وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

APT-GET در اوبونتو

0 9
زمان لازم برای مطالعه: 5 دقیقه


APT یک ابزار خط فرمان است روی اوبونتو این یکی از پر استفاده ترین و فوق العاده قدرتمند است command-line ابزار روی اوبونتو APT را می توان برای نصب بسته های نرم افزاری جدید، ارتقاء بسته هایی که قبلاً نصب شده اند استفاده کرد روی سیستم خود را، یا حتی ارتقا دهید. این ابزار خط فرمان یکی از اولین ابزارهایی است که همه تازه کارها در لینوکس یاد می گیرند. APT را می توان به APT-GET، APT-CACHE و APT-CONFIG تقسیم کرد. در این آموزش، راه‌های مختلفی را که می‌توانیم از APT-GET استفاده کنیم را بررسی خواهیم کرد.

منبع Apt-get و build-dep Apt-get

منبع Apt-get

هنگامی که با بسته های منبع باز یا کد منبع سروکار دارید، برنامه نویسان معمولاً می خواهند کد منبع را مطالعه کنند و/یا اشکالات کد منبع را برطرف کنند. این جایی است که منبع وارد می شود. Source برای گرفتن بسته منبع استفاده می شود.

برای اینکه این کار انجام شود، ورودی deb-src در /etc/apt/sources.list را در حالت ناپایدار قرار دهید (همچنین باید بدون نظر باشد). و پس از تغییر فایل sources.list، به روز رسانی را اجرا کنید.

سی دی /و غیره/apt

نانو sources.list

سپس خطوط deb-src را از حالت نظر خارج کنید.

بدون عنوان 14بدون عنوان 14

سپس، یک به روز رسانی انجام دهید:

سودو آپدیت apt-get

دانلود بسته منبع:

سی دی ~

سی دی دانلودها

mkdir imagemagick_source

سی دی imagemagick_source

سودو apt-get منبع تصویر جادویی

بدون عنوان 15بدون عنوان 15

این چیزی است که در پوشه imagemagick_source یافت می شود:

بدون عنوان 16بدون عنوان 16

سودو apt-get build-dep <بسته بندی>

دومی برای نصب تمام وابستگی ها برای یک بسته خاص استفاده می شود که امکان ساخت آن را فراهم می کند. به عبارت دیگر، وابستگی ها کتابخانه ها/برنامه هایی هستند که برای کامپایل بسته مورد نیاز هستند. و دومی وابستگی ها را برای شما دریافت می کند.

سودو apt-get نصب کنید <بسته بندی>

سودو apt-get نصب کنید <بسته بندی>

این دستوری است که اکثر مردم مجبور به استفاده از آن هستند و بنابراین شناخته شده ترین و پرکاربردترین آن است. هر بسته ای را که انتخاب می کنید دانلود و نصب می کند. بنابراین، اجازه دهید نگاهی به آنچه انجام می دهد بیندازیم:

بدون عنوان 6بدون عنوان 6

در این مورد، من تصمیم گرفتم بسته ای را که قبلاً دارم نصب کنم روی سیستم من اما آنچه باید به آن توجه کنید دو خط اول است.

خواندن لیست بسته‌ها… انجام شد” – از مخزن نرم افزار رفت و تمام بسته های موجود را بررسی کرد.

درخت وابستگی ساختمان” – در اینجا، apt-get در حال ساخت سایر بسته های مورد نیاز برای اجرای بسته مورد نظر است.

بدون عنوان 7بدون عنوان 7

APT تمام الزامات را بازیابی و آنها را نیز نصب می کند. /etc/apt/sources.list برای تعیین دقیق بسته ها استفاده می شود. به منظور نصب یک نسخه خاص از یک بسته، می توانید بنویسید:

سودو apt-get نصب کنید <نام بسته>=<نسخه بسته>

اگر روی از طرف دیگر، شما فقط می خواستید بسته را دانلود کنید اما آن را نصب نکنید، سپس می توانید این کار را با اضافه کردن سوئیچ d انجام دهید. دومی فایل را دانلود کرده و در /var/cache/apt/archives قرار می دهد.

سودو apt-get نصب <بسته بندی>

بدون عنوان 8بدون عنوان 8

همچنین می‌توانید با استفاده از سوئیچ s یک نصب را شبیه‌سازی کنید (-s، –simulate، –just-print، –dry-run، –recon، –no-act)

سودو apt-get -s نصب کنید <بسته بندی>

دومی سیستم را به هیچ وجه، شکل یا شکل تغییر نمی دهد، بلکه یک نصب را شبیه سازی می کند. اگر و زمانی که یک کاربر غیر ریشه نصب را شبیه سازی کند، ممکن است به دلیل عدم دسترسی به تنظیمات خاصی، تحریف شده به نظر برسد.

مورد بعدی که قرار است به آن نگاه کنیم، fix-broken (-f، -fix-broken) است:

سودو apt-get نصب <بسته بندی>

در این مورد، سعی می‌کند وابستگی‌های شکسته را برطرف کند.

سودو apt-get تمیز کردن خودکار/تمیز

سودو apt-get clean

این دستور – clean – برای پاک کردن مخزن محلی بسته ها استفاده می شود. همه چیز را از /var/cache/apt/archives حذف می کند که اساساً مقداری فضا آزاد می کند روی سیستم.

سودو apt-get autoclean

تمیز کردن خودکار، روی از طرف دیگر برای حذف فایل های بی فایده استفاده می شود.

فرض کنید VLC را با استفاده از دستور sudo apt-get -d install vlc دانلود می کنم (و فقط آن را دانلود می کنم). /var/cache/apt/archives به این صورت است:

بدون عنوان 9بدون عنوان 9

حالا اجازه دهید از autoclean استفاده کنیم:

سودو apt-get autoclean

بدون عنوان 10بدون عنوان 10

و حالا بگذارید تمیز کنیم:

بدون عنوان 11بدون عنوان 11

در حال حاضر، فرض بر این است که شما متوجه شده اید که پاک چه کاری انجام می دهد و چه کاری انجام نمی دهد.

سودو apt-get — پاکسازی برداشتن <بسته بندی>

سودو apt-get — پاکسازی برداشتن <بسته بندی>

در اینجا، برای حذف یک بسته با استفاده از APT، می توانید از پاکسازی یا حذف یا هر دو استفاده کنید. Remove برای حذف بسته استفاده می شود اما نه فایل های پیکربندی. Purge تمام فایل های پیکربندی را نیز حذف می کند.

سودو apt-get autoremove

سودو apt-get autoremove <بسته بندی>

هر زمان که یک بسته خاص را نصب می کنید، تمام وابستگی های آن نیز به طور خودکار نصب می شوند. وقتی بسته را بردارید، روی از طرف دیگر، بسته حذف می شود اما وابستگی ها باقی می مانند. این جایی است که apt-get autoremove وارد می شود. Autoremove نه تنها بسته نصب شده، بلکه وابستگی هایی را که نصب شده اند نیز حذف می کند.

بدون عنوان 17بدون عنوان 17

سودو آپدیت apt-get

سودو آپدیت apt-get

همانطور که در اصطلاح بیان می شود، این دستور برای به روز رسانی استفاده می شود. حالا چی آپدیت میکنه و دستور چیکار میکنه؟ در این حالت فایل /etc/apt/sources.list مورد بررسی قرار می گیرد و پایگاه داده بسته هایی که در دسترس کاربر است به روز می شود. اگر فایل sources.list تغییر کرد، مطمئناً باید این دستور را اجرا کنید.

بدون عنوانبدون عنوان

بنابراین در اینجا، در تصویر قبلی، من دستور به روز رسانی را اجرا کردم و می بینیم که چند خط را حذف می کند. این خطوط می‌گویند «Hit»، «Get» یا «Ign».

آمار: بدون تغییر در نسخه بسته

دریافت: نسخه جدید در دسترس است و APT آن را برای شما دریافت می کند

Ign: بسته را نادیده بگیرید

آپدیت APT همه بسته های جدید موجود را دانلود و نصب نمی کند. اما می توانید موارد زیر را تایپ کنید تا ببینید کدام یک نسخه جدید در دسترس دارند:

لیست مناسب –قابل ارتقا

بدون عنوان 2بدون عنوان 2

در اینجا، همانطور که می بینید، نسخه فعلی را نمایش می دهد (روی سیستم شما) و نسخه جدید موجود است.

سودو آپدیت apt-get

سودو آپدیت apt-get

دستور بعدی که مشابه دستور به روز رسانی است دستور ارتقا است. دستور آخر (ارتقا) برای ارتقا یا نصب نسخه‌های جدیدتر همه بسته‌های مختلفی که قبلاً نصب شده‌اند استفاده می‌شود. روی سیستم. جدیدترین نسخه ها را از منابع موجود در فایل etc/apt/sources.list دریافت می کند. بسته‌هایی که قبلاً نصب شده‌اند روی یک سیستم هرگز حذف نمی شود و بسته های جدید نصب نشده هرگز نصب نمی شوند. اما “ارتقا” برای همه بسته هایی است که در حال حاضر نصب شده اند روی سیستم. اگر و زمانی که بسته ای را نمی توان بدون تغییر وضعیت بسته دیگر ارتقا داد، UN-UPGRADED باقی می ماند (به روز نمی شود). به طور معمول، دستور ارتقاء قبل از دستور به روز رسانی است. این برای اطمینان از این است که APT می داند که در واقع بسته های جدیدی وجود دارد.

سودو apt-get dist-upgrade

سودو apt-get dist-upgrade

این دستور خاص برای به روز رسانی سیستم به نسخه جدید استفاده می شود. در این صورت ممکن است برخی از بسته ها حذف شوند. وجه تمایز بین دستورات ارتقا و dist-upgrade این است که در dist-upgrade، بسته های خاصی حذف می شود. اما برای ارتقا، بسته ها حذف نمی شوند.

سودو apt-get دانلود

سودو apt-get دانلود <بسته بندی>

این شبیه به -d install است. Apt-get -d install فایل را در /var/cache/apt/archives دانلود می‌کند در حالی که دانلود apt-get فایل deb را در دایرکتوری فعلی دانلود می‌کند. دانلود Apt-get فایل deb را دانلود می کند اما وابستگی ها را دانلود نمی کند. علاوه بر این، دانلود apt-get بسته را نصب نخواهد کرد.

سودو apt-get چک

سودو apt-get چک <بسته بندی>

چک Sudo apt-get برای به روز رسانی کش بسته و همچنین بررسی وابستگی های شکسته استفاده می شود.

برای اطلاعات بیشتر و گزینه های بیشتر، لطفا تایپ کنید:

مرد apt-get

نتیجه

دستورات APT-GET بسیار قدرتمند و در عین حال بسیار اساسی هستند. در این آموزش، روش استفاده از دستورات APT-GET را یاد گرفتیم: منبع، ساخت-دپ، نصب، تمیز کردن، پاکسازی خودکار، پاکسازی، حذف، حذف خودکار، به روز رسانی، ارتقاء، ارتقاء دور، دانلود و بررسی در این مورد پوشش داده شده است. آموزش

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-29 13:44:04

امتیاز شما به این مطلب
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  3 روش برای نصب MPV Media Player روی اوبونتو 22.04 و لینوکس مینت 20
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید