مجوز عمومی عمومی (GPL) برای محافظت از نرم افزار مبتنی بر روی کد منبع آن این بدان معناست که تمام کارهای مشتق شده، از جمله تم ها و افزونه های وردپرس، به طور خودکار مجوز GPL را به ارث می برند.

دانستن روش عملکرد مجوز برای توسعه دهندگان وردپرس حیاتی است تا از انطباق آنها در هنگام توزیع تم ها، افزونه ها و وصله های نرم افزاری اطمینان حاصل کنند. همین امر در مورد کاربران وردپرسی نیز صدق می کند که محصولات جانبی کد وردپرس را در وب سایت خود پیاده سازی می کنند.

این مقاله عملکرد مجوز GPL، از جمله تاثیر آن را توضیح خواهد داد روی جامعه وردپرس و همچنین تم ها و افزونه ها. ما همچنین GPL را با انواع دیگر مجوزهای نرم افزار مقایسه خواهیم کرد.

بیایید با یادگیری روش عملکرد مجوز نرم افزار رایگان در اکوسیستم وردپرس شروع کنیم.

WordPress GPL یک مجوز نرم افزار منبع باز است که از CMS و کارهای مشتق شده آن مانند تم ها و افزونه ها محافظت قانونی می کند. کاربر نهایی می‌تواند نرم‌افزار دارای مجوز GPL را به صورت رایگان کپی، اصلاح و توزیع کند، اما تحت شرایط مجوز یکسانی قرار می‌گیرد.

وردپرس GPL چگونه کار می کند

لوگوی GNU پروانه عمومی عمومی

در اصل برای GNU هدف سیستم عامل GPL مقابله با محصولات دیجیتال اختصاصی است. این چهار آزادی را برای کاربران نرم افزار تضمین می کند:

  • آزادی اجرای نرم افزار دارای مجوز GPL برای هر هدفی.
  • آزادی مطالعه و اصلاح کد منبع نرم افزار.
  • آزادی توزیع مجدد نرم افزار به نفع جامعه.
  • آزادی به اشتراک گذاری نسخه های اصلاح شده نرم افزار تحت مجوز یکسان.

وردپرس کد منبع خود را تحت GPL مجوز می دهد زیرا با ماهیت منبع باز پلت فرم مطابقت دارد. مجوز نرم افزار رایگان به صاحبان سایت و توسعه دهندگان امکان دسترسی رایگان به کد وردپرس را می دهد و به آنها امکان ایجاد ویژگی های جدید و ارائه پیشنهادات برای بهبود CMS را می دهد.

بر این اساس، تمام کارهای مشتق شده به طور خودکار همان شرایط مجوز وردپرس را به ارث می برند. توسعه دهندگان پلاگین و تم باید چهار آزادی GPL را هنگام انتشار آثار خود تضمین کنند روی دایرکتوری رسمی وردپرس

با GPL، وردپرس یک جامعه مشارکتی ایجاد می کند که به اشتراک گذاری دانش در بهبود CMS را تشویق می کند. به طور خلاصه، وردپرس تا به امروز به دلیل GPL رایگان است.

بنر میزبانی وردپرسبنر میزبانی وردپرس
مجوز وردپرس: GPL چیست و چگونه با پلاگین ها و تم ها کار می کند 10

GPL در مقایسه با سایر مجوزها

برای درک بهتر اینکه چرا وردپرس GPL را انتخاب کرد، بیایید روش مقایسه آن با سایر مجوزهای نرم افزار را بررسی کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  وردپرس لوکال هاست: روش نصب وردپرس به صورت محلی در 6 مرحله

در زیر به تفکیک سه مجوز نرم افزار متداول به جز GPL ‒ LGPL، BSD، و MIT آمده است.

LGPL

لوگوی GNU مجوز عمومی کمترلوگوی GNU مجوز عمومی کمتر

در حالی که مجوز GPL بر تمام اجزای برنامه های نرم افزاری تأثیر می گذارد، GNU مجوز عمومی عمومی کمتر (LGPL) فقط برای کتابخانه های نرم افزار منبع باز اعمال می شود. این مجوز نرم افزار الزامات ضعیف کپی لفت را اعمال می کند و کد LGPL را برای ساخت نرم افزار تجاری انعطاف پذیرتر می کند.

توسعه دهندگانی که به صورت پویا نرم افزار اختصاصی خود را به یک کتابخانه دارای مجوز LGPL پیوند می دهند، می توانند کد برنامه خود را تحت هر مجوزی توزیع کنند. با این حال، اگر کتابخانه را تغییر دهید و بعداً آن را توزیع کنید، باید کد منبع نسخه اصلاح شده را فاش کنید.

BSD

لوگو مجوز نرم افزار توزیع منبع برکلیلوگو مجوز نرم افزار توزیع منبع برکلی

BSD یک مجوز مجاز با حداقل محدودیت استفاده و توزیع مجدد است. مجوز BSD که در ابتدا برای یک سیستم عامل مبتنی بر یونیکس به نام توزیع استاندارد برکلی منتشر شد، اکنون برای نرم‌افزار رایگان، اشتراک‌افزار و نرم‌افزار منبع باز قابل اجرا است.

مانند LGPL، این مجوز منبع باز نیازی به توسعه دهندگان نرم افزار BSD ندارد تا کد منبع خود را با کاربران به اشتراک بگذارند. توسعه‌دهندگان می‌توانند کار خود را تحت مجوز دیگری منتشر کنند تا زمانی که از نام توسعه‌دهندگان کد اصلی برای تأیید خود استفاده نکنند.

MIT

لوگو مجوز نرم افزار موسسه فناوری ماساچوستلوگو مجوز نرم افزار موسسه فناوری ماساچوست

مانند BSD، MIT مجوزی مجاز است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از نسخه های نرم افزار اصلی برای هر هدفی استفاده کنند، کپی کنند، تغییر دهند، ادغام کنند، منتشر کنند و بفروشند. مجوز MIT حاوی مقررات ثبت اختراع نیست، بنابراین با سایر مجوزهای منبع باز مانند GPL سازگار است.

این مجوز که در موسسه فناوری ماساچوست ایجاد شده است، به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا کد منبع باز را در پروژه های متن بسته خود بگنجانند. لازم نیست کد منبع یا تغییرات آن را فاش کنید تا زمانی که اعلامیه حق چاپ اصلی را در کپی ها قرار دهید.

علاوه بر این، مجوز MIT امکان استفاده، اصلاح و توزیع مجدد نرم‌افزار را تحت شرایط مختلف مجوز می‌دهد – و آن را برعکس GPL می‌سازد.

چگونه مجوز GPL با پلاگین ها و تم های وردپرس کار می کند

هر تم یا پلاگین لیست شده است روی دایرکتوری رسمی وردپرس به طور خودکار مجوز GPL را به ارث می برد زیرا به عنوان کار مشتق محسوب می شود. کاربران می توانند هر نرم افزار GPL را دانلود و فعال کنند، از بهترین افزونه ها گرفته تا تم های رایگان محبوب، روی سایت وردپرس آنها به صورت رایگان بدون خرید کلید مجوز.

در حالی که به نظر می رسد GPL به نفع کاربران نهایی است، توسعه دهندگان تم و افزونه ها می توانند از کار خود بدون نقض شرایط مجوز کسب درآمد کنند. کسب درآمد با استفاده از کد دارای مجوز GPL همچنان اخلاقی است، زیرا اصطلاح “آزادی” فقط به استفاده، اصلاح و توزیع نرم افزار به جای قیمت اشاره دارد.

به عنوان مثال، بسیاری از توسعه دهندگان با ارائه پشتیبانی اختصاصی برای رفع اشکالات و به روز رسانی خودکار از طریق یک مدل اشتراک، مضامین و افزونه های وردپرس خود را به عنوان محصولات ممتاز به بازار عرضه می کنند. این در درجه اول یک استراتژی بازاریابی است زیرا توسعه دهندگان اغلب کد نرم افزار خود را در یک مخزن Git برای دسترسی عمومی طبق شرایط مجوز GPL ذخیره می کنند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  بایگانی VPS

دلیل اینکه کاربران عادی وردپرس از این فرصت برای صرفه جویی در هزینه استفاده نمی کنند این است که اکثر آنها روش عملکرد GPL را نمی دانند. علاوه بر این، اکثر مبتدیان دریافت مضامین و پلاگین های وردپرس از کانال های محبوب را بسیار ساده تر از نصب آنها به طور مستقل می دانند.

مهم! با وجود رایگان بودن، نرم افزار دارای مجوز GPL با نرم افزار نال شده یکسان نیست. مورد دوم نسخه هک شده نرم افزار پریمیوم است که معمولاً حاوی بدافزار است. حتی اگر شخصی نرم‌افزار نال شده را با قیمت تخفیف بفروشد، درآمد آن به توسعه‌دهنده اصلی نرم‌افزار نمی‌رسد. بنابراین، ما اکیداً توصیه می‌کنیم از یک پلاگین یا تم نال شده استفاده نکنید.

نتیجه

چه یک توسعه‌دهنده وردپرس باشید و چه صاحب وب‌سایت، دانستن روش عملکرد مجوز وردپرس به شما کمک می‌کند تا از پلتفرم به بهترین شکل استفاده کنید. حتی ممکن است شما را تشویق کند تا با پیشنهاد اصلاحات و توسعه تم یا افزونه خود، به جامعه منبع باز کمک کنید.

امیدواریم این مقاله به شما در درک مجوز GPL و مزایای آن برای جامعه وردپرس کمک کرده باشد. اگر هنوز سؤالی دارید، بخش سؤالات متداول ما را بررسی کنید یا نظر خود را در زیر بنویسید.

سوالات متداول مجوز وردپرس

به خواندن ادامه دهید زیرا ما به سوالات متداول در مورد مجوز وردپرس خواهیم پرداخت.

چرا وردپرس تحت GPL منتشر می شود؟

کد وردپرس تحت مجوز GPL منتشر می شود زیرا با ارزش اصلی CMS همسو می شود – پلتفرم را برای همه قابل دسترس می کند. مجوز نرم افزار رایگان به پرورش یک جامعه فراگیر کمک می کند که در آن هر کسی می تواند به تمام نسخه های اصلاح شده نرم افزار وردپرس و کارهای مشتق شده آن دسترسی داشته باشد. این همچنین به این معنی است که کاربران می توانند تم ها و افزونه های وردپرس را در صورت لزوم ویرایش کنند.

آیا پلاگین ها و تم های GPL ایمن هستند؟

وردپرس دارای دستورالعمل‌ها و روش‌های آزمایشی است تا اطمینان حاصل شود که افزونه یا پوسته وردپرس ایمن و کاملاً کاربردی است قبل از اینکه آن را در فهرست رسمی فهرست کنید. با این حال، ممکن است همین امر در مورد نرم افزار GPL که از زمان غربالگری از طریق بازارهای شخص ثالث توزیع شده است، اعمال نشود process متفاوت است. توصیه می‌کنیم اعتبار توسعه‌دهنده را بررسی کنید تا از دانلود نرم‌افزار نال شده خودداری کنید.

هنگام خرید مضامین و افزونه های GPL برای چه چیزی می پردازید؟

هنگام خرید قالب یا افزونه وردپرس دارای مجوز GPL، خدمات بیشتری دریافت می کنید. در بیشتر موارد، این سرویس ها پشتیبانی اختصاصی برای عیب یابی و به روز رسانی های آینده هستند. نرم افزار اصلی رایگان است زیرا شرایط مجوز GPL را از وردپرس به ارث می برد.