انجام اقدامات مختلف روی خط فرمان می تواند یک تجربه کارآمد و مفید باشد. با این حال، تازه واردان ممکن است آن را پیدا کنند process کاملا چالش برانگیز و بی نظم

این جایی است که ابزارها دوست دارند tmux مفید است زیرا اجازه می دهد یک پنجره واحد را به چندین پنجره دیگر تقسیم کنید. به عبارت دیگر، شما را قادر می سازد تا چندین کار را به طور همزمان انجام دهید روی همان صفحه نمایش

این آموزش روش نصب و استفاده از tmux را به شما نشان می دهد. ما همچنین چند مورد استفاده محبوب را برای آن بررسی خواهیم کرد و یک برگه تقلب قابل دانلود را برای مراجعات بعدی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

tmux یک است terminal مالتی پلکسر برای سیستم عامل های مبتنی بر یونیکس. به عبارت ساده، به عنوان یک افزودنی عمل می کندon به موجود terminal. این به کاربران اجازه می دهد تا چندین پنجره و پنجره را در یک واحد ایجاد کنند terminal. این به ویژه در صورتی مفید است که کاربران بخواهند فرآیندها یا دستورات جداگانه ای را اجرا کنند و خروجی را به طور همزمان مشاهده کنند.

چرا از tmux استفاده کنید

tmux به طور کلی برای افزایش بهره وری با تقسیم a استفاده می شود terminal پنجره ای برای هر کار جدیدی که در حال اجرا هستید. برای افزایش سرعت ایده آل است terminal وظایف روی سرور خصوصی مجازی شما (VPS)، به خصوص اگر یک سیستم ادمین هستید که باید چندین ترمینال را به طور همزمان مدیریت کند.

نقطه قوت دیگر مدیریت جلسه است که به کاربران امکان می دهد چندین برنامه یا کار را به طور موثر اجرا کنند. می‌توانید چندین جلسه را شروع کنید، که حتی اگر ناخواسته از VPS خود جدا شده باشید، همچنان اجرا می‌شوند.

در اینجا چند سناریو نمونه برای tmux آورده شده است:

  • کاربر می خواهد جلسه جدیدی را شروع کند و کار کند روی یک پروژه جدید در حالی که جلسه موجود را فعال نگه می دارد. با tmux امکان پیوستن یک جلسه جدید و شروع کار وجود دارد. پس از اتمام، می توانند جلسه قبلی را باز کرده و به کار خود ادامه دهند.
  • یک مدیر سیستم یک سرور راه دور مانند VPS را مدیریت می کند. آنها می خواهند برنامه ای را حتی پس از قطع شدن از سرور در حال اجرا نگه دارند. حتی اگر Tmux جلسه جاری را جدا کند، تمام فرآیندهای چنین جلسه Tmux فعال باقی می‌مانند.
  • کاربر می‌خواهد آزمایش کند که آیا برنامه به درستی اجرا می‌شود، اگرچه این به یک ثانیه نیاز دارد terminal پنجره برای نجات خود از دردسر راه اندازی یک اتصال SSH جدید در یک مکان جداگانه terminal، آنها می توانند یک جلسه جدید در tmux ایجاد کنند که به عنوان یک ثانیه عمل می کند terminal جلسه

روش نصب tmux روی اوبونتو

شما می توانید tmux را در مخزن رسمی اوبونتو پیدا کنید، بنابراین نصب آن را آسان می کند. نصب Tmux به سادگی استفاده از مدیر بسته APT است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  Hypervisor چیست: درک روش عملکرد، ویژگی های اصلی و موارد استفاده

با APT، می‌توانید بسته‌ها را بدون نگرانی در مورد وابستگی‌ها نصب، حذف و به‌روزرسانی کنید. همچنین برای بررسی و فهرست بندی بسته های نصب شده مفید است روی اوبونتو یا سایر توزیع های دبیان.

نکته حرفه ای

نصب سرور tmux به امتیازات بالایی نیاز دارد، بنابراین پیشنهاد می کنیم اضافه کنید سودو به apt-get فرمان

ابتدا از طریق SSH به VPS خود دسترسی پیدا کنید. پس از اتصال، این دستور را برای نصب ابزار اجرا کنید:

sudo apt-get install tmux

پس از آن، نسخه نصب شده را تأیید کنید. با دستور زیر می توانید این کار را انجام دهید:

tmux -V

tmux اکنون به درستی نصب شده و آماده استفاده است.

روش استفاده از tmux

این بخش روش استفاده و کنترل tmux را به شما نشان می دهد. دستور پیش فرض برای راه اندازی کلاینت tmux این است:

tmux
آ terminal پنجره ای که صفحه اصلی شروع tmux را نشان می دهد
روش نصب و استفاده از tmux + برگه تقلب رایگان tmux 4

نکته حرفه ای

برای اینکه هر دستور محیط tmux کار کند، باید از چیزی به نام a استفاده کنید پیشوند. پیشوند پیش فرض است Ctrl + B.

توجه داشته باشید که ممکن است برخی از وب‌سایت‌ها را پیدا کنید که دستورات tmux را در قالبی فهرست می‌کنند Cb (C → Ctrl و b → کلید صفحه کلید “B”.).

روش تقسیم صفحات در tmux

به طور پیش فرض، اولین جلسه ایجاد شده توسط tmux یک واحد خواهد بود terminal پنجره برای استفاده بیشتر از این ابزار، باید پنجره فعلی را به چند قسمت تقسیم کنید.

مهم! توجه داشته باشید که کلیدهای tmux دو قسمتی هستند – یک پیشوند، مانند Cbرا رها کرده و سپس سریعاً دستور مورد نظر را فشار دهید، مانند %.

به عنوان مثال، برای جدا کردن پنجره ها به دو بخش برای جلسه جدید ایجاد شده، دستور استفاده از علامت درصد است ( % ). از آنجایی که شما همچنین باید از یک پیشوند استفاده کنید، کل دستور خواهد بود <پیشوند> + %.

پنجره شما به شکل زیر خواهد بود:

اگر می خواهید پنجره را از بالا به پایین تقسیم کنید، از علامت نقل قول استفاده کنید (”) به همراه پیشوند پنجره تقسیم به شکل زیر خواهد بود:

آ terminal پنجره ای نمایش دهنده یک پنجره tmux که به چهار قسمت تقسیم شده است
آ terminal پنجره ای نمایش دهنده یک پنجره tmux که به چهار قسمت تقسیم شده است
روش نصب و استفاده از tmux + برگه تقلب رایگان tmux 5

روش پیمایش پانل ها در tmux

پیمایش بین پنجره ها به سادگی استفاده از پیشوند و کلیدهای جهت دار است. فرض کنید می خواهید به صفحه بعدی بروید روی سمت راست – از کلید پیشوند همراه با فلش سمت راست استفاده کنید ( → ) کلید

به عنوان مثال، اگر اکنون می خواهید به پنجره انتخاب شده قبلی بازگردید، process برعکس خواهد بود – به سادگی از پیشوند و کلید فلش چپ ( ← ) استفاده کنید. همین امر در مورد قاب های عمودی نیز صدق می کند که از فلش های بالا ( ↑ ) و پایین ( ↓ ) برای رفتن به صفحه بعدی استفاده می کنند.

روش بستن پنجره ها در tmux

برای بستن یک صفحه، ابتدا باید به آن بروید. پس از انتخاب صفحه فعلی، کلیک کنید <پیشوند> + D یا به سادگی بنویس خروج. توجه داشته باشید که پانل های باقی مانده دوباره مرتب می شوند.

روش ایجاد ویندوز در tmux

شما می توانید یک پنجره tmux جدید مانند یک پنجره جدید در نظر بگیرید terminal جلسه

برای ایجاد یک پنجره جدید، استفاده کنید <پیشوند> + سی، و اینها نمایش داده خواهند شد روی نوار وضعیت:

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  13 بهترین تم وردپرس برای استارتاپ ها (امتیاز برای سال 1403)

اکنون این امکان وجود دارد که پنجره جدید را به دلخواه خود تقسیم کنید یا به طور کامل یک پنجره جدید ایجاد کنید. برای پیمایش بین ویندوز، استفاده کنید <پیشوند> + N برای رفتن به پنجره بعدی یا <پیشوند> + P برای رفتن به پنجره قبلی

نکته حرفه ای

از آنجایی که همه ویندوزها دارای یک عدد هستند، می توانید از آن استفاده کنید <پیشوند> و <تعداد> برای پیمایش

روش مدیریت جلسات در tmux

برای آزمایش روش عملکرد جلسات tmux، ابتدا باید تمام جلسات از قبل پیوست شده را جدا کنید.

برای انجام این کار، از <پیشوند> + D. پس از انجام این کار، تمام جلسات فعلی را فهرست کنید:

tmux ls or tmux list-sessions

برای اتصال به یک جلسه خاص از دستور زیر با شماره استفاده کنید ( n ) مربوط به یک جلسه:

tmux attach -t n

این شما را به جلسه انتخابی با تمام پیشرفت ذخیره شده می برد.

نکته حرفه ای

همچنین امکان تغییر نام جلسات شما وجود دارد. استفاده کنید tmux rename-session -tn session_name برای انجام آن. n شناسه جلسه است و session_name نام جلسه ترجیحی شما است.

توجه داشته باشید که دفعه بعد که این جلسه را پیوست می کنید، باید از نام جلسه به جای شناسه پیش فرض آن استفاده کنید.

برگه تقلب tmux

اگر می خواهید درباره tmux اطلاعات بیشتری کسب کنید، ما این برگه تقلب سریع و راحت را برای شما آماده کرده ایم تا دانلود کنید:

نتیجه

tmux یکی از محبوب ترین ها است terminal مالتی پلکسر برای سیستم عامل های مبتنی بر یونیکس. این به کاربران اجازه می دهد تا به طور کارآمد خود را مدیریت کنند terminal پنجره و آن را مطابق میل خود تطبیق دهند.

در این آموزش، برخی از مفاهیم اولیه tmux را پوشش داده ایم:

  • نصب tmux روی اوبونتو
  • شروع کلاینت tmux
  • تقسیم، پیمایش، و بستن پنجره ها
  • ایجاد ویندوز tmux جدید
  • مدیریت جلسات tmux

ما همچنین یک برگه تقلب tmux قابل دانلود را برای شما فراهم کرده ایم تا برای مراجعات بعدی از آن استفاده کنید.

امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد. اگر سوال یا دیدگاه دیگری دارید، آن ها را در بخش نظرات مطرح کنید.

درباره VPS بیشتر بدانید

روش راه اندازی یک سرور خصوصی مجازی
روش استفاده از PuTTY
روش استفاده از صفحه نمایش لینوکس
روش تغییر نام هاست لینوکس
چگونه فرآیندهای لینوکس را متوقف کنیم

tmux: سوالات متداول

در اینجا چند سوال متداول در مورد tmux وجود دارد.

آیا tmux بهتر از صفحه نمایش است؟

هر دو tmux و صفحه نمایش به هدفی مشابه خدمت کند. با این حال، کاربران tmux را راحت‌تر می‌دانند زیرا نوار وضعیت را نشان می‌دهد و دارای تغییر نام خودکار پنجره است. یکی دیگر از مزایای tmux این است که دستورات را می توان مستقیماً از پوسته اجرا کرد. نه تنها این، tmux کلیدهای مناسبی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد که استفاده از آن را آسان می کند.

جلسات tmux کجا ذخیره می شوند؟

به طور پیش فرض، tmux جلسات خود را ذخیره نمی کند. اگر رایانه یا سرور خصوصی مجازی خود را خاموش کنید، جلسات خاتمه خواهد یافت. با این حال، امکان باز کردن آن وجود دارد terminal دوباره پنجره، تمام جلسات جاری را فهرست کنید و دوباره آنها را پیوست کنید تا دوباره آماده استفاده شوند.