وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

دستور برش Bash با مثال

0 6
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه


لینوکس دستورات و ابزارهای زیادی را در اختیار ما قرار می دهد که به ما امکان می دهد قطعات و بخش هایی از فایل های خاص را برش دهیم و process و آن فایل ها را فیلتر کنید. «cut» همچنین یک ابزار خط فرمان در لینوکس است که به ما امکان می‌دهد بخش‌ها و بخش‌های خاصی از فایل‌ها را برش دهیم و با چاپ کردن آن، داده‌ها را به عنوان خروجی استاندارد به ما نشان دهیم. می‌توانیم از آن برای برش قسمت‌های فایل‌ها با جداکننده، فیلد، بایت، موقعیت و کاراکتر استفاده کنیم.

کات یک خط را می شکند و متن را در آن بیرون می آورد. ارائه گزینه ها هنگام نوشتن دستور الزامی است. در غیر این صورت خطا خواهد کرد. اگر عمل کنیم روی چندین فایل با ارائه بیش از یک نام فایل، پس از داده های هر دو فایل، نام آن قبل از آن نخواهد بود. این دستور با لیستی از گزینه ها همراه است که به شرح زیر است:

-f (–fields= LIST): با استفاده از یک فیلد مشخص شده توسط کاربر انتخاب می کند.

-b(–byte= LIST): با استفاده از بایت مشخص شده توسط کاربر انتخاب می کند.

-c(–character= LIST): با استفاده از یک کاراکتر مشخص شده توسط کاربر انتخاب می کند.

-d(– جداکننده): از یک جداکننده پیش‌فرض TAB استفاده می‌کند، اما اگر با استفاده از گزینه، جداکننده را مشخص کنیم، از جداکننده مشخص شده استفاده می‌کند.

-متمم: به دستور «cut» دستور می دهد تا همه کاراکترها، بایت ها یا فیلدها را به جای قسمت انتخاب شده اجرا کند.

-s(–only-limited): به طور پیش فرض، خطوطی که حاوی جداکننده هستند چاپ نمی شوند. مشخص کردن –s به همراه دستور cut به آن دستور می دهد که خطوطی را که هیچ جداکننده ای ندارند چاپ نکند.

– خروجی – جداکننده: It برای استفاده از رشته به عنوان خروجی مشخص شده است. به طور پیش فرض، رشته به عنوان ورودی عمل می کند.

-کمک: برای مشاهده راهنمای راهنما استفاده می شود.

– نسخه: برای تایید نسخه استفاده می شود.

اینها گزینه هایی هستند که قبلاً در بالا بحث کردیم.

اگر بخواهیم از یک فایل خاص برش دهیم، باید نام فایل را در انتهای دستور خود مشخص کنیم. بسته به بایت می توانیم تک یا چند بایت را برش دهیم روی نیازهای ما

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  Bash یک آرایه خالی را اعلام می کند؟

نحو:

نحو استفاده از دستور cut در زیر نشان داده شده است که در آن هر گزینه می تواند هر پرچمی باشد که برای انجام عملیات اضافی استفاده می شود. روی محتوایی که قرار است از فایل بریده شود. ما می توانیم از چندین گزینه در یک زمان استفاده کنیم. [File] پارامتر نام فایلی را می گیرد که می خواهیم از آن استخراج کنیم. اگر نام فایل را برای دستور “cut” خود تعیین نکنیم، از ورودی استاندارد خوانده می شود و مطابق آن شروع به کار می کند. در این صورت، این دستور “pipeline” را فیلتر می کند.

برش گزینه… [FILE]

مثال شماره 1:

در این مثال از دستور cut استفاده می کنیم تا درک بهتری از روش عملکرد دستور cut داشته باشیم. اجازه دهید ابتدا نسخه برش را که در حال حاضر داریم بررسی کنیم. برای این کار دستور زیر را اجرا می کنیم.

linux@linux-Virtualbox:~$ برش -نسخه

برای تایید نسخه برش، به سادگی دستور cut را به همراه پرچم “نسخه” که در بالا مطالعه کردیم اجرا می کنیم. همانطور که در قطعه نشان داده شده است، در مورد ما نسخه 8.30 است.

دستور برش Bash با مثال

فرض کنید فایلی در فهرست اصلی خود داریم که داده های پنج دانش آموز را به همراه “نام”، “نمرات” و “نمره” آنها ذخیره می کند.

دستور برش Bash با مثالدستور برش Bash با مثال

با چاپ چند بایت از FileNow، اقداماتی را انجام خواهیم داد روی این فایل با استفاده از دستور cut. برای چاپ بایت های فایل به سادگی دستوری که در زیر نمایش داده می شود را اجرا می کنیم.

linux@linux-Virtualbox:~$ برش1،2،3،4،5،6 student.txt

هنگامی که ما سعی می کنیم دستور بالا را اجرا کنیم، خروجی را همانطور که در زیر مشاهده می کنید نشان می دهد که در آن تعداد بایت هایی که از 1 تا 6 شروع می شود، نام دانش آموزان است.

دستور برش Bash با مثالدستور برش Bash با مثال

چاپ محدوده بایت

مانند بالا، ما همچنین می توانیم محدوده های متعدد بایت را چاپ کنیم. فرض کنید می خواهیم نام را همراه با علائم دانش آموزان چاپ کنیم. برای آن، از 1 تا 6 و سپس از 14 تا 24 متغیر خواهیم بود.

linux@linux-Virtualbox:~$ برش16،1424 student.txt

پس از اجرای دستور بالا، خروجی نمایش داده شده در زیر را دریافت می کنیم که در آن نام و نمره کل دانش آموزان نمایش داده می شود.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  Bash Until Loops

دستور برش Bash با مثالدستور برش Bash با مثال

نمایش محتوا از نقطه شروع یا پایان

برای چاپ محتوا از نقطه شروع مشخص شده، به سادگی یک دستور را اجرا می کنیم که در زیر ذکر شده است. فرض کنید می خواهیم کاراکتر را از نمایه “6” چاپ کنیم.

linux@linux-Virtualbox:~$ برش -c7- student.txt

همانطور که در زیر نشان داده شده است، کاراکترهای شاخص 7 تا آخرین نمایه در ما نمایش داده شده است terminal. این شامل نمرات و نمرات دانش آموزان بود.

دستور برش Bash با مثالدستور برش Bash با مثال

مانند بالا، می‌توانیم دستور cut را دستور دهیم که محتوا را در فهرست محدود چاپ کند. برای آن دستوری را که در خط بعدی ذکر شده اجرا می کنیم.

linux@linux-Virtualbox:~$ برش -ج-13 student.txt

هنگامی که این دستور را اجرا می کنیم، محتوا را از ابتدای شاخص “1” تا رسیدن به شاخص “13” دریافت می کنیم. همانطور که در زیر نشان داده شده است، در خروجی، نام و نمرات فقط در جایی نمایش داده می شود که نمرات دانش آموزان حذف شود.

دستور برش Bash با مثالدستور برش Bash با مثال

استفاده از دستور Cut توسط فیلدها

اکنون، فایل دیگری را امتحان می کنیم تا با استفاده از فیلدها، محتوا را برش دهیم. برای آن، ما از فایل “/etc/passwd” استفاده خواهیم کرد. اجازه دهید جزئیات کاربر مجاز به دسترسی به این سیستم را بررسی کنیم، برای این کار دستور cat را به همراه نام فایل همانطور که در زیر لیست شده است اجرا می کنیم.

linux@linux-Virtualbox:~$ گربه /و غیره/passwd

در زیر مشخصات کاربرانی که اجازه دسترسی به سیستم را دارند آورده شده است.

دستور برش Bash با مثالدستور برش Bash با مثال

در حال حاضر، شامل تمام جزئیات کاربران است. اما ما فقط نام کاربران را می خواهیم، ​​برای آن دستور زیر را اجرا می کنیم.

linux@linux-Virtualbox:~$ برش : -f1 /و غیره/passwd

پس از اجرای دستور بالا که در آن دستور cut را مشخص کردیم تا با استفاده از جداکننده “:”، اولین فیلد فایل را چاپ کند.

دستور برش Bash با مثالدستور برش Bash با مثال

نتیجه

امروز شما را با دستور “cut” لینوکس آشنا کردیم که برای برش بخشی از قسمت مشخص شده از هر فایل استفاده می شود. پس از ارائه نمای کلی، نحو را توضیح دادیم و برخی از عملیات برش بخش‌ها از فایل‌ها را انجام دادیم تا درک مفهوم دستور cut را برای شما آسان کنیم.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-29 12:31:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید